Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Die marmot! Geweldig! :rofl: :rofl: En dat die eigenaar dan maar een andere groentetuin gaat aanleggen en deze tuin afstaat :mrgreen:

Gefeliciteerd met je dochter Duet! Wat een goed nieuws!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Leuke blommen Guave en die emmers, wat een goed idee :)
Maar die sla, da's zeker gek! O_O

Pinaco en Dorpstuin, bedankt!

Caaf, hoe is het met Trui nu?
...
Alle reacties Link kopieren
Foto's van afgelopen week. Er waren maar liefst drie passiebloemen tegelijk uitgekomen
Afbeelding

:flirting:
Afbeelding

Schoffelen en/of onkruid wieden ook hier niet nodig :)
Afbeelding

Afbeelding

Plantjes bij mijn bankje/borderrand neergezet: kattenkruid en siergrassen. De Persicaria painter's palette, herfstanemonen en akelei stonden er al
Afbeelding

De zwarte vlier bloeit heel mooi
Afbeelding

Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Ja gek he.. Nja, de rest groeit wel goed, eten we daar van. Denk dat m'n radijs ook bijna klaar is. Lekker op een broodje of door de sla!

En prachtige foto's CC. Je hoeft idd niet te wieden. Hoezo is een tegeltuin onderhoudsarm? Met blommen en planten heb je ook niet veel werk :D
Die zwarte vlier komt echt mooi uit bij het bohus blå! :heart:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Prachtig CC Geniet er van
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Precies Guave :) Ik trek hier en daar wel een sprietje weg en haal de uitgebloeide bloemen uit diverse vaste planten maar dat is het dan wel. Lekker hoor radijsjes, sowieso is groente uit eigen tuin erg leuk en lekker. Ik heb er nu helaas geen plek voor :-D

Komt nu dubbel zo goed met dat genieten Apatura :daisy: Hoop dat het dagje bankhangen je goed heeft gedaan en succes met de schilderklus!
...
Cc wat een fantastisch nieuws!! Ben zo blij voor je :hug:

Iedereen nog bedankt voor het meeleven met me, dat doet me echt goed!

Hier is het druilerig maar nog steeds niet echt regen :( als het droog blijft hoop ik een rondje bloemen verwijderen te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan jullie niet meer bijhouden dames!!! Wel even teruggelezen voor CC en GFL.

CC, ahhh wat een opluchting! Heb echt aan je gedacht.

GFL: Wat fijn dat de hulp is opgestart! En dat je een klik hebt, dat is zooo belangrijk.


Hier druk, heb weer ietsje schoolmotivatie gevonden na dit idiote jaar en moet nu al m'n stage opdrachten in zes weken afronden. Gelukkig is m'n stage tof dus hoop dat ik even kan knallen. Wordt wel beuken maarja, we gaan 't zien. Lukt het niet dan maar niet, 2020 is toch al niet zo'n geslaagd jaar. :biggrin:

De passiebloem staat in bloei. Eentje is wit?? Was ik helemaal vergeten. Wel jammer, vind de gewone mooier, hij gaat als een gek. Nog een paar meter en m'n hele schutting heeft passiebloem.

Verder heel veeeeel naaktslakken. Nog niets gehoord over een eventuele egel :(

Komt straks enorme bui aan volgens de app, kan niet wachten. Heb al wat emmers neergezet bij gebrek aan regenton.
oh jullie passiebloemen bloeien al. Hier wel al knoppen in mijn net geplante passiebloem maar ze bloeien nog niet.
Het regent hier nu weer, hoop dat er straks even een droog moment is, dan kan ik mijn aangeschafte nieuwe nog planten. Hebben ze meteen goed wat water.
Moet zo eerst naar de huisarts, dan zoud at daarna wel kunnen
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 08:04
10.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws CC! Wat een opluchting hè.

En nu zoek ik naarstig naar iets dat ik in die prachtige kleur Zweeds blauw kan schilderen. Ik zou toch bijna een schutting willen. Mooi! Ik heb wel een pergola... maar dan vrees ik dat ik die eerst helemaal moet schoonmaken.

Ik heb eerst nog schilderwerk te doen aan de kozijnen van het huis. Heb ik mezelf beloofd.

Ik heb deze week op mijn balkonnetje al tegels gelegd en dat was een klus van 3 uurtjes.

Vandaag wil ik een pomp aansluiten op een tuinslang (haspel verhangen enzo) en dan slootwater sproeien in de tuin. Ik heb het nagevraagd bij het waterschap vanwege de droogte en het mag (nog). Scheelt drinkwater en is een goed alternatief voor een regenton (ik heb geen toegang tot mijn regenpijpen).

Gelukkig regende het. Nog meer tuingeluk toen ik merkte dat ik een mussennest heb ik één van de al jaren onbewoond gebleven vogelpotten op mijn dakterras. Ik :heart: mussen.
Alle reacties Link kopieren
Even weer wat foto’s uit de tuin :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
CC, wat fijn!! Geniet van je opluchting :)

Hier regent het eindelijk ook serieus, hoera. Ik hoop op afgetopte tonnen en een vijveroverstroming ;-D

Groentuintje, leuke sedums heb je in die potten! Daar moet ik ook naar op zoek, heb vorige week wat planten uit mijn stapelmuurtje gehaald en ergens anders neergezet, echt niks redt t daar, zelfs campanula en akelei niet. Dus dat moeten maar sedums worden dan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een huis gekocht met ook een tuintje. Omdat het een nieuwbouwhuis is, is de tuin nu nog een zandbak. Nu ben ik bezig met een tuinontwerp met zo min mogelijk tegels en zo "eco" mogelijk. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Ik heb een regenton, de eerste plantjes worden al verzameld door vrienden en familie.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Moosey :). Ze groeien idd goed en er komen zelfs bloemetjes aan :heart:
Voor iedereen een groene tuin
welkom RedRoseThorn, leuk dat je ook al bezig bent met je tuin en die zo groen mogelijk wilt hebben.
Regenton is idd goed, verder denk ik kijken of er plaats is voor een paar bomen, of goeie struiken waar vogels in kunnen nestelen, een vijver(tje), en natuurlijk de dingen waar je altijd op moet letten, zoals zonnestand, grondsoort en waar je een terras oid wilt
Alle reacties Link kopieren
RedRoseThorn schreef:
05-06-2020 11:04
Hoi! Ik heb een huis gekocht met ook een tuintje. Omdat het een nieuwbouwhuis is, is de tuin nu nog een zandbak. Nu ben ik bezig met een tuinontwerp met zo min mogelijk tegels en zo "eco" mogelijk. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Ik heb een regenton, de eerste plantjes worden al verzameld door vrienden en familie.
Kijk of je ergens oude paardenmest vandaan kunt halen.
Is je dak nog gekoppeld aan het riool? Dan zou ik die gelijk afkoppelen.
Heb je plek voor een vijver(tje)? Mijn buren hebben nu een vijvertje en dat doet de biodiversiteit echt goed (juffertjes, salamanders etc.) En geeft ook weer meer vogels.

Goedkope planten met snel resultaat geven je tijd om rustig de rest in te vullen: oa. bessenstruiken en zaaiplanten (akelei! :proud: ).
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Hoi Redrosethorn
Wat goed dat je je tuin zo in wil richten.
Ik weet niet hoe groot je budget ismaar je zou kunnen kijken naar regenwateropslag bijv onder je terras.

Kijk of je iets kan planten waar vogels graag innestelen. Een hulst ofzo. Die is ook mooi wintergroen.

Gardeners world op vrijdag op de bbc is sowieso een aanrader om te kijken.

Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@Redrosethorn- op deze pagina kan je een boekje downloaden met tips voor tuininrichting. Als het nieuwbouw is, zul je in ieder geval moeten beginnen met goed grondwerk, aangezien alle zware machines op het terrein de bodemstructuur niet veel goeds doen.

@CC - nog bedankt voor de advies voor de druif. Ik heb hem al gekortwiekt, en moet deze week nog een keer een rondje denk ik, want hij groeit als kool.

Vandaag komt er nog iemand voor het laatste beetje tuin grind, en dan kan de herinrichting van grindbak naar border beginnen. Ik heb een ontwerpje gemaakt, 400l compost besteld en een lading planten (helaas niet alles op voorraad, maar het begin is er). Binnenkort moeten we nog een keer naar het zuiden van het land, dus ik hoop er dan meteen een bezoekje aan Bastin aan vast te kunnen plakken voor lavendel, want ik zag dat daar de levertijd voor online bestellingen inmiddels een maand is.
Alle reacties Link kopieren
Oké... Bij mijn overkapping wil ik een grotere regenton. De 110 liter is zojuist overstroomd ;-D

Redrose, goed bezig en welkom! Kijk ook even hoe je tuin ligt qua zon en wat voor soort grond je hebt. En ga tekenen wat je graag wilt en wat kan qua zon etc. :D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Regen regen regen :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Die link van Maxi was eerder ook al ter sprake gekomen, aanrader. Ik heb een paar links in de OP geplaatst, van dingen die steeds terugkomen hier. Heb je aanvullingen, let me know!

Heerlijk he die regen? en ook een fijne hoeveelheid inmiddels.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
CC, fijn dat de uitslag goed was!

GLF, fijn dat je begeleiding nu goed is.

Duet, gefeliciteerd met je dochter.

Ik ben volgende week jarig en ik wil geld hebben denk ik, kan ik mooi een tegenton kopen, ik heb er al een mooie plek voor gevonden. Helaas dat de regen die nu valt niet opgevangen word. ;-)

GT, heb je nu al frambozen? O_O Bij mij zijn ze nog lang niet zover terwijl de struik wel heel zonnig staat.

Friez, mijn passiebloem bloeit al even en gaat voorlopig nog wel door maar deze staat er al even. Die van jou is net geplant en moet nog even goed wortelen dan gaat ie ook goed bloeien hoor!
c_estelle wijzigde dit bericht op 05-06-2020 14:30
18.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Jack die links in de OP :thumbsup: En de Bohus Blå :rofl:

Mag deze https://tuincursus-online.nl/wp-content ... 55x235.pdf er ook bij? Best handig vind ik.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
05-06-2020 14:29

Mag deze https://tuincursus-online.nl/wp-content ... 55x235.pdf er ook bij? Best handig vind ik.
:thumbsup:

GT is volgens mij in februari al begonnen met straalkachels. Die loopt echt een maand voor op mijn tuin :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Super al die handige links! Zit ze met een kopje koffie te lezen. Binnen, onder een dekentje ;-D Dochter zit naast me wat filmpjes te kijken. Zo maar even naar de natuurplas in de buurt, kan ze even rauzen. Het is nu even droog.

@Groentuintje, wat een mooie foto's! Je hebt gewoon al frambozen en bessen o_o
Mijn framboos moet nog gaan bloeien.. Al denk ik dat ie wel een tik heeft gehad van het verplaatsen, dus we zien wel.
Make it one day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven