Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

zondag 14 april 2019 om 21:14
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook dat zijn hele immuunsysteem wat onder druk staat. Ik heb een hond met voedingsallergie en zij had korstjes en gekrab, vandaar dat ik daar aan dacht toen ik het las. Het hele systeem stort dan een beetje in. Maar je ziet hetzelfde beeld bij parasieten dus dat moet eerst worden opgelost. Dat ze geen oormijt meer zien.
Succes morgen!
Succes morgen!
zondag 14 april 2019 om 21:23
Ik zou het er niet op wagen en je katten naar een pension brengen of iemand zoeken via Pawshake.DrStrange schreef: ↑14-04-2019 10:06Hallo allemaal, ik heb een vraag voor de kattenexperts.
Ik heb 2 Noorse boskatten. In de zomer ga ik 3 weken weg. Ik had een kattenoppas maar die wil ze niet meer in huis hebben vanwege nieuwe meubels. Een vriend van me wil wel proberen ze in huis te nemen. Hij heeft echter een andere kat, die naar buiten mag. Die kat had overigens ook een broertje die helaas is doodgereden. Mijn katten zijn in ieder geval ook gewend aan meerdere dieren.
Nou vroeg ik me af of die kattenluiken op chip ervoor kunnen zorgen dat zijn kat bij hem wél naar binnen én buiten kan, maar dat mijn katten binnen moeten blijven. Werkt 1 van de standen zo? Het lijkt er meestal namelijk op dat ze zo ingesteld zijn dat alle katten naar buiten kunnen maar alleen de kat met juiste chip naar binnen..
Hoor graag!
Heb zelf een dualscan luik maar als ze mee glippen omdat de eerste kat traag is, dan zijn ze buiten en kunnen niet meer naar binnen.
Mochten de inentingen, voor het pension, niet op orde zijn, dan heb je nu nog voldoende tijd het te regelen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 14 april 2019 om 22:02

maandag 15 april 2019 om 09:29
Nou, we hebben om een uur een afspraak. Ben benieuwd. Hij zat gisteren bij het wassen ook weer te knabbelen op zijn vacht, dat doet hij soms ook.
Ik zit nu een lijstje te maken van alle dingen die me opvallen zodat ik dat straks aan de DA kan doorgeven. Zijn symptomen.
@Rooiekater, is dat voer ook tegen allergie dan? Ze verkopen dat bij mijn AH maar of hij het eet. Ik vraag het me af.
Ik zit nu een lijstje te maken van alle dingen die me opvallen zodat ik dat straks aan de DA kan doorgeven. Zijn symptomen.
@Rooiekater, is dat voer ook tegen allergie dan? Ze verkopen dat bij mijn AH maar of hij het eet. Ik vraag het me af.
maandag 15 april 2019 om 11:23
Klopt, het is veel geld. Maar aan de andere kant, 3 weken vakantie kost ook veel geld.
Je kunt ook een oproep plaatsen op de Nextdoor app. Hier in de wijk heeft iemand dat ook gedaan en er is nu een regeling met meerdere kattenbezitters uit de wijk.

maandag 15 april 2019 om 11:23
Succes vanmiddag!Madrid87 schreef: ↑15-04-2019 09:29Nou, we hebben om een uur een afspraak. Ben benieuwd. Hij zat gisteren bij het wassen ook weer te knabbelen op zijn vacht, dat doet hij soms ook.
Knabbelen aan de vacht is in principe normaal. Ze zijn dan de onder huid/vacht aan het reinigen.
Tip: Mocht hij toch sensitive brokjes nodig hebben. Introduceer deze dan heel langzaam:
Eerst een paar brokjes door zijn gewone brokjes mengen. Dan na een paar dagen weer een paar brokjes meer etc etc.
Laat ons weten hoe het was bij de DA ♡

maandag 15 april 2019 om 11:36
Dank jullie dames! Ik probeer rustig te blijven maar heb me een knoop in mijn maag. Niet normaal. Ik zit nu al te shaken van de zenuwen. Heb het ijskoud ook. Nog een uurtje. Hij ligt nog boven op bed te slapen. Hopen dat hij makkelijk het mandje in gaat, meestal wel maar wie weet gaat hij ineens zeiken. Ik ga hem over een uurtje vangen. Als hij nog half in slaap is moet dat wel lukken.
Lijstje is af.
Ik laat straks weten hoe het ging.
Lijstje is af.
Ik laat straks weten hoe het ging.

maandag 15 april 2019 om 13:41
Nou het ging op zich prima, hij had wederom een ooronsteking aan hetzelde oortje dus dat is behandeld met zalf. Ook vermoed ze een allergie dus hebben we hypo allergene voeding mee gekregen. Maar ik betwijfel of hij het gaat eten. Hij is nu weer even buiten. In het mandje ging prima, hij was nog half in slaap en ik kon hem er zo in duwen. Volgende week terug komen om te kijken of het oor genezen is. Ik hoop dat hij het gaat eten en dat zijn symptomen snel over zijn. Zijn longen en hart klonken prima en hij was een halve kilo afgevallen vergeleken met vorig jaar. Maar ja hij komt dan ook meer buiten nu en is actiever dan een jaar terug.
Ik ben weer behoorlijk gerustgesteld gelukkig. Ik was tien keer nerveuzer dan hij was. Hij gedroeg zich weer voorbeeldig.
Ik ben weer behoorlijk gerustgesteld gelukkig. Ik was tien keer nerveuzer dan hij was. Hij gedroeg zich weer voorbeeldig.

maandag 15 april 2019 om 14:30
Nee ze dacht dat de oormijt wel over moest zijn door de stronghold. Dat het dus voornamelijk een ooronsteking is nu gecombineerd met een allergie.
Hij raakt het eten nog niet aan zoals verwacht. Het natvoer at hij wel, gelukkig. Nu krijgt hij dat even niet meer, zodat hij wel brokken moet eten. Hij is echt een zeur met brokjes. Maar ja als hij geen keuze heeft en honger gaat hij vanzelf wel eten vermoed ik.
Hij raakt het eten nog niet aan zoals verwacht. Het natvoer at hij wel, gelukkig. Nu krijgt hij dat even niet meer, zodat hij wel brokken moet eten. Hij is echt een zeur met brokjes. Maar ja als hij geen keuze heeft en honger gaat hij vanzelf wel eten vermoed ik.

maandag 15 april 2019 om 16:05
Hij heeft al gegeten. Halve bakje is al leeg.
Helpt wel mee dat hij vanochtend niet zoveel op had denk ik. Maar hij lijkt het ook echt lekker te vinden. Ik moest hem even een beetje pushen maar na een hapje was het toch wel lekker blijkbaar.
Gelukkig maar.
Ik ga sowieso nog wat van die blikjes natvoer halen bij de DA, heb er maar 2 meegenomen en hij eet veel natvoer. Was wel duur trouwens. Die zak droogvoer viel me nog mee maar dat natvoer. Wow.
Misschien daar maar eens wat in minderen en overgaan naar een half blikje of een kwart per dag.
Nu eet hij zo een blikje per dag, maar ja die van de Aldi zijn 25 cent. Dit waren er 2 voor 3.55.
Ik heb het met alle liefde voor hem over, uiteraard, maar vind dat wel erg duur. Maar ja zolang het maar werkt. Ben benieuwd. Ga zo even bij de buren langs om ze in te lichten dat hij absoluut niets mag krijgen. Mijn kattenvrouwtje 2 deuren verderop zie ik er nog wel voor aan om eventueel een snoepje ofzo te geven en de buurman hiernaast heeft een bakje staan ( geen idee of er water of voer in zit ). Zal hem ook even inlichten.

Helpt wel mee dat hij vanochtend niet zoveel op had denk ik. Maar hij lijkt het ook echt lekker te vinden. Ik moest hem even een beetje pushen maar na een hapje was het toch wel lekker blijkbaar.
Gelukkig maar.
Ik ga sowieso nog wat van die blikjes natvoer halen bij de DA, heb er maar 2 meegenomen en hij eet veel natvoer. Was wel duur trouwens. Die zak droogvoer viel me nog mee maar dat natvoer. Wow.
Misschien daar maar eens wat in minderen en overgaan naar een half blikje of een kwart per dag.
Nu eet hij zo een blikje per dag, maar ja die van de Aldi zijn 25 cent. Dit waren er 2 voor 3.55.
Ik heb het met alle liefde voor hem over, uiteraard, maar vind dat wel erg duur. Maar ja zolang het maar werkt. Ben benieuwd. Ga zo even bij de buren langs om ze in te lichten dat hij absoluut niets mag krijgen. Mijn kattenvrouwtje 2 deuren verderop zie ik er nog wel voor aan om eventueel een snoepje ofzo te geven en de buurman hiernaast heeft een bakje staan ( geen idee of er water of voer in zit ). Zal hem ook even inlichten.

maandag 15 april 2019 om 16:37
Ach wat zielig een oorontsteking.
Heb je nog zalf meegekregen die je thuis moet toedienen of iets van pijn medicatie?
Hoe oud is je poezel ook alweer?
En ja, online scheelt echt heel veel.
Met Hamtaro's voer ben ik via Zooplus 15 euro minder kwijt dan als ik het in de winkel koop!
Zooplus is trouwens echt super, ik ben er zeer tevreden over.
Zijn ook zeer snel met leveren.
Dikke knuff voor jou en je poezel en sterkte ermee ♡
maandag 15 april 2019 om 17:32
Fijn dat ie lekker aan het slapen is! En nu jij ook even in het zonnetje gaan zitten om even te ontstressen

Is het trouwens dit voer? https://www.vet-concept.nl/voor-de-kat Staat in ieder geval niet op ZooPlus.
De blikjes zijn wel iets duurder dan het natvoer dat ik heb (Almo Nature Legend), maar wanneer je een pakket koopt van 6 blikjes is het vaak goedkoper. Droogvoer is goedkoper dan de mijne (Purizon Sterilised), weer hoe groter de verpakking, hoe goedkoper per kilo.
Je kunt ook naar de bestanddelen kijken en een vergelijkbaar voer zoeken (misschien ism de dierenarts) om zo toch goed voer te hebben maar dan op een goedkopere site. Zou wel snappen als je het even wil afwachten hoe het met dit voer gaat!
De katten van mijn moeder moeten de laatste jaren ook echt senstive, maar liefst graanvrij voer krijgen (en senior). Ze zitten nu op Applaws Senior. Bij beide gaat de vacht ontzettend matten wanneer ze dat ook maar even niet krijgen. Ook wordt de oudste echt een schriel scharminkel met een hele dunne vacht.
"I love not Man the less, but Nature more..."

maandag 15 april 2019 om 18:57
Nee geen medicatie mee naar huis gekregen. Ook geen pijn medicatie. Hij heeft alleen daar zalf gehad en ik moet volgende week terug komen voor een check up, om te zien of het over is.
Ik weet niet precies hoe oud hij is, we schatten een jaar of 10. Misschien iets ouder, wellicht wat jonger. Geen idee. Hij komt van MP en die vorige eigenaren hadden hem ook van de straat dus die wisten het ook niet.
Bij Zooplus kan ik het helaas niet kopen.
Ja Pimpom, ik wacht het sowieso even zes weken af met dit voer en dan zien we wel weer verder over andere varianten. Ik durf nu nog niet zelf te gaan experimenteren, maar houd me braaf aan de bevelen van de DA.
Dat is het voer inderdaad ja, op die website. Ik kan het niet echt ergens vinden om in bulk te bestellen ( de blikjes dan ) maar ik zoek nog even verder.
Ik ga trouwens echt niet vrijwillig in het zonnetje zitten trouwens, ben een anti zonnemens en een echte winter liefhebber.
Maar ik zit lekker op de bank Tv te hangen. Ook leuk.
Kat ligt buiten voor de deur te chillen. Hij heeft net nog wat gegeten en schudt lekker met zijn kop tegen het zalfje. Hij liep wel goed mee tijdens ons rondje net.
Ik weet niet precies hoe oud hij is, we schatten een jaar of 10. Misschien iets ouder, wellicht wat jonger. Geen idee. Hij komt van MP en die vorige eigenaren hadden hem ook van de straat dus die wisten het ook niet.
Bij Zooplus kan ik het helaas niet kopen.
Ja Pimpom, ik wacht het sowieso even zes weken af met dit voer en dan zien we wel weer verder over andere varianten. Ik durf nu nog niet zelf te gaan experimenteren, maar houd me braaf aan de bevelen van de DA.
Dat is het voer inderdaad ja, op die website. Ik kan het niet echt ergens vinden om in bulk te bestellen ( de blikjes dan ) maar ik zoek nog even verder.
Ik ga trouwens echt niet vrijwillig in het zonnetje zitten trouwens, ben een anti zonnemens en een echte winter liefhebber.

Maar ik zit lekker op de bank Tv te hangen. Ook leuk.
Kat ligt buiten voor de deur te chillen. Hij heeft net nog wat gegeten en schudt lekker met zijn kop tegen het zalfje. Hij liep wel goed mee tijdens ons rondje net.

dinsdag 16 april 2019 om 12:57
Ah ik vind het toch wel een beetje sneu voor hem hoor. Hij vindt het eten niet echt lekker heb ik het idee. Hij eet de brokjes wel maar het natvoer heeft hij al sinds gisteravond niet meer aangeraakt.
Hij kijkt me steeds zo smekend aan, zo van, waar zijn mijn lekkere brokken en blikjes natvoer. Ik vind het echt wel een beetje zielig. Maar ja, aan de andere kant heeft hij al niet meer gekrabt en ziet zijn vacht er nu al wat mooier uit. Ik zie al minder schilfertjes. Nog maar even doorzetten dus.
Ook wel balen, had net groot ingeslagen op blikjes van de Aldi en Purina one.
Hij kijkt me steeds zo smekend aan, zo van, waar zijn mijn lekkere brokken en blikjes natvoer. Ik vind het echt wel een beetje zielig. Maar ja, aan de andere kant heeft hij al niet meer gekrabt en ziet zijn vacht er nu al wat mooier uit. Ik zie al minder schilfertjes. Nog maar even doorzetten dus.
Ook wel balen, had net groot ingeslagen op blikjes van de Aldi en Purina one.

dinsdag 16 april 2019 om 19:32
Ik geef het nog een dag, als hij morgen nog niet eet dan breng ik de zak terug. Dan gaan we of terug naar het oude voer of wat anders proberen. Had de DA al gebeld voor advies, die zeiden dat ik het wel echt moest blijven proberen. Ik vind het nogal spectulatief eigenlijk, dat hij een voedselallergie zou hebben. Dat denken ze maar het is maar een idee. Er zijn geen testen gedaan. Dit is de test. Het kan net zo goed wat anders zijn toch?
Eten ze nou gewoon echt minder van dat voer? Op de verpakking staat dat hij maar 50 gram brokjes hoeft per dag, bij purina one staat 100 gram. Hij eet wel wat maar niet echt van harte. Natvoer nog steeds niet.
Ik voel me echt een beetje een slechte poezenmoeder nu.
Eten ze nou gewoon echt minder van dat voer? Op de verpakking staat dat hij maar 50 gram brokjes hoeft per dag, bij purina one staat 100 gram. Hij eet wel wat maar niet echt van harte. Natvoer nog steeds niet.
Ik voel me echt een beetje een slechte poezenmoeder nu.

dinsdag 16 april 2019 om 20:22
Lees dit eensMadrid87 schreef: ↑16-04-2019 19:32Ik geef het nog een dag, als hij morgen nog niet eet dan breng ik de zak terug. Dan gaan we of terug naar het oude voer of wat anders proberen. Had de DA al gebeld voor advies, die zeiden dat ik het wel echt moest blijven proberen. Ik vind het nogal spectulatief eigenlijk, dat hij een voedselallergie zou hebben. Dat denken ze maar het is maar een idee. Er zijn geen testen gedaan. Dit is de test. Het kan net zo goed wat anders zijn toch?
Ik voel me echt een beetje een slechte poezenmoeder nu.![]()
https://www.voerwijzer.com/hypoallergene-kattenbrokken/

dinsdag 16 april 2019 om 21:10
Ik ben er kapot van.....
Ik krijg net bericht dat een van mijn lieve "oppas katten" ingeslapen is vanwege vergevorderd nierfalen.
Wat me nog het meest dwars zit is dat ik deze mensen er zo vaak op heb gewezen dat zij teveel dronk en te mager was en dat ze toch echt 1 keer met haar naar de DA moesten.
Maar nee dat was niet nodig en zou alleen geld kosten!
Ik weet zeker dat als ze haar wel eerder naar de DA hadden gebracht dat dan de nierschade nog beperkt was en ze met "renal dieet" voer erger hadden kunnen voorkomen.
Poesje was er dan nog...
Nu is ze er niet meer en ik heb er gewoon, naast het verdriet, een bittere nasmaak bij.
Poesje mocht maar 12 jaar worden.
Lieverd ik hoop dat je nu weer gelukkig bent, ik zal je missen, voor altijd in mijn ♡
Ik krijg net bericht dat een van mijn lieve "oppas katten" ingeslapen is vanwege vergevorderd nierfalen.
Wat me nog het meest dwars zit is dat ik deze mensen er zo vaak op heb gewezen dat zij teveel dronk en te mager was en dat ze toch echt 1 keer met haar naar de DA moesten.
Maar nee dat was niet nodig en zou alleen geld kosten!
Ik weet zeker dat als ze haar wel eerder naar de DA hadden gebracht dat dan de nierschade nog beperkt was en ze met "renal dieet" voer erger hadden kunnen voorkomen.
Poesje was er dan nog...
Nu is ze er niet meer en ik heb er gewoon, naast het verdriet, een bittere nasmaak bij.
Poesje mocht maar 12 jaar worden.
Lieverd ik hoop dat je nu weer gelukkig bent, ik zal je missen, voor altijd in mijn ♡

dinsdag 16 april 2019 om 21:19
Ah wat sneu! Ik kan me voorstellen dat je er verdrietig van bent. Belachelijk ook dat die mensen niet met haar naar de DA gaan vanwege de kosten.
Zonde zeg. Sterkte ermee.
Ik ben een zwakkeling. Ik heb mijn kat zijn eigen voer weer gegeven. De bak was in no time leeg en hij was me enorm dankbaar. Hij was blijkbaar behoorlijk uitgehongerd. Hij liep zo te mauwen en te smeken, ik trok het echt niet.
Ga het voer morgen terug brengen en dan maar overleggen wat we nu moeten doen.
Bedankt voor de link Tickel! Zal eens gaan experimenteren met verschillend voer. Hij krijgt nu altijd voer met vis erin, nat en droogvoer. Wellicht dat dus vervangen door iets dat hij wel lust. Maar ja we weten niet eens zeker of hij allergisch is voor voedsel. Dat is maar een aanname. Kan net zo goed vlooien of iets anders zijn.
Of gewoon de rui en last van korstjes door de oormijt. Ik heb foto's gezien van katten met allergieen en zo ziet mijne er helemaal niet uit.
De huid is niet vol korstjes en kaal. Hij is prachtig om te zien. Ik vind het sneu om mijn dier iets te laten eten wat hij echt niet lust, puur gebaseerd op een aanname.
Zonde zeg. Sterkte ermee.
Ik ben een zwakkeling. Ik heb mijn kat zijn eigen voer weer gegeven. De bak was in no time leeg en hij was me enorm dankbaar. Hij was blijkbaar behoorlijk uitgehongerd. Hij liep zo te mauwen en te smeken, ik trok het echt niet.
Ga het voer morgen terug brengen en dan maar overleggen wat we nu moeten doen.
Bedankt voor de link Tickel! Zal eens gaan experimenteren met verschillend voer. Hij krijgt nu altijd voer met vis erin, nat en droogvoer. Wellicht dat dus vervangen door iets dat hij wel lust. Maar ja we weten niet eens zeker of hij allergisch is voor voedsel. Dat is maar een aanname. Kan net zo goed vlooien of iets anders zijn.
Of gewoon de rui en last van korstjes door de oormijt. Ik heb foto's gezien van katten met allergieen en zo ziet mijne er helemaal niet uit.
De huid is niet vol korstjes en kaal. Hij is prachtig om te zien. Ik vind het sneu om mijn dier iets te laten eten wat hij echt niet lust, puur gebaseerd op een aanname.