Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor je dat het hierbij blijft! Dierenarts is zeker duur en op bijstandsniveau lijkt me dat echt pittig. Fijn dat je wel familie hebt waar je in geval van nood van kunt lenen. Gelukkig kon ik al mijn katten verzekeren omdat ze nog jong zijn, ik vind dat echt een geruststelling!

Mijn kat weegt inderdaad haast niks meer, ze is echt zo licht als een veertje. Ze komt wel buiten (nu niet, ze heeft huisarrest), maar meestal niet verder dan de tuin. Het liefste ligt ze gewoon lekker in de zon, maar ze is altijd wel zo geweest. Spelen interesseert haar ook niet ofzo. Ze was een heel angstig katje, zat veel onder de bank. Dat is nu niet meer zo, maar ze is ook niet echt actief.

Tandvlees heb ik niet gecheckt, zal ik straks even doen. Ze eet niet veel, maar ook dat is altijd wel zo geweest. Ik heb de laatste tijd wat geëxperimenteerd met andere soorten brokjes omdat ik dacht dat haar afvallen daar misschien aan lag. Ze zeurt wel om eten namelijk, en als ik het voor haar neus zet ruikt ze er even aan om daarna weer weg te lopen. Ik dacht dus dat ze de brokjes niet lekker vond, maar ik heb nu meerdere soorten geprobeerd en daar verandert niks in.
Uit wat voor situatie komt katje dan Drackie ? Ik zou anders voor de zekerheid een snaptast willen doen zoals op leukemie en kattenaids. Fip is ook berucht. Niet om je verdrietig te maken, wel om het uit te sluiten.
Mijn " wildjes" zijn niet getest, de verwilderde moeder wel. Zij had gelukkig niets wat overdraagbaar was. Het is niet zo raar dat een angstig katje weinig speelt maar je beschrijving klinkt wel erg energieloos voor een tweejarige. En mijn katten konden nooit zat worden met name de meest wilde niet. Nu nog steeds niet ondanks haar altijd aanwezige angst, daarom is ze nu een tonnetje.
Alle reacties Link kopieren
Ze is als kitten bij me gekomen, uit een nestje van kennissen. Misschien heeft ze sinds het begin al iets onder de leden dat nog nooit is opgemerkt? Ik weet het niet. Toen ze bij me kwam, was ze niet lekker, snotterig enzo en had ze antibioticazalf voor haar oogjes. Met die oogjes is het ook nooit helemaal goedgekomen, ik moet ze eigenlijk elke dag wel schoonmaken.
Drackie schreef:
23-04-2019 19:24
Ze is als kitten bij me gekomen, uit een nestje van kennissen. Misschien heeft ze sinds het begin al iets onder de leden dat nog nooit is opgemerkt? Ik weet het niet. Toen ze bij me kwam, was ze niet lekker, snotterig enzo en had ze antibioticazalf voor haar oogjes. Met die oogjes is het ook nooit helemaal goedgekomen, ik moet ze eigenlijk elke dag wel schoonmaken.
Ik hoop dat je morgen wat duidelijkheid krijgt over haar gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Wil ze ook geen zachtvoer Drackie?
...
Alle reacties Link kopieren
Soms. Maar ze is een ontzettend trage eter en ze beschermt haar voer niet, dus ik moet als een waakhond naast haar zitten als ze natvoer eet, omdat anders de andere katten het opeten (ik zet haar dan meestal in een andere ruimte, dat is het makkelijkste).
Alle reacties Link kopieren
Ze is trouwens ook duidelijk meer gaan miauwen, op zo’n hele klagelijke manier. Ik wil echt dat morgen sowieso haar nieren en schildklier gecheckt worden. Daar maak ik me het meeste zorgen om.
Alle reacties Link kopieren
Ik zo u gewoon vragen of alles kan worden na gekeken. Nieren, schildklier, suiker evt urine onderzoek.

Zou evt een chip feeder niks zijn zodat zij wel altijd kan eten?

Hoelaat kan je terecht? Sterkte vandaag
Ik hoop dat het allemaal meevalt vandaag Drackie! Heel veel succes!

Mijne heeft het voorjaar ontdekt, eindelijk. Was niet binnen te krijgen gisteravond. Heb hem tot 23.00 buiten laten zitten en hem toen echt naar binnen getrokken. Hij wilde niet, stond weer te bonken onderaan de trap en heb hem toen maar snel op bed gelegd, waar hij zowaar bleef liggen. Viel nog mee. Had een halve oorlog verwacht en me er half bij neergelegd dat hij buiten zou gaan slapen s'nachts. Dat mag hij van mij wel. Hij maakt toch geen ruzie met katten uit de buurt.

Hij had de DA trouwens zowaar gebeten gisteren, een paar keer zelfs. Dat is echt niks voor hem. Ze schrok er zelf ook van.
Hij is wel wat suffig van de prik en de antibiotica maar zie hem al wel minder krabben en schudden met de kop. Hopelijk blijft het zo.

Zijn jullie katten ook nog buiten s'nachts?
Drackie schreef:
24-04-2019 00:19
Ze is trouwens ook duidelijk meer gaan miauwen, op zo’n hele klagelijke manier. Ik wil echt dat morgen sowieso haar nieren en schildklier gecheckt worden. Daar maak ik me het meeste zorgen om.
Bij nier en suikerproblemen drinken ze voortdurend. Schildklier is meestal bij ouderwordende katten en hebben ze een niet te stillen honger. Ze blijven maar eten en wegen niks.
Madrid87 schreef:
24-04-2019 06:54
Ik hoop dat het allemaal meevalt vandaag Drackie! Heel veel succes!

Mijne heeft het voorjaar ontdekt, eindelijk. Was niet binnen te krijgen gisteravond. Heb hem tot 23.00 buiten laten zitten en hem toen echt naar binnen getrokken. Hij wilde niet, stond weer te bonken onderaan de trap en heb hem toen maar snel op bed gelegd, waar hij zowaar bleef liggen. Viel nog mee. Had een halve oorlog verwacht en me er half bij neergelegd dat hij buiten zou gaan slapen s'nachts. Dat mag hij van mij wel. Hij maakt toch geen ruzie met katten uit de buurt.

Hij had de DA trouwens zowaar gebeten gisteren, een paar keer zelfs. Dat is echt niks voor hem. Ze schrok er zelf ook van.
Hij is wel wat suffig van de prik en de antibiotica maar zie hem al wel minder krabben en schudden met de kop. Hopelijk blijft het zo.

Zijn jullie katten ook nog buiten s'nachts?
Ik heb net de deur naar de tuin opengezet en de club is naar buiten. De jongste is al een aantal dagen bezig met het vangen van een koolwitje wat maar niet lukt.

Zwartwitje leeft in de zomer bij voorkeur in de schuren achter mijn huis. Haar heb ik nog niet gezien en maak ik me net zolang zorgen tot ik haar weer zie.

En buurtkatten proberen weer naar binnen te komen om mijn eten op te eten. Twee zijn van een vervelende buurman, een handelaar in dieren op Marktplaats. De diertjes dringen mijn huis in en hij bedreigt mij dat ze niet naar mijn huis mogen komen. Een is ragdoll wat geld verdient met dekken. Ik moet dan ook sneller zijn dan hij anders gaat hij sproeien in huis. Een andere van hem, een poes, is weer eens hoogzwanger. Vorig jaar liep ze mijn huis in met drie vreemde katers bij haar, was ze krols. Dan komt hier nog oude poes. Ze is al een jaar of 18 en de buurvrouw kijkt weinig naar haar om. Mijn directe buurman zorgt op haar verzoek meestal voor poes maar deze schuift op naar mijn huis en tuin. Ze krijgt van mij te drinken want ze droogt uit. Als je haar velletje oppakt en loslaat blijft het staan en als het warm is krijgt ze het benauwt.
Op de linkerkant woont iemand met 8 katten maar zij blijven bij hun eigen huis gelukkig anders werd ik gek denk ik.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
24-04-2019 06:24
Ik zo u gewoon vragen of alles kan worden na gekeken. Nieren, schildklier, suiker evt urine onderzoek.

Zou evt een chip feeder niks zijn zodat zij wel altijd kan eten?

Hoelaat kan je terecht? Sterkte vandaag
Ja, daar ga ik wel naar kijken. Afspraak is over een half uur.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte voor straks Drackie. Ik hoop dat ze wat vinden en dat er wat aan te doen is.

Pff, wat een mafkezen die buren van jou Mieke. Wel huisdieren hebben maar er vervolgens amper voor zorgen. Triest :(
Lief dat je oude poes water geeft, zo te lezen is het arme beestje echt uitgedroogd.

Madrid, hoop dat poes zich iedere dag weer wat beter voelt en je niet alsnog voor hoge kosten komt te staan. Ik weet uit ervaring hoe het in de papieren kan gaan lopen. Geeft een hoop stress.
De rooie is nu het voorjaar is compleet doorgedraaid. Gisteren toen ik rond half twaalf naar bed ging was hij er nog niet dus ik dacht, laat ik eens stoer zijn en gewoon gaan slapen. Dat lukte wonderwel alleen werd ik om 4 uur wakker, geen rooie op bed en ook nergens in huis. Dus ik panisch. Ben de tuin in gegaan en heb hem geroepen, helemaal niets. Ondertussen was ik klaarwakker. Toen de zaklamp gepakt en via de voordeur eruit, daar een heel eind gelopen en geroepen, wel een heleboel andere katten gezien (van mijn buren waarschijnlijk) maar geen teken van leven van de rooie. Eenmaal weer thuis was het kwart voor 5 en net terwijl ik op het punt stond in huilen uit te barsten hoorde ik het kattenluikje en daar was de rooie :frusty:
Hij is waarschijnlijk erg moe van zijn nachtelijke avonturen want hij ligt al de hele dag te pitten. Binnen :nut:
...
Alle reacties Link kopieren
Even snel: ze moet blijven voor onderzoek en eind van de middag hoor ik meer. Het kan van alles zijn: van suikerziekte tot leukemie. :(
Ah nee Drackie! Wat naar! Hadden ze enig idee wat het kon zijn? Wat vreselijk zeg. Wat zal je je zorgen maken nu. :hug:
Ik ga voor je duimen dat het meevalt.


Ach gossie, Mieke, wat een rare buren zeg. Heb je zo'n ouwe poes, zorg je er niet voor. Belachelijk. Wel heel lief van je dat jij dat wel doet. Ik zou dat ook niet kunnen laten vermoed ik. En die andere mensen klinken ook echt vaag. Lekker geld verdienen met je katten. Kansloos. Alsof er nog niet genoeg nestjes zijn. (6)
Ik snap wel dat je je zorgen maakt als je katten buiten zijn.

Ik stond afgelopen nacht echt op het punt om hem buiten te laten maar net toen ik dat wilde doen gaf hij het gelukkig op. Maar als het een zwoele nacht wordt in de zomer blijft hij maar lekker buiten. En ik zal best slapen dan vermoed ik, mijne is zo honkvast en blijft echt nooit weg. Enige waar ik me dan zorgen om maak is dat hij voor de deur gaat zitten mauwen en de buren weer komen zeiken omdat hij hen wakker houdt.
Hij is pas een nacht echt buiten geweest en dat was met oud en nieuw. Maar ik vertrouw er wel op dat hij niet wegloopt of in de problemen komt.
We zullen zien in de zomer, voorlopig gaat het afkoelen ( eindelijk ) en zal hij niet aan de deur bonken. Dat heeft hij de hele winter ook niet gedaan. Het is echt hard trouwens, ik kan hem op zolder helemaal horen.

Calamitycat, ja precies. Ik betaal met liefde de rekeningen voor mijn kat, zolang hij maar gezond wordt maar het was wel even schrikken. Ik wil niet weten wat een nachtje blijven wel niet gaat kosten. Een operatie zal helemaal wel oplopen.
DA denkt aan een poliepje in het oor. Dat zou er dan uitmoeten. Maar ja laten we maar hopen dat het nu over is. Mijn spaarrekening hoopt dat in elk geval wel.
Goed dat je wel bent gaan slapen! En ik moest wel lachen om hoe je verhaal afliep, zal je altijd zien he. Bijdehandjes. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Drackie, wat rot :( nu zit je nog langer in spanning. Ik hoop echt dat het uiteindelijk meevalt! Sterkte nog even en ik ga voor je duimen :hug:

Over je kat buiten laten ‘s nachts... liever niet. Mijn kat is ook nog nooit ‘s avonds laat of midden in de nacht buiten geweest en dat wil ik graag zo houden ook. Ik heb geen kattenluikje (ze kan dus niet naar binnen wandelen wanneer ze wil) en er lopen hier, ook ‘s nachts, teveel katten rond die ze niet zo leuk vindt. Ik vind het veel te eng en zorg er altijd voor dat ze op tijd weer binnen is ;-D
Ik snap het Parachutes. Hier ook geen luikje maar wel onderburen die hem naar buiten doen en binnen halen. Dat gaat goed. Vooral in de winter. In de zomer vindt hij het binnen soms te warm en wil hij graag naar buiten s'nachts. Hele oorlogen heb ik gevoerd vorig jaar maar toch altijd gewonnen. Dit jaar heb ik daar geen trek in. Ik leg zijn mandje wel buiten op de stoep, veel plezier ermee. Hij komt toch zelden verder dan de eigen tuin.
Mijne vindt een kat eng maar de rest vermijdt hij gewoon als ze naar hem blazen.

Ik maak me ook veel te snel zorgen om mijn poezel maar de afgelopen jaarwissel heeft uitgewezen dat het niet nodig is met mijn kat. Hij redt zich wel. Hij is heel rustig qua temperament en gaat gewoon ergens liggen slapen. Ik ga me niet zo'n zorgen meer maken. Als hij buiten wil slapen, prima. Slaap ik wellicht ook weer eens uit.
Alle reacties Link kopieren
Drackie neee :"-( sterkte met wachten krijgt ze nu infuus of iets dat ze moet blijven?
Alle reacties Link kopieren
Madrid, fijn dat je zulke onderburen hebt! Ik snap ook wel dat je er dit jaar geen zin meer in hebt. Als jij weet dat hij zichzelf prima kan redden, waarom dan niet?

Ik heb mijn kat pas sinds afgelopen september, dus heb geen idee hoe ze het van de zomer gaat doen en of ze drama gaat schoppen om ‘s nachts buiten te blijven. We gaan het zien, maar ik ga er wel alles aan doen om het niet te laten gebeuren ;-D ze is, vind ik, veel te klein en hier in de buurt lopen alleen maar grote katers waar ze al een aantal keer mot mee heeft gehad. Ze is ook geen kat die wegloopt, maar rent gewoon achter katten aan die twee keer zo groot zijn, dus ik durf het gewoon echt niet haha!
Drackie schreef:
24-04-2019 15:34
Even snel: ze moet blijven voor onderzoek en eind van de middag hoor ik meer. Het kan van alles zijn: van suikerziekte tot leukemie. :(
Potverdorie
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Drackie, ik hoop dat het uiteindelijk allemaal een beetje meevalt.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mee te vallen. Ze moet vannacht wel blijven. Ze heeft verhoogde nierwaardes (niet heel ernstig verhoogd, maar wel echt duidelijk), te weinig rode bloedcellen en ze verliest eiwitten via urine waardoor ze zo afvalt. Ze gaan nog verder wat onderzoeken doen en haar wat oppeppen. Ze was een kilo (!) afgevallen en het guppie woog al niet veel. Godzijdank is het geen leukemie. De dierenarts was voorzichtig positief. Vanavond hebben ze inloopspreekuur dus ik ga zo nog even heen om haar te knuffelen en nog wat meer informatie te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Drackie als het alleen de nieren zijn is dat goed onder controle te krijgen met voer waar veel soorten in zijn niet alleen wat de dierenarts voorschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ze haar even ter controle en verder onderzoek houden Drackie en fijn dat de dierenarts voorzichtig positief is.
...
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de dierenarts (voorzichtig) positief is. Ze is in ieder geval in goede handen vannacht...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven