Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Op (daar is ie weer) Zooplus kun je probeer verpakkingen bestellen van verschillende graanvrije merken. Als je zoekt op probeerpakket en dan bij het tabje 'speciale voereigenschappen' kun je graanvrij aanklikken.

Ook een paar icm natvoer.

Ik kan ook niet tegen echt hongerige katten hoor! Als ze het niet lekker vinden dan eten ze er zo weinig van....al zouden die twee van mij dan zelf aan de slag gaan met de muizen die in de gemeentetuin rondlopen :biggrin:

Succes met je poezel!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ja, ik wil wel wat bestellen voor hem maar geen idee of graanvrij uberhaubt nut heeft. Ik weet niet waar hij allergisch voor is. Maar denk dat ik het beste kan gaan experimenteren met verschillende soorten voer. De DA zal me wel weer ander voer willen aansmeren maar denk dat ik dat ga weigeren. Eerst maar zelf proberen.
Hij mankeert verder niks en ik wil eerst uitsluiten dat het niet door de mijten/ooronsteking komt.

Maar ja nee zeggen vind ik altijd lastig. Alsof ik mijn beest niet goed behandel als ik dat andere voer niet accepteer ofzo.
Ik zie het wel. Ik kon het bedelen niet meer aanzien. Maar goed dat ik geen kinderen heb want iets weigeren is niet mijn sterkste punt.
Heel leuk hoor, dit warme weer, behalve dat mijn kat nu dus urenlang achter elkaar wegblijft, terwijl ze normaal gesproken altijd om het kwartier even haar koppie laat zien :| ik zit nu voor de zoveelste keer alweer ruim tweeënhalf/drie uur op haar te wachten en ik maak me elke keer weer zorgen dat er iets is gebeurd, terwijl ze toch uiteindelijk gewoon weer de tuin binnen komt slenteren alsof er niks aan de hand is. Hebben meer katten zo erg de lente in de bol?

Ik zat serieus na te denken over een halsbandje met GPS tracker zodat ik bij kan houden waar ze is, maar ik vind halsbandjes zo eng, vooral omdat ze zoveel in bomen klimt en ik ben bang dat ze zichzelf dan per ongeluk ophangt. Zo lastig dit!
Erg herkenbaar :sigh: Ik heb er nu twee binnen maar de zwart-witte zit alweer te miauwen voor de achterdeur en de rooie is al uren en uren de hort op. Hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat ik me geen zorgen moet maken, toch maak ik me natuurlijk ook nu zorgen :facepalm:
Maar goed, ik ga toch echt zo naar bed, hij kan de pot op. Het kattenluik staat op de stand wel naar binnen niet meer naar buiten dus als hij zijn rooie dikke lijf door het luikje wurmt straks is er geen weg terug.

Met zo'n gps tracker zou ik me alleen nog maar meer zorgen maken waarschijnlijk, ik wil eigenlijk echt niet weten waar ze allemaal uithangen. Nu kan het hier gelukkig ook niet veel kwaad want alleen maar bollenvelden en geen wegen maar toch. Als ik zou weten dat ze heel ver weggaan dan doe ik nooit een oog meer dicht :biggrin:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Fijn dat ik niet de enige ben, ik werd al een beetje raar aangekeken haha. Uiteindelijk heeft ze haar record vanmiddag verbroken en is ze ruim vier uur weggebleven, wat echt heel erg lang is voor haar doen. Toch denk ik niet dat ze heel ver gaat, want zodra we echt gaan zoeken (door de paden lopen en haar roepen) verschijnt ze negen van de tien keer al vrij snel weer in de achtertuin, zo ook vanmiddag.

Wat die GPS tracker betreft heb je misschien wel gelijk! Ik zou het ook wat meer los moeten laten, het is een blijft een kat en ze kan heus wel voor zichzelf zorgen, maar ze is zo klein en ik wil gewoon niet dat haar iets overkomt. Zo stom! :P Mijn eerste grijze haren zullen sowieso haar schuld zijn, hahaha.

Slaap lekker en hopelijk is je rooie gauw weer thuis!
Nou ik heb het dieetvoer weer terug gebracht naar de DA, dat ging gewoon niet werken. Hij zat zichzelf er alleen maar mee uit te hongeren.
Hij ziet er wel goed uit, ik vind geen korstjes meer in zijn vacht of plukjes haar. Komt wellicht toch door het krabben van de ooronsteking, wat hij nu bijna helemaal niet meer doet. Dinsdag terug om te kijken of de ontsteking weg is. Hoop het wel anders moet ik nog een keer terug komen. Het geld groeit niet op mijn rug.

Wel netjes dat ik mijn geld terug kreeg van de zak voer. Kreeg nog een gratis proefzakje dieetvoer met een andere smaak mee maar dat lust hij ook niet.
Ik ga wel gewoon wat experimenteren met voer van zooplus.

Mijne heeft het voorjaar wel in de bol maar komt gewoon braaf thuis als ik zeg dat hij naar binnen moet. Nog geen gezeik bij de deur gelukkig, maar dat komt nog wel. Zo balen dat we hier geen kattenluik kunnen plaatsen, zou ik wel fijn vinden.
Zijn jullie katten alweer thuis?
Ze zijn zich hier ook aan het uitleven buiten. Zwartwitje haar pootje lijkt te zijn genezen en ze is de enige poes wat met mooi weer ook in de nacht buitenblijft. Niet omdat ik dat wil maar ze is nu eenmaal zo. Ik tref haar dan meestal in de ochtend op een tuinstoel. Ze zitten nu net allen achter het huis in een lekker zonnetje. Ook "wilde" poes ging nu direct naar buiten. Meestal hoeft het voor haar niet zo.

Madrid een allergie icm jeuk ( allergische reactie) is meestal niet na een dag over.

Fijne dag voor jullie en de poezels.
Hier hebben ze beide de zomer in de kop zodra ik de deur open laat staan! Ze kunnen door het luikje altijd in en uit, maar naar binnen sprinten door een open deur is veel leuker! Dan verwildert om zich heen kijken en weer naar buiten sprinten.
Vanavond en dit hele weekend + Pasen ben ik thuis, dus de deur zal lekker open blijven met het goede weer en kunnen ze heen en weer rennen wat ze willen :proud:
Afijn, ik ging dus naar bed maar lag eigenlijk -tegen beter weten in- toch te wachten op het geluid van het kattenluikje. Dat kwam niet. Dus toen kon ik natuurlijk niet slapen. Na een hele tijd geluisterd en gewacht te hebben besloot ik op de wekker te kijken en toen was het 00.35 u. Toen was ik dus bezorgd. Kleding aan gedaan, naar beneden, zaklamp gepakt, de tuin in en zachtjes roepen.

Eenmaal bij de schuur aangekomen (die ligt achterin mijn tuin die 40 meter lang is) hoorde ik wat geritsel en ja hoor, daar was meneer. Hij kwam van achter de schuur, daar is het een grote wildernis en er is een sloot dus hij vermaakte zich waarschijnlijk prima daar. Gelukkig liep hij toen wel met me mee naar huis waar hij meteen aanviel op de brokjes. Andere katten ook meteen wakker. Daarna wilde meneer weer naar buiten. Deze keer kon hij echt de pot op :furious:
Ik ben weer naar bed gegaan en nadat hij beneden de boel op stelten had gezet kwam hij eindelijk slapen. Ik heb het dus drie uur zien worden en vanochtend om 6.15 ging de wekker. Bedankt rooie :nut: Ik vraag me af wanneer ik nu eens leer gewoon te gaan slapen ervan uitgaande dat hij vanzelf wel weer thuis komt. Dat gebeurt namelijk altijd :facepalm:

Fijn dat zwartwitje weer beter is Mieke. Kan ze weer lekker nachtbraken :)

Dat is wel erg aardig Madrid dat je de zak voer terug kon brengen en fijn dat de korstjes wat minder zijn. Lastig hoor dat hij het dieetvoer niet eet, ik heb hier geen ervaring mee dus helaas geen tips.
Hier komt kleine rooie al om.03.00 want hij hoord de vogels en wil naar buiten dacht dat die wel was uit gepuberd :facepalm:
Volgens mij zijn katten nooit uitgepuberd :)
Ja Mieke, dat leek mij ook inderdaad. Dat het niet na een dag of wat al weg kon zijn. Wellicht gaat de stronghold eindelijk werken. Hij is ook veel minder in de rui nu dan een week geleden. Kan hij daar ook jeuk van hebben?
Ik zal het dinsdag even voorleggen aan de DA en ook nog even vragen naar oormijt zalf. Dat was ik vergeten.
Fijn dat het beter gaat met je poes!

Ja, ik vond het ook super aardig dat ik die zak terug mocht brengen. Ik had haar vooraf al gewaarschuwd dat hij het nooit ging eten. Hij eet echt alleen zijn eigen brok. Vrij lastig ja, zeker als hij wel allergisch is.
Maar goed, hij eet voornamelijk vis dus ik zal gelijdelijk overstappen naar een andere eiwit en kijken of dat een succes is.
Wat balen dat je rooie zo loopt de spoken s'nachts en dat hij dan gewoon niet thuis komt. Lijkt me lastig hoor. Om hem te moeten leren dat hij s'nachts moet slapen. Kan je hem overdag niet meer wakker houden zodat hij s'nacht moe is? Beetje gemeen haha, maar wie weet werkt het.

Oh Rooiekater, wat vroeg! 3 uur? Pfff wat balen zeg. Ik dacht dat ik het slecht had met mijn half zes.
Jemig zeg. Mijne is nu alweer buiten maar slaapt tot nu toe toch gewoon in bed als we rond half tien naar boven gaan. Gelukkig. Mocht hij wel gaan spoken deze zomer gaat hij maar lekker buiten slapen. Hij redt zich wel.
Ik zie de katten nooit krabben vanwege verharen eigenlijk.
Ik ook niet alleen rollen met zand of iets en dan flink rennen.
Hmm oke, dan toch nog maar even vragen bij de DA dinsdag.

Ik ga ook nog achter die oormijt zalf aan. Moet ik niet vergeten.
Gisteren met he wandelen kwamen we een aantal katten tegen uit de buurt. Daar loopt hij dan zo omheen maar zodra ik die aai wordt hij stikjaloers. Zo schattig. Komt hij echt zo aangerend van: hey mijn vrouwtje, afblijven. Blazen als een gek. Te lief gewoon. :heart:
Iemand nog behang over :facepalm:
De oudste kwam al om 03.30 en kleine rooie volgde. Ik dacht als ik de buiten deur open zet kunnen ze zich daar uit leven en kan ik verder slapen.
Dat ging 30 min goed toen hadden ze een vogel gevangen die op bed moest worden op gegeten :frusty:
Daarna was het hele maal bal O_o spelen rennen mij klieren.
Krijg ze gewoon niet moe vandaag.

Kleine rooie nu wel op bed gelegd die accepteert het nog wel als ik die afrem door hem op een kussen neer te leggen met daar over heen gespannen een fleece plaid.
Maar de oudste blijft zeuren dan wil die dit dan wil die dat :facepalm:
Genoeg behang hier hoor. Dat halen die 2 van mij namelijk letterlijk van de muren :hamer:

Hier zijn ze nu iets ouder dan een jaar: vol in de puberteit. Elke nacht wel aan het behang krabben, onder bed aan de lattenbodem en tegen de kast op springen. Ze hebben in de nacht toegang tot 2 krabpalen en een ton, dus daar ligt het niet aan. Genoeg balletjes en speelgoed muisjes, maar die worden allemaal in de waterbak verzopen.
Ach ja, als vriend en ik aan kinderen beginnen dan zijn we de slapeloze nachten al gewend :lol:
derooiekater schreef:
21-04-2019 09:35
Iemand nog behang over :facepalm:
De oudste kwam al om 03.30 en kleine rooie volgde. Ik dacht als ik de buiten deur open zet kunnen ze zich daar uit leven en kan ik verder slapen.
Dat ging 30 min goed toen hadden ze een vogel gevangen die op bed moest worden op gegeten :frusty:
Daarna was het hele maal bal O_o spelen rennen mij klieren.
Krijg ze gewoon niet moe vandaag.

Kleine rooie nu wel op bed gelegd die accepteert het nog wel als ik die afrem door hem op een kussen neer te leggen met daar over heen gespannen een fleece plaid.
Maar de oudste blijft zeuren dan wil die dit dan wil die dat :facepalm:

Een vogel! Wat een leuk cadeautje :facepalm:

Ik heb vanochtend om 7 uur de poesjes wat eten gegeven, achterdeur open en ben zelf weer naar bed gegaan. Dat werkt het beste als ik zonder poezengezeur een beetje wil uitslapen.... :sun:

Zal maar eens uit bed komen om te kijken of ze in de buurt zijn en of ze deel 2 van hun ochtendbrokjes willen!

Fijne Pasen iedereen!
Bah. Het katje van iemand verderop in de flat is aangereden op de snelweg hier voor de deur. Gelukkig leefde ze nog en kon nog aardig uit de voeten toen ze haar probeerden te vangen. Ze is meegenomen door de dierenambulance. Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop.

Ze wandelt elke dag buiten en normaal komt ze nooit in de buurt van het verkeer. Vraag me af waarom dit keer wel.

Ik geef m'n eigen sukkel nog maar een knuffel. Moet er toch niet aan denken dat zoiets met hem gebeurt. :(
Vreselijk, aanrijdingen. Hopelijk gaat het goed en is baasje snel op de hoogte.

Soms doen ze dat, een eind van huis even willen rondneuzen. Ik was eens een eind aan het wandelen met toenmalige vriend en honden. Zagen we een kat zitten op een landbouwpad. Vanaf een grotere afstand bezien zeiden we tegen elkaar dat sommige katten op elkaar lijken, zo leek deze op de onze vonden wij. Toen de kat vrolijk op ons afrende hadden we pas door dat het de onze was.

Maar meestal zijn ze gelukkig in de buurt. Een van de witjes kwam twee keer achter elkaar met een muis aanzetten. Twee verschillende soorten trouwens. Hij is nu heel erg gestrest omdat hij zijn kop door het hengsel van een plastic tas stak. Daarna volslagen in paniek eerst de trap op en toen weer naar beneden. Gelukkig kreeg ik toen de tas te pakken. Pfff.
Ik breek even in, excuus :(

Donderdagavond werd één van mijn poezen onrustig en ging steeds naar de bak. Echt om de haverklap. Duurde lang, geen idee meer hoe lang, maar ze is uiteindelijk toch lekker in haar mandje in slaap gevallen. Vrijdag heb ik gewerkt, 's avonds niets aan het handje. Maar hoe het overdag is gegaan, weet ik dus niet. Gisteren ben ik op een boodschapje na de hele dag thuis geweest, ook niets aan de hand. Maar nu loopt ze alweer sinds ruim een uur naar de bak. Ik kan het antwoord haast al wel raden, blaasontsteking? Maar nu? Morgen is het Tweede Paasdag, niets open. Kan het wachten tot dinsdag? En is er iets wat ik zelf kan doen in de tussentijd?

Het lijkt trouwens alsof ze nu toch weer lekker gaat liggen *afkloppen*
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik zou nu nog de spoed dienst bellen en verstopping van de blaas kan dodelijk zijn.
Als je nu belt zal het advies zijn gelijk langs komen zijn.

Snap eerlijk gezegd niet goed waarom je vrijdag niet ben gegaan eerlijk gezegd.
Je moet even bellen voor overleg. Ze ( is het een poes?)zal in elk geval pijnstilling nodig hebben. Een vorig jaar overleden poes van mij had altijd vreselijk veel pijn door een blaasontsteking en ja meestal in een weekend dat ik meteen met haar heen ging. Ik weet niet of jezelf wel eens een blaasontsteking hebt gehad? Dat doet toch erg zeer? En net als wij moet poes veel drinken en blikvoer eten. En een nader onderzoek waarom ze het krijgt. Urine op kweek bijvoorbeeld. Blaasstenen of gruis.
Bij een kater is het al helemaal een spoedafspraak.
Mockturtle ik hoop dat je inmiddels heb gebeld
Wat een leuk topic! Wat les ik veel liefde voor alle katten.
Wij gaan aankomende donderdag kijken bij een kitten, een mooie rode 😍

Na jaren geen katten te hebben gehad ben ik weer voor de bijl gegaan. Het liefst wil ik er nog één bij zodat ze elkaar hebben als wij er niet zijn. Ik wacht voor de tweede nog even tot er weer nestjes in het asiel zijn.

Rond 11 mei kunnen we het kitten ophalen. Hij is dan zo'n 9,5 week en ik ben dan 5 dagen vrij dus ik kan hem rustig laten wennen. Zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven