Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Kriskornelig schreef:
03-01-2020 18:49
Mijn hart is gebroken maar we hebben alles gegeven.
Deze vat ik trouwens totaal niet. Je hebt toch juist niks gegeven?
Beestje gehaald, op een knudde manier in huis geplaatst, 11! dagen lang laten zitten onder de bank en weer teruggebracht naar het asiel.
Je niet ingelezen over hoe je een kat introduceert en geen medische zorg geboden die de kat zo duidelijk nodig had.

Overigens vind ik dat hier ook een stuk verantwoording voor het asiel ligt. Zoals ik al eerder schreef kregen wij voorlichting toen we een schuwe, verwaarloosde kat in ons huis opnamen. Is dat bij jou ook gebeurd?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
In het geval van Kriskornelig is een hoop misgegaan. Ik vind dat er zeker schuld ligt bij het asiel. Deze kat had ergens geplaatst moeten worden waar ervaring was met dit soort poezen. Als ik het zo lees heeft ze best wat gedaan, alleen had ze eerder contact moeten leggen met het asiel. Ik heb niet helemaal gelezen of Kriskornelig eerder katten heeft gehad, maar om nou met zo'n poes te beginnen is voor beide partijen niet goed. Zo te zien was je niet goed op de hoogte gebracht van het trieste verleden van poes,Kriskornelig.
Oh ik zie dat er in het verleden wel katten zijn geweest.
We hebben hele andere medewerkers gezien vandaag dan toen we haar ophaalden en op de site stond alleen maar dat ze niet in een gezin met kleine kinderen kon worden geplaatst en ook niet bij andere dieren. En toen we haar haalden zeiden ze dat ze wat schuchter en heel rustig was.
Meer info hadden we niet.

In die dagen dat ze hier is geweest zat ze in een eigen kamer in een mandje, en ik heb elke dag haar geholpen te eten en te drinken, ik heb bij haar gezeten, met haar gepraat. De kinderen ook. Uren achter elkaar. Ze bleef onbeweeglijk. Ik gaf haar elke dag vers water en ik zag nooit dat er iets uit het bakje was en ook haar vlees en haar brokken leken onaangeroerd. Volgens het asiel konden katten best een tijdje zonder. Zij waren niet zo onder de indruk blijkbaar.
Ze was meteen weg en ook flink in beweging toen ze vrij werd gelaten in haar hok en is meteen als een malle gaan eten. Dus er zat genoeg leven in.
Het is ons gewoon niet gelukt om haar te laten wennen bij ons. En dat vinden we echt oprecht heel zielig voor haar.
Voorlopig laat ik ons kattenavontuur even. Ik vind dat een dier geen inwisselbaar iets is als het even tegenzin. We hadden ons ondanks alles aan haar gebonden en zijn dan ook oprecht verdrietig.
Het asiel vond het terecht dat we haar terugbrachten trouwens. En ze snapten het heel goed. Achteraf hadden we het misschien eerder moeten doen. Maar iedereen om me heen zei: geef het de tijd, ze moet wennen, die van ons zat weken onder de kast, etc etc.
Dus ik dacht echt: het komt wel goed. Maar het duurde echt heel lang en het kwam niet goed en het voelde ook niet okay meer. Daarom is ze teruggegaan. En dat vinden we echt allemaal super klote. Mijn zoon nog wel het meest. Die is echt van slag en zit de hele tijd foto's van haar terug te kijken.....
Je verhaal is nu wel heel anders dan 11 dagen onder de bank. Ik ging uit van de woonkamer maar blijkbaar was dat toch een kamer apart.
Zoals ik al vermoedde ben je slecht ingelicht door het asiel en dat is dom van hun want nu hebben zowel de kat als jullie (weer) een negatieve ervaring.
Hopelijk trekken hun hier ook lering van, dergelijke moeilijke katten verstandiger plaatsen en ook contact onderhouden met de "koper".
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ze zat 11 dagen onder de bank in een aparte kamer. Ze heeft niks gegeten. Ook niet als ik haar hielp. Ik heb echt verdriet en voel me heel stom. Ik heb haar niet eens kunnen knuffelen toen ze los werd gelaten. Ze was zo weg. Ze heeft ook niet eens gemiauwd of niks. Ik zag haar vandaag ook voor het eerst echt in volle omvang lopen. Het was/is een enorm beest. Ze was prachtig....
Nou, van dat asiel vind ik ook wel wat eigenlijk. Waarom is deze kat steeds in gezinnen geplaatst? Waarschijnlijk gaat het hier om een kat die pas tot zijn recht komt in een heel rustig eenpersoons huishouden. Ook zie ik veel miscommunicatie, ook van jouw kant, "volgens het asiel konden katten best een tijdje zonder". Tja... voor de een is 'een tijdje' een paar uur, voor de ander een paar dagen maar toch zeker geen 11 dagen?! Waarom heb je niet doorgevraagd? Een kat is natuurlijk geen pakje boter wat je uit een schap trekt. Ik vraag me nu zelfs af of ze er echt wel een dierenarts bij gaan halen. Ze lijken het niet zo nauw te nemen in dat asiel.

Verder vind ik jouw berichten verwarrend en tegenstrijdig. Het kan gewoon niet waar zijn dat deze kat 11 dagen niet gegeten, niet gedronken, niet gepoept, niet geplast en niet geslapen heeft. Dan zou deze kat namelijk al op sterven na dood zijn. Binnen een paar dagen krijgt een mollige kat die niet eet leververvetting en dan is er geen weg terug. De schade is gedaan en onomkeerbaar.
Ook kan ik me niet voorstellen dat mensen in jullie omgeving hebben geadviseerd het allemaal maar even aan te zien. Zeker niet als er al 11 dagen blijkbaar geen enkele verandering was in het gedrag. Sorry voor mijn harde woorden maar dit raakt me echt. Vanuit het asiel wordt gesold met die kat (verkeerde plaatsingen) en jullie hebben veel te lang gewacht met het ondernemen van actie. Ik snap best dat jullie je ook rot voelen maar deze kat verdiende echt beter....
Ben ik helemaal met je eens :'(
Een bijzonder moment vandaag. Mijn kat en buurtkat samen relaxen met de oogjes dicht terwijl er muziek opstond.... de vuurwerkangst is lekker weg :cheer:
pascha11 schreef:
04-01-2020 01:09
Een bijzonder moment vandaag. Mijn kat en buurtkat samen relaxen met de oogjes dicht terwijl er muziek opstond.... de vuurwerkangst is lekker weg :cheer:
bij ons zijn de katten ook weer relaxed. Er ligt er nu eentje op mijn voeten te slapen i.p.v. dat ze onder de bank ligt met constant gspitste oortjes.
Misschien heeft er hier iemand een tip.

Mijn kat heeft beginnende artrose. Via de dierenarts kregen we een zakje pijnstillers mee in de vorm van een grote zachte brok (Flexadin). Onze kat is een hele moeilijke eter. Hij lust bijvoorbeeld al geen natvoer en lust maar 1 merk brokken maar hij at deze gelukkig met smaak op. Althans een paar weken lang en ineens wil hij ze niet meer. Inmiddels heeft hij al drie weken dat brokje niet meer genomen en we zien weer dat hij pijn heeft. Wat we al geprobeerd hebben : het brokje in kleine stukjes gesneden en tussen zijn brokjes gedaan, het brokje fijngeprakt en door de poezenmelk gedaan en het brokje in een stukje kipfilet of kaas rollen heeft ook geen zin. Maar wat nu? Hij heeft heel veel baat bij dat brokje en ik zou graag willen dat hij het binnen krijgt. Maar hoe? Iets anders is er volgens mij niet echt. Of het is er alleen in grote tabletten/brokken volgens mij en niet iets vloeibaars. Of weten jullie nog iets anders?
Hoe zijn de nierwaardes van de kat? Als die goed zijn zou je Metacam/novacam kunnen proberen en dan afbouwen tot lage dosering. Dat is vloeibaar en zoettig van smaak
Die zijn goed. Hij heeft alleen medicatie voor zijn schildklier. Metacam heeft hij in het begin gehad. Dat ging er inderdaad goed in maar de dierenarts vertelde dat je die niet langdurig mag geven.
Dan zal de dierenarts zelf met een alternatief moeten komen. Want een kat pijn laten lijden is ook zielig.
Onze kater Bommel had de laatste jaren ook artrose. Hij heeft nog best een hele tijd op metacam geleefd. Hij had alleen ook een darmaandoening, de combinatie van de metacam en de medicijnen voor zijn andere kwalen konden niet samen helaas. Het was of het ene of het andere. Dat maakte het leven voor hem niet leuk meer waardoor we hem uiteindelijk hebben moeten laten inslapen. :'( Maar hij is toch nog 17 jaar geworden, ondanks zeker een jaar metacamgebruik.
Kleine rooie heeft hier 6 maanden aan de novacam gezeten en geen nierschade op gelopen.
Hij heeft natuurlijk ook al medicijnen voor zijn schildklier en ik denk daarom dat Metacam maar tijdelijk bij hem mag. Pijn lijden willen we zeker niet maar volgens mij zei de dierenarts dat dit de enige optie was. Ik zou soms willen dat mijn kat niets zo eigenwijs was. Gewoon dat brokje opeten = een stuk minder pijn.

RockOla 17 jaar is zeker een mooie leeftijd ondanks zijn kwaaltjes. Onze lieverd wordt volgende maand 14.
Sjiraf, moet hij dat brokje echt stuk kauwen? Als het een niet te moeilijke kat is kan je anders niet gewoon het brokje geven zoals je met medicatie zou doen? Dus brokje achterin keel gooien, eventueel met een spuitje wat water erbij en dan zijn bek dichthouden tot hij doorslikt? of is het daar te groot voor?
Ik vind een kat pijn laten lijden zielig. Dan maar een korter leven als die maar gelukkig en pijn vrij is.
Of de metacam afwisselen met de brokjes? Hij heeft ze een tijd gegeten, nu is hij ze beu. Wie weet eet hij ze over twee weken weer.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Calamitycat nee dat gaat niet want dan stikt ie. Het brokje is ongeveer net zo groot als een muntje van 10 cent en zeker een halve cm dik. Het brokje is zacht en moet echt gekauwd worden.

Klopt DRK maar dan wil ik er wel eerst alles aan hebben gedaan. Hij heeft wel pijn maar niet ondraaglijk en ook niet dagelijks. Het is een beginnende artrose die vooral in zijn heupjes zit. We helpen hem deels al door hem niet trappen te laten lopen en als hij ergens op of af wil springen dan pak ik hem op. Verder heeft hij ook momenten dat hij lekker aan het spelen is in de tuin, hij spint nog steeds als we hem lekker aaien en ziet hij er tevreden uit.

Ik moet volgende week in de buurt zijn van de dierenarts en dan loop ik even binnen. Misschien dat we hem toch nog eens een keer metacan moeten geven en anders toch nog maar eens een keer vragen of er toch echt niet iets anders is.
Er kwam vandaag iemand kijken naar de kat die dagelijks bij mij binnen komt. Had een oproep op amivedi gedaan en haar bericht gezien. Omschrijving leek te kloppen. Helaas was t niet haar kat....
Sjiraf: ben je al bij de DA geweest? Misschien dat die werkzame stof in andere vorm verkrijgbaar is?

@pascha: wat erg voor haar dat het niet haar kat was. Misschien heb ik het gemist hoor, maar heb je haar al op chip laten controleren bij dierenarts of dierenambulance?
Nog niet. Ga ik snel laten doen. Situatie wordt nu lastig doordat de kat de brokken van mijn kat opeet en hij raakt nu gestresst. Hoopte zo dat ik t baasje gevonden had. Kon hij naar huis, maar helaas
Ik zit in een hele tot situatie. Mijn kat is
Mijn alles sins de dagen rondom oud en nieuw is hij veelal binnen geweest en zeer angstig geweest door de vuurwerk( feliway leek niks te doen overdag is hij buiten en komt voor zonsondergang weer binnen na het roepen). dagenlang verstoppen in de kast etc hier is de vuurwerk ook lang doorgegaan helaas.
Eten en alles ging verder goed tot de dag dat ik hij zondag avond naar mijn moeder moest brengen we hadden namelijk een vakantie geboekt naar het buitenland voor een week. hij was zo goed als de hele dag thuis gebleven overdag ,niets willen eten alleen zijn snoepjes en yoghurtsnack verder niets hij wil normaal een moord doen voor een zakje natvoer altijd zelfde merk niets veranderd hij wou het niet eten heel sloom en lui, heel angstig ik dacht dat het mischien een moment was en hem toch gebracht. Maar mn moeder zegt ook dat hij niet het kat is die ze kent heel angstig en niet willen spelen geen natvoer willen eten alleen kleine beetje brokjes, ze heeft hem rauw vlees gegeven dat at hij dan wel
Weer goed etc hij komt er vaker per jaar en is het helemaal gewend daar ook word hij elke
Maand ontwormd en is 1,5jaar oud plast goed op de bak en normale
Ontlasting en gecastreerd hij vangt en eet wel prooien buiten muizen/vogels helaas.

Ik ben op vakantie en ik ben er zo gestrest van en misselijk van! Ik heb de dierenkliniek gebeld en het verhaal gedaan maar ik weet ook niet of ik overdrijf in deze situatie ik ben er zo naar van het liefst wil ik vandaag nog naar huis sorry voor mijn lange verhaal tips en adviezen ervaringen zijn van harte welkom :-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven