Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
O wat fijn CC!!!!
(Pink ff traantje weg)

Hier net ook een flinke bui en t drupt nog steeds. :jump:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Paardje64 schreef:
04-06-2020 13:09
Even een vraagje voor de aardbei kenners onder ons...
Gister heb ik wat aardbeien geoogst die er anders uitzagen dan ik gewend was. Alle zaden op deze aardbeien waren al ontkiemd, zoals op dit plaatje:
https://i.pinimg.com/originals/cb/26/b7 ... 7c81be.jpg

Plantjes heb ik in voorjaar 2019 gezaaid vanuit het zakje. In juni uitgeplant in de volle grond. Dus dit jaar voor het eerst vruchten eraan. Het betreft het ras Grandian F1.
Hebben jullie een idee hoe dit komt en hoe ik dit voor de verdere oogst zou kunnen voorkomen?
Ik vind het een rare aardbei. Geen idee verder. Misschien is er op FB een "aardbeienpagina of mannetje te vinden waar je de vraag kunt stellen?

Afbeelding

Oh, is dit het misschien?
https://www.mooiemoestuin.nl/misvormde-aardbeien/

Edit 2; Het is Candidatus Phytoplasma solani bij aarbeien.
tickel wijzigde dit bericht op 04-06-2020 17:45
8.01% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt lieve allemaal! :bigkiss:

Ga ik doen Caaf. Denk ik :P

Echt zo fijn he die regen, hier komt het nu ook met bakken uit de lucht. Echt perfect voor de tuin. Een merel heeft mijn aardbeienplant ontdekt, ik zag hem of haar vanochtend lekker snoepen. Ik vind het wel schattig dus laat het beestje maar gewoon fijn zijn feestmaal verorberen :)
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn nieuws CC :heart:

Hier ook flinke regen, zo fijn voor de tuin en de natuur. :cheer:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
@CC fijn goed nieuw!

Weten jullie nog dat meisje dat blij was dat de regenton optijd is aangesloten. Alle regen van vandaag voor niets want het kraantje stond nog open ;-)

Gelukkig is er genoeg groen in de tuin die goed gebruik maken van het extra water.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
.....loopt eerst naar buiten om het kraantje van de regenton te controleren.....

@CC, wat een opluchting dat alles goed is! Ik heb vandaag vaak aan je gedacht en in de loop van de ochtend meermaals gekeken of er al nieuws was. Ben zo blij voor jou!

In de middag werd mijn aandacht even op geeist door jongste dochter die telefoon kreeg of ze geslaagd was. En natuurlijk wisten we onofficieel al dat ze het goed gedaan had, maar vanmiddag kon ze dan echt de vlag uithangen.

En nu dan ook voor CC goed nieuws. Net als MJ zit ik hier plaatsvervangend blij te wezen, terwijl we elkaar niet echt kennen. Toch voelt het niet alsof we vreemden voor elkaar zijn hier op het TT-topic.

Ook nog een dikke knuffel voor GLF! :hug:

Hier heeft het vandaag ook lekker geregend. Inmiddels is het weer droog en staat er klein laagje water in de regenton. Hopelijk morgen nog wat meer.
Alle reacties Link kopieren
@Neweve :D
Ik vind hier dingen van.
Wat een goed nieuws CC en ook ik keek af en toe of er al nieuws was.
Alle reacties Link kopieren
Fijn CC, wat een opluchting zal dat voor je zijn. Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie Chuck the Groundhog al?

https://www.youtube.com/watch?v=EkOmaLlXiVs
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Duet, gefeliciteerd met je dochter! Fijn dat de vlag uit mag, zie er hier in het dorp ook heel veel.

@neweve, hahaha foutje ;) Goed dat je het zegt trouwens, ik man moet nog een kraantje aan de regenton maken.
Er is hier wel wat gevallen, maar om het uit de regenton te halen, moet ik er op de kop in. Of ik vraag of dochter dat wil doen ;-D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-06-2020 19:18
Kennen jullie Chuck the Groundhog al?

https://www.youtube.com/watch?v=EkOmaLlXiVs
hahaha, geweldig!
He's like I'm eating your garden. What are you going to do about it :rofl: :rofl:
...
Alle reacties Link kopieren
Duet, wat goed van je dochter! Van harte gefeliciteerd :cheer2: Je zal wel een onwijs trotse moeder zijn.
Het voelt zeker niet of we hier vreemden voor elkaar zijn, gelukkig. Maar we delen ook al heel wat jaartjes lief en leed met elkaar :)

Neweve :biggrin: moest erg lachen om hoe je het omschreef.

Ben hier op het moment de woonkamer aan het verbouwen. Morgen komen er twee vriendinnen eten en we zouden in de zitkuil gaan zitten maar ja... het weer gooit roet in het eten. Dus nu een tafelopstelling aan het maken zodat we keurig op anderhalve meter van elkaar zitten. Valt niet mee in mijn kabouterhuis ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Even wat snel gemaakte plaatjes, tussen 2 buien door ;)
Afbeelding
Geen idee wat dit is, maar hij/zij/het bloeit wel grappig :)
Afbeelding
Kattenkruid, nu nog klein, hopelijk word ie steeds groter.
Afbeelding
Gipskruid van de Lidl, is heel goed aangeslagen.
Afbeelding
Rhododendron heeft het licht gezien.
Afbeelding
Witte lupine
Afbeelding
Sla. Vind het zo gek, had er nog zo'n zaadlint voor gedaan. Maar die doet niets..
Afbeelding
Dianthus
Afbeelding
Even wat extra regenwater opvangen. Badje van dochter staat ook nog, die mag ook wat opvangen. En er staat nog een speciekuip. Kom maar door met die regen!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Ah, leuk zeg! :love: (dat ging dus nog over die groundhogs)
trotter wijzigde dit bericht op 04-06-2020 19:39
48.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-06-2020 19:18
Kennen jullie Chuck the Groundhog al?

https://www.youtube.com/watch?v=EkOmaLlXiVs
:rofl: geweldig
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een hele instagrampagina. Inmiddels is hij inderdaad uit zijn winterslaap gekomen en net is gebleken dat ze twee kleintjes hebben. En ook die gaan voor de camera zitten kauwen :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-06-2020 19:40
Hij heeft een hele instagrampagina. Inmiddels is hij inderdaad uit zijn winterslaap gekomen en net is gebleken dat ze twee kleintjes hebben. En ook die gaan voor de camera zitten kauwen :proud:
Oww geniaal :rofl: . Heb je een linkje?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-06-2020 19:18
Kennen jullie Chuck the Groundhog al?

https://www.youtube.com/watch?v=EkOmaLlXiVs
Oh geweldig :rofl:
Hij kijkt ook echt van 'ja, ik weet niet wat je er aan wil doen, maar ik kom toch terug..'
En zo brutaal ook voor de camera, heerlijk!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer eens bij intratuin geweest, niet echt geslaagd, behalve een witte roos en net voor de vlierbes. De rest vd planten was echt belachelijk duur :-[
groentuintje wijzigde dit bericht op 04-06-2020 20:01
0.64% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Cc ook ik ben heel blij voor je. Wat zul jij opgelucht zijn :cheer:

Duet proficiat met het slagen van je dochter, fijn als het nieuws dan definitief binnen is he :sun:

Ook hier regen, zo fijn!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
04-06-2020 19:49
Vandaar weer eens bij intratuin geweest, niet echt geslaagd, behalve een witte roos en net voor de vlierbes. De rest vd planten was echt belachelijk duur :-[
Ik kijk altijd op de altijd laag tafel enzo. 6 voor 10 of 3 voor 10.
Vorig jaar aan t einde van t seizoen een kromme crocosmia gekocht met 50% korting. Dan blijft t leuk. En de crocosmia komt nu mooi op.

Ik ben de hele dag al brak. Even een dagje bankhangen.
Morgen met mn dochter voorstrijk en verf halen bij de bouwmarkt en beginnen met mn keuken schilderen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
04-06-2020 19:46
Oww geniaal :rofl: . Heb je een linkje?
https://www.instagram.com/chunk_the_groundhog/
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Dankje :applause:
Voor iedereen een groene tuin
CC: wat fijn zeg!
Duet: gefeliciteerd.
Sterkte GLF.

Fantastisch, die Chuck the Groundhog :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven