Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Is er nog een optie om tot 12 weken het kitten bij de moeder te laten? 9.5 week is super jong.
Wel leuk dat je voor 2 kittens wil gaan ze zullen veel aan elkaar hebben :biggrin: en je kan je t.v verkopen :proud:
derooiekater schreef:
22-04-2019 06:50
Mockturtle ik hoop dat je inmiddels heb gebeld
Ja, ik heb gebeld. De dierenarts vermoedt inderdaad een blaasontsteking en omdat het een vrouwtje is, is het geen spoed. Ik kan langskomen, maar deze dierenarts neemt vandaag waar voor mijn woonplaats/gemeente en zit een half uur rijden verderop. Ik heb stad en land afgebeld, maar het lukt me niet om vervoer te regelen. En het ov is hier ook dramatisch, helemaal op zon- en feestdagen. Teruggebeld met dit dilemma, maar hij moet de hele dag op de praktijk blijven en mag geen visite rijden. In overleg besloten om morgenochtend mijn eigen dierenarts te bellen en dan met haar langs te gaan.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
22-04-2019 11:29
Ja, ik heb gebeld. De dierenarts vermoedt inderdaad een blaasontsteking en omdat het een vrouwtje is, is het geen spoed. Ik kan langskomen, maar deze dierenarts neemt vandaag waar voor mijn woonplaats/gemeente en zit een half uur rijden verderop. Ik heb stad en land afgebeld, maar het lukt me niet om vervoer te regelen. En het ov is hier ook dramatisch, helemaal op zon- en feestdagen. Teruggebeld met dit dilemma, maar hij moet de hele dag op de praktijk blijven en mag geen visite rijden. In overleg besloten om morgenochtend mijn eigen dierenarts te bellen en dan met haar langs te gaan.
Zorg voor dit soort gevallen dat je altijd Metacam in huis hebt, dan kan je de kat in ieder geval pijnstilling en ontstekingsremmer geven als het nodig is. Lijkt me behoorlijk lastig als de dierenarts zo slecht bereikbaar is, hoe doe je dat bijvoorbeeld als er écht sprake is van spoed in het weekend? Hopelijk knapt ze snel op. Ik vind het wel een beetje sneu dat ze nu waarschijnlijk nog een extra dag onnodig pijn lijdt.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
22-04-2019 12:13
Zorg voor dit soort gevallen dat je altijd Metacam in huis hebt, dan kan je de kat in ieder geval pijnstilling en ontstekingsremmer geven als het nodig is. Lijkt me behoorlijk lastig als de dierenarts zo slecht bereikbaar is, hoe doe je dat bijvoorbeeld als er écht sprake is van spoed in het weekend? Hopelijk knapt ze snel op. Ik vind het wel een beetje sneu dat ze nu waarschijnlijk nog een extra dag onnodig pijn lijdt.
Het is op dit moment een samenloop van omstandigheden. Mooi weer, feestdag, mensen met een leven. En normaal heb ik zelf een auto, uitgerekend vrijdag heb ik deze voor de keuring weggebracht, omdat ik 'm dit weekend toch niet nodig had. Het is wat het is, ik doe dit ook niet met opzet. Ik weet dat katten pijn heel goed kunnen verbergen, maar ze ligt nu lekker in het zonnetje in de vensterbank.

Ik moet zeggen dat ik dit ook nog niet eerder heb meegemaakt. Heb 1 keer de dierenarts nodig gehad in het weekend (in 13 jaar tijd, afkloppen), maar toen kon ik gewoon terecht in mijn woonplaats. Er zitten hier ook een stuk of 5 à 6 dierenartspraktijken. Ik begrijp dan ook niet dat de dienstdoende arts praktijk heeft buiten mijn woonplaats (en zelfs gemeente én provincie), maar goed, daar heb ik nu niets aan. Is een samenwerkingsverband en dat zal dan wel weer rouleren.

Maar bedankt voor de tip van Metacam.
mockturtle wijzigde dit bericht op 22-04-2019 12:41
26.49% gewijzigd
*suf*
Als hier spoed is niet ik ook een stuk rijden. Is urine opvangen en inleveren gern optie? Dan hoeft de kat nog niet mee maar kan je wel starten met behandelen.
Ik snap dat je het niet met opzet doet hoor. Natuurlijk kan er zo'n vervelende samenloop van omstandigheden roet in het eten gooien, dat is gewoon dikke pech. Ik heb de luxe van een dierenkliniek in mijn woonplaats, op fietsafstand ook nog, die 24 uur per dag bereikbaar is. Voor spoedgevallen komt er altijd een dierenarts naar de kliniek ook al is deze verder gesloten.
Maar daar heb jij niets aan :)

Hopelijk kan je snel terecht morgen en is poes snel van haar blaasontsteking (zo klinkt het wel een beetje inderdaad) af. Beterschap alvast voor de poes.

Goede tip Rooiekater!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Nou, aangezien wij meer dan genoeg praktijken hebben, waarvan één hele grote dierenkliniek, ging ik daar ook vanuit. Maar blijkbaar hebben ze hier een soortgelijk systeem als mensenhuisartsen. Weekenddienst...

Nog wat extra info misschien. Over deze kat heb ik hier eerder iets geschreven. Nou heb ik gelezen dat blaasontsteking bij een poezenvrouwtje meestal niet bacterieel is, maar vaak gerelateerd aan stress. Heeft het zin om hier speciaal voer voor te geven? Of sowieso voer gaan geven voor gevoelige urinewegen? Ook voor mijn andere kat, die vooralsnog nergens last van heeft. Of is dat niet verstandig? De katten zijn 14 en 12 jaar oud, beide meisjes.
mockturtle wijzigde dit bericht op 22-04-2019 12:58
36.49% gewijzigd
derooiekater schreef:
22-04-2019 12:48
Als hier spoed is niet ik ook een stuk rijden. Is urine opvangen en inleveren gern optie? Dan hoeft de kat nog niet mee maar kan je wel starten met behandelen.
Ik begrijp je niet helemaal... Punt is dat ik momenteel geen vervoer heb, anders was ik namelijk wel gewoon met kat heen gegaan. En ik ben heus niet zorgvrij nu en vind het heel vervelend. Ik weet ook dat katten pijn goed kunnen verbergen, maar ze is verkast van vensterbank naar haar radiatormandje en ligt nu lekker te slapen. Ik weet dat ook slapen een teken van pijn kan zijn, maar volgens mij slaapt ze niet meer dan normaal.
Een van mijn katten had het dus met regelmaat en ze plaste zelfs voornamelijk bloed. Ze is komen aanlopen en was al wat ouder en altijd wat gespannen. Vroeg zich ook altijd af of ze wel naar binnen mocht bij mij. Ze had meerdere angsten zoals voor voeten, bang om een mep te krijgen. De blaasontstekingen werden daarom eerst geweten aan stress. En haar vraatzucht aan haar zwerversbestaan. Toen ze op een keer maar bleef vreten en afvallen is een bloedtest gedaan waaruit een te snelle schildklier bleek. Door een te snelwerkende schildklier is een lijf ook voortdurend onder stress. Omdat jouw katten op leeftijd zijn kan die schildklier op gaan spelen. Mijn kat is getest op gruis maar dat is niet gevonden. Op warme dagen krijgen ze van mij lactosevrije melk uit de supermarkt. Voldoende drinken is belangrijk. Zeker als ze ouder zijn, ook de nierwerking slijt. In jouw geval zou ik zeker overgaan op een goede seniorenvoeding. En verder moet de urine nagekeken worden. Sommige katten moeten voor de rest van hun leven op een specifiek dieet zoals een blaasgruisdieet. Maar dat hoor je dan wel.
MockTurtle schreef:
22-04-2019 12:55
Ik begrijp je niet helemaal... Punt is dat ik momenteel geen vervoer heb, anders was ik namelijk wel gewoon met kat heen gegaan. En ik ben heus niet zorgvrij nu en vind het heel vervelend. Ik weet ook dat katten pijn goed kunnen verbergen, maar ze is verkast van vensterbank naar haar radiatormandje en ligt nu lekker te slapen. Ik weet dat ook slapen een teken van pijn kan zijn, maar volgens mij slaapt ze niet meer dan normaal.
Urine opvangen in een potje en dan zelf even op de fiets of met de bus of lopend gaan om het weg te brengen.
derooiekater schreef:
22-04-2019 14:38
Urine opvangen in een potje en dan zelf even op de fiets of met de bus of lopend gaan om het weg te brengen.
Nou... Zoals ik eerder al aangaf, is het met de auto al een half uurtje rijden. Ik hou dondersveel van mijn katten, maar om dat lopend of met de fiets te gaan doen. Noem me me wat je wilt, maar er zijn grenzen. En de bus is zoals ik al aangaf ook al een drama hier op zon- en feestdag. En als ik eenmaal daar ben, moet ik ook weer terug. Bedankt voor het meedenken.
miekemv schreef:
22-04-2019 14:25
Een van mijn katten had het dus met regelmaat en ze plaste zelfs voornamelijk bloed. Ze is komen aanlopen en was al wat ouder en altijd wat gespannen. Vroeg zich ook altijd af of ze wel naar binnen mocht bij mij. Ze had meerdere angsten zoals voor voeten, bang om een mep te krijgen. De blaasontstekingen werden daarom eerst geweten aan stress. En haar vraatzucht aan haar zwerversbestaan. Toen ze op een keer maar bleef vreten en afvallen is een bloedtest gedaan waaruit een te snelle schildklier bleek. Door een te snelwerkende schildklier is een lijf ook voortdurend onder stress. Omdat jouw katten op leeftijd zijn kan die schildklier op gaan spelen. Mijn kat is getest op gruis maar dat is niet gevonden. Op warme dagen krijgen ze van mij lactosevrije melk uit de supermarkt. Voldoende drinken is belangrijk. Zeker als ze ouder zijn, ook de nierwerking slijt. In jouw geval zou ik zeker overgaan op een goede seniorenvoeding. En verder moet de urine nagekeken worden. Sommige katten moeten voor de rest van hun leven op een specifiek dieet zoals een blaasgruisdieet. Maar dat hoor je dan wel.
Dit is de eerste keer dat er een vermoeden van blaasontsteking is. Laatste keer bij de dierenarts geweest toen ze mank liep, dierenarts heeft haar toen verder kerngezond verklaart. Zonder bloedtest dan wel, maar daar was toen ook geen reden voor. Mijn kat heeft gelukkig geen angsten en ook geen vraatzucht, zelfs de stofzuiger vindt ze prima. Mannen houdt ze dan weer niet zo van ;-) Ze eet ongeveer wat moet en afvallen doet ze ook niet. Ik heb haar altijd een katje met ADHD genoemd, ik ken haar niet anders.

Ik gaf seniorvoer, totdat de oudste maar bleef braken. Kwam niets uit de bloedtest, dus toen ben ik overgestapt op Royal Canin Sensitive en bijna direct geen braken meer. En weet nu niet eens meer wanneer de laatste keer was. Ik zal zo even naar de supermarkt om een pakje melk te halen. Vinden ze vast allebei lekker. Ik ga morgen uiteraard naar de dierenarts en dan hoor ik wel wat er moet / gaat gebeuren.
Ik ben echt slecht in meeschrijven. :$

Wat onhandig MockTurtle! Ik zou ook wachten tot morgen hoor, kan volgens mij best. Het klinkt niet alsof er nu direct actie nodig is, en zeker omdat de dierenarts ook zegt dat het geen spoed is zou ik me niet in bochten gaan wringen.

Ik ga morgen ook de dierenarts bellen. Ik vind één van mijn katten wel erg mager en ze eet weinig. Nu is ze altijd een moeilijke eter geweest en was ze altijd al wel tenger, maar ik wil het toch even checken bij de dierenarts voor je weet maar nooit. De dierenarts noteert ook elk half jaar haar gewicht als we daar komen voor de antivlooien-injectie, dus die kan gauw zien of daar iets in veranderd is.
Drackie schreef:
22-04-2019 15:23
Ik ben echt slecht in meeschrijven. :$

Wat onhandig MockTurtle! Ik zou ook wachten tot morgen hoor, kan volgens mij best. Het klinkt niet alsof er nu direct actie nodig is, en zeker omdat de dierenarts ook zegt dat het geen spoed is zou ik me niet in bochten gaan wringen.

Ik ga morgen ook de dierenarts bellen. Ik vind één van mijn katten wel erg mager en ze eet weinig. Nu is ze altijd een moeilijke eter geweest en was ze altijd al wel tenger, maar ik wil het toch even checken bij de dierenarts voor je weet maar nooit. De dierenarts noteert ook elk half jaar haar gewicht als we daar komen voor de antivlooien-injectie, dus die kan gauw zien of daar iets in veranderd is.
Zo lijkt het mij ook. Als het een kater was geweest, dan was het anders, dat gaf de dierenarts ook aan. Maar dat is ze gelukkig niet. Ik vind het heel vervelend dat ze nu nog een extra dagje met pijn en ongemak moet rondlopen, maar het is niet anders.

Hoe oud is jouw kat? Vervelend als je je zorgen maakt om je huisdier. Waarom kunnen ze nou niet gewoon praten? ;-)
Ja, dat vraag ik me ook af. Dat zou echt zoveel makkelijker zijn! Ze is bijna 2.
Ach, een jonkie nog... Ik hoop dat het allemaal meevalt!
Ja, ik heb alleen maar jonkies. Drie katten en ze zijn allemaal bijna 2 (en niet uit hetzelfde nest). :proud:
Pfff, ik heb een vriend op bezoek. Nu heeft die wel vaker een grote mond (waar onzin uit komt) maar hij heeft me echt heel bang gemaakt dat mijn kat doodziek zou zijn, en nu kan ik het niet meer loslaten. :(
Waarom zou je kat dood ziek zijn?
Nou, omdat ze zo mager is (en uitgedroogd?), en ze is traag (maar dat is ze altijd wel geweest, volgens mij is dat niet veranderd ofzo) en die vriend zegt het te herkennen van zijn vorige kat en die had nierproblemen. Ik ga morgen wel echt bellen. Gelukkig zijn mijn katten allemaal verzekerd.
Het is warm weer die luilakken van mij komen nu ook pas om actie. Je heb bij mensen ook magere en vollere mensen beide zijn gezond.
Bij twijfel morgen gewoon bellen evt bloed onderzoek vragen..
Je zou toch al morgen bellen... Het is makkelijk zeggen om je geen zorgen te maken, dat doe je toch wel. Maar probeer dat niet te doen voor je de dierenarts hebt gesproken en hij/zij je kat heeft gezien. En misschien een beetje extra lief zijn ;-)

Update hier: Heb natvoer en kattenmelk gekocht en vooral de melk ging er goed in. Ik heb nog geen natvoer ontdekt wat mijn katten echt lekker vinden, maar dit ging redelijk, vooral de gelei viel in de smaak. En wonder boven wonder heeft ze lekker de hele dag liggen dommelen in het zonnetje in de vensterbank en zijn er geen gekke dingen meer gebeurd. De avond is nog niet om natuurlijk, maar ook nu ligt ze weer lekker in haar mandje.
Nee, zorgen maken heeft ook niet veel zin, maar ik vind het zo lastig. Ik ben normaal wel heel alert op veranderingen, maar ik heb echt geen gekke dingen ontdekt, behalve dan dat ik haar nu echt te mager vind worden, terwijl die vriend dus zei dat ik wel erg laat ben met naar de dierenarts gaan. En nu voel ik me dus schuldig. :(

Ja, ik ben extra lief voor haar. Ik heb haar nu wat koffiemelk vermengd met water gegeven. Vond ze heerlijk.

Ik loop nu ook tegen vervoer aan. Ik heb geen auto dus ik moet altijd iemand regelen. Die vriend wil wel, maar kan niet morgen. Woensdag wel. Zou dat ene dagje uitmaken? Anders moet ik iemand anders regelen (ik weet nog niet eens of ik morgen terecht kan trouwens, maar goed).

Oh fijn MockTurtle! Hopelijk valt het allemaal mee.
Drackie schreef:
22-04-2019 21:59
Nee, zorgen maken heeft ook niet veel zin, maar ik vind het zo lastig. Ik ben normaal wel heel alert op veranderingen, maar ik heb echt geen gekke dingen ontdekt, behalve dan dat ik haar nu echt te mager vind worden, terwijl die vriend dus zei dat ik wel erg laat ben met naar de dierenarts gaan. En nu voel ik me dus schuldig. :(

Ja, ik ben extra lief voor haar. Ik heb haar nu wat koffiemelk vermengd met water gegeven. Vond ze heerlijk.

Ik loop nu ook tegen vervoer aan. Ik heb geen auto dus ik moet altijd iemand regelen. Die vriend wil wel, maar kan niet morgen. Woensdag wel. Zou dat ene dagje uitmaken? Anders moet ik iemand anders regelen (ik weet nog niet eens of ik morgen terecht kan trouwens, maar goed).

Oh fijn MockTurtle! Hopelijk valt het allemaal mee.
Geen mogelijkheid om met de fiets te gaan? Toen ik nog geen rijbewijs en auto had, deed ik het wel op de fiets. Reismand voor op het stuur. Prettig was het niet en ben blij dat het nu ook niet meer zo hoeft, maar ik kwam er wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven