Het nieuwe schoon huis topic!

01-11-2010 15:38 958 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Er was een tijdje terug een leuk actief topic over het schoonmaken van je huis, waarin forummers elkaar stimuleerden om te gaan schoonmaken, opruimen.

Nu is het tijd voor mij om de rommel weer te gaan ruimen! Ik zoek medeforummers die net als ik een stok achter de deur willen om die ellendige vaat weg te werken, de was te strijken, de ramen te lappen, etc...

Mij lijkt het leuk als je een lijstje maakt met wat je wil doen vandaag of deze week en laat weten hoe ver je bent gekomen, wat je weerhield van je klusjes, wat helpt en wat. .... etc etc.

Groetjes MDF

ps. Amygdala doe je weer mee?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Goedemorgen,

@ Hasse, gatsie dat is balen dat je bak door midden breekt. Gelukkig kun je zoiets makkelijk vervangen, nu maar hopen dat je kat(ten) het meteen snapt.

Wel lekker dat je vandaag een rustig dagje neemt! Geniet er lekker van!!

@ Philemijn,

Hier geen vast rooster, omdat ik tot voor kort onregelmatig werkte. Momenteel ben ik druk met sollicitaties. En ik ben wel van de lijstjes maken, maar ik hoef het dan weer niet zo nodig in een rooster. Ik zie van mezelf wel wat er gebeuren moet en dan plan ik dat aan de hand van mijn beschikbare tijd.

@Studiez,

Je kinderen hebben echt een leuke leeftijd, lekker bezig met hun eigen dingetjes. Sinterklaastijd vind ik dan ook echt iets gezelligs; samen tekening maken, knutselen, liedjes zingen, etc. Heb zelf nog geen kinderen, maar wel 2 gelovige nichtjes (3 en 5).

Mijn lijstje voor vandaag:

- sollicitaties doen

- auto stofzuigen (ik was er gisteren echt te moe voor/hoofdpijn)

- koken

-afwassen

- woonkamer opruimen, stoffen en zuigen.
Hoihoi,

Een min of meer vast rooster hier:

's avonds na het eten gelijk afwassen en de koffie aanzetten. Terwijl manlief afwast, ruim ik wat dingetjes op. Met een half uurtje is alles weer aan kant.

Op vrijdag na het werk doen we samen de weekboodschappen.

Op zaterdagochtend doen we de rest van de poets (stofvegen, stofzuigen, dweilen, badkamer, toilet etc).

Ik probeer de dingen altijd zo vroeg mogelijk klaar te hebben, dus aan het begin van de avond of gelijk aan het begin van het weekend, zodat ik er ook nog kan genieten terwijl ik thuis ben.
Zo... de kattenbakken zijn weer schoon (en eentje in de container, met een nieuwe vervanging..) en ik kan weer door de ramen heen kijken... wow... dat ramen zemen moet ik toch maar eensch vaker gaan doen....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Hasse88 schreef op 19 november 2010 @ 13:34:

Zo... de kattenbakken zijn weer schoon (en eentje in de container, met een nieuwe vervanging..) en ik kan weer door de ramen heen kijken... wow... dat ramen zemen moet ik toch maar eensch vaker gaan doen....

pfoei, kattenbakken.... geen zin.

En de ramen wassen zichzelf wel toch? regen.

jammer dat het niet aan de binnenkant regent want door de openhaard hang er hier een grijze waas.
Grinnik, voor de buitenboel laat ik van die mannetjes komen... Daar begin ik lekker niet aan.. De binnenkant echter, vind ik dat ik toch zelf moet doen... Ook hier grijze waas door potkacheltje en sigarettenrook... Oh en vlekjes van niezende katten... tssssss...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hier is ramen zemen ook geen hobby, liever niet dan wel.

Voor de benedenverdieping doe ik het lekker zelf, ook de buitenkant, dat dan weer wel.

Boven alleen de binnenkant zelf (of er moet toevallig voor een ander klusje de ladder in de tuin staan).

Oja, ik vrees dat de auto vooruitgeschoven gaat worden. Ik heb daar ook echt nog geen zin in!

Liefs MDF
Mijn 'rooster:

Elke morgen:

- handdoeken verschonen (gastendoekjes, badhanddoeken, keukendoeken, alles)

- Was aanzetten

- Vaatwasser uitruimen

- Voorspoelen en vaatwasser inruimen

- Opruimen

- Dagklus, namelijk (in grote lijnen):

Maandag: stoffen en stofzuigen

Dinsdag: toilet en wvttk

Woensdag: badkamer of keuken

Donderdag: toilet en soms een grote klus

Vrijdag: Was opvouwen en stofzuigen

Zaterdag: bedden verschonen en toilet

Zondag: toilet

Dingen die ik niet zo vaak doe (ramen wassen, dweilen et cetera) gebeuren of donderdag(middag) of in het weekend als we samen zijn. Helaas komen we daar bijna niet aan toe maar hopelijk krijg ik binnenkort hulp!
quote:Philemijn schreef op 19 november 2010 @ 13:57:

