Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
hahaha!

Bedankt Jack :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag m'n eerste aardbei, zo lekker!! En heel wat regen gehad maar mag nog wel even doorplensen.
hier is nu ong 10 mm gevallen, kan nog wel wat bij dus. Planten nog niet gedaan, morgen maar even, heb zo eerst een verjaardag
Alle reacties Link kopieren
zeg tuin goeroes......
ik heb nu twee potten op mijn balkon met siergras die een beetje terminaal zijn
Eigenlijk wil ik er wat anders in hebben , liefst ook iets wat ook leuk is voor de bijtjes of de vogeltjes en wat tegen een beetje wind kan.
Google suggereert vooral buxus, maar dat bloeit niet en dat vind ik beetje saai
Iemand een leuk idee?
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot zijn je potten?

Ik zag Monty laatst een bak vullen met canna's afrikaantjes en surfinia. (Allemaal oranje bloemen) Erg tropisch effect.
Canna's zijn bollen en kan je overhouden naar volgend jaar om dan weer op te kweken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet t bij flinke regrnbuien nou meteen ook weer waaien? :-[
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
05-06-2020 16:29
Hoe groot zijn je potten?

Ik zag Monty laatst een bak vullen met canna's afrikaantjes en surfinia. (Allemaal oranje bloemen) Erg tropisch effect.
Canna's zijn bollen en kan je overhouden naar volgend jaar om dan weer op te kweken.
Niet zo super groot, aardewerk van 20 cm hoog en ongeveer 30 cm breed
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
05-06-2020 14:33
@Groentuintje, wat een mooie foto's! Je hebt gewoon al frambozen en bessen o_o
Mijn framboos moet nog gaan bloeien.. Al denk ik dat ie wel een tik heeft gehad van het verplaatsen, dus we zien wel.
Dankje :biggrin: . Ja, we hebben al heel wat frambozen kunnen opeten. De bessen moesten we afdekken met speciaal net tegen de vogeltjes. Die vonden ze ook maar al te lekker :hihi: .
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
05-06-2020 16:39
Niet zo super groot, aardewerk van 20 cm hoog en ongeveer 30 cm breed
Dan zou ik er gewoon een pot 1 jarige in zetten. Lekker vrolijk.
Been there, done that, got the T-shirt.
Franse Geranium
Afbeelding
aliums
Afbeelding
knoppen in de passiebloem
Afbeelding
Wie weet de naam van deze plant?
Afbeelding
knop van de oranje papaver (met mieren :D )
Afbeelding
3 dahlia's, tegelijk geplant, zelfde soort dahlia alleen andere kleuren. Wat een verschil in hoe ze groeien!
Afbeelding
deze niet quoten,

mijn tuin, vanaf stoep naar voordeur.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik lees regelmatig mee en reageer soms. Ik wil graag wat aan GreenLadyFern vragen: weet jij van het bestaan van pop-poli’s? Dat is een poli in het ziekenhuis voor vrouwen met psychische klachten en een kinderwens of zwangerschap. Misschien heb je er iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Friez ik heb dat ook met mijn dahlia's.. 3 dezelfde bollen, in 1 bak, de ene bloeit al bijna. De andere komt net op en bij de derde niets te zien! :roll:
Snap er

Wat een mooie loop vanaf de stoep zeg :D Gave carport, mijn ouders hebben ook zo'n carport.
Wat voor boompjes zijn dat?

Ik kan trouwens wel es pronken met de tuin van mijn moeder.. 200 meter lang, 20 meter breed naast het huis en rondom het huis nog een heel stuk.
En allemaal bloemen, bomen, beestjes.
Mn zusje en ik wilden altijd een paard. Zijn we uit huis, kopen m'n ouders het stuk tot aan de buren.. :facepalm:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Prachtig Friez!
Been there, done that, got the T-shirt.
Guave, dat zijn goud-iepen. Zijn kolombomen, ik kan ze mooi smal houden door ze te snoeien. En die kleur vind ik prachtig
Alle reacties Link kopieren
Hier is 20 mm in 2 dagen :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
05-06-2020 20:43
Hier is 20 mm in 2 dagen :cheer2:
nog 160 mm te gaan
Alle reacties Link kopieren
@CC, prachtige foto’s :heart: zag ik nog en je vijg begint alweer uit te lopen zie ik :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
22.00 uur GW!
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 21:44
22.00 uur GW!
ja, zit er klaar voor!
Alle reacties Link kopieren
Zout op met die tegels
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net drie muntplantjes besteld op Marktplaats: grapefruitmunt, chocolademunt en citroenmunt. Leuk voor de kruidenverzameling ;-D
Tjezus, wat vals
oh de chocolademunt is net een after-eightsnoepje. Heb ik ook wel eens gehad
Alle reacties Link kopieren
Wat een enge plant die met die braamdingen eraan
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 22:25
Wat een enge plant die met die braamdingen eraan
oh die vind ik juist zo mooi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven