Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

woensdag 10 april 2019 om 20:28
Ja en daar ben ik dus ook bang voor.Calamitycat schreef: ↑10-04-2019 20:21Mijn katten liggen het liefst op de (houten) vlonders. Er zal misschien kunstgras zijn dat niet giftig is, dat weet ik verder niet, maar het blijft toch plastic natuurlijk.
Mijn kat heeft helaas vraatzucht dus alles wat er eetbaar uitziet daar word opgeknaagd.
Plastic is dan zeer schadelijk.
Aan die houten vlonders zat ik ook te denken maar het lijkt me zo hard voor zijn pootjes.
Maar blijkbaar vinden jouw katten het dus heerlijk.
Heb je er een kleedje op of gewoon "kaal?"
Bedankt voor de info.

woensdag 10 april 2019 om 20:35
BedanktCalamitycat schreef: ↑10-04-2019 20:31Gewoon kaal. Ze vinden het echt fantastisch. Liggen liever op de vlonders dan in het echte gras en ook echt de hele dag hoor als het lekker weer is, onder de parasol![]()

Dat ga ik dan ook proberen.
Hopelijk gaat hij er net zo van genieten als jouw poezels.

woensdag 10 april 2019 om 20:43
Vreemd. Hij heeft mijn reactie niet gepakt.
Dit hoorde er onder te staan:
Wat leuk om te zien!
Zo lekker eigenwijs.
Ik zou denken ze verkiezen het mooie verse gras noven die harde vlonders. Hahaha
Maar ja katten...ze blijven je verrassen!
Dikke knuf voor je prachtige poezels ♡
woensdag 10 april 2019 om 21:03
Als je minder dan 200 berichten hebt, heb je nog geen plaatjesplakrechten dus als je dan een bericht quote waar een plaatje in staat dan werkt het niet.Labrujajoder schreef: ↑10-04-2019 20:43Vreemd. Hij heeft mijn reactie niet gepakt.
Dit hoorde er onder te staan:
Wat leuk om te zien!
Zo lekker eigenwijs.
Ik zou denken ze verkiezen het mooie verse gras noven die harde vlonders. Hahaha
Maar ja katten...ze blijven je verrassen!
Dikke knuf voor je prachtige poezels ♡
Ja, dat is ook zo leuk van katten, dat ze zo heerlijk eigenwijs zijn

Mocht je voor vlonders gaan, kies dan geen geïmpregneerd hout (want als je kat graag knaagt, daar zitten ook gifstoffen in) maar kies een hardhoutsoort, zoals Douglas. Dat blijft ook onbehandeld mooi, ook in slecht weer.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

woensdag 10 april 2019 om 21:24
Bedankt voor de tip!Calamitycat schreef: ↑10-04-2019 21:03Als je minder dan 200 berichten hebt, heb je nog geen plaatjesplakrechten dus als je dan een bericht quote waar een plaatje in staat dan werkt het niet.
Ja, dat is ook zo leuk van katten, dat ze zo heerlijk eigenwijs zijn![]()
Mocht je voor vlonders gaan, kies dan geen geïmpregneerd hout (want als je kat graag knaagt, daar zitten ook gifstoffen in) maar kies een hardhoutsoort, zoals Douglas. Dat blijft ook onbehandeld mooi, ook in slecht weer.
Ja hij knaagt graag. Ik noem hem ook wel mijn lieve grote hamster ♡
Wel zielig dat hij die vraatzucht heeft maar het geeft vaak wel hilarische taferelen.
Ik zal ook op het balkon kattengras neerzetten.
Daar knaagt hij graag aan en hopelijk laat hij het hout dan met rust.
woensdag 10 april 2019 om 21:39
mijn kat heeft een midlife crisis denk ik of hij zit in zijn 2 de puberteit, want meneer is schijt vervelend de laatste tijd speelt verstoppertje met stuart, krabt het bed kapot en valt me lastig terwijl ik lig te slapen hahaha , hij is inmiddels hoogbejaard maar hoop dat we hem nog heel lang bij ons mogen hebben.
Relax we're all crazy, it's not a competition

donderdag 11 april 2019 om 08:15
Ik kon het prima lezen hoor. Maar ik snap wat je bedoelt. Ik kan me je posts nog herinneren van toen je poes overleed, die waren hartverscheurend.Doubletree20 schreef: ↑10-04-2019 13:01oeps, het is hierboven niet helemaal goed gegaan, ik wou een stukje quoten maar geen idee wat ik nou weer heb gedaan... sorrie... denk niet dat ik dit kan aanpassen
En ik snap ook heel goed dat je de stilte in huis niet kon verdragen, wellicht zou ik dat ook zo ervaren. Dat kan ik nog niet zeggen. Dit is echt mijn eerste eigen kat en ik heb nooit eerder een kat verloren dus ik heb geen idee hoe ik zou reageren. Maar soms denk ik er wel eens aan ja. Als ik hier lees dat er een kat overleden is grijpt het me om de keel, de gedachte dat mijne ook ooit komt te overlijden. Misschien over tien jaar, misschien over een week. Je weet het niet.
Ik ben gek op katten dus ik zou heus wel weer een nieuwe kat nemen vermoed ik, maar het zou ook zomaar kunnen dat ik eerst een half jaar of langer zonder kat zou zitten om het eerst te verwerken. En daarna naar het asiel om te kijken of er eentje is die mijn hart net zo veroverd als mijn eerste kat deed. Ik ben ook bang dat ik enorm zou gaan zitten vergelijken, zo van, oh dat deed mijn vorige kat nooit.
Bij mijn huidige kat kan ik alles op het aanrecht laten liggen ( etenswaar, open blikjes voer etc ) maar wellicht pakt de volgende dat eraf. Houdt hij of zij me de halve nacht wakker.
Ik denk sowieso dat ik eerst op vakantie zou gaan om het allemaal even te laten bezinken. Ik probeer er nooit teveel aan te denken maar ja soms doe ik het toch. Toen ik hem kwijt was op oudejaarsavond ook, ik ben de hele avond van de leg geweest toen. Ik hecht me te snel en teveel aan beesten en kan echt ontroostbaar zijn als ik ze verlies. Maar ja voorlopig geniet ik nog zo lang als het kan van mijn lieve mannetje.
Het gaat goed met hem trouwens, ik heb hem 2x behandeld voor oormijt met Stronghold en hij krabt veel minder in zijn oor nu. Alsnog gaan we over een week of 2 even naar de DA voor zijn jaarlijkse inenting en om even te checken of zijn oren helemaal schoon zijn. Hij heeft al eens oorontsteking gehad en ik wil zeker weten dat hij het niet weer heeft.
Wel echt super fijn dat je zo blij bent met je nieuwe kat en dat het je toch geholpen heeft in de verwerking.

donderdag 11 april 2019 om 08:31
Madrid, ik hoop dat het nog heel lang duurt voor je je trouwe maatje verliest. Er gewoon van uit gaan dat hij 20 jaar word
In ieder geval heeft hij een heel mooi leven bij jou en mocht je hem ooit verliezen geeft dat hopelijk een soort troost. Toen ik poes had verloren haalde ik wel troost uit het idee dat ze bij ons een heel mooi leven heeft gehad en dat ik haar nooit had willen missen in m'n leven.
Tja, een andere kat nemen, dat moet je alleen doen als je je erzelf goed bij voelt en als je er aan toe bent. Bij de 1 is dat na 1 dag en bij de ander na een jaar. Zelf denk ik dat als je eenmaal een kat/katten hebt gehad je niet meer zonder kunt.
En het vergelijken blijft toch wel, ik denk dat iedereen dat wel doet. Maar dat slijt vanzelf als je je nieuwe maatje steeds beter leert kennen.

Tja, een andere kat nemen, dat moet je alleen doen als je je erzelf goed bij voelt en als je er aan toe bent. Bij de 1 is dat na 1 dag en bij de ander na een jaar. Zelf denk ik dat als je eenmaal een kat/katten hebt gehad je niet meer zonder kunt.
En het vergelijken blijft toch wel, ik denk dat iedereen dat wel doet. Maar dat slijt vanzelf als je je nieuwe maatje steeds beter leert kennen.

donderdag 11 april 2019 om 08:53
Dank je, dat hoop ik ook! Hij mag nog wel ouder dan 20 worden ook. Hij is nu een jaar of 9/10. Vermoedelijk.
Maar ja ik was vanaf dat ik hem op MP zag al verliefd op hem. Het was wederzijdse liefde op het eerste gezicht zeg maar.
En dat is ook zo hoor, dat hij zeker een heel mooi leven heeft bij mij en dat ik daar ook echt wel troost uit zou kunnen halen. Ik wil hem gewoon niet hoeven missen.
Maar ja, we zien wel als het zover is. Voorlopig is hij nog gezond voor zover ik weet en gaat hij nergens naar toe.
Als de dag zover is zien we wel weer verder.
Ik denk dat ook wel ja, dat als je eenmaal katten gewend bent dat je altijd wel weer katten om je heen wil hebben. Ik had ze met mijn ex ook en ik miste ze enorm toen het uit ging en ze bij hem bleven.
Maar ja ik was vanaf dat ik hem op MP zag al verliefd op hem. Het was wederzijdse liefde op het eerste gezicht zeg maar.
En dat is ook zo hoor, dat hij zeker een heel mooi leven heeft bij mij en dat ik daar ook echt wel troost uit zou kunnen halen. Ik wil hem gewoon niet hoeven missen.
Maar ja, we zien wel als het zover is. Voorlopig is hij nog gezond voor zover ik weet en gaat hij nergens naar toe.

Als de dag zover is zien we wel weer verder.
Ik denk dat ook wel ja, dat als je eenmaal katten gewend bent dat je altijd wel weer katten om je heen wil hebben. Ik had ze met mijn ex ook en ik miste ze enorm toen het uit ging en ze bij hem bleven.
donderdag 11 april 2019 om 11:16
Ik heb rubberen tegels op het balkon (zoals in speeltuintjes). De katjes vinden het heerlijk om daarop te liggen 'zonnen' en het is lekker zacht aan mijn blote voeten en makkelijk te onderhouden. 1 Keer per jaar schrob ik wat groene aanslag (schaduwplekken) weg en wekelijks ga ik met de stofzuiger over het balkonLabrujajoder schreef: ↑10-04-2019 20:19Lieve mede poezemensen,
Ik ga verhuizen naar een appartement met balkon.
Het balkon zet ik af maar op de grond wil ik ook graag een fijne ondergrond.
Ik zat te denken aan kunstgras maar nu las ik dat hier giftige stoffen inzitten.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Zijn er merken die niet giftig zijn?
Of heeft iemand een ander idee voor een weerbestendige zachte poesvriendelijke ondergrond?.
Alvast bedankt![]()

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

donderdag 11 april 2019 om 17:27
Bedankt!Oudblond schreef: ↑11-04-2019 11:16Ik heb rubberen tegels op het balkon (zoals in speeltuintjes). De katjes vinden het heerlijk om daarop te liggen 'zonnen' en het is lekker zacht aan mijn blote voeten en makkelijk te onderhouden. 1 Keer per jaar schrob ik wat groene aanslag (schaduwplekken) weg en wekelijks ga ik met de stofzuiger over het balkon![]()
Mocht mijn "grote hamster" de vlonders toch niet fijn vinden dan heb ik deze optie nog.
Knuf voor je Poezels ♡

donderdag 11 april 2019 om 17:29
Op je balkon?
Heb je daar dan echt gras liggen??
donderdag 11 april 2019 om 18:05
Ik denk ook niet dat ik ooit echt zonder katten zou kunnen. Het is wel makkelijker omdat ik deze katten al had toen mijn oudste kat overleed. Ik was er dus al wel aan gehecht. Mijn band met die drie is wel anders dan mijn band met de eerste was, dat is ook logisch, maar ik ben gek op ze. 
Ik zag één van mijn katten vanmiddag met een oudere vrouw meerijden op haar rollator. Een buurvrouw vertelde een paar weken geleden al dat ze dat wel eens deed, en dat ze zelfs eendagskuikens die voor de reigers bedoeld zijn uit de rollator stal, maar ik vond het maar een vaag verhaal. Maar ik zag haar vanmiddag naar die mevrouw toe rennen, die rollator op springen, uitgebreid knuffelen en lekker meerijden. Ik zat echt zo:

Ik zag één van mijn katten vanmiddag met een oudere vrouw meerijden op haar rollator. Een buurvrouw vertelde een paar weken geleden al dat ze dat wel eens deed, en dat ze zelfs eendagskuikens die voor de reigers bedoeld zijn uit de rollator stal, maar ik vond het maar een vaag verhaal. Maar ik zag haar vanmiddag naar die mevrouw toe rennen, die rollator op springen, uitgebreid knuffelen en lekker meerijden. Ik zat echt zo:

donderdag 11 april 2019 om 18:27
Leuk verhaal alleen hopen dat ze niet "ontvoerd" gaat worden door die vrouw met rollator.Drackie schreef: ↑11-04-2019 18:05Ik denk ook niet dat ik ooit echt zonder katten zou kunnen. Het is wel makkelijker omdat ik deze katten al had toen mijn oudste kat overleed. Ik was er dus al wel aan gehecht. Mijn band met die drie is wel anders dan mijn band met de eerste was, dat is ook logisch, maar ik ben gek op ze.
Ik zag één van mijn katten vanmiddag met een oudere vrouw meerijden op haar rollator. Een buurvrouw vertelde een paar weken geleden al dat ze dat wel eens deed, en dat ze zelfs eendagskuikens die voor de reigers bedoeld zijn uit de rollator stal, maar ik vond het maar een vaag verhaal. Maar ik zag haar vanmiddag naar die mevrouw toe rennen, die rollator op springen, uitgebreid knuffelen en lekker meerijden. Ik zat echt zo:![]()