Mijn 'rooster:

Elke morgen:

- handdoeken verschonen (gastendoekjes, badhanddoeken, keukendoeken, alles)

- Was aanzetten

- Vaatwasser uitruimen

- Voorspoelen en vaatwasser inruimen

- Opruimen

- Dagklus, namelijk (in grote lijnen):

Maandag: stoffen en stofzuigen

Dinsdag: toilet en wvttk

Woensdag: badkamer of keuken

Donderdag: toilet en soms een grote klus

Vrijdag: Was opvouwen en stofzuigen

Zaterdag: bedden verschonen en toilet

Zondag: toilet

Dingen die ik niet zo vaak doe (ramen wassen, dweilen et cetera) gebeuren of donderdag(middag) of in het weekend als we samen zijn. Helaas komen we daar bijna niet aan toe maar hopelijk krijg ik binnenkort hulp!

pfoeieoei sjeik hoor! Werk je ook nog tussendoor!??

Ik heb weleens hele roosters gemaakt maar het einde van het verhaal is dat 2x in de week de vaatwasser wordt ingeruimd, de was wordt gewassen als we bepaalde dingen aanmoeten, en we 1x in de week alles opruimen.... en ik dan hoop dat ik de volgende dag zin heb om te schrobben

en stofzuigen doe ik als ik van de wolken zie of als er mensen komen
misschien kan ik me beter aan melden bij de clubvanslechtehuisvrouwen.....
quote:mutsy20 schreef op 19 november 2010 @ 14:00:

[...]

pfoeieoei sjeik hoor! Werk je ook nog tussendoor!??

Ik heb weleens hele roosters gemaakt maar het einde van het verhaal is dat 2x in de week de vaatwasser wordt ingeruimd, de was wordt gewassen als we bepaalde dingen aanmoeten, en we 1x in de week alles opruimen.... en ik dan hoop dat ik de volgende dag zin heb om te schrobben

en stofzuigen doe ik als ik van de wolken zie of als er mensen komen

Ja hoor, dat doe ik 's middags. Het heeft ook wel even geduurd voordat ik dit erin had hoor. En vaak moet ik nog nadenken wat er moet gebeuren. Maar dan denk ik gewoon: wat voor dag is het vandaag? Oh, keuken of badkamer!

Trouwens, dat ik zo'n rooster heb betekent niet dat ik het ook allemaal nakom, hoor. Het is meer een richtlijn
dat is wel erg gestructureerd, Philemijn!

Knap als je daarmee kan werken! ik gebruik zelf ook lijstjes en het werkt best prettig, vooral als je kan wergstrepen.

@ Mutsy, ik denk dat je post niet heel negatief bedoeld is, maar toch voelt het wel een beetje zo. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken, of voor wie dan ook. Hier op dit topic proberen we elkaar juist te helpen met het huishouden op orde te krijgen/houden. Het zou fijn zijn als je dan een constructieve bijdrage geeft.

Veel plezier bij je slechtehuisvrouwenclub!
Oh ja, maar het gaat erom wat je vandaag van plan was om te doen en of je dat bereikt hebt.

Vandaag hoef ik niets van heb migraine. Moet eigenlijk was opvouwen maar heb ik gisteren al gedaan en stofzuigen zal echt niet gaan. Ook de afwas staat er nog en heb geen was aan gezet.

Kan zo meteen nog wel even de handdoeken vervangen...
Is het heel slecht als ik dadelijk met de auto brood ga halen? mischien dan toch even van binnen uit doen?
quote:miss dubbelfriss schreef op 19 november 2010 @ 14:09:

dat is wel erg gestructureerd, Philemijn!

Knap als je daarmee kan werken! ik gebruik zelf ook lijstjes en het werkt best prettig, vooral als je kan wergstrepen.

@ Mutsy, ik denk dat je post niet heel negatief bedoeld is, maar toch voelt het wel een beetje zo. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken, of voor wie dan ook. Hier op dit topic proberen we elkaar juist te helpen met het huishouden op orde te krijgen/houden. Het zou fijn zijn als je dan een constructieve bijdrage geeft.

Veel plezier bij je slechtehuisvrouwenclub!Neehoor, maar het klinkt als veel werk, want ik doe er altijd zo verschrikkelijk lang over alles...
quote:Philemijn schreef op 19 november 2010 @ 14:02:

[...]

Ja hoor, dat doe ik 's middags. Het heeft ook wel even geduurd voordat ik dit erin had hoor. En vaak moet ik nog nadenken wat er moet gebeuren. Maar dan denk ik gewoon: wat voor dag is het vandaag? Oh, keuken of badkamer!

Trouwens, dat ik zo'n rooster heb betekent niet dat ik het ook allemaal nakom, hoor. Het is meer een richtlijn Bij mij eindigt het dan op de bank met de laptop en een kop thee uit de vieze keuken...
Hahaha. Dat rooster is echt maar een richtlijn hoor. Uiteindelijk maak ik het toilet maar eens per week schoon. En deze week ben ik nog niet aan stofzuigen toe gekomen vandaag gaat ook niet lukken. Heb toevallig woensdag de badkamer gedaan en gister de was opgevouwen.

Het is meer zodat ik niet hoef te bedenken wat ik eens zal gaan doen, want dan komt er niets van. Dan maar gewoon doen wat er op het lijstje staat. Ik streep trouwens niets weg.

Voor de rest ben ik een hele slechte huisvrouw en we leven hier veelal in de chaos (mede dankzij jarenlange verbouwing). Heb niet voor niets zo'n rooster gemaakt!
PS: Ik denk dat er heel veel zijn die een keer of twee keer per week schoon maken en 's avonds de vaat al doen en opruimen.

Dat werkt bij mij niet, ik moet alles lekker spreiden. En 's avonds opruimen en de vaat doen komt er echt niet van, dan doe ik liever 's morgens.
Philemijn,

bij ons scheelt het wel als we iedere dag wat losse zooi opruimen. Anders moeten we bij de grote week-poets eerst puinruimen, en dat kost teveel tijd. Bovendien wordt je huis dan een rommeltje, en daar zitten we ook niet op te wachten.

Iedere dag zoveel doen redden wij niet. We werken allebei voltijd, zijn niet voor 18:00 uur thuis... voor we gekookt, gegeten en afgewassen hebben is het 20:00 uur. Dan willen we graag nog wat leuks doen of wat urgente zaken wegwerken.
Ik heb ook echt heel veel respect voor mensen die fulltime werken en dan ook nog thuis van alles moeten doen. Ik zou het niet (meer) kunnen en willen.

Heb wel een tijd fulltime gewerkt. Toen verzoop ik hier thuis echt. Kon gelukkig de was tussendoor wel doen maar de rest...pffff.
Philemijn, you are killing me.
wAt ?!!?
Ik denk dat ik ook wel zou kunnen wennen aan een paar uur minder werken per week hoor.

Al denk ik niet dat ik mijn huishouden dan zoveel anders ga indelen. Ik vind het wel fijn om er in een beperkte tijd vanaf te zijn. Als het maar altijd en overal aanwezig is, word ik t ook wel zat, denk ik :-)
Moet zeggen dat ik wel heb moeten leren om me erbij neer te leggen dat ik het huishouden moest doen. Ik heb me er jaren tegen verzet, zelfs toen ik geen fulltime meer werkte.

Maar op een gegeven moment dacht ik: if you can't beat them, join them! Dus heb ik van het huishouden gewoon een activiteit gemaakt waar ik de voordelen ook van in kon zien: helemaal zelf bepalen wanneer je wat doet, lekker op je eigen tempo, niemand die je op je vingers kijkt of achter de broek aan zit. En zo heb ik er steeds minder hekel aan gekregen.

En het voelt helemaal niet (meer) minderwaardig (in het begin dus wel, maar dat vind ik achteraf heel oppervlakkig van mezelf) dat ik nu minder werk en het huishouden erbij doe.

Heb wel geschreven dat ik veel respect heb voor mensen die fulltime werken en daarbij het huishouden ook nog eens doen. Maar niet als ze fulltime werken omdat ze vinden dat het zo hoort en intussen overspannen raken omdat ze nooit eens iets helemaal af krijgen, wat ze wel graag zouden willen.
Je bedoelt het idee dat je 'huisvrouw' bent?

Tja, ik ben in eerste instantie gaan werken, omdat ik nu eenmaal geld binnen moest krijgen. Het is fijn dat ik nu een leuke baan heb, maar ik heb ook echt wel mindere banen gehad. En ik heb ook echt af en toe wel momenten dat ik best wel geen baan wil hebben en lekker thuis wil opruimen enzo. Niet iedere dag om de zelfde tijd weg, en de dingen kunnen doen waar ik nu naar mijn idee soms wat weinig tijd voor heb.

Maar ach, wat heeft het zin om moeilijk te doen. Dingen zijn zoals ze zijn. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Ik weet uit het verleden dat ik geen leuk persoon ben als ik hele dagen thuis zit. Voor mij en mijn omgeving dus beter om dat niet te doen.

Maar ik zie huisvrouw zijn/moeder zijn ook echt wel als eerlijke dagtaak hoor. En jij zult misschien iets meer in huis doen dan wij. Of jij hebt het misschien voor elkaar als je partner thuiskomt, zodat je daarna nog tijd hebt voor elkaar/gezin.

Tja, 40 uur werken hakt er qua tijd aardig in. Dus ook in wat je daarnaast nog doet moet je keuzes maken. Zo is het toch met alles?
Ik heb altijd het idee gekregen dat ik veel te weinig doe in huis. Wanneer ik namelijk bij iemand anders kom, is het daar altijd zo lekker opgeruimd en schoon!

Nu ik hier zo lees wil ik het toch nog een bekijken. Maar nogmaals, mijn huishoudschema kom ik lang niet na hoor!

Aan je naam te zien heb je inderdaad een hele leuke en interessante baan (of heb ik dat verkeerd?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven