Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
11-01-2020 11:25
Lapje is sinds anderhalve week compleet gestopt met het eten van het nierdieetvoer. En dat net terwijl ik 2x 24 zakjes (verschillende smaken) en drie verschillende smaken brokken had besteld bij Zooplus :nut:
Nu geef ik haar dus maar weer Purina One sensitive aangezien de dierenarts had gezegd dat het belangrijkste is dat ze eet en daar eet ze gelukkig goed van. Maar ja... het is geen nierdieet. Zucht.

Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met haar en ze is twee ons aangekomen en ik wil gewoon dat ze gelukkig is dus ik zie het 'onjuiste' voer maar door de vingers.
Ik ken geen kat die langdurig nierdieten lust. En die poeder dan, Ikatipine heette het toch?
miekemv schreef:
11-01-2020 12:24
Ik ken geen kat die langdurig nierdieten lust. En die poeder dan, Ikatipine heette het toch?
Klopt Ipakitine. Dat zou ik haar wel willen geven maar ze eet nu ook geen zachtvoer (ook geen soorten die geen nierdieet zijn) en als ik het over haar brokjes strooi dan eet ze die niet op (kan haar geen ongelijk geven ;-D ). Ik zal maandag even overleggen met de dierenarts misschien is er ook een soort Ipakitine in vloeibare vorm.
Calamitycat schreef:
11-01-2020 12:37
Klopt Ipakitine. Dat zou ik haar wel willen geven maar ze eet nu ook geen zachtvoer (ook geen soorten die geen nierdieet zijn) en als ik het over haar brokjes strooi dan eet ze die niet op (kan haar geen ongelijk geven ;-D ). Ik zal maandag even overleggen met de dierenarts misschien is er ook een soort Ipakitine in vloeibare vorm.
O ja Ipatikine. Ik denk als ik weer een nierkat heb ik Ipatikine ga inzetten.
Dat is altijd een goed idee, bijkomend voordeel is ook dat het niet duur is en je erg lang doet met een potje.
Het is gelukt. Kat heeft niesziekte maar lichte symptomen nog. Ingeënt. En poeder meegekregen om weerstand te verhogen. Nu hopen dat t aanslaat allemaal.
Fijn dat het meevalt Pascha, beterschap voor je kat :cat:
Beterschap voor je kat Pascha! Gelukkig maar dat de symptomen nog licht zijn.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Beterschap voor je kat, Pascha! Gelukkig valt het mee :)
Dank jullie wel. Ik ben ook blij dat t meevalt.
pascha11 schreef:
11-01-2020 16:16
Dank jullie wel. Ik ben ook blij dat t meevalt.
Komt goed.
Beterschap voor de kat pascha!
Hier gaat alles goed met de jongens. Ze zijn lekker veel thuis nu de verwarming aan staat, gezellig.

De jongste is echt een jager in hart en nieren. Gaat vrijwel dagelijks een toetje in de vorm van een muis halen, eet het ook helemaal op behalve soms ingewanden die ik op mag ruimen. Hij heeft gelukkig wel geleerd dat hij ze buiten op het terras moet verorberen.

Oudste is meer een casual jager voor het plezier, neemt zijn prooien mee naar huis voor mij, dood of levend of halfdood, dat vind ik dan weer verschrikkelijk.

Onze jongens zijn goed bekend en geliefd in de buurt, patrouilleren met zn tweetjes en vooral de jongste is erg sociaal-brutaal en gaat knuffels halen, in tuinen en huizen van een bepaalde buur. Die vinden het geen enkel probleem en juist gezellig, zijn ook dierenliefhebbers. Ze zijn ook blij van de muizenplaag in de schuur af te zijn haha.

Nu vertelden ze afgelopen week dat ze tegenwoordig cavia's hebben. En eerlijk? Ik houd mn hart vast. Die jongste is een spinnend kroelend schatje en een brute moordenaar. Nu nog winter, maar ga zeker even met buren praten over een veilige afgesloten ren voor komend voorjaar. Er lopen een heleboel katten rond hier in de buurt. Maar hun tuin is duidelijk territorium van de jongste. Hij is slank, maar vijf kilo spier, supersnel en behendig. Dat beest vangt zoveel prooien. Nog nooit met een prooi zo groot als een cavia thuis gekomen maar ik onderschat hem niet..

Pfff moet er niet aan denken dat hij het huisdier van een ander iets aan doet.
Hoorde wel van de dierenarts dat mijn kat te dik is. Hij weegt 8 kilo (gecastreerd) nu moet ik dus opletten met voeding. Ik had geen idee, hij ziet er niet dik uit. Volgens haar mag een kater maar 5 kilo wegen.....
En ik lees veel dat katten met niesziekte antibiotica krijgen. Heeft de mijne niet gehad. Wel l lysine supplement om de weerstand te verhogen. Dan lijkt t me dat de symptomen echt nog licht waren toch ?
pascha11 schreef:
11-01-2020 18:40
Hoorde wel van de dierenarts dat mijn kat te dik is. Hij weegt 8 kilo (gecastreerd) nu moet ik dus opletten met voeding. Ik had geen idee, hij ziet er niet dik uit. Volgens haar mag een kater maar 5 kilo wegen.....
Raar dat dat zo gezegd wordt, want het ligt toch ook helemaal aan de grootte en de bouw.
Ik heb twee katers en de een is veel kleiner dan de andere.
Ze zijn allebei echt helemaal niet dik, maar de een weegt 5 kilo en de andere 6,2 kilo (maar die van 6,2 kilo is door zijn bouw en grootte zelfs nog iets dunner).

Nu lijkt 8 kilo me inderdaad wel veel, dat wel.
Pascha jouw kat is ingeënt, dan verloopt de niesziekte mild.

Een cavia vinden ze vast wel interessant Greenlady. Ik zou zeker poolshoogte gaan nemen, tegelijkertijd zullen ze zelf veiligheidsmaatregelen hebben genomen want steenmarters bijvoorbeeld zitten ook overal.
[quote=miekemv post_id=30840855 time=1578780579 user_id=207752]
Pascha jouw kat is ingeënt, dan verloopt de niesziekte mild.

Ook als hij al ziek werd voor de enting? Ik ga er maar van uit dat t goed komt. Dat lijkt me t beste.
miekemv schreef:
11-01-2020 23:09
Een cavia vinden ze vast wel interessant Greenlady. Ik zou zeker poolshoogte gaan nemen, tegelijkertijd zullen ze zelf veiligheidsmaatregelen hebben genomen want steenmarters bijvoorbeeld zitten ook overal.
Ga ik zeker doen, voor de winter vertoeven ze nog binnen, dus we hebben nog even. Een andere buurman heeft een voliere in de tuin, gelukkig goed afgesloten. Toch bang dat een kat een keer met een niet-bepaald-inheems vogeltje thuis komt.

Pascha bedoel je dat je katten voorheen niet ingeënt zijn geweest voor niesziekte? Je had toch nog een andere? Is die nu ook ingeënt?

8 kilo vind ik ook vrij veel, tenzij de kat echt heel groot is (maine coon ofzo)
Pascha, 8 kilo klinkt mij ook wel wat veel voor een huis tuin en keukenkat. Op dit plaatje staat vrij duidelijk aan wat een ideaal gewicht is voor je kat en hoe een kat eruit ziet bij verschillende gewichten.
Afbeelding

Ik moest een tijd geleden mijn zwart-witte veelvraat ook op dieet zetten, die woog 6.5 kilo en is m.b.v. speciale dieetbrokken afgevallen tot 4.7 kilo. Dit is een ideaal gewicht voor hem. Het was best een strijd hoor maar het is gewoon veel beter voor zijn gezondheid. Te dikke katten lopen veel gezondheidsrisico's (o.a. suikerziekte) en dat wil je echt niet.

Ik geef mijn kat een afgewogen hoeveelheid RC Satiety management hier doet hij het erg goed op. Dit vindt hij zelf overigens niet aangezien hij zich vaak tegoed doet aan het strooivoer voor de buitenvogels :facepalm:
pascha11 schreef:
11-01-2020 23:57
Ik heb wel eens een kitten met een sproei nies laten enten. Gaat het van over.
Een van mijn witjes deed het toen ik hem ophaalde. Ik moest wel mijn huidige dierenarts overhalen en weg was het genies. Als ze er echt ziek van zijn kun je niet enten natuurlijk.
GreenLadyFern schreef:
12-01-2020 08:55

Pascha bedoel je dat je katten voorheen niet ingeënt zijn geweest voor niesziekte? Je had toch nog een andere? Is die nu ook ingeënt?

8 kilo vind ik ook vrij veel, tenzij de kat echt heel groot is (maine coon ofzo)
Ik heb 1 kater. Hij was nog niet ingeënt. En er is een andere kat die hier telkens binnen komt. Deze kat is ziek. Heb hem al gemeld bij amivedi en buurtapp.
Net dierenambulance gebeld. Zij kunnen de andere kat controleren op chip. Dan weten we waar hij thuis hoort. Maar dan moet hij eerst binnen zijn. Even afwachten dus.
Ah duidelijk! Hopelijk is het beestje gechipt..

Bij familie van ons hadden ze afgelopen zomer een aanlopertje. Ongecastreerde jonge kater. Tante vond het wel gezellig, gaf s ochtends melk en brood (zucht), en liet het beest verder buiten rondbanjeren. Hij was vrij mager en probeerde het vlees van de barbeque te jatten. Verder wel heel aanhankelijk en vacht zag er goed uit. Volgens tante bleef hij zowat altijd in de tuin.

Terug thuis zat het mij en man niet lekker en hebben we Tante gebeld en gevraagd contact op te nemen met de dierenambulance om te kijken of de kater gechipt was. Dit heeft ze gedaan, niet gechipt. We hadden haar ook gevraagd om als ze voert dan in ieder geval kattenvoer te geven. Dierenambulance heeft een briefje om de hals gedaan met verzoek te bellen voor het geval dat kat een andere eigenaar heeft. Anders ging kat naar het asiel.
Man en ik zaten al te overleggen om hem dan op te nemen haha. Dierenambulance heeft Tante verzocht geen eten te geven, omdat kat dan terug blijft komen.

Bleek dus wel een andere eigenaar te hebben. Wij kwamen met kerst en verhip, daar zit die kat weer.

Wat blijkt, Tante vind het zo gezellig geeft dagelijks nog melk en brood (zucht twee) en kat zit altijd daar. Maar Tante 'wil geen kat meer vanwege de verantwoordelijkheid'.

Vind ik zo vervelend. Die kat heeft dus twee eigenaren die het niet bar veel kan schelen wat er gebeurd. Niet gecastreerd, niet ingeënt, niet naar de dierenarts als er iets gebeurd, etc. Leuk voor de gezelligheid, wel voeren maar geen verantwoordelijkheid nemen.

Zit eraan te denken om voor te stellen dat man en ik de castratie op ons nemen qua financiën en regelen, er zijn al teveel katten. Tante zien we maar twee keer per jaar dus ik twijfel een beetje.
Dat is een lastige situatie. Je hebt toch met zon beestje te doen. Ik vind t ook lastig. De kat die bij mij komt eet t eten van mijn kat op als ik niet uitkijk. Hij ziet er niet mager uit, dus wie weet heeft hij meerdere adresjes.

Ik snap t wel dat je die kat wilt helpen. Zou heel lief van je zijn.
Ze kunnen het "mooi" bedenken en zeggen dat een kat opportunistisch is maar volgens mij is het maar een enkele kat wat rustig bij je intrekt, het gros is verwaarloosd. Ik betaal nogal eens voor katten die niet van mij zijn en dat doe ik voor de kat. Ik doe dat met een foefeltje want een dierenarts behandelt geen kat van iemand anders.
Beterschap voor je kat Pascha!

Balen CC, dat poes het niervoer niet meer lust. Lijkt me erg vervelend. Ik hoop dat je haar snel weer aan het eten krijgt. Irritant is dat he, als je net groot hebt ingekocht en ze het dan ineens niet meer lusten. Jaime heeft dat nu ook met zijn Smilla blikken, hij vond de kerst editie super lekker dus ik heb er 24 blikken van besteld aangezien ze goed betaalbaar waren ook.
Maar nu raakt hij het dus niet meer aan. Ik ga het nog 2x proberen en dan doneer ik ze aan het plaatstelijke asiel. Ik snap niets van dat beest, hij krijgt allerlei verschillende soorten blikjes dus het is niet zo dat ik hem elke dag Smilla geef maar toch is het ineens niet meer lekker.
Zo irritant.

Ik zit al wel een beetje te mijmeren over wat ik met Jaime ga doen als ik met mijn moeder naar Disney ga. Laat ik hem thuis of niet? We zijn maar 3,5 dag weg dus ik vind het eigenlijk onzin om hem naar een opvang te brengen voor die korte tijd. Denk dat hij gelukkig is als hij gewoon thuis blijft. Ik kan hem bij de dierenarts brengen maar daar kan hij niet naar buiten dus dat valt af.
Ik ken wel een ander pension waar hij wel naar buiten zou kunnen maar dan nog, is het de moeite wel voor die drie dagen? Denk dat een nieuwe omgeving best wat stress kan geven.
Het beste is gewoon thuis, denk ik. Mijn onderburen kunnen hem voeren en naar buiten laten en ik kan het kattenvrouwtje verderop vragen om af en toe te checken of het goed met hem gaat. Ze is gek op hem. Ik vind het gewoon lastig om hem alleen te laten. Ook al is het maar voor die paar dagen. :$

Ik ga denk ik maar even met de buren overleggen of ze het willen doen, zo niet dan breng ik hem wel naar dat pension denk ik. Buren hebben hem wel eens eerder verzorgd maar toen ik toen thuis kwam was zijn etensbak leeg. Ik nam aan dat ze hem vergeten waren maar dat is een aanname. Ik heb het nooit gecheckt. Kan ook toeval geweest zijn.
Ik dacht een tijdje terug dat hij dement aan het worden was of doof maar daar merk ik niets meer van nu. Hij mauwt niet meer s'nachts en luistert weer naar commando's.
Hij is grotendeels buiten, ook met koud weer. Daar houdt hij juist van. Gek beest. :proud:
Wat zouden jullie doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven