Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Ik werk met een magic circle.

Als je een vierkante haakt, dan draai je aan het eind van de rij toch ook om? Moet het dan niet met het rondje? Blijf je gewoon eindeloos in de rondte haken?

Hmm, dat zou heel veel verklaren.

(Het moge duidelijk zijn dat ik meer brei-ervaring heb.)
oh wacht, je bent aan het haken!

Maar nu begrijp ik er eigenlijk nog minder van...

Je hebt een magic circle gehaakt en je wilt daarop een koker haken? Heb ik het zo goed?

Haak je stokjes? Want dan kan ik je wel helpen.

Haak de eerste tour met stokjes, maak het laatste stokje vast aan het eerste stokje (eigenlijk zijn dan de eerste 3 lossen) dmv

insteken, en draad door halen. Dan die twee lusjes op je haaknaald aan elkaar haken door een draad door beiden door te halen. (Ik denk altijd dat dit een vaste is, maar dat weet ik niet zeker.)

Nu begin je aan toer 2: 3 lossen haken. Dit is je eerste stokje. en op elk volgend onderliggend stokje een stokje haken. Laatste stokje vasthaken op hierboven geschreven manier. Etc etc etc.
Pop1980: het wordt uiteindelijk een bol. Jij beschrijft aan het eind van de toer dus inderdaad een blinde steek. Maar moet ik het werk dan omdraaien? Of haak je dan gewoon door?
Nee hoor, je hoeft niet om te draaien. Je haakt de volgende toer er bovenop, dus je hoeft niet heen en weer, maar telkens aan de zelfde kant doorgaan. (Lekker cryptisch, sorry, krijg het niet duidelijker omschreven).

Weet iemand hier trouwens iets van Zpaghetti haken? En wat voor haaknaald heb je daarvoor nodig?
Wat leuk! Naast hotfixen wil ik ook graag proberen te haken..
Leef nu en niet later...
Oke, met google heb ik het al gevonden, en er staan gratis patronen op! Cool....
Aha, dat verklaart de knoeiboel! Dank je wel.
En, is het nu gelukt Flauwegeit?

@ missjeelie, wat is hotfixen?
quote:Flauwegeit schreef op 21 juni 2011 @ 13:03:

Ik werk met een magic circle.

Als je een vierkante haakt, dan draai je aan het eind van de rij toch ook om? Moet het dan niet met het rondje? Blijf je gewoon eindeloos in de rondte haken?

Hmm, dat zou heel veel verklaren. Je blijft inderdaad gewoon verder haken. Ik steek op de eerste steek meestal een haakje of draadje, zo weet ik tot waar mijn ronde loopt. En dan doe ik mijn ronde. Zo blijf je eigenlijk in een ronde haken en ga je een bolletje krijgen (als je meerdert en daarna mindert op de juist plaats natuurlijk)
ik haak alles in het rond, ik maak namelijk amigurumi's. (Rondgehaakte beestjes).
Het wordt inderdaad een amigurumi. Dit is het proefbeestje, ik ben net aan de pootjes toe. Mocht ik de echte af hebben (over een paar weken), dan laat ik een foto zien.
leuk, flauwegeit!

In mijn omgeving wordt er eigenlijk alleen maar heel leuk gereageerd op amigurumi's. En je hebt zoveel leuke patronen
Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar het is wel weer tijd voor een paar foto's, dacht ik zo...

(Het witte schaap had ik al, de zwarte is net nieuw)
Wat gaaf zijn deze! Ik heb vaker getwijfeld of ik die patronen zou bestellen maar ik ken die steek van de vacht niet, is een loopstitch ofzo toch? Staat dat uitgelegd in het patroon?
Ja, die loopstitch staat heel duidelijk (met meerdere foto's) uitgelegd in het patroon. Het is niet moeilijk hoor! (Dacht ik eerst wel maar het viel me alles mee)

Ik heb meerdere patronen hiervan, ik blijf ze geweldig vinden! Ik betaal er ook graag voor op de een of andere manier. Als je zulke leuke patronen kan bedenken dan mag je daar best voor 'beloond' worden toch?
Aaaaahhh, die lama met die muts! Hoe gaaf!

Ik vind die beestjes allemaal heel leuk, maar ik geloof niet dat ik dat als project zou willen, omdat het voor mij geen meerwaarde heeft om te maken. Het heeft dan geen 'nut' ofzoiets. Zou iemand zo'n ding willen hebben, dan wil ik het met liefde maken, maar zonder 'afnemer' niet. Ik vind het heel knap dat jullie je wel in zulke werkjes kunnen storten, gewoon omdat het leuk is!

Mijn nuttige project van tegenwoordig: een grannysquare dekentje, en het schiet al heel erg op!
Wat een leukies!

Ik vind van haar Heather (de pony heel gaaf). En ik heb de draak nog liggen om te maken. Die draak vind ik geweldig.

Maar momenteel heb ik het borduren herontdekt, dus ik haak niet veel meer Al heb ik besloten om een nieuwe Lucybag te maken.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Hier is zeurgeit weer. Het zou zomaar kunnen dat het patroon nog te moeilijk voor mij is, maar dat weiger ik toe te geven. Ik ben nogal koppig met dit soort dingen.

Off topic: zo ben ik ooit drie avonden lang bezig geweest om een breipatroon in elkaar te zetten. Met een andere kleur zodat ik het ook weer uit elkaar kon halen. De derde avond vroeg ik mijn vriend om hulp. Meneer ruimtelijk inzicht zag meteen wat ik fout deed. Opgelost. Had ik de eerste avond ook wel kunnen doen...

Enfin: waar ik nu alweer tijd op zit te prutsen, zijn de pootjes van het beest. Eerst moet ik zes stokjes haken. De volgende rij ga ik verder met zes vasten. Maar dan zit ik met die extra steken (de drie lossen die ik voor de stokjes haakte). Wat doe ik die steken? Als ik ze allemaal haak, heb ik opeens negen steken.
De 3 lossen haak je in plaats van het eerste stokje.

Ze komen boven elkaar dus lijkt precies op een stokje.
Ja het is echt zo moeilijk! Die tweede rij, dat zijn vasten (geen stokjes). Zou je willen uitschrijven hoe je dat doet?

(Ik vind het trouwens geweldig dat iemand mij om half acht 's ochtends op zondag uitleg geeft!)
Haha, ik was al wakker.

Gebruik je een magic circle? Zo niet, even zoeken op YouTube, is heel makkelijk om mee te beginnen.

Anders begin je met een paar lossen die je aan elkaar maakt tot een ringetje met een halve vaste. Dat is de basis.

Dan begin je met 3 lossen (die tellen al het eerste stokje). Daarna nog 5 stokjes in de ring en je eerste rondje is klaar.

Vervolgens maak je een vaste in de 3e losse die je helemaal aan het begin hebt gemaakt. Vervolgens ook vasten in de andere 5 stokjes.

Je zal zien dat die eerste 3 lossen dan 'boven elkaar zijn gaan staan', en zo een stokje vormen!
Jaha, de magic circle heb ik eindelijk onder de knie. En ik zie nu wat ik moet doen. Dan kan ik nu weer verder prutsen.

Erg bedankt, zonder dit topic was ik er nooit gekomen. Geweldig.

(Aan de andere kant is het de schuld van dit topic dat ik ooit begonnen ben).
Ik ben benieuwd..
Ik ben ook benieuwd. Lukt het een beetje Flauwegeit?
Ik zit nu aan het staartje te prutsen, daarna nog oortjes. Maar dat is het oefenschaap met alle fouten (inclusief telkens omdraaien). Binnen twee weken moet het echte schaap af zijn (als de wol binnen is). Dan laat ik een foto zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven