Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
vrijdag 12 april 2019 om 21:37
Ik zag net een programma over een dierenkliniek, daar werd een kat behandeld aan een kwaadaardige huidtumor op zijn neus. Ze adviseerden bij katten met plekken met weinig pigment (neus, oren) die veel buiten zijn de plekken in te smeren met zonnebrand. Maar hoe werkt dat dan vraag ik me af? Daar gaan ze toch aan likken, lijkt me niet zo gezond?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 12 april 2019 om 21:46
Of in of op een schrikdraad gestapt. Daar dacht ik meteen aan omdat het 2 wondjes waren.Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 21:34Ja glas is heel link. Als de wond inderdaad heel klein en diep was klinkt ijzerdraad als een logische verklaring, gemeen scherp die puntjes.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 12 april 2019 om 21:49
Er is speciale zonnecreme voor katten. Maar ook de mensencreme is goed hoor! Witje heeft een heel roze neusje en roze oortjes onder de witte donsjes. Als hij in de volle zon gaat op het balkon smeer ik zijn oortjes en neusje. Hij likt er wel aan, maar het trekt natuurlijk net als bij mensen in de huid.Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 21:37Ik zag net een programma over een dierenkliniek, daar werd een kat behandeld aan een kwaadaardige huidtumor op zijn neus. Ze adviseerden bij katten met plekken met weinig pigment (neus, oren) die veel buiten zijn de plekken in te smeren met zonnebrand. Maar hoe werkt dat dan vraag ik me af? Daar gaan ze toch aan likken, lijkt me niet zo gezond?
vrijdag 12 april 2019 om 22:08
Bedankt voor de tip! Ik had echt geen idee dat er ook zonnebrand was voor katten. Nu voel ik me een soort van schuldig dat mijn katten al jaren buitenkomen zonder dat ik ze heb ingesmeerd...
Ga ik vanaf nu doen dus.
Factor 50 kan dus gewoon? Ik vraag me af of de haarballen het hier wel mee eens zijn overigens

Factor 50 kan dus gewoon? Ik vraag me af of de haarballen het hier wel mee eens zijn overigens

vrijdag 12 april 2019 om 22:20
Ja, geen probleem. Ik koop babyblock. Als je het bij een baby - die minder lichaamsgewicht heeft dan mijn katjes - mag gebruiken, dan kan het voor de katjes nooit kwaad. Ik zet Witje op zijn billen op mijn schoot met zijn rug naar mijn buik met een arm rond zijn buikje en smeer de creme goed in op oortjes en neusje en op zijn voetkussentjes (die zijn ook roze). Hij sputtert even tegen, maar gelukkig zijn ze beiden zo handzaam dat ik aan pootjes, oren en bekje mag zitten. Grijsje heeft een zwarte neus, oren en kussentjes, bij hem doe ik het niet.Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 22:08Bedankt voor de tip! Ik had echt geen idee dat er ook zonnebrand was voor katten. Nu voel ik me een soort van schuldig dat mijn katten al jaren buitenkomen zonder dat ik ze heb ingesmeerd...Ga ik vanaf nu doen dus.
Factor 50 kan dus gewoon? Ik vraag me af of de haarballen het hier wel mee eens zijn overigens![]()
oudblond wijzigde dit bericht op 12-04-2019 22:33
6.04% gewijzigd
vrijdag 12 april 2019 om 22:35
Hoe meer je fiedelt hoe gewoner ze het vindenCalamitycat schreef: ↑12-04-2019 22:32Babyblock ga ik halen. Ben benieuwd of het gaat lukken, ik heb hele lieve katten hoor maar gefiedel aan hun lijf daar houden ze niet zo van![]()

vrijdag 12 april 2019 om 23:40
Niet schuldig voelen hoor! Jouw katten lopen denk ik veel buiten. Mijne hebben alleen het balkon en gaan daar echt liggen 'zonnen'.Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 22:08Bedankt voor de tip! Ik had echt geen idee dat er ook zonnebrand was voor katten. Nu voel ik me een soort van schuldig dat mijn katten al jaren
vrijdag 12 april 2019 om 23:40
Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 23:13Ik ga alle tips ter harte nemen en hou je op de hoogte van mijn verwondingen de ontwikkelingen![]()

vrijdag 12 april 2019 om 23:42
vrijdag 12 april 2019 om 23:44
Ja dat is wel een verschil inderdaad. De katten liggen hier eigenlijk alleen in het voorjaar in de zon wanneer het nog niet zo warm is. De tuin is op het Zuiden dus bij meer dan 18 graden zoeken ze gelukkig al snel de schaduw op. Maar ga er toch beter op letten, ben echt een beetje geschrokken.
vrijdag 12 april 2019 om 23:46
Héél handig ja!

Ik wil eigenlijk naar bed maar de dikke rooie heeft de lente in zijn bol en wil niet binnenkomen

vrijdag 12 april 2019 om 23:56
Ik moet ook naar bed, maar de mannekes zitten nog zo lief samen op het balkon te spelen met een - ja lach maar -plastic ei dat ik wacht met de ramen dicht te doen tot zij klaar zijn.
In de zomer blijven de ramen gewoon open. (flat met 1 kant balkon van 18 m waar alle kamers behalve de badkameer op uitkomt) maar nu vind ik dat nog geen goed idee.Dusss.... of de mannekes laten of hen naar binnen lokken met snoep en met hen spelen. Ik laat ze even zelf bepalen. Kruip in bed en als ze bij me komen ga ik de ramen dicht doen.
Slaapwel lieve leuke kattenbaasjes. Baasjes zijn we niet. Cats rule
In de zomer blijven de ramen gewoon open. (flat met 1 kant balkon van 18 m waar alle kamers behalve de badkameer op uitkomt) maar nu vind ik dat nog geen goed idee.Dusss.... of de mannekes laten of hen naar binnen lokken met snoep en met hen spelen. Ik laat ze even zelf bepalen. Kruip in bed en als ze bij me komen ga ik de ramen dicht doen.
Slaapwel lieve leuke kattenbaasjes. Baasjes zijn we niet. Cats rule

zaterdag 13 april 2019 om 00:21
zaterdag 13 april 2019 om 04:59
Wel even checken.Calamitycat schreef: ↑12-04-2019 22:32Babyblock ga ik halen. Ben benieuwd of het gaat lukken, ik heb hele lieve katten hoor maar gefiedel aan hun lijf daar houden ze niet zo van![]()
https://sterkliniek.nl/zonnebrand/Zonnebrand crème smeren helpt, maar de crème zoals gebruikt bij mensen bevat dikwijls zink en salicylaten. Dat is voor ons niet erg, wij likken onszelf immers niet af, voor dieren is het om die reden echter ongeschikt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 13 april 2019 om 05:20
zaterdag 13 april 2019 om 05:24

zaterdag 13 april 2019 om 08:12
Dank voor alle beterschapjes. Ze is een erg lastige patient en was woest toen ze haar antibiotica kreeg. Gelukkig heb ik de vloeibare vorm in spuitje gekregen wat makkelijker gaat dan een tabletje.
Omdat ik ook altijd witte katten heb, heb ik nagevraagd welk zonnebrandmiddel ik moet gebruiken. Ook al omdat ik gelezen had dat de menselijke variant niet geschikt zou zijn. Mijn dierenarts zei echter dat het geen probleem is.
Omdat ik ook altijd witte katten heb, heb ik nagevraagd welk zonnebrandmiddel ik moet gebruiken. Ook al omdat ik gelezen had dat de menselijke variant niet geschikt zou zijn. Mijn dierenarts zei echter dat het geen probleem is.

zondag 14 april 2019 om 09:09
Hoe is het nu met haar?miekemv schreef: ↑13-04-2019 08:12Dank voor alle beterschapjes. Ze is een erg lastige patient en was woest toen ze haar antibiotica kreeg. Gelukkig heb ik de vloeibare vorm in spuitje gekregen wat makkelijker gaat dan een tabletje.
Laat ze het soda badje toe?
Succes ermee!
zondag 14 april 2019 om 10:06
Hallo allemaal, ik heb een vraag voor de kattenexperts.
Ik heb 2 Noorse boskatten. In de zomer ga ik 3 weken weg. Ik had een kattenoppas maar die wil ze niet meer in huis hebben vanwege nieuwe meubels. Een vriend van me wil wel proberen ze in huis te nemen. Hij heeft echter een andere kat, die naar buiten mag. Die kat had overigens ook een broertje die helaas is doodgereden. Mijn katten zijn in ieder geval ook gewend aan meerdere dieren.
Nou vroeg ik me af of die kattenluiken op chip ervoor kunnen zorgen dat zijn kat bij hem wél naar binnen én buiten kan, maar dat mijn katten binnen moeten blijven. Werkt 1 van de standen zo? Het lijkt er meestal namelijk op dat ze zo ingesteld zijn dat alle katten naar buiten kunnen maar alleen de kat met juiste chip naar binnen..
Hoor graag!
Ik heb 2 Noorse boskatten. In de zomer ga ik 3 weken weg. Ik had een kattenoppas maar die wil ze niet meer in huis hebben vanwege nieuwe meubels. Een vriend van me wil wel proberen ze in huis te nemen. Hij heeft echter een andere kat, die naar buiten mag. Die kat had overigens ook een broertje die helaas is doodgereden. Mijn katten zijn in ieder geval ook gewend aan meerdere dieren.
Nou vroeg ik me af of die kattenluiken op chip ervoor kunnen zorgen dat zijn kat bij hem wél naar binnen én buiten kan, maar dat mijn katten binnen moeten blijven. Werkt 1 van de standen zo? Het lijkt er meestal namelijk op dat ze zo ingesteld zijn dat alle katten naar buiten kunnen maar alleen de kat met juiste chip naar binnen..
Hoor graag!
zondag 14 april 2019 om 10:22
De standaard chip kattenluik werkt maar één kant op. Deze werkt twee kanten op https://www.kattenluiken.nl/sure-petcar ... enlui.html
Maar die vriend wil proberen jouw katten in huis te nemen....wat als het niet werkt en jij bent weg, wat dan?
Maar die vriend wil proberen jouw katten in huis te nemen....wat als het niet werkt en jij bent weg, wat dan?
"I love not Man the less, but Nature more..."

zondag 14 april 2019 om 10:30
Ik lees dit o.a. in de recensies op zooplus :
" Werkt niet. De katten die niet geprogrammeerd staan en dus niet naar buiten mogen krijgen het luik binnen 2 seconden open. Dit doen zij door met één poot op het palletje te drukken en met de andere poot met hun nagels het luik naar binnen open te trekken. Ook als het luik op slot zit, trekken zij het toch open: waardeloos! "
Heb je ook overwogen om de katten rustig thuis te laten en een kattenoppas in te schakelen? Die komt dagelijks één of twee maal langs, verzorgt de katten (en desgewenst en tegen betaling ook de planten en de post).
" Werkt niet. De katten die niet geprogrammeerd staan en dus niet naar buiten mogen krijgen het luik binnen 2 seconden open. Dit doen zij door met één poot op het palletje te drukken en met de andere poot met hun nagels het luik naar binnen open te trekken. Ook als het luik op slot zit, trekken zij het toch open: waardeloos! "
Heb je ook overwogen om de katten rustig thuis te laten en een kattenoppas in te schakelen? Die komt dagelijks één of twee maal langs, verzorgt de katten (en desgewenst en tegen betaling ook de planten en de post).