Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hier staan overigens veel goede tips voor tuinaanleg in het algemeen:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... s_en_trucs
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hoe deel ik mijn tekening? Plaatjes mag pas vanaf 200 berichten, dacht ik.
Het is een rechthoekige tuin met zicht op een weide, op het noorden gericht. Langs de ene kant (westen) een coniferenhaag, langs de oostkant niets en dus inkijk van en bij de buren. De voortuin is op het zuiden gericht.
In de noordwesthoek staat een schuur die ik graag wil behouden.

De schaduw en zonplekken bekijken ga ik zeker al doen!
Alle reacties Link kopieren
Altijd een schaduw/zon tekening maken. Sowieso 1 mid winter 1 hoog zomer dan krijg je een goed beeld. En dan ochgend middag avond.

Voor makkelijk een mooie border bieden diverse kwekerijen borderpaketten aan. Dat vind ik een heel tof idee, redelijk makkelijk een professionele border met onderhoud en aanvullingstips.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
03-05-2020 14:56
Nee helaas. Wel zorgt het ervoor dat de gewenste planten het ‘winnen’ van het onkruid.

Onkruid heeft als kenmerk dat het eerder en vaak sneller groeit en daardoor kan het gaan overheersen. Om te zorgen dat de door jou gewenste planten het naar hun zin hebben, helpt zo’n laag. Ik zou het niet in plaats van bodembedekkers doen, maar beide.

Ik weet niet of je schoffelt, maar dat is helemaal ongewenst met wortelonkruiden. Daarnaast verstoor je de bodem, waardoor deze sneller uitdroogt.

Wat jij noemt is ‘wortelonkruid’ en dat heet zo omdat er uit de wortels vrolijk weer een nieuw stukje groeit. Liefst twee stukjes. Je kunt het telkens uittrekken, dat verzwakt het wel degelijk.

Heb je al bemest? Dat is wel een mooi projectje. :biggrin:
Lange adem hebben dus. Ik trek het er idd uit, probeer het ook zo diep mogelijk eruit te halen.
Ik heb het gras bemest vandaag, telt dat ook ;-)

Maar goed: bodembedekkers, bollen en mulch dus :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik ff goed te gaan bijhouden in dit topic, loop ik alweer 100 berichten achter... :facepalm:

Leuk gedaan zo Friezinnetje, met je vijvertje, dat wordt vast mooi! En mooie tuin! Lekker aangeplant!

Wauw Tuingravin! Wat prachtig! Ook al zoveel in bloei en groen.

Hallo alle nieuwen (aija, pinaco en wijndruifje als ik me niet vergis)
@wijndruifje, via imgur een afbeelding uploaden en de link plakken mag wel. Zo doe ik het, heb ook nog geen rechten ;)

En inderdaad, bij een aanpak van je tuin, kijk goed naar zon en schaduw. En welke stijl je wilt of geen stijl. Ga je materialen hergebruiken (doen! ;)) of nieuw kopen? En of je het prettig vind om te eten in de zon of schaduw.
Maar onthou dat je met een tuin/huis altijd bezig blijft en dat het dus niet in 1x perfect hoeft. :lol:

Hier wordt na een jaar of 5 dezelfde tuin, nu weer alles anders. En in de 5 jaar daarvoor ook elk jaar wel wat aangepakt.
Onze vijver is wel 3x verplekt voor ie verdween.
Alles gaat hier ook in etappes, stukje bij beetje komt het goed..
Uitbouw is over 2 weken wind/waterdicht. Hopen dat we dan ook het meeste materiaal erin kunnen leggen ipv in mijn border/gras en Joostmagwetenwaar :D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
De tegels ga ik nieuw kopen, de planten hergebruiken en verplanten. Het is het huis van mijn grootouders en de tegels zijn verkleurd en beschadigd en het hout (bankirai) is rot. Jammer :(

Het hoeft zeker niet in 1x af te zijn, oma en opa hebben de eerste jaren op de beton gezeten (ik weet niet of jullie chap kennen?) met hun jonge kinderen, dus ik zal het wel overleven met een rommelige tuin ^^
Alle reacties Link kopieren
Ik liep ook 100 berichten ofzo achter :$ .

Mooie tuin heb je toch TG :heart: . Die blauwe bloemen heb ik ook gepost, nu weet ik de juiste naam er ook bij :mrgreen: .

En welkom nieuwe leden in dit topic :). Tuinieren is geduld hebben, pas na een aantal jaren begint een tuin wat te lijken. Het begin is vooral de planten en bloemen omhoog kijken :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Er is vandaag weer veel regen gevallen, dat is goed voor de tuin en natuur :yes: :cheer2:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier tot nu toe geen druppel... de beloofde regen van vanmiddag ook niet, dus hopelijk vannacht ivm mest op het gras.

En ja het omhoog kijken.... mijn man heeft me verboden planten erbij te zetten in de achtertuin omdat het moet groeien voor we zien of er meer nodig is (toen heb ik 7 grote potten gekocht om de overkapping op de fleuren). Ja, er is een terrasoverkapping (en een lounge set, en een trampoline... mag ik nu nog mee doen? :-$
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, het was hier tot een uur of half vijf droog en best lekker tuinweer. Daarna begon het te regenen en het sputtert nog. Ik ben fijn opgeschoten, al moet ik ook nog wat dingen doen. De balkonbakken met Oostenrijkse hanggeraniums moet ik nog leeghalen. De planten doen het nog, maar zien er niet mooi meer uit. Ik ga alles eruit halen en de planten overzetten in een grote pot. Kijken of dat nog wat wordt. Komende week ga ik dan ook nog petunia´s kopen, en die komen dan weer in de balkonbakken.

Mijn man had ook nog een goed idee voor het ijzertekort bij de camellia's. Spijkers in een bakje water leggen, dan gaat dat roesten en komt het ijzer in het water. Dat vervolgens bij de planten gieten. Er staan al wat oude spijkers in de week! Kiekn wat dat wordt!
hier ook geen druppel, heb lekker in het zonnetje gezeten vanmiddag, nadat ik alles gedaan had. Net nog een heerlijk blok gelopen en nu op de bank
Alle reacties Link kopieren
Tvp, wow ik heb 100+ gemist
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag vooral heel veel geveegd. Door de regen en de wind lag mijn hele terras vol. Voordat we in dit huis kwamen wonen, heb ik me nooit gerealiseerd dat bomen het hele jaar door van alles laten vallen:
Schilletjes van de bladknoppen, schilletjes van de bloemknoppen, bloemblaadjes, alle niet bevruchte bloemresten, vervolgens de vruchten, noten etc. en als laatste in de herfst maar zelfs ook nu: de bladeren. Ik heb alweer emmers met rotzooi hier weggeveegd. Wie wilde er ook al weer zo graag hier onder al die bomen wonen???
:$ me
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
03-05-2020 21:29
Ik heb vandaag vooral heel veel geveegd. Door de regen en de wind lag mijn hele terras vol. Voordat we in dit huis kwamen wonen, heb ik me nooit gerealiseerd dat bomen het hele jaar door van alles laten vallen:
Schilletjes van de bladknoppen, schilletjes van de bloemknoppen, bloemblaadjes, alle niet bevruchte bloemresten, vervolgens de vruchten, noten etc. en als laatste in de herfst maar zelfs ook nu: de bladeren. Ik heb alweer emmers met rotzooi hier weggeveegd. Wie wilde er ook al weer zo graag hier onder al die bomen wonen???
:$ me
Hee! Dat soort dingen zouden we niet schrijven hier! Het leven met bomen en plantjes is NIET ROMMELIG. Er valt niks uit bomen. Nooit. HET IS ALLEEN MAAR LEUK EN HET IS AL HELEMAAL NIET VEEL WERK.

Afbeelding

;-D
Tjezus, wat vals
Haha precies mevrouwjack! Ik heb vandaag ook helemaal niet zitten vegen en onkruid ban boomafval proberen te onderscheiden en zooi uit de vijver zitten vissen en proberen bladluis van mijn rozenknoppen te blazen en delphiniums opbinden.

Ik heb alleen maar naar mijn mooie spontaan groeiende bloemen zitten kijken echt hoor.

Haha nee maar dan nog vind ik het feit dat er weer gras tussen de tegels groeit honderd keer vervelender. Er groeit op bepaalde stukken ook die klaver in van een paar pagina's terug. Dat laat ik nu staan, gras blijf ik weghalen en hopelijk wint de klaver het van het gras want zo tussen de tegels vind ik het leuk staan (en ik win de strijd tegen het gras in mijn eentje overduidelijk niet)
Alle reacties Link kopieren
Duet: zooo herkenbaar al die rondslingerende 'dingetjes' die uit bomen komen rollen. Nu zijn het een soort 'velletjes' die uit de rode beuk aan de bovenkant komen aanwaaien. Oudste zoon banjert graag op blote voeten door de tuin en baalt gigantisch van dat 'bruine plakspul dat aan mijn poten blijft kleven'.

De tuin ligt ook steeds vol met zaadbolletjes van de bomen in de straat, maar ik vind het allemaal prima. Ik zou die prachtige bomen niet graag willen missen! Dan maar een beetje rommelig. Ik ben nu ook nog steeds blad van vorig jaar aan het opruimen.
De groene container is hier ook steeds vol... nouja, soit!
Ahhhh ja, mei is aangebroken dus dat betekent dat de gft nu wekelijks word geleegd. Vind ik toch zo fijn aan deze dorpse gemeente :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een plant in de tuin waarvan ik echt geen idee heb wat het is. Hij is heel mooi van blad, best hard gegroeid, heeft wel steun nodig. Hij gaat over een paar dagen in bloei, er zitten bergen knoppen aan. Ik moet hem zelf hebben uitgezocht vorig jaar gezien de plek waar hij staat, dus hij gaat vast iets moois doen. Ik ben echt gewoon heel nieuwsgierig ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook boomrommeltjes op mn terras :cry:

Ik ben benieuwd MJ.
Zo heb ik een bodembedekker waar donkerroze 'katjes' in komen. Vorig jaar op een lentefair gekocht maar geen idee hoe het heet. Zal morgen even een foto maken.

Edit: directplant kent hem ook: Antennaria dioica. Mogelijk de rubra.
apatura wijzigde dit bericht op 03-05-2020 22:53
Reden: Gevonden
13.47% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ben net op slakkenjacht geweest en heb drie slakken gevonden.. heel weinig, maar één van die drie zat op de overgebleven steeltjes van mijn Salvia te knagen :swear: Die heb ik dus verbannen.

Heeft een van jullie gipskruid?
Ik denk er over dat te planten, nu zelfs de alliums verdroogd lijken te zijn. Volgens mij is onze tuin een woestijn aan het worden.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, wat gaan jullie snel. Wel heel leuk om alles bij te lezen. Erg moeten lachen om het bloembollenavontuur van Caaf en het artikel uit de Speld van Jack :rofl:
En het eerste topic... 2016, wat een tijd geleden alweer. Grappig ook dat jij de topicopener was Caaf, dat wist ik niet meer :)

Aija. Wijndruifje en Pinaco, welkom op het leukste topic van het forum. Ik lees dat jullie al veel nuttige tips hebben gekregen.
Tickel, ook ik ga de Acer op mijn verlanglijst zetten. Zó mooi.

Duet en TG, wat bizar dat de stekjes nooit zijn aangekomen. Ik heb toch al heel wat stekjes verstuurd, dat ze wegraken en/of een postbode ermee aan de haal is gegaan is gelukkig nog nooit gebeurd.

Neweve, ik heb je tekening gezien, top! Ik ga er even over brainstormen en kom er nog op terug.

Friez en TG, wat een leuke foto's! TG, ik weet nu zeker dat alles in jouw deel van het land veel sneller bloeit dan hier. Ik zie bij jou gewoon al bloeiend duifkruid en rode valeriaan :O Dat moet hier nog gaan bloeien. En wat zijn je centaurea's prachtig met al die bloemen :heart: Nagelkruid gaat ook op mijn verlanglijstje.

Hier ook veel bomen'troepjes' in de tuin. Stiekem vind ik het eigenlijk best vervelend. Maar dat komt omdat al dat spul van de enorme bomen van mijn niet zulke leuke buren altijd mijn tuin in waait, dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat ik het niet zo goed kan hebben. Dat zijn die buren die hun overhangend groen zouden komen snoeien, na dat ene uurtje wéken geleden heb ik ze niet meer teruggezien en vandaag was ik ook weer druk met hun woekerende klimop uit mijn tuin zien te houden. Ik heb genoeg werk in mijn eigen tuin en vind het best belachelijk dat ik nog meer werk krijg omdat zij niets doen. Die zitten echt letterlijk de hele dag op hun luie kont biertjes te drinken en hoe meer alcohol ze op hebben hoe lastiger ze aanspreekbaar zijn. Tja.. dan denk ik toch echt soms wel van hallooooo jullie hebben een tuin, doe iets!!

Aaanne, goed van je dat je de slijmerige salviadief hebt gevonden en verbannen :yes:
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude lapjesdame (16) had gisteren de lente in haar bol
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
03-05-2020 22:10
Ahhhh ja, mei is aangebroken dus dat betekent dat de gft nu wekelijks word geleegd. Vind ik toch zo fijn aan deze dorpse gemeente :)
Oh wow, dat is handig zeg. Hier helaas maar eens per 2 weken.
...
Alle reacties Link kopieren
@TG, ja hier begon het rond 16 uur te regenen, en flink lang ook. De plassen stonden op de straat. En het regent nu nog steeds zie ik, tot in de nacht.
groentuintje wijzigde dit bericht op 03-05-2020 23:42
21.29% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Was vanmiddag in Amsterdam en daar goot het. Hier beetje miezer. Mar volgens mij komt er vannacht nog wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven