Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
03-05-2020 23:42
Was vanmiddag in Amsterdam en daar goot het. Hier beetje miezer. Mar volgens mij komt er vannacht nog wat.
Ik zie op buienradar voornamelijk buien ontstaan in het oosten :). Hoop dat jullie ook nog wat krijgen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien krijg ik regen voor.mn verjaardag :yes: :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor je tuintje GT die regen!
Ik wilde net schrijven dat het hier droog is en we voorlopig ook geen regen krijgen maar kwam er net achter (doordat er een natte poes kat binnenkwam) dat het nu dus toch regent/miezert het en volgens BR gaat dat de hele nacht ook nog wel door :yes:
...
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
03-05-2020 23:45
Zo te zien krijg ik regen voor.mn verjaardag :yes: :cheer2:
:-D Over een kwartiertje toch?
...
Alle reacties Link kopieren
:cheer2: wat fijn hè die regenbuien
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Apatura, ik wilde niet al te herkenbaar op de foto en wilde liever ook niet met zo'n overdreven grote bos bloemen aankomen dus

Afbeelding

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde, gelukkige en zonnige jaren!
...
Alle reacties Link kopieren
Apatura, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
Van harte gefeliciteerd!

Hier heeft het niet bijzonder veel geregend helaas. Komende week weer veel zon...
Ik las het weerbericht over komende zomer. Voor nu verwachten ze in juni en augustus weer zonnig en warm weer, eventueel hittegolven. Juli wat natter.

Ik had misschien wat minder dorstige planten moeten kiezen voor mijn border....
Alle reacties Link kopieren
Van harte Apatura! :gift:
Ik vind hier dingen van.
Hartelijk gefeliciteerd Apatura!!!
:gift: :daisy:
:shout: LANG ZAL ZE LEVEN, LANG ZAL ZE LEVEN, LANG ZAL ZE LEVEN IN DE GLOO-RIE-JAAAAAA!
IN DE GLOOOOO RIIEEEEE JAAAA
Alle reacties Link kopieren
HIEPERDEPIEP HOERAAA!

Gefeliciteerd Apatura!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Happy birthday, Apatura!
Hele fijne dag gewenst. :rose: :rose: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!! :redrose: :redrose: :redrose: :redrose: :redrose:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
:D dank jullie wel.

Afbeelding
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apatura! :gift: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd en nog vele mooie (tuin)jaren gewenst!! :daisy:

Een bloemetje erbij:
Afbeelding
mermedina wijzigde dit bericht op 04-05-2020 12:23
43.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!! Maak er een mooie dag van!!!
Hier mijn bosje bloemen!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Van mij ook de hartelijke felicitaties Apatura :daisy:

De rozen komen al uit :)
Afbeelding
De heerlijke geur van de rozen kan ik hier niet delen :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
03-05-2020 10:11
Prachtige gebakken klinkers zo te zien? Die zijn geld waard als je ze wegdoet. Ik zou ze hergebruiken in een elleboogverband als een soort visgraatmotief. Dat staat heel ruimtelijk.

Tot zover mijn eerste ingeving.
Ik wil ze ook hergebruiken, vriendlief is er heilig van overtuigd dat dat niet mooi wordt. Ik ga maar eens op zoek naar een tegelhandel die mijn vriend overhaalt ;-)
Sabeltandcavia schreef:
03-05-2020 10:16
Maar .... het resultaat was overweldigend, dat moet gezegd worden. Voorbijgangers stopten om foto's te maken, want het was dan ook echt een prachtig gezicht, al die kleuren in combinatie met de bloeiende meiboom.
Ontzettend leuk geschreven. Heb je een foto voor ons?
neweve schreef:
03-05-2020 10:34
@pinaco,
Ik zou voor de fietsen een schaduwplekje met groen dak, eventueel een 'schuurtje' wat nog iets de grond in loopt
Leuk idee! Zou dat dakje niet onhandig zijn bij het pakken van je fiets?
SweetFirefly schreef:
03-05-2020 12:14
Pinaco; je hebt inderdaad prachtige steentjes, die kun je leuk combineren met die grote grijze tegels.
Die grijze tegels gaan eruit, vreselijk vind ik ze. De voorbeeldfoto's die geplaatst zijn zien er nog wel mooi uit, maar dat zijn echt grotere tuinen. Ik denk dat ik toch het liefste ga voor helemaal bestraat met mooie groene borders. Zoals ik al zei vinden we gras ook mooi en fijn, maar om er nou een postzegel gras in te leggen?
duet schreef:
03-05-2020 15:40
Verder moet je even bedenken hoeveel looppad je nodig hebt en wat de logische looproute in je tuin is van de deur naar de schuur of de tuin uit. Dan kun je ook bedenken of er hier en daar nog bestrating weggehaald kan worden om wat extra groen te planten.
Verder is er veel leuk spul te koop voor in de schaduw, dus je kunt op zich je tuin echt leuk beplanten ook al is er veel schaduw.
Ik ga inderdaad nog even kijken naar looppad, dan kan de rest lekker groen!
MevrouwJack schreef:
03-05-2020 16:52
Ik ben hier ook niet zo handig in, maar ik zie bij jou een beetje overeenkomsten met mijn huidige indeling, wat betreft plaatsing van de meubels. Beide zitgedeelten zitten erg aan de rand van de tuin, zou het misschien ook mooi zijn om die wat meer 'in de tuin' te plaatsen? Zodat je echt omsloten wordt door de tuin?
Opmerkzaam! Ik ga eens kijken of ik wat kan schuiven...

@Calamitycat: Wat een heerlijke foto.
@Tuingravin: Erg mooi resultaat!
@Apatura: Proficiat :rose:
Apatura fan herte lokwinske mei dyn jierdei!
Vraagje aan rozenkenners.

Ik heb nu drie engelse rozen staan, eerste jaar, beginnen nu in de knop te komen. HELEMAAL vol met bladluis, alledrie, voornamelijk bij de knoppen.

Nu gebruik ik zelf geen gif oid in de tuin, zelfs geen schoonmaakazijn. Vorig jaar heb ik ook bladluis in een boom gehad en toen heb ik lieveheersbeestjes larven gekocht en dat hielp wel. Ook las ik over het nut van een oorwurmen pot.

Maar goed, wat kan ik nu het beste doen?
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
04-05-2020 15:24
Apatura fan herte lokwinske mei dyn jierdei!
tankewol :hihi:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
04-05-2020 15:25
Vraagje aan rozenkenners.

Ik heb nu drie engelse rozen staan, eerste jaar, beginnen nu in de knop te komen. HELEMAAL vol met bladluis, alledrie, voornamelijk bij de knoppen.

Nu gebruik ik zelf geen gif oid in de tuin, zelfs geen schoonmaakazijn. Vorig jaar heb ik ook bladluis in een boom gehad en toen heb ik lieveheersbeestjes larven gekocht en dat hielp wel. Ook las ik over het nut van een oorwurmen pot.

Maar goed, wat kan ik nu het beste doen?
https://www.hovenierroelzuidema.nl/tuin ... t-bladluis

Zou dat helpen? Ik heb geen rozen, maar dit kwam ik tegen op Google..
Make it one day
Ja dat lees ik dus wel overal... ik heb wel groene zeep staan, spiritus niet. Maar kan dat dan geen kwaad voor de roos zelf, vraag ik me af?

Ik denk dat ik het zo met wat verdunde groene zeep ga proberen (heb ik standaard in een sprayfles staan als allesreinigerspray), werkt dat niet goed dan kan ik altijd nog spiritus halen. Wil mijn rozen gewoon niet verpesten haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven