Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

donderdag 25 april 2019 om 07:09
Snap ik. Toen ik mijne nog maar net had bleef hij gewoon binnen omdat ik ook echt enorm veel angst had dat hem wat zou overkomen. Gemene buurtkatten, vergif, overreden etc. Ik twijfelde ook steeds of ik het wel of niet aandurfde om hem naar buiten te doen. Maar van zichzelf uit is het wel een buitenkat. Hij is echt tien keer gelukkiger nu hij naar buiten mag. Ik zie hem minder vaak, maar dat is niet erg. Zo heb ik ook wat vrijheid terug. Ik had als hij binnen was toch vaak het gevoel dat ik hem moest vermaken en dat gaf aardig wat druk en stress.parachutes schreef: ↑24-04-2019 16:41Madrid, fijn dat je zulke onderburen hebt! Ik snap ook wel dat je er dit jaar geen zin meer in hebt. Als jij weet dat hij zichzelf prima kan redden, waarom dan niet?
Ik heb mijn kat pas sinds afgelopen september, dus heb geen idee hoe ze het van de zomer gaat doen en of ze drama gaat schoppen om ‘s nachts buiten te blijven. We gaan het zien, maar ik ga er wel alles aan doen om het niet te laten gebeurenze is, vind ik, veel te klein en hier in de buurt lopen alleen maar grote katers waar ze al een aantal keer mot mee heeft gehad. Ze is ook geen kat die wegloopt, maar rent gewoon achter katten aan die twee keer zo groot zijn, dus ik durf het gewoon echt niet haha!
Nu is hij helemaal happy.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hem toch naar buiten gedaan heb. Als hij ooit overreden wordt zal ik er kapot van zijn maar toch blij zijn voor hem dat hij zo'n fijne tijd buiten gehad heeft. Het was voor mij echt een stukje bewust loslaten.
Laatst was hij buiten en hoorde ik twee katten vechten, echt krijsend zeg maar. Ik wist zonder te kijken dat mijne er niet bij was. Toen ik uit het raam keek zat hij gewoon op de vuilnisbak voor de deur te chillen. Mijne is niet zo'n vechter gelukkig.
Maar goed ik snap wel dat als jouw kat al mot gehad heeft met grote katers dat je haar liever naar binnen trekt s'nachts. Zeurt ze ook niet aan de deur dan?
Mijn buren zijn wel oke, we hebben een redelijke band. Maar met de kat is het wel handig dat ze ook een sleutel hebben ja.
Drackie, hoe is het nu met je poes? Heb je al nieuws?
donderdag 25 april 2019 om 09:57
Madrid, super herkenbaar, die angst om je kat überhaupt naar buiten te laten, dat had ik ook enorm. Ik haalde me, net als jou, allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. Ik heb haar ook eerst ruim twee weken met een tuigje laten lopen, voordat ik haar echt “los” durfde te laten.
Mijne is net als jou een echte buitenkat (gevonden op straat met een nestje toen ze nog jong was) en het zou zo oneerlijk zijn om ze dan binnen te houden. Het is precies wat jij zegt: natuurlijk hoop je dat hen niks overkomt, maar ze zijn nu wel tien keer gelukkiger nu ze buiten kunnen rennen, spelen en jagen.
Mijne zeurt eigenlijk nooit aan de deur, nee. In de ochtend gaat de achterdeur open en vanaf dat moment mag ze buiten spelen tot ongeveer het eind van de middag/begin van de avond. Dan krijgt ze lekker wat te eten en mag ze binnen blijven. Dat weet ze ook. Straks als het echt heel lang licht blijft buiten, mag ze natuurlijk ook langer buiten blijven, maar ik hoop haar toch wel echt elke nacht binnen te hebben
Mijne is net als jou een echte buitenkat (gevonden op straat met een nestje toen ze nog jong was) en het zou zo oneerlijk zijn om ze dan binnen te houden. Het is precies wat jij zegt: natuurlijk hoop je dat hen niks overkomt, maar ze zijn nu wel tien keer gelukkiger nu ze buiten kunnen rennen, spelen en jagen.
Mijne zeurt eigenlijk nooit aan de deur, nee. In de ochtend gaat de achterdeur open en vanaf dat moment mag ze buiten spelen tot ongeveer het eind van de middag/begin van de avond. Dan krijgt ze lekker wat te eten en mag ze binnen blijven. Dat weet ze ook. Straks als het echt heel lang licht blijft buiten, mag ze natuurlijk ook langer buiten blijven, maar ik hoop haar toch wel echt elke nacht binnen te hebben

donderdag 25 april 2019 om 11:50
Ze denken dat het FIP is. Dan kunnen ze niks meer doen. Ze wilde vanmorgen haar blaas aanprikken maar dat lukte niet, en via een echo zagen ze toen vocht in de buikholte. Het is nu nog te weinig vocht om aan te prikken, dat gaan ze morgen opnieuw proberen. Als dat niet lukt gaan ze bloed naar het lab sturen, maar daarmee kun je nooit met 100% zekerheid zeggen dat het FIP is. Maar het ziet er dus niet goed uit en ik ben echt kapot.

donderdag 25 april 2019 om 15:38
Ben even gaan lezen wat deze ziekte inhoudt, maar het is een mutatie van het coronavirus. Maar het blijft allemachtig verdrietig. Geen genezing, alleen verlichting. Bah....
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

donderdag 25 april 2019 om 16:00
Ja precies, het is een risico maar een die ik wel wil nemen. Zijn vrijheid is me ook een hoop waard. Ik heb een veel actievere, blijere kat nu. Hij is niet voor niets een halve kilo afgevallen nu hij buiten mag lopen.parachutes schreef: ↑25-04-2019 09:57Madrid, super herkenbaar, die angst om je kat überhaupt naar buiten te laten, dat had ik ook enorm. Ik haalde me, net als jou, allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. Ik heb haar ook eerst ruim twee weken met een tuigje laten lopen, voordat ik haar echt “los” durfde te laten.
Mijne zeurt eigenlijk nooit aan de deur, nee. In de ochtend gaat de achterdeur open en vanaf dat moment mag ze buiten spelen tot ongeveer het eind van de middag/begin van de avond. Dan krijgt ze lekker wat te eten en mag ze binnen blijven. Dat weet ze ook. Straks als het echt heel lang licht blijft buiten, mag ze natuurlijk ook langer buiten blijven, maar ik hoop haar toch wel echt elke nacht binnen te hebben![]()
Laatst zat hij hier op de schuur. Dat had ik nog nooit gezien.

Ik ga graag vroeg naar bed en probeer kat dan altijd mee te smokkelen naar boven. Nu het langer licht wordt heeft hij daar dus ( begrijpelijk ) nog geen trek in. Maar ik wil echt wel slapen. Ik ben altijd super vroeg wakker dus als ik niet rond half 10 erin ga ben ik zelf doodmoe de volgende dag. Dus ja soms gaat hij tegen zijn zin in naar bed. En dan mekkert hij aan de deur. In de winter nooit last van, want dan is het donker en koud, maar in de zomer kan hij echt etteren. En ik probeer hem wel aan te leren dat als hij bonkt, ik hem negeer, maar ja als de buren hem wel buiten laten overdag als ik weg ben dan schiet dat ook niet op. Vooral mijn buurman kan daar niet goed tegen dus die zet hem dan gewoon buiten neer, dan krijgt hij dus toch zijn zin. Dus ik kan wel consequent zijn maar de buren zijn dat niet. En kat weet dat heel goed.

Ach Drackie! Wat een verschrikkelijk nieuws!

Ik voel met je mee. Hoop dat het toch geen FIP blijkt te zijn. Afschuwelijk zeg.

Ik wist dat trouwens ook niet, dat niesziekte over kan gaan op FIP. Goed om te weten.
donderdag 25 april 2019 om 16:20
Dat is dan ook niet het geval. Voor zover ik heb gelezen dan. Zoals ik hierboven aangaf, is het een mutatie van het coronavirus, wat diarree veroorzaakt, geen niesziekte.

donderdag 25 april 2019 om 20:31
Jullie hebben gelijk hoor. Waarschijnlijk heb ik het zelf niet goed gehoord toen ik zelf een kat kwijtraakte aan droge FIP.MockTurtle schreef: ↑25-04-2019 16:20Dat is dan ook niet het geval. Voor zover ik heb gelezen dan. Zoals ik hierboven aangaf, is het een mutatie van het coronavirus, wat diarree veroorzaakt, geen niesziekte.
donderdag 25 april 2019 om 21:14
Volgens mij hoor je helemaal niks tijdens zulke momenten... En ben je alleen maar verdrietig.
donderdag 25 april 2019 om 21:30
Het vocht aanprikken is gelukt maar daaruit kunnen ze niet met zekerheid zeggen of het fip is of niet omdat het niet die typische draderigheid heeft die bij fip het geval is. Op zich is dat positief maar het sluit ook niks uit. Nu moeten we dus gewoon afwachten of haar symptomen verergeren of juist beter worden en dan pas zullen we zien of het fip is. Verder kan ik niet goed typen want ik ben vanmiddag zelf heel hard gevallen en nu heb ik een gebroken pols. Poes is gelukkig wel weer thuis. Volgende week moeten we terugkomen voor controle. Ze heeft nu antibiotica en prednison gekregen, omdat er wel wat ontstekingen te zien waren in het vocht. Verder is het dus afwachten.
donderdag 25 april 2019 om 21:45
Die onzekerheid lijkt me vreselijk maar gelukkig is poes weer thuis en kan ze volop vertroeteld worden. Ik hoop zó dat het geen FIP is en ze er weer bovenop komt. En jij bent een grote pechvogel met je gebroken pols zeg. Sterkte nogmaals, voor de poes én voor jou

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

vrijdag 26 april 2019 om 08:54
Jemig zeg, Drackie. Wat een ellende allemaal. Veel sterkte met je pols en met je lieve poes. Ik hoop echt dat het allemaal mee blijkt te vallen. Ga mee duimen voor je.
Zorg ook goed voor jezelf!
Mijne maakte me vanochtend om half 6 alweer wakker. Maar ja hij kwam als een soort tulband over mijn hoofd heen liggen en ik kreeg zowaar kusjes. Dus ach, zo erg was het niet.
Hij krabt al veel minder aan zijn oor nu, zijn vacht ziet er ook veel mooier uit en het verharen is bijna over.
Ik zit wel te denken om wat proefpakketjes van Zooplus te bestellen met beter voer. Dus Purizon en wat andere merken met goede recensies. Maar qua natvoer is dat lastiger. Ik wil hem eigenlijk op graanvrij zetten een tijdje. Maar Purizon heeft geen graanvrij natvoer. Iemand tips voor natvoer en droogvoer zonder graan? Ik google me suf maar er staan overal zoveel tegenstrijdige dingen dat ik het ook niet meer weet.
Zorg ook goed voor jezelf!

Mijne maakte me vanochtend om half 6 alweer wakker. Maar ja hij kwam als een soort tulband over mijn hoofd heen liggen en ik kreeg zowaar kusjes. Dus ach, zo erg was het niet.

Hij krabt al veel minder aan zijn oor nu, zijn vacht ziet er ook veel mooier uit en het verharen is bijna over.
Ik zit wel te denken om wat proefpakketjes van Zooplus te bestellen met beter voer. Dus Purizon en wat andere merken met goede recensies. Maar qua natvoer is dat lastiger. Ik wil hem eigenlijk op graanvrij zetten een tijdje. Maar Purizon heeft geen graanvrij natvoer. Iemand tips voor natvoer en droogvoer zonder graan? Ik google me suf maar er staan overal zoveel tegenstrijdige dingen dat ik het ook niet meer weet.
vrijdag 26 april 2019 om 10:27
Oh, Drackie, hoeveel pech kan een mens ineens hebben... heel veel sterkte met het afwachten en ook met je pols. Doe rustig aan 
Madrid, ik geef mijn kat droogvoer van Applaws (is graanvrij). Natvoer heeft ze in het verleden gehad van Applaws en Almo Nature naturel, volgens mij zitten daar geen of amper granen in?! Nu krijgt ze geen natvoer meer, maar kipfilet dat ik zelf voor haar kook, dus ook lekker gezond en geen andere rommel erin
Nou, ik heb dus een mandje gekocht en poes vannacht bij me laten slapen. Ze is de hele nacht in het mandje bij mijn voeteneinde blijven liggen en heeft niet gezeurd of gemauwd
Helaas heb ik wel heel slecht geslapen, maar ik denk dat het wennen is dat ze ineens op mijn kamer ligt. Aankomende nacht weer proberen!

Madrid, ik geef mijn kat droogvoer van Applaws (is graanvrij). Natvoer heeft ze in het verleden gehad van Applaws en Almo Nature naturel, volgens mij zitten daar geen of amper granen in?! Nu krijgt ze geen natvoer meer, maar kipfilet dat ik zelf voor haar kook, dus ook lekker gezond en geen andere rommel erin

Nou, ik heb dus een mandje gekocht en poes vannacht bij me laten slapen. Ze is de hele nacht in het mandje bij mijn voeteneinde blijven liggen en heeft niet gezeurd of gemauwd

vrijdag 26 april 2019 om 13:25
Oh wat fijn zeg!! Dat ze ook is blijven liggen ook! Ik moest in het begin ook heel erg wennen aan de kat op mijn bed hoor, maar went vanzelf, echt. Nu vind ik het super gezellig. Zeker omdat hij zijn eigen plekje heeft en ik ook. Ze vinden het vaak gewoon fijn om bij hun baasjes te slapen, blijkt maar weer uit jouw poes. En die van mij haha.
Applaws heb ik helaas ook veel negatieve reacties van gelezen, katten met diarree, veel overgeven. Ga binnenkort als ik weer salaris heb maar eens bij de dierenwinkel hier kijken wat ze allemaal hebben. En dan wat pakketjes bestellen bij zooplus. Kan het nu even niet betalen helaas. Het is een dure maand.
Almo natvoer vindt mijn ook erg lekker, zit ook naar Cosma te kijken. Maar dat ziet eruit als stukjes vlees zonder gelei of saus en dat vind mijne nou juist lekker. Stukjes echte tonijn eet hij bijvoorbeeld ook niet.
Applaws heb ik helaas ook veel negatieve reacties van gelezen, katten met diarree, veel overgeven. Ga binnenkort als ik weer salaris heb maar eens bij de dierenwinkel hier kijken wat ze allemaal hebben. En dan wat pakketjes bestellen bij zooplus. Kan het nu even niet betalen helaas. Het is een dure maand.
Almo natvoer vindt mijn ook erg lekker, zit ook naar Cosma te kijken. Maar dat ziet eruit als stukjes vlees zonder gelei of saus en dat vind mijne nou juist lekker. Stukjes echte tonijn eet hij bijvoorbeeld ook niet.
vrijdag 26 april 2019 om 14:47
Madrid, ja, ik ben stiekem ook echt wel heel erg trots op haar dat ze het zo goed heeft gedaan
Ik vond het ook echt gezellig en ik ben vooral blij dat het haar zo goed doet en dat ze niet meer alleen beneden hoeft te zitten. Volgens mij gaf haar dat wel een beetje stress en dat wil ik natuurlijk niet.
Huh, echt? Ik heb nog nooit iets negatiefs gelezen over Applaws, mijn kat heeft er ook nooit last van gehad en is er alleen maar op vooruit gegaan, ook met haar vacht. Kwalitatief gezien is het, volgens mij, echt heel goed voer (hoog percentage vlees en geen granen), maar elke kat reageert er natuurlijk anders op.
Wat ook een goed merk zou moeten zijn is Taste of the Wild, is ook graanvrij. In Acana zit ook geen granen.
Qua natvoer weet ik het eigenlijk verder niet zo goed, omdat ik dat zelf dus niet meer geef. Een beetje uit gaan proberen met proefpakketjes is altijd een goed idee!

Huh, echt? Ik heb nog nooit iets negatiefs gelezen over Applaws, mijn kat heeft er ook nooit last van gehad en is er alleen maar op vooruit gegaan, ook met haar vacht. Kwalitatief gezien is het, volgens mij, echt heel goed voer (hoog percentage vlees en geen granen), maar elke kat reageert er natuurlijk anders op.
Wat ook een goed merk zou moeten zijn is Taste of the Wild, is ook graanvrij. In Acana zit ook geen granen.
Qua natvoer weet ik het eigenlijk verder niet zo goed, omdat ik dat zelf dus niet meer geef. Een beetje uit gaan proberen met proefpakketjes is altijd een goed idee!

vrijdag 26 april 2019 om 14:54