Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
09-07-2020 00:01
Ik kan ook een poging doen tot opsturen. Dei mijne knallen de aardbeienpot uit :O

deze o.a.: Foto van wiki
Afbeelding
Oh, dat is lief van je Apatura! Heb toch nog eea besteld gister, maar er kan altijd meer bij natuurlijk. Als t niet teveel moeite is dan heel graag!
Alle reacties Link kopieren
Oh, en vijgen maken 2 keer per jaar vruchten, in het voorjaar en in de winter. Waarom dat is moet ik nog ns opzoeken, 1 van de 2 batches wordt in ons klimaat elk geval meestal niet rijp.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje deel 8 al weer!

Ik ben de laatste tijd door het weer minder in de tuin maar als ik kijk moet ik echt weer aan de slag maar die regen houd me tegen. Ik ben een mooi weer tuinier.
Zodra het droog is gaat mijn vader het oude zonnescherm eraf halen (weer in het doek en op handzwengel) en het nieuwe scherm ophangen (redelijk nieuw doek en elektrisch :cheer: ) Fijn voor mijn schouderblessure.
Gisteren dacht hij het wel even in zijn eentje te kunnen maar hij had zich "een beetje" verkeken op het gewicht, hij kreeg het niet opgetild dus hij moet nog even wat mannetjes/mensjes charteren :-D
Dan moeten we gelijk de lekke regenpijp repareren en een regenton plaatsen, nu nog een mooie ton vinden aangezien deze deels voor het achterraam staat. Iemand van jullie een leuke gezien?

Mijn appelbomen hebben dit jaar weinig of geen vruchten door dat ik ze vorig jaar rigoureus gesnoeid heb maar wel heel veel waterloten, moet ik die dan ook snoeien?
Alle reacties Link kopieren
Estelle, misschien een wijnvat? Wij hebben er 1 van kastanjehout, ziet er ook wel leuk uit, al zeg ik het zelf ;)
En ik ben ook een mooi weer tuinierder, beetje miezer kan ik hebben, maar dit..

Nja hoeven we voorlopig geen water te geven :lol:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, fijn dat mijn vijgenstekkie het zo goed doet! Ik heb nu ook vijgen aan de nieuwe takken na het stekken. Als je niet snoeit, heb je al eerder behoorlijke vijgjes. En we moeten natuurlijk nog wel een beetje zomer hebben straks, want zonder zon worden de vijgen niet rijp...
Het snoeien zorgt ook voor fikse groei, heb ik gemerkt. Mijn vijgenboom is echt flink gegroeid, maar vooralsnog meer in de breedte dan in de hoogte. Tis ook nooit goed of het deugt niet... :rofl:

Ik moet nodig onkruid wieden, maar alles is door en door nat. Dit weekend is het goed tuinweer, maar ik moet werken. Het is wel fijn dat we niet hoeven te sproeien, maar alle potten en bakken hebben nog steeds water nodig. Omdat de planten groter zijn dan de potten, valt er niet genoeg regen in.

Hopelijk krijgen we volgende week ook nog wat mooi weer onze kant op, want ik moet de boel echt een beetje gaan ordenen buiten. Binnen in huis is er ook nog genoeg te doen hoor! Het verbouwen is voor nu bijna klaar, maar nu ben ik alle spullen weer op hun plek aan het zetten/leggen. Manlief moet nog een paar dingen doen zoals een deur verplaatsen, en daarvoor een nieuw kozijn zetten, er moeten nog een paar kastdeuren afgehangen worden, en de afvoer van de badkamerkraan lekt nog een beetje. Nu staat er dus een emmer in mijn badkamerkast in plaats van handdoeken en dergelijke. Maar de badkamer is goed gelukt en volledig operationeel. Geen gedoe meer in de garage met een nooddouche, al had dat ook zijn charme, hahaha.
Alle reacties Link kopieren
@TG, het zou idd vanaf zaterdag beter weer worden, ik ben die regen nu ook wel zat :$
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je badkamer operationeel is TG, toch wel handig he?

Ik ben de regen ook zat. Kunnen we niet een beetje middelen? 22 graden en een zonnetje?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een flink aantal uur thuis te werken en mijn voeten zijn veranderd in ijsklompen @(
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ah dat klinkt goed TG! Fijn om niet meer in de schuur te douchen!

Goed idee Pinaco! Lijkt me prima. En af en toe een bui is ook niet erg, maar die zeikmiezer..

CC, ik heb afgelopen dagen ook in dik vest thuis gewerkt en sloffen aan. Vertik het om de verwarming aan te doen in juli ;-D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Nog ff vraagje, mijn hibiscus op stam, ong 1m hoog, hangt helemaal schuin.
Nu heb ik ff gezocht en zie overal palen met boomband. Vastbinden op ong 1m, maar zo hoog issie niet.
Is er nog een alternatief?
Nog ideeën? Tips?

Het ziet er nu een beetje treurig uit ;-D
Oh en hier in de buurt zijn er 3 tegeltuinen bij gekomen... :whip:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
09-07-2020 08:47
Oh, dat is lief van je Apatura! Heb toch nog eea besteld gister, maar er kan altijd meer bij natuurlijk. Als t niet teveel moeite is dan heel graag!
Stuur maar ff een pb.

@Guave: een lange bamboestok er naast prikken en dan op 3 plekken vastzetten. Zo probeer ik mn Cornus ook een beetje model te geven.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
09-07-2020 14:11
Ah dat klinkt goed TG! Fijn om niet meer in de schuur te douchen!

Goed idee Pinaco! Lijkt me prima. En af en toe een bui is ook niet erg, maar die zeikmiezer..

CC, ik heb afgelopen dagen ook in dik vest thuis gewerkt en sloffen aan. Vertik het om de verwarming aan te doen in juli ;-D
:high5: Ik ook. Maar mijn katten zijn wel pissig :proud:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ah das een goeie Apatura!
Die heb ik nog wel liggen. En van dat binddraad, rubber.

Ik ga even prutsen, samen met dochter ;)
Make it one day
goeiemiddag, zo weer weekend! Heerlijk.
Hier is er vannacht en vandaag 23 mm water gevallen. Dat is eerst wel weer genoeg :D
Hopelijk weer wat mooi weer, dan kunnen we weer wat buiten zitten. Gisteren nog wel even in de tuin bezig geweest, wat onkruid trekken, dode bloemetjes eruit knippen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Met dit weer zien ze er zo mooi uit :D

En dan denk je, ze zijn allemaal paarsblauw.....
Maar...
Afbeelding

Stiekum zitten er een paar roze tussen!
Make it one day
Mooi Guave.
Mooi Guave, het kleurt ook mooi met die muur er achter. En grappig dat er een paar roze verstopt zitten! Ik dacht altijd dat het aan de grond lag welke kleur ze kregen, maar blijkbaar doet de hoeveelheid zonlicht :sun: ook mee ofzo?

TG: is het mozaiek op je badkamer klaar? Wil je een foto :photo: posten?

Ik ben nogsteeds blij met de regen. Helpt wel dat ik moest werken, maar het was zo vreselijk droog geweest hier, en alles zo slap en bruin🥀, dat ik het heerlijk vind de boel weer wat groen te zien worden en overeind te zien komen🌹. Eindelijk!
Doe nog maar een buitje 🌧️!
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 22:51
Reden: Even wat smilies er in gooien
4.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
09-07-2020 14:34
Nog ff vraagje, mijn hibiscus op stam, ong 1m hoog, hangt helemaal schuin.
Nu heb ik ff gezocht en zie overal palen met boomband. Vastbinden op ong 1m, maar zo hoog issie niet.
Is er nog een alternatief?
Nog ideeën? Tips?

Het ziet er nu een beetje treurig uit ;-D
Oh en hier in de buurt zijn er 3 tegeltuinen bij gekomen... :whip:
Zoiets en een tuinpaal gebruiken? Deze van Gamma is maar 160 cm. En bij te lang kun je het afzagen.
https://www.gamma.nl/assortiment/tuinpa ... /p/B220330

Afbeelding
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... nder-60-cm
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Thanks friez en aaaanne.
Ik vind de kleur ook bijzonder, dacht altijd dat 't aan de soort grond lag? Ijzer erbij en ze worden rozer? Blauwer?
Maar alle hortensias in de buurt zien er hetzelfde uit. Dus denk dat het aan de grond ligt ;)

@Tickel, ja als mijn eigen creatie niet blijft staan, dan toch maar zoiets. Is wat steviger.
Gekke is, de hibiscus in de linkse bak is wel dubbel zo hoog.. Rechtse bak is maar een ielig ding. Zal straks ff foto maken!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Prachtige hortensia’s Guave.

Hier ook de hortensia’s op zijn mooist

Afbeelding

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mooi Guave en GT!

Hier weer een sombere dag. Ik ben er klààr mee! Kom nou door zonnetje :flag:
ook mooie hortensia's. Als het straks droog is, zal ik ook een paar foto's maken. Maar weet niet of het ooit nog droog wordt hier. En ja ik weet, vorige week wilde ik graag regen hebben hier, maar het is nu wel genoeg. Vanaf woensdagavond tot nu is er bijna 50 mm gevallen en is het mss 1 uurtje met elkaar droog geweest.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Pinaco en Friez :).

Ik ben die regen nu ook wel zat, vanaf morgen zou het beter worden.
Voor iedereen een groene tuin
Kijk omhoog Sammy kijk omhoog Sammy want dat wordt je lekker nat :jump:
Alle reacties Link kopieren
Nou, hier hangt alles in mijn tuin er maar triest bij door de langdurige regen van gisteren. O.a. de korenbloemen liggen plat, de rozen ook en de vlinderstruiken hangen inmiddels zo laag dat ik er onderdoor moet tijgeren om bij de schuur te komen.

Guave en GT; prachtige hortensia's :heart:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven