Het Grote Viva Katten Topic deel 2
woensdag 1 mei 2019 om 21:17
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916

Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!
Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

zondag 12 april 2020 om 08:44
Fijn dat het wat beter gaat Mieke!
Onze rode dame en zwarte kanjer zijn waardeloze muizenjagers. Brrrr muizen!
Merkte het wel omdat vooral de zwarte kanjer ineens erg veel interesse had in onze bergkast. Maatregelen genomen uiteraard toen bleek dat hij en ik gelijk hadden.
Maar in alle bezigheden was er toch een muis ontsnapt de woonkamer in waar we de volgende dag achter kwamen. Nou ja mijn man gelukkig zat ik in de achtertuin.
Arme muis was wel verzwakt dankzij de zwarte kanjer maar leefde nog wel. Mijn man heeft hem buiten gezet.
En nu durf ik bijna niet in de woning te zijn en houd me vast aan het feit dat beide katten nu rustig zijn en dat er dus geen muizen zijn.
Ze signaleren wel maar doen er verder niks mee blijkbaar. Snap ze wel ze zijn niet gewend wat te moeten doen voor het eten.
Nou das niet helemaal waar ze vinden wel dat ze flink moeten mauwen zodra we klaar zijn met afwassen en ze hun dagelijkse blikje natvoer open horen gaan.
Elke dag laten ze zo even weten dat hun het graag willen en dat ze ons verzoeken het niet zelf op te eten ach ja zeg ze elke dag dat ik vegetarisch eet en dus geen interesse heb maar ze blijven bang he.
Onze rode dame en zwarte kanjer zijn waardeloze muizenjagers. Brrrr muizen!

Maar in alle bezigheden was er toch een muis ontsnapt de woonkamer in waar we de volgende dag achter kwamen. Nou ja mijn man gelukkig zat ik in de achtertuin.
Arme muis was wel verzwakt dankzij de zwarte kanjer maar leefde nog wel. Mijn man heeft hem buiten gezet.
En nu durf ik bijna niet in de woning te zijn en houd me vast aan het feit dat beide katten nu rustig zijn en dat er dus geen muizen zijn.
Ze signaleren wel maar doen er verder niks mee blijkbaar. Snap ze wel ze zijn niet gewend wat te moeten doen voor het eten.
Nou das niet helemaal waar ze vinden wel dat ze flink moeten mauwen zodra we klaar zijn met afwassen en ze hun dagelijkse blikje natvoer open horen gaan.
Elke dag laten ze zo even weten dat hun het graag willen en dat ze ons verzoeken het niet zelf op te eten ach ja zeg ze elke dag dat ik vegetarisch eet en dus geen interesse heb maar ze blijven bang he.

Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 12 april 2020 om 15:27
Mieke, wat fijn om te lezen dat je je iets beter begint te voelen! Heeft wel lang genoeg geduurd voor je!
IBI, bah, muizen in huis! Gelukkig heeft je man het beestje buiten gezet. Hier ook een kat die het leuk vindt om te jagen en spelen, maar er verder niks mee doet. Een tijdje terug had ik nog een muisje in de kelder, die heeft ze wel zo bang weten te maken dat hij niet meer is teruggekomen na die ene keer, haha
Ik heb gister een houten buitenkrabpaal besteld voor poes! Heb veel zitten vergelijken bij verschillende bedrijven, veel getwijfeld, en uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Hoop dat hij snel geleverd kan worden - het lag er volgens mij aan hoe snel ze zijn en of ze het druk hebben of niet. Hoop zo dat poes het leuk gaat vinden en er gebruik van gaat maken!
IBI, bah, muizen in huis! Gelukkig heeft je man het beestje buiten gezet. Hier ook een kat die het leuk vindt om te jagen en spelen, maar er verder niks mee doet. Een tijdje terug had ik nog een muisje in de kelder, die heeft ze wel zo bang weten te maken dat hij niet meer is teruggekomen na die ene keer, haha

Ik heb gister een houten buitenkrabpaal besteld voor poes! Heb veel zitten vergelijken bij verschillende bedrijven, veel getwijfeld, en uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Hoop dat hij snel geleverd kan worden - het lag er volgens mij aan hoe snel ze zijn en of ze het druk hebben of niet. Hoop zo dat poes het leuk gaat vinden en er gebruik van gaat maken!

zondag 12 april 2020 om 22:48
Onze poes en kater zijn broer en zus.. 21 juni worden ze 18jaar (hoop ik)
. Ik ken ze sinds ze 1,5jr zijn want toen leerde ik hun baas kennen haha! Ze genieten enorm van deze corona periode want volop aandacht en veel schoottijd.. ik gun het ze ook wel, zo'n gezellige oude dag
onze kater heeft wel kleine mankementjes, is wat dement... en af en toe zit ie naast de kattenbak... onze poes is nog topfit. Ja ok op een hoge tafel springen kunnen ze niet meer maar dat is niet zo gek lijkt me. Ben erg dol op ze dus hoop dat ze nog een poosje mee kunnen

zondag 12 april 2020 om 23:00
Wat lief! De kat van mijn zus is nu 21 of 22 hopelijk halen jullie katten dat ook in redelijk goede gezondheid.Enigme schreef: ↑12-04-2020 22:48Onze poes en kater zijn broer en zus.. 21 juni worden ze 18jaar (hoop ik). Ik ken ze sinds ze 1,5jr zijn want toen leerde ik hun baas kennen haha! Ze genieten enorm van deze corona periode want volop aandacht en veel schoottijd.. ik gun het ze ook wel, zo'n gezellige oude dag
onze kater heeft wel kleine mankementjes, is wat dement... en af en toe zit ie naast de kattenbak... onze poes is nog topfit. Ja ok op een hoge tafel springen kunnen ze niet meer maar dat is niet zo gek lijkt me. Ben erg dol op ze dus hoop dat ze nog een poosje mee kunnen
![]()
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 12 april 2020 om 23:00
Ik hoop dat andere ongewenste gasten hier ook bang zijn geworden brrr vind het zo vies he.parachutes schreef: ↑12-04-2020 15:27Mieke, wat fijn om te lezen dat je je iets beter begint te voelen! Heeft wel lang genoeg geduurd voor je!
IBI, bah, muizen in huis! Gelukkig heeft je man het beestje buiten gezet. Hier ook een kat die het leuk vindt om te jagen en spelen, maar er verder niks mee doet. Een tijdje terug had ik nog een muisje in de kelder, die heeft ze wel zo bang weten te maken dat hij niet meer is teruggekomen na die ene keer, haha![]()
Ik heb gister een houten buitenkrabpaal besteld voor poes! Heb veel zitten vergelijken bij verschillende bedrijven, veel getwijfeld, en uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Hoop dat hij snel geleverd kan worden - het lag er volgens mij aan hoe snel ze zijn en of ze het druk hebben of niet. Hoop zo dat poes het leuk gaat vinden en er gebruik van gaat maken!![]()
Heb je een foto van je houten krabpaal?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 14 april 2020 om 15:44
IBI, deze heb ik besteld: https://www.krabpalenvanhout.nl/product ... l-ragdoll/ en dan met drie tussenplateau’s. Ik had een andere krabpaal bij een ander bedrijf gevonden wat echt precies was wat ik zocht, maar die was helaas ver boven mijn budget. De krabpaal die ik nu heb besteld ga ik zelf nog wat opleuken als hij er is

dinsdag 14 april 2020 om 19:39
IBlopviva: Misschien zijn het wel goede muizenjagers en hebben ze de muizen mee naar huis genomen 
Ten minste, dat gebeurt hier regelmatig (elke dag eigenlijk). Ik stuur de katten met muis en al weer naar buiten maar s nachts doen ze toch wat ze willen. Dus ik vind een dode muis, een stuk muis, een beetje bloed of de muis is ontsnapt en zit op een toiletrol of onder de voorraadkast. Maar meestal eten ze het wel op.
De mijne zijn iets te goed. Als het gaat schemeren gaan ze standaard jagen. Als ze het muisje meteen doodmaken vind ik het prima, maar als ze er mee gaan spelen een uur ofzo breekt mijn hart.
Soms laten ze een muis ineens weer met rust. Dan zet ik ze altijd in een rustig stukje natuur hier een stukje verderop, dat ze in ieder geval in vrede kunnen sterven, of wonder boven wonder nog kunnen herstellen... (wie weet). Ik heb de moed niet om de klus zelf te klaren.

Ten minste, dat gebeurt hier regelmatig (elke dag eigenlijk). Ik stuur de katten met muis en al weer naar buiten maar s nachts doen ze toch wat ze willen. Dus ik vind een dode muis, een stuk muis, een beetje bloed of de muis is ontsnapt en zit op een toiletrol of onder de voorraadkast. Maar meestal eten ze het wel op.
De mijne zijn iets te goed. Als het gaat schemeren gaan ze standaard jagen. Als ze het muisje meteen doodmaken vind ik het prima, maar als ze er mee gaan spelen een uur ofzo breekt mijn hart.
Soms laten ze een muis ineens weer met rust. Dan zet ik ze altijd in een rustig stukje natuur hier een stukje verderop, dat ze in ieder geval in vrede kunnen sterven, of wonder boven wonder nog kunnen herstellen... (wie weet). Ik heb de moed niet om de klus zelf te klaren.
woensdag 15 april 2020 om 12:50
Jullue zijn zo ervaren met katten. Mag ik jullie wat vragen?
Mijn vierjarige kater (in november uit het asiel gehaald) heeft vanochtend overgegeven. Geen haarbal. Geen bloed. Daarna is hij wel buiten in de tuin nog wat gaan rondrennen, maar hij lijkt nu wel wat slomer dan normaal. Misschien ben ik overbezorgd, maar is dit raar? Ik kan me voorstellen dat hij zich niet zo lekker voelt en daardoor slomer is, maar hoe lang moet ik dat aanzien? Hij heeft een halfuurtje geleden nog wel gegeten. Ook heb ik niks raars gezien aan de kattenbak. Ongeveer 4 weken geleden heeft hij ook overgegeven. Verder niet.
Ben ik overbezorgd? Of toch de dierenarts bellen?
Mijn vierjarige kater (in november uit het asiel gehaald) heeft vanochtend overgegeven. Geen haarbal. Geen bloed. Daarna is hij wel buiten in de tuin nog wat gaan rondrennen, maar hij lijkt nu wel wat slomer dan normaal. Misschien ben ik overbezorgd, maar is dit raar? Ik kan me voorstellen dat hij zich niet zo lekker voelt en daardoor slomer is, maar hoe lang moet ik dat aanzien? Hij heeft een halfuurtje geleden nog wel gegeten. Ook heb ik niks raars gezien aan de kattenbak. Ongeveer 4 weken geleden heeft hij ook overgegeven. Verder niet.
Ben ik overbezorgd? Of toch de dierenarts bellen?

woensdag 15 april 2020 om 13:04
Waarschijnlijk sloom van het rondrennen en het is toch al weer warmer. Gooit zijn energie er uit na al het binnenzitten.
Katten moeten nog al eens overgeven, soms is het wit schuimig met een grassprietje er in. Of half vergane brokken.
Ik heb niet het idee dat jij je zorgen moet maken maar kijk naar het totaal beeld. Als katten moeten overgeven na gif liggen ze niet relaxt bijvoorbeeld, dan voelen ze zich niet lekker en gaan miauwen, hijgen, snelle ademhaling. Als ze ziek zijn gaan ze zich niet lang uitleven in de tuin.
Als ik iets niet vertrouw overleg ik met een dierenarts maar meestal kijk ik eerst een tijdje hoe het gaat, hoe oogt de kat, eten en drinken, hoe ziet het overgeefsel er uit, is de kat veel anders dan anders of zie ik een momentopname en bij twijfel neem ik ook nog wel eens de temperatuur op.
Maar nogmaals bij zorgen kun je het altijd even voorleggen.
Katten moeten nog al eens overgeven, soms is het wit schuimig met een grassprietje er in. Of half vergane brokken.
Ik heb niet het idee dat jij je zorgen moet maken maar kijk naar het totaal beeld. Als katten moeten overgeven na gif liggen ze niet relaxt bijvoorbeeld, dan voelen ze zich niet lekker en gaan miauwen, hijgen, snelle ademhaling. Als ze ziek zijn gaan ze zich niet lang uitleven in de tuin.
Als ik iets niet vertrouw overleg ik met een dierenarts maar meestal kijk ik eerst een tijdje hoe het gaat, hoe oogt de kat, eten en drinken, hoe ziet het overgeefsel er uit, is de kat veel anders dan anders of zie ik een momentopname en bij twijfel neem ik ook nog wel eens de temperatuur op.
Maar nogmaals bij zorgen kun je het altijd even voorleggen.
woensdag 15 april 2020 om 13:51

woensdag 15 april 2020 om 20:45
De ene kat geeft regelmatig over, de ander niet. Als het vaker gebeurt en het gedrag van de kat is prima zou ik er niet wakker van liggen! Let op of de kat niet te veel schrokt met eten.
Onze oudste (morgen wordt hij 6) had vanmorgen een goeie actie. Ik zat in een videogesprek. Hij positioneert zich op de achtergrond zodat ie in beeld is en kotst vervolgens de vensterbank onder, om rustig weer weg te lopen hahahaha
Onze oudste (morgen wordt hij 6) had vanmorgen een goeie actie. Ik zat in een videogesprek. Hij positioneert zich op de achtergrond zodat ie in beeld is en kotst vervolgens de vensterbank onder, om rustig weer weg te lopen hahahaha
vrijdag 17 april 2020 om 15:51

vrijdag 17 april 2020 om 15:54
Straks doen ze nog weddenschappen...Mermedina schreef: ↑17-04-2020 15:51één van mijn katten springt altijd bovenop de kast in mijn werkkamer zodat hij precies in beeld is tijdens het videobellen. Daar moet hij best wel een stuntspong voor nemen want de kast eindigt op 2,15m en het plafond start op 2,45m. Vanaf de grond! Mijn collega’s vonden het bewonderenswaardig en eigenlijk is het dat ook wel, het is een ondernemend en atletisch type, mijn Maine Coon kruising. Ik kies daarom nog wel eens een nep-achtergrond in MS teams anders leidt mijn kat iedereen af! “Ja! Hij heeft het weer gehaald hoor!” roepen ze dan
![]()
zaterdag 18 april 2020 om 19:43
Mermedina schreef: ↑17-04-2020 15:51één van mijn katten springt altijd bovenop de kast in mijn werkkamer zodat hij precies in beeld is tijdens het videobellen. Daar moet hij best wel een stuntspong voor nemen want de kast eindigt op 2,15m en het plafond start op 2,45m. Vanaf de grond! Mijn collega’s vonden het bewonderenswaardig en eigenlijk is het dat ook wel, het is een ondernemend en atletisch type, mijn Maine Coon kruising. Ik kies daarom nog wel eens een nep-achtergrond in MS teams anders leidt mijn kat iedereen af! “Ja! Hij heeft het weer gehaald hoor!” roepen ze dan
![]()

"I love not Man the less, but Nature more..."

zondag 19 april 2020 om 02:00
@zizo hoe gaat het nu? Meestal na een tijdje ken je je kat en kan je aan zijn gedrag opmerken als die ergens last van heeft. Mijn kat word heel sloom als hij niet lekker is en wilt alleen maar slapen terwijl hij normaal barst van de energie.
Mijn kat van 2die laat ik altijd naar buiten als ik wakker ben en roep hem meestal voor zonsondergang thuis roepen naar zijn naam en 9van de 10keer komt hij meteen.. maar sins het mooi weer word vertikt hij het gewoon ik zie en weet ook dat hij mij hoort maar negeert mij volkomen(ik wil hem savonds altijd thuis hebben) dan loop ik naar hem toe en sprint hij gelijk weg als een malle kan dit echt met de weer te maken hebben of is dit toevallig word er moedeloos van savonds
Mijn kat van 2die laat ik altijd naar buiten als ik wakker ben en roep hem meestal voor zonsondergang thuis roepen naar zijn naam en 9van de 10keer komt hij meteen.. maar sins het mooi weer word vertikt hij het gewoon ik zie en weet ook dat hij mij hoort maar negeert mij volkomen(ik wil hem savonds altijd thuis hebben) dan loop ik naar hem toe en sprint hij gelijk weg als een malle kan dit echt met de weer te maken hebben of is dit toevallig word er moedeloos van savonds

zondag 19 april 2020 om 10:41
Mijn kater is inderdaad ook gecastreerd dus het bestaat degelijk wel de lente in de bolGreenLadyFern schreef: ↑19-04-2020 10:23Die heeft de lente in de bol. Mijn katers zijn gecastreerd maar nog gaan ze meer zwerven als het lekker weer en lente is.
Dus kan heel goed kloppen![]()

Wat een verschil met de winter dacht ik al
zondag 19 april 2020 om 11:27
Dankjewel voor alle reacties. Ik moet mijn kat met dit soort dingen inderdaad nog wat beter leren kennen.
De volgende dag was hij gelukkig weer normaal. Niet meer dat slomere.
Mijn kater is ook gecastreerd. Het is een echte binnenkat, maar hij gaat graag even een kwartiertje in de tuin rennen en dan vlug weer naar binnen. Nu wil hij dat ook wat vaker op een dag, dus ook de mijne heeft het voorjaar in de bol.
Ik vind het zo lief om te zien hoe jij naar vliegjes en vlinders springt en op vogeltjes aast. Het is een hele slechte jager. Vangen lukt hem niet, dus ik verwacht geen dode beestjes op de deurmat en laat hem lekker zijn best doen.
Vooral nu met de coronamaatregelen merk ik dat mijn kat zoveel extra afleiding en gezelligheid brengt.
De volgende dag was hij gelukkig weer normaal. Niet meer dat slomere.
Mijn kater is ook gecastreerd. Het is een echte binnenkat, maar hij gaat graag even een kwartiertje in de tuin rennen en dan vlug weer naar binnen. Nu wil hij dat ook wat vaker op een dag, dus ook de mijne heeft het voorjaar in de bol.
Ik vind het zo lief om te zien hoe jij naar vliegjes en vlinders springt en op vogeltjes aast. Het is een hele slechte jager. Vangen lukt hem niet, dus ik verwacht geen dode beestjes op de deurmat en laat hem lekker zijn best doen.
Vooral nu met de coronamaatregelen merk ik dat mijn kat zoveel extra afleiding en gezelligheid brengt.
maandag 20 april 2020 om 23:36
Kattenkenners, wat zit er onder de koelkast?
Ik pas op twee katten - eentje is een jager en zat een maand geleden een uur lang hyperalert naar de koelkast te staren - erg grappig tot er daadwerkelijk een muis onder vandaan kwam.
De afgelopen anderhalve dag wordt er af en toe aandachtig naar de koelkast gekeken en gesnuffeld, kat zit/ligt er af en toe wel even voor maar is meestal elders.
Zit er toch iets onder??
Ik pas op twee katten - eentje is een jager en zat een maand geleden een uur lang hyperalert naar de koelkast te staren - erg grappig tot er daadwerkelijk een muis onder vandaan kwam.
De afgelopen anderhalve dag wordt er af en toe aandachtig naar de koelkast gekeken en gesnuffeld, kat zit/ligt er af en toe wel even voor maar is meestal elders.
Zit er toch iets onder??
Hello, can you hear me?
dinsdag 21 april 2020 om 10:12
Waarschijnlijk een spin of zo! Of inderdaad nog een muis.
Mieke hoe is het met je inmiddels?
Hier beetje paniek gisterenavond. Wij hadden dus de tuin catproof gemaakt, nou dat was een grote mislukking. Nova ontsnapte binnen de korste keren. Maar komt ook altijd terug, dus nou ja, laat maar. Maar gisteren zag ik Luna ook ineens op het dak zitten. En zij is dik en kan niet zo goed springen, dus wij hadden dat dus écht niet verwacht. Daarbij is zij een rescue cat, gevonden op een vuilnisbelt, dus gewend aan op straat leven. Plus, ze is nog niet gechipt. Dus ik vond het echt doodeng, dacht dat ze weer fijn terug op straat ging leven.
We hebben gelijk een hoop van de netten weer weggehaald, want hoe zou ze anders terug de tuin in kunnen komen...
Maar goed lang verhaal kort, ze kwam uiteindelijk weer terug, tot onze opluchting. De warme bedden en volle voerbakken blijken toch fijner te zijn dan op straat leven!
Maar voorlopig mag ze niet meer naar buiten.
Mieke hoe is het met je inmiddels?
Hier beetje paniek gisterenavond. Wij hadden dus de tuin catproof gemaakt, nou dat was een grote mislukking. Nova ontsnapte binnen de korste keren. Maar komt ook altijd terug, dus nou ja, laat maar. Maar gisteren zag ik Luna ook ineens op het dak zitten. En zij is dik en kan niet zo goed springen, dus wij hadden dat dus écht niet verwacht. Daarbij is zij een rescue cat, gevonden op een vuilnisbelt, dus gewend aan op straat leven. Plus, ze is nog niet gechipt. Dus ik vond het echt doodeng, dacht dat ze weer fijn terug op straat ging leven.
We hebben gelijk een hoop van de netten weer weggehaald, want hoe zou ze anders terug de tuin in kunnen komen...
Maar goed lang verhaal kort, ze kwam uiteindelijk weer terug, tot onze opluchting. De warme bedden en volle voerbakken blijken toch fijner te zijn dan op straat leven!
Maar voorlopig mag ze niet meer naar buiten.