Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
...
Drackie schreef:
17-05-2019 17:52
Joost is die 100 gram die ze was aangekomen alweer bijna kwijt. Ze eet ook wederom een stuk minder. Ik twijfel of ik morgen naar het inloopspreekuur van mijn eigen dierenarts ga. Ik weet niet of ik durf te wachten...
Verder een zieke indruk of niet? Wat zijn de aanwijzingen van de dierenarts dan?
Alle reacties Link kopieren
Nee echt alleen omdat ze afgevallen is. Ze eet minder. Assistent van de dierenarts had ik niks aan: ‘de vorige keer woog ze 1,8 kg, dus ze is toch aangekomen?’ Ja duh. :facepalm: Ze is daarna opgenomen in de dierenkliniek! Maar goed. Als ik twijfel mag ik morgen naar het inloopspreekuur komen, maar in principe kunnen ze nu toch niet zoveel doen.
Alle reacties Link kopieren
Halleluja, ze eet weer! Zo gek hoe ze dan een dag of twee alles kan weigeren en daarna ineens alles weer eet.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat ook wel van mijn niet-zieke katten. Soms kom ik 's avonds thuis en dan zie ik dat de brokjes nauwelijks aangeraakt zijn. De andere keer kom ik thuis en dan zijn de bakjes bijna leeg. Dus misschien is het niet eens zo heel gek, alleen is het in jouw geval best heel spannend als ze niet eet...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Vanmiddag zag ik bij een van de witjes toch wel her en der rood tandvlees. Hij is pas twee en ik twijfel al langer aan zijn gezondheid. Toen ik hem net had hij gele spetter diaree en daarna zware niesziekte. In elk geval moet ik even naar het gebit laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
18-05-2019 17:16
Vanmiddag zag ik bij een van de witjes toch wel her en der rood tandvlees. Hij is pas twee en ik twijfel al langer aan zijn gezondheid. Toen ik hem net had hij gele spetter diaree en daarna zware niesziekte. In elk geval moet ik even naar het gebit laten kijken.
Ow dat is naar zeg, idd goed naar laten kijken het gebit is sowieso zo extreem belangrijk voor onze poezels.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
13-05-2019 14:30
Goedemiddag! Ik heb na heel veel voor mezelf opkomen en 'strijd' eindelijk akkoord gekregen voor de adoptie van een kat.

Ik woon begeleid, daarom ging dit niet zonder slag of stoot.

Dit zou mijn eerste kat worden, hebben jullie tips, dingen die je graag had willen weten, voor jullie je eerste kat adopteerden?
Wat leuk! Er is een website ikzoekbaas.nl en daar kun je allerlei katten en kenmerken (kan met kinderen/honden/andere katten/binnenkat/angstig/onderdeel van een setje enz) die in een asiel zitten vinden. Daar hebben wij onze zwarte kanjer gevonden, in een asiel. Was wel bijna 2 uur reizen maar goed dat hadden we er wel voor over. Was voornamelijk voor hem spannend.

Onze rode dame vind het niet zo leuk als zwarte kanjer boven gaat liggen op hun krabpaal. Vaak mept ze hem dan weg waarna wij haar corrigeren. Gelukkig is de zwarte kanjer daar niet van onder de indruk (hij is uit een huis geplaatst door de dierenbescherming en kwam uit een huis met 16 andere katten dus hij zal wel wat gewend zijn). Hij springt er al snel weer op.
Toen de zwarte kanjer echter vanmorgen vreemde geluiden maakte, wij denken dat er een haarbal ofzo dwars zat kwam alleen niks uit, bekeek de rode dame hem aandachtig en volgde zijn bewegingen. Later ging ze heel steunend bij hem zitten.
Ze spelen ook regelmatig met elkaar en toen de rode dame laatst per ongeluk in een kamer opgesloten was zat de zwarte kanjer er ook bij aan de andere kant van de deur. Hij kan vrijwel niet mauwen, soms vragen we ons af of zijn keel ooit erg dicht is geknepen, maar hij krabbelde ook aan de deur om duidelijk te maken dat zijn maatje opgesloten zat.

De zwarte kanjer vind spelen echt heel erg leuk, al onze kattenspeeltjes worden dankbaar gebruikt en soms sleept hij ze van boven naar beneden. Hij speelt veel uit zichzelf maar vind het echt geweldig als ik met zo'n laserlampje ga schijnen. De rode dame kijkt dan toe alsof ze denkt: uh heb je niet door dat vrouwtje dit doet en dat het geen zin heeft om achter dat lampje aan te rennen als een gek?!
Maar goed wij vinden het leuk en de zwarte kanjer zit verbaasd te kijken als ik stop en loopt dan zeker een kwartier alsnog te zoeken naar het niet te vinden lampje.

Wij hebben trouwens de katten laten verzekeren. Best prijzig moet ik zeggen maar het is wel prettig om te weten dat dierenarts rekeningen wat milder zijn mocht er wat gebeuren met 1 van beide.

Het is ook zo leuk dat beide katten een eigen ritme hebben en gewoontes. De rode dame is slank en rank en springt met gemak overal op en af. De zwarte kanjer is bijna een kilo zwaarder en wat lomper. Hij probeert soms ook te klimmen en klauteren maar vaak horen we doink dan is het misgelopen. Nog geen 2 seconde later probeert hij het gewoon weer net zolang tot het lukt. Knap toch die laat zich niet zo snel van de wijs laat brengen.
Ow ja als ik de brokjes bijvul dan komt de zwarte kanjer direct aangerend en gaat dan nog gauw het oude voer opeten. Alsof hij bang is dat ik het niet aan wil vullen maar weg wil halen.

Soms kan ik echt wel huilen van geluk dat ik weer de liefde van en voor katten kan ervaren. Ik merk nu pas hoe extreem erg ik dat gemist heb de laatste jaren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Nou, waar ik al maanden bang voor was, is nu eindelijk gebeurd. Poes kwam vanmorgen met iets in haar bek naar binnen rennen en legde het in de gang neer... een dood vogeltje (haar eerste vangst), volgens mij een jonge merel :'( Ik weet dat het de natuur is, maar ik vind het zo zielig en zonde. Heb het vogeltje snel opgeruimd en weggegooid. Lekker begin van mijn dag, dus.
IBIopviva schreef:
18-05-2019 18:42
Ow dat is naar zeg, idd goed naar laten kijken het gebit is sowieso zo extreem belangrijk voor onze poezels.
Ik maak me dan meer zorgen over ziekten als Fiv misschien moet ik bij hem ook een snapte doen.
parachutes schreef:
19-05-2019 10:34
Nou, waar ik al maanden bang voor was, is nu eindelijk gebeurd. Poes kwam vanmorgen met iets in haar bek naar binnen rennen en legde het in de gang neer... een dood vogeltje (haar eerste vangst), volgens mij een jonge merel :'( Ik weet dat het de natuur is, maar ik vind het zo zielig en zonde. Heb het vogeltje snel opgeruimd en weggegooid. Lekker begin van mijn dag, dus.
Ach wat jammer zeg.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is naar Parachutes! Zielig hoor.

Joost plast in huis sinds ze ziek is. Gemiddeld elke twee/drie dagen een plasje op een willekeurige plek. Ze gaat er ook echt voor zitten en het zijn geen miniplasjes. De rest doet ze wel op de bak. Ik vind het lastig. Ik weet niet waarom ze het doet, ik weet niet wat ik ertegen kan doen... Het begon met een plasje in mijn bed maar nu ook op andere plekken. Op de kattenkamer (voor de bak!), al twee keer op mijn kleding, etcetera. Het is zo ineens begonnen, voorheen deed ze dat nooit! De dierenarts zegt dat het kan zijn omdat ze zich niet lekker voelt maar omdat ze ook verhoogde nierwaardes heeft denk ik dat het misschien een symptoom van iets is? Maar het is wel totaal anders dan toen een andere kat blaasontsteking had.

Ze mag in elk geval niet meer de slaapkamer in nu (vanwege het plasje in mijn bed en op mijn kleding, en omdat we daar tapijt hebben) en ik vind dat maar stom. De andere katten kunnen er dan ook niet in terwijl Boeha zo graag bij ons is ‘s nachts.
Wijlen mijn kater met verhoogde nierwaarden plaste ook overal. Van de kattenopvang begreep ik dat ze behalve een nierdieet ook pijnstillers krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ow das lastig ja als ze ziek zijn en het laten lopen. Snap dat het ook voor de andere dieren dan onwennig is.

Parachutes, oooooh ja dat vond ik ook de horror toen ik nog buitenkatten had. Ik had er 1 die vaak de prooi al kwam brengen als het klusje nog niet helemaal geklaard was. Uh dank je maar nee bedankt.

Gisteren ging het hier flink tekeer, enorme hagel en onweer en onze zwarte kanjer was zo onrustig! Durfde niet meer lekker op de krabpaal bij het raam te liggen, ging drentelen, aandacht vragen, probeerde te mauwen (kan hij bijna niet), onder de bank schuilen. Was echt heel zielig. Uiteraard geprobeerd te kalmeren en te troosten maar hij werd pas weer rustig toen het weer normaal was.
Reageert 1 van jullie katten zo heftig op het weer?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
parachutes schreef:
19-05-2019 10:34
Nou, waar ik al maanden bang voor was, is nu eindelijk gebeurd. Poes kwam vanmorgen met iets in haar bek naar binnen rennen en legde het in de gang neer... een dood vogeltje (haar eerste vangst), volgens mij een jonge merel :'( Ik weet dat het de natuur is, maar ik vind het zo zielig en zonde. Heb het vogeltje snel opgeruimd en weggegooid. Lekker begin van mijn dag, dus.
Ik vind dit ook vreselijk hoor. Onze kat is nu 2x met een dood muisje thuis gekomen. Inderdaad de natuur maar ik vind het ook zo zielig. Kan sowieso niet tegen dode diertjes.
Onze vorige poes ving nooit iets en ik was daar erg blij mee.

De kat van m'n vriendin vangt alles wat hij vangen kan, die is zelfs al met een tam konijn thuis gekomen :cry:
anoniem_63c6752642792 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 12:49
Reden: spelfout
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zowel grote poes als kleine poes brengt muizen mee. De dode ruim ik op (als daar nog iets van over is) en de levende probeer ik af te pakken en laat ik weer vrij....tis wat het is met onze kleine jagers :O
"I love not Man the less, but Nature more..."
Weer bijzonder dit, kom met de hond thuis die vervolgens triomfantelijk met een dikke lap karbonade komt aanzetten. Eerlijk gevonden in de kamer. Welke kat heeft ergens in de buurt een karbonade gevonden of gejat?
Alle reacties Link kopieren
wat een schattige poezels :flirting:

mijn poezenbeest is schijt!!! vervelend de laatste tijd, hij zeurt het hele huis bij elkaar en gaat vooral nachts tekeer, hij mauwt en krabt aan het bed of aan de stoelen wordt er langzamerhand gek van...

ik heb ook een kleine killer thuis, hij gaat niet naar buiten maar binnen valt er genoeg te vangen, eens in de zoveel tijd heeft hij een muis te pakken. en ik kom er niet eens tussen dus laat hem maar zijn gang gaan.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik zag Boeha net zo een heel lief klein vogeltje uit de lucht grijpen. :'( Ik rende er achteraan maar het vogeltje bewoog al niet meer toen ik hem te pakken had. :'(
Ah gos, Drackie. Wat naar.
Hoe is het met Joost?

Mijn kat had laatst ook weer een muis vermoord, opeten ho maar, maar het doden vindt hij erg leuk. Hij legt ze dan achter de vuilnisbak. Gelukkig neemt hij ze niet mee naar binnen.
Jaime eet zijn nieuwe voer best goed. Wild Freedom vond hij eerst helemaal niet lekker, het stinkt ook best wel sterk en de brokken zijn best groot van formaat. Dus nu hak ik ze doormidden en meng ik ze met zijn laatste Purina One brokjes en Purizon vis. Die eet hij nu ook al wat beter. De Kip en Vis variant was het lekkerst. Die wil ik weer bestellen, is toch een heel hoog eiwit gehalte Purizon. 46 procent geloof ik.
Wild Freedom vind hij nu wel erg lekker, Feringa moet ik nog proberen. Applaws geen succes. Brokjes te klein en hij haalde er zijn neus voor op.
Hij heeft nog een heel klein beetje Purina one maar als het op is krijgt hij geen nieuwe meer. Zijn vacht ziet er prachtig uit en ik heb hem niet meer aan zijn oor zien krabben.
Had gisteren biologisch graanvrij natvoer voor hem gehaald, de pate variant. 2 blikjes van een euro per stuk. Maar hij vind het niks. Geen hap aangeraakt. De blikjes van de Aldi blijven het lekkerst, die van 25 cent. Nou ja, niet nadelig voor de portommonee.

Hij is s'avonds wel weer wat vervelend en is in de ochtend vroeg wakker. Maar ja dat is altijd in het voorjaar en de zomer. Kan niet wachten tot de wintertijd weer in gaat.

Hoe is het met jullie poezels?
Hoi allemaal :)

Ik heb onlangs een tweede kitten erbij. Gaat allemaal goed, maar ze heeft regelmatig poep aan haar kont zitten en diarree. Ze is 8/9 weken en heeft net haar ontwormingskuur gehad. Ik wilde eigenlijk pas over een week naar de da gaan voor entingen, maar nu vroeg ik me af of ik iets moet doen met haar diarree?
Ze krijgt nu trouwens wel ander voer gemixt met haar oude voer.

Maar nu is ze dus net op de kattenbak geweest en kwam ze bij mij op schoot zitten en zit mijn broek vol. Ik vroeg me dus af, zouden baby billendoekjes kwaad kunnen? Als ik het na de daad even snel schoonmaak daarmee?
Oei, dat durf ik niet te zeggen of dat kwaad kan.
Wel zal je hier een hoop mensen over je heen krijgen omdat je kitten veel te jong bij de moeder weggehaald is. 12 weken zou het minimum moeten zijn naar wat ik begrepen heb.
Ik heb zelf niet echt ervaring met kittens, ik kreeg mijn kater op late leeftijd.

Kan misschien een reactie zijn op het nieuwe voer. Ik durf het niet te zeggen. Niet veel ervaring met diarree. Zou het wel even schoonmaken ja, gewoon met een vochtig stukje keukenpapier.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh , kom er net achter dat er een kattentopic loopt..
Graag wil ik mij erbij voegen..
Heb al jaren katten: eerst 2 dames (zijn inmiddels overleden) en nu een mooie kater. Komt uit de kittenopvang en woont inmiddels alweer 3 jaar bij ons.
Meneer is superlief, schooit bij de buren om aandacht (snoepjes mag hij niet ivm het aardig aan de maat zijn), brengt af en toe cadeautjes mee (gelukkig nog geen eekhoorntjes die hier zitten) en kan een aantal commando’s opvolgen.
Het fijne is dat hij mij (heb nu een €&@tijd) mij kleine geluksmomentjes brengt.. als ik verdrietig ben, komt hij bij me en drukt zn snuit in mijn gezicht. Als man van huis is, gaat hij aan het voeteneind liggen vh bed. Als ik een stukje ga wandelen, loopt hij met me mee..
Heerlijk beest is het.

En lekker eigenwijs: meneer moest van de DA op dieet.. en meneer was t er niet mee eens: waterbak omver gooien en de kast plunderen. Dus daar zit nu weer een kinderbeveiliging op..

En wat ik grappig vind (en dit herken ik niet van mn andere katten): hij likt graag aan je haren..geen idee waar dit gedrag vandaan komt.
Dat doet mijn kater ook, die is gek op mijn hoofd. Likt mijn haar, knuffelt mijn wang. Hij ligt geregeld met zijn koppie op mijn hoofd te snoozen.
Mijne schooit ook bij de buren om knuffels en aandacht. Niet om snoepjes gelukkig. Wel loopt hij er gergeld naar binnen in de zomer als de deur open staat. Mijne slaapt ook aan mijn voeteneind, in een mandje en loopt elke avond met me mee een rondje. Klinkt als familie van mijn kat jouw kater. Toevallig ook een Cyperse?
Hoe oud is hij?
Alle reacties Link kopieren
Nemty: Er zijn speciale vochtige washandjes voor katten. Ik heb langharigen en dan blijft er ook wel eens wat viezigheid in de vacht hangen. Werkt prima.

En ja, je katje is te vroeg uit het nest gehaald. En heeft ook nog eens geen broer of zus. Ze leren nog heel veel van elkaar als ze zo klein zijn.
Ik zou naar de DA gaan. Welk voer geef je? Ik hoop speciaal voer voor kittens.

Grijsje springt achter man op de leuning van de stoel: plant zijn voorpootjes aan beide kanten van man zijn hoofd en wast zijn hele haar. Bij mij doet hij dat niet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
25-05-2019 17:18
Nemty: Er zijn speciale vochtige washandjes voor katten. Ik heb langharigen en dan blijft er ook wel eens wat viezigheid in de vacht hangen. Werkt prima.

En ja, je katje is te vroeg uit het nest gehaald. En heeft ook nog eens geen broer of zus. Ze leren nog heel veel van elkaar als ze zo klein zijn.
Ik zou naar de DA gaan. Welk voer geef je? Ik hoop speciaal voer voor kittens.

Grijsje springt achter man op de leuning van de stoel: plant zijn voorpootjes aan beide kanten van man zijn hoofd en wast zijn hele haar. Bij mij doet hij dat niet.
Handig! Waar haal je die? Bij de dierenwinkel of online?
Dat idee had ik inderdaad ook al, vond het al vroeg en ze is nog echt klein. Mijn kater heb ik met 11/12 weken opgehaald, die is nu 9 maanden. Merk wel dat ze wel wat van hem oppikt. Ze krijgt speciaal kittenvoer ja, dezelfde als mijn kater. Heb het gemixt met haar oude voer.
Ik denk dat ik toch voor de zekerheid langs de da ga, dank voor de tips.

Wat lief dat Grijsje dat doet, is een teken van liefde. Mijn kater doet dat bij mij ook wel eens, alleen ik heb lang haar dus dat gaat niet makkelijk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven