Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Ik duik weer even in dit forum voor wat advies.

Morgen vanaf uurtje of 9 op pad tot zondagavond.
Wat denken jullie?

Katten (2) binnen laten (hebben 2 aardige vertrekken die ze dan kunnen gebruiken en genoeg eten/water uiteraard). Of overdag de buitendeur op een kier zodat ze overdag buiten kunnen en 's avonds binnenlaten de deur op slot laten doen door een derde?
greenmoustache schreef:
29-03-2019 21:37
Ik duik weer even in dit forum voor wat advies.

Morgen vanaf uurtje of 9 op pad tot zondagavond.
Wat denken jullie?

Katten (2) binnen laten (hebben 2 aardige vertrekken die ze dan kunnen gebruiken en genoeg eten/water uiteraard). Of overdag de buitendeur op een kier zodat ze overdag buiten kunnen en 's avonds binnenlaten de deur op slot laten doen door een derde?
Ik zou het niet prettig vinden om de hele dag met een open deur te zitten terwijl ik er niet ben....dan blijven ze dus binnen.

edit: ik kan eerder vragen wat je uiteindelijk hebt gedaan, aangezien het al zaterdag 9 uur is geweest :facepalm:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Trouwens....je kunt wel merken dat het lente wordt en de muizen weer actief zijn. Kleine poes heeft er alweer een aantal levend (!) mee naar binnen gebracht. Gelukkig was ik steeds thuis, maar het kan zijn dat ze dit ook doet wanneer ik aan het werk ben :O
Ik heb nog niks geroken wat op een dode muis kan wijzen en kijk regelmatig onder de kasten, bank en bed.
Ze had er eentje op mijn kleed bij het bed gelegd, die was wel dood, maar ik zag 'm niet....dus stond ik erop :facepalm:

Dit gaat nog een lang met muizen gevuld jaar worden.....
Hi! Iemand tips om een kat enigzins stressloos in een mandje te krijgen? Moet vanavond naar de dierenarts omdat haar oog vermoedlijk ontstoken is. En elke keer is het weer een hel. De mandjes staan altijd in de woonkamer en behoren eigenlijk tot ons interieur. De dierenarts adviseerde feliway spray. Ik denk dat ik die straks maar ga helen en de hele mand ermee inspuit. Verder nog tips? De kosten boeien mij niet, als ze zorg nodig heeft krijgt ze die, maar de stress elke keer die ze ervaart is echt een hel.

Thanks! :)
Sasserdje schreef:
30-03-2019 15:01
Hi! Iemand tips om een kat enigzins stressloos in een mandje te krijgen? Moet vanavond naar de dierenarts omdat haar oog vermoedlijk ontstoken is. En elke keer is het weer een hel. De mandjes staan altijd in de woonkamer en behoren eigenlijk tot ons interieur. De dierenarts adviseerde feliway spray. Ik denk dat ik die straks maar ga helen en de hele mand ermee inspuit. Verder nog tips? De kosten boeien mij niet, als ze zorg nodig heeft krijgt ze die, maar de stress elke keer die ze ervaart is echt een hel.

Ik heb onze katten er aan gewend dat ik ze regelmatig op pak zonder dat ik ze in een mandje doe.
Maar daar is het nu te laat voor.
Assistente van de dierenarts zei tegen mij dat ik de mand recht op kon zetten (dus met de open voorkant naar boven) en dan de kat voorzichtig met de achterpoten eerst naar beneden kon laten zakken. Daarna mand voorzichtig weer op de grond zetten.
In de mand ligt een handdoek met hun eigen geur er al en na het sluiten van de mand geef ik ze een kattensnoepje.
Met deze truc gaat het nu vrij vlot.
Als ik ze met hun koppetje eerst in de mand wil stoppen, hebben we hier taferelen van een kat die zich met de voorpoten schrap zet tegen de voorkant van de mand en "ik wil niet in die mand" uitstraalt. En er ook voor zorgt dat mijn armen helemaal onder de krabbels zitten.
De katten blijven het niet leuk vinden, maar hebben er zo wel minder stress van.
Succes! En beterschap voor je kat!

(Beetje mosterd, zie dat je gisteren al geweest bent!)
Dolfine schreef:
31-03-2019 16:19
Ik heb onze katten er aan gewend dat ik ze regelmatig op pak zonder dat ik ze in een mandje doe.
Maar daar is het nu te laat voor.
Assistente van de dierenarts zei tegen mij dat ik de mand recht op kon zetten (dus met de open voorkant naar boven) en dan de kat voorzichtig met de achterpoten eerst naar beneden kon laten zakken. Daarna mand voorzichtig weer op de grond zetten.
In de mand ligt een handdoek met hun eigen geur er al en na het sluiten van de mand geef ik ze een kattensnoepje.
Met deze truc gaat het nu vrij vlot.
Als ik ze met hun koppetje eerst in de mand wil stoppen, hebben we hier taferelen van een kat die zich met de voorpoten schrap zet tegen de voorkant van de mand en "ik wil niet in die mand" uitstraalt. En er ook voor zorgt dat mijn armen helemaal onder de krabbels zitten.
De katten blijven het niet leuk vinden, maar hebben er zo wel minder stress van.
Succes! En beterschap voor je kat!

(Beetje mosterd, zie dat je gisteren al geweest bent!)
Die tip kreeg ik ook ooit en heeft tot een bloedbad geleid doordat de kat zich compleet hysterisch via mijn arm met al zijn 384.000 nagels een weg omhoog klauwde. De krassen waren echt heel diep, toen ik bij de dierenarts kwam met de kat en zij mijn bebloede mouw en arm zag heeft ze eerst mij verpleegd, de kat moest wachten ;-D Nooit meer dus.

Ik zet het reismandje nu klem tegen een muur, pak de voorpoten vast met mijn ene hand en met mijn andere hand op de kont duw ik ze dan voorzichtig naar binnen. Dan snel het deurtje dicht. Dat gaat gelukkig 9 van de 10 keer goed.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
De dierenarts kan ook een kalmerings middel voorschrijven. Krijgt kleine rooie nu ook voor iedereen wel zo fijn.
derooiekater schreef:
31-03-2019 16:57
De dierenarts kan ook een kalmerings middel voorschrijven. Krijgt kleine rooie nu ook voor iedereen wel zo fijn.
Dat ga ik maar vragen idd want het was echt een hel. Lig helemaal open. 😂
Calamitycat schreef:
31-03-2019 16:33
Die tip kreeg ik ook ooit en heeft tot een bloedbad geleid doordat de kat zich compleet hysterisch via mijn arm met al zijn 384.000 nagels een weg omhoog klauwde. De krassen waren echt heel diep, toen ik bij de dierenarts kwam met de kat en zij mijn bebloede mouw en arm zag heeft ze eerst mij verpleegd, de kat moest wachten ;-D Nooit meer dus.

Ik zet het reismandje nu klem tegen een muur, pak de voorpoten vast met mijn ene hand en met mijn andere hand op de kont duw ik ze dan voorzichtig naar binnen. Dan snel het deurtje dicht. Dat gaat gelukkig 9 van de 10 keer goed.

Ik heb een reismand die ook van boven open kan. Ik laat de kat er zo in zakken. Via de voorkant kan hij er weer rustig uit.
Mijne waggelt er gewoon in als ik hem een licht zetje geef. Niks geen stress of oorlog hier, gelukkig. Ook bij de DA niks aan de hand, compleet relaxt zoals altijd.
Geen tips dus, sorry.

Met mijn vorige katten ( die ik met mijn ex had ) was dat bij de kleine rooie ook een ramp, die werd helemaal gek als hij in dat mandje moest en ook bij de DA helemaal over de zeik. Die andere was net zo'n chille goedzak als mijn huidige kater. Een mega naald in zijn blaas, geen probleem. Hij gaf geen kik. Maf beest. :proud:
S0LEIL schreef:
31-03-2019 19:55
Ik heb een reismand die ook van boven open kan. Ik laat de kat er zo in zakken. Via de voorkant kan hij er weer rustig uit.
O, maar het mandje met het deurtje aan de voorkant gaat eigenlijk wel prima hoor :) De katten hier zijn eigenlijk helemaal niet zo hysterisch alleen die rooie dus wel met het van bovenaf laten zakken. Ik had die tip al meer gehoord dus vandaar dat ik dacht dat het dé perfecte manier was. Dat het toch niet zo perfect was ben ik op een pijnlijke manier achter gekomen. Shit happens ;-D
Wij lokken de onze met wat roomijs daar trapt ze altijd in, eerst laten ruiken en dan schaaltje in het mandje
Hier krijgt kleine rooie http://dutchcatvet.com/nl/gabapentin-ka ... ierenarts/
Madrid87 schreef:
31-03-2019 20:00
Mijne waggelt er gewoon in als ik hem een licht zetje geef. Niks geen stress of oorlog hier, gelukkig. Ook bij de DA niks aan de hand, compleet relaxt zoals altijd.
Geen tips dus, sorry.

Met mijn vorige katten ( die ik met mijn ex had ) was dat bij de kleine rooie ook een ramp, die werd helemaal gek als hij in dat mandje moest en ook bij de DA helemaal over de zeik. Die andere was net zo'n chille goedzak als mijn huidige kater. Een mega naald in zijn blaas, geen probleem. Hij gaf geen kik. Maf beest. :proud:
Hier gelukkig ook niet echt toestanden. Bij de dierenarts gaat hij er graag uit, dan wil hij de boel verkennen daar :d

Mijn eerste kat werd echt a cat from hell ;)
Hier een kat die er wel in gaat maar niet meer uit bij de dierenarts.
Eén van de mandjes heeft een voor én achterdeur. Wil kat er niet uit dan gaat de achterdeur open en krijgt hij een "kontje".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
mijn kat gaat wel zelf in zijn tasje, maar zodra die dicht en opgetild word is het huis te klein dan krijst hij de boel bij elkaar.

bij DA doet hij alsof hij zwaar verwaarloosd wordt. laatste keer kroop hij doodleuk op schoot
Relax we're all crazy, it's not a competition
Het is hier weer tijd voor de jaarlijkse fietstochtjes naar de dierenarts. Een achter de rug, helaas in de stromende regen, nog twee te gaan. Het ging zowaar goed met het in het mandje stoppen alleen heeft de zwart-witte net een paar grote stinkende drollen op de behandeltafel achtergelaten :facepalm:
Calamitycat schreef:
03-04-2019 13:34
Het is hier weer tijd voor de jaarlijkse fietstochtjes naar de dierenarts. Een achter de rug, helaas in de stromende regen, nog twee te gaan. Het ging zowaar goed met het in het mandje stoppen alleen heeft de zwart-witte net een paar grote stinkende drollen op de behandeltafel achtergelaten :facepalm:
:proud: :proud: :proud: :proud: :proud: :hug:
“Don’t look back – you’re not going that way.”
:biggrin: Het was hun eigen schuld hoor, eerst werd zijn buik intensief bevoeld door de dierenarts en toen nog door een dierenarts in opleiding, iets teveel van het goede voor zijn spijsvertering i.c.m. stress waarschijnlijk. In ieder geval was de vraag of zijn ontlasting goed is meteen overbodig :hihi:

Ben blij dat alles weer achter de rug is. Ze zijn weer allemaal goedgekeurd gelukkig en hebben hun inentingen weer gehad.
Mijn oude dame lapjeskat kreeg nog complimenten over dat haar gebit zo goed is en ze er nog prima uitziet voor haar leeftijd :heart:
Soms moet ik katten topic vragen beter dicht laten :mad:
Ik snap je helemaal :steam:
Sasserdje schreef:
30-03-2019 15:01

Dé tip van mijn dierenarts:

Het mandje op de tafel zetten, een beetje over de rand met het deurtje open.
Kat in de arm nemen en van links naar rechts schommelen. (met beleid, niet té heftig ;))
Wanneer je stopt met schommelen de kat direct voor de opening van het mandje houden.
Kat is zo blij om weer vaste grond onder zijn pootjes te hebben dat hij het mandje voor lief neemt.
(Belangrijk is dus wel dat het mandje een beetje over de tafelrand helt, zodat dat voor de kat de enige optie is om zijn pootjes neer te zetten)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
derooiekater schreef:
08-04-2019 21:31
Soms moet ik katten topic vragen beter dicht laten :mad:
Die met de baby op komst en de kat die "zomaar" twee bepaalde mensen een mep geeft?
Ja waar kan het nou aan liggen O_o
Arm beest.
PimPom schreef:
09-04-2019 12:04
Die met de baby op komst en de kat die "zomaar" twee bepaalde mensen een mep geeft?
Ja waar kan het nou aan liggen O_o
Arm beest.
Ik moet op mij handen gaan zitten maar kom op zeg al 8 maanden zwanger en nu pas gaan nadenken :mad:
S7rin schreef:
09-04-2019 10:59
Dé tip van mijn dierenarts:

Het mandje op de tafel zetten, een beetje over de rand met het deurtje open.
Kat in de arm nemen en van links naar rechts schommelen. (met beleid, niet té heftig ;))
Wanneer je stopt met schommelen de kat direct voor de opening van het mandje houden.
Kat is zo blij om weer vaste grond onder zijn pootjes te hebben dat hij het mandje voor lief neemt.
(Belangrijk is dus wel dat het mandje een beetje over de tafelrand helt, zodat dat voor de kat de enige optie is om zijn pootjes neer te zetten)
Wow, dit is er een om te onthouden! :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven