Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Dacht het niet, ik zit in Twente. Volgens mij moet ik wel heeeeel hard toeteren om jou rechtop in bed te laten zitten....

De vogels en kikkers lijken me dan geschikter....
Ooh, die kikkerprins! Ik lig helemaal in een deuk hier

Ik zie het zo voor me, een hele nepkikkerkolonie tussen de plantjes, dat zal ze leren, dat steenmartertuig.
quote:Tuingravin schreef op 12 april 2017 @ 23:57:

Ooh, die kikkerprins! Ik lig helemaal in een deuk hier

Ik zie het zo voor me, een hele nepkikkerkolonie tussen de plantjes, dat zal ze leren, dat steenmartertuig.

Een nepkikkerkolonie moet dat (hang)steenmartertuig wel afschrikken want laten we eerlijk zijn....

als dat niet afschrikt, wat dan wel.....
Echt, geen idee. Tis een behoorlijk geniaal plan, ik ga d'r maar eens een nachtje over slapen ( tenzij ik sissend in het raamkozijn sta vannacht) Truste!
quote:Koettie schreef op 12 april 2017 @ 22:42:

Die blauwe bollen zijn mooi Felix, zijn dan vazen?Het waren ooit lampen, van die hele ouderwetse. Spraypaint aan de binnenkant en klaar
Van die maffe kikkers die een bouwvakkersfluitje doen, past perfect bij de sfeer van je tuin TG
Uhuh, dat lijkt me ook perfect passen in de sfeer die ik beoog
Oproep aan alle TTT'ers: koop alle fluitende kikkers op bij de koningsmarkt en stuur ze naar TG.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 13 april 2017 @ 09:00:

Oproep aan alle TTT'ers: koop alle fluitende kikkers op bij de koningsmarkt en stuur ze naar TG. Ik zal er naar uitkijken! Maar eenmaal zo'n schat in mijn bezit kan ik natuurlijk niet beloven dat ik hem ook doorstuur
Felix, dat lijkt me een bijzonder symphathieke actie. Wat denk jij toch fijn mee.

En helemaal omdat ik zelf niet in de gelegenheid ben om te struinen op de vrijmarkt, omdat ik dan in Toscane zit. Arme ik!
Wat een straf! Hebben ze daar geen Action?
quote:Felix_Urbexicus schreef op 13 april 2017 @ 05:22:

[...]

Het waren ooit lampen, van die hele ouderwetse. Spraypaint aan de binnenkant en klaar Ooh jij baas! Er gaat hier ook nog een oude glazen lamp van het plafond. Ik weet meteen wat ik ermee ga doen.
Oooh, wie weet? Toscane leek me nou juist een fijne plek om wat terra cotta voor de tuin te scoren, en ik zal ook wel illegaal wat stekjes meenemen, zoals altijd op vakantie. Mijn wederhelft rekent al op een ramvolle auto op de terugweg. Gelukkig gaan onze zonen ook mee, dat beperkt de ruimte al behoorlijk.

Maar een opera zingende kikkers moet toch ruimte voor gemaakt kunnen worden. Ik verwacht niet dat de Florentijnse Action fluitende exemplaren verkoopt, dat is ver beneden hun stand.
quote:YellowLemon schreef op 13 april 2017 @ 09:31:

[...]

Ooh jij baas! Er gaat hier ook nog een oude glazen lamp van het plafond. Ik weet meteen wat ik ermee ga doen. Foto als je ermee klaar bent?
quote:Fay71 schreef op 12 april 2017 @ 22:52:

Elisabethrose, wat voor ras is jouw hond?

Ik dacht een doodle of misschien een bouvier te zien maar als ik me niet vergis vertelde je dat je een jachthond had, dus dan zit ik helemaal fout

Mijn boef is inderdaad een doodle, een Golden x grote Poedel. Beide zijn dat jacht honden, hoewel veel mensen dat niet weten van de Poedel Vooral vogels zijn niet veilig voor hem, kleine dieren laat hij met rust gelukkig. Wel goed dat je het herkende ondanks dat ie nu zo gekortwiekt is! In volle vacht issie mooier!

Mooie foto Felix! Fijn al zo groen... Jaloers!
quote:Felix_Urbexicus schreef op 13 april 2017 @ 09:42:

[...]

Foto als je ermee klaar bent?Zal ik doen. Had je er speciale spuitverf voor gebruikt? Ik heb nog 3 spuitbussen van de action staan.
Vet leuk Felix! Ziet er mooi uit zo in je tuin.
Je tuin blijft geweldig Felix.

Hier staan de eerste en de tweede anker alvast in de grond. 1 paal staat er al in. Nu gaat het echte werk beginnen en de tuin is nu al een zooi. Overal stapels stoeptegels, borders die er her en der uitgevist zijn etc. Hierna moeten we de grond voor de rest van de ankers gelijk maken (het is nu nogal hobbelig) en dan weer verder. De vijg moet ook worden uitgegraven, wat een mega wortels komen daar vanaf zeg. Niet gedacht. Dus eigenlijk zijn we er nu al klaar mee en willen we dat nu alles staat zoals we hadden bedacht.
quote:YellowLemon schreef op 13 april 2017 @ 11:18:

[...]

Zal ik doen. Had je er speciale spuitverf voor gebruikt? Ik heb nog 3 spuitbussen van de action staan.Nee, gewone. Maar ik heb de binnenkant van de lamp geverfd, niet de buitenkant. Ze zijn van helder glas.
Wat hebben jullie veel geschreven! Dat is niet bij te benen qua reacties, vergeef me

Ik heb me drie keer in de rondte gewerkt en nu heb ik v a k a n t i e...!

Gelukkig was het de afgelopen tijd geen weer om in de tuin te werken (op zondag na, maar toen moest ik ook werken )

Nu moet het dus mooi weer worden, want ik heb alle tijd voor mijn tuin.

Iedere ochtend en avond loop ik door mijn tuin, gevolgd door mijn hond. Ik blijf overal staan, duik soms met mijn neus op een plantje en zie dan vanuit mijn ooghoek dat mijn hond me precies nadoet... paar stapjes, neus in een plantje.. weer verder wandelen (volgens dezelfde route als die ik wandel)... te grappig!

Maar oh, wat komt alles mooi op! Alle nieuw gekochte plantjes slaan goed aan. De pioenroos heeft een aantal mooie knoppen. Mijn kruiden gaan goed: kamille, koriander, dragon, tijm, oregano, enz. staan mooi te kiemen. Mijn zonnebloemen komen ook op, met de schilletjes als hoedje nog op 't kopje.

Allen alvast een goed weekend en fijne paasdagen gewenst!

Afgelopen week gewerkt en gister gesport en rustig aan gedaan. De tuin ziet er nog steeds leuk uit en alles wordt groener en groter . Ik bedacht me wel dat ik nog meer stenen eruit ga halen maar weet nog niet wanneer.

Ik vind jullie foto's zo leuk om te zien en ik denk steeds dat wil ik ook. Net als plaatje nr 2 in de openingspost..

Felix je tuin is super leuk! Bij mij is de appelbloesem ook al aan de gang. Leuk he!
Ja, het is me gelukt! Dochter weten te overtuigen dat het leuk is om samen naar het tuincentrum te gaan, dus dat gaan we vandaag doen! Ik heb die groene stapelbakken ook gekocht bij de lidl, vond ze leuk voor tegen de schuur. Straks dus plantjes halen voor erin! Het schaduw probleem herken ik, hoewel ik hem niet in een hoek heb dus geldt dat maar voor een vakje.

Ik denk dat er iig aardbeien ingaan en spaansemargrieten.

Ik vind het behalen van 2/3 groen in de tuin wel een uitdaging. In de voortuin is dat gelukt, maar daar staat dan ook geen schommel, glijbaan en bijbehorend kunstgrasveld. Gewoon gras is mooier maar volgens buurman groene vingers niet te doen in mijn tuin ivm ligging. En onder de schommel weet je zo al dat dat snel stuk gaat, dus wachten tot kind serieus groot is en niet meer schommelt. (En laten we wel zijn, dan mag nog heel lang duren, het gaat nu al veel te snel) moest gisteren wel lachen, mijn moeder fietste even met ons mee naar huis en zei tegen dochter 'nou die glijbaan kan nu wel eens weg, naar een kleiner kind dat er meer plezier van heeft'. Dochter vond dat zij er nog heel veel plezier van heeft, dus dat lelijke plastic ding mag nog niet weg... De schommels zijn me minder een doorn in het oog, door de kleuren enzo... Maargoed, ik heb meer aan een wat minder mooie tuin waar dochter zich kostelijk vermaakt dan aan een strakke tuin waarin ik haar moet afremmen!

Morgen als het goed is met mijn vader de bielzen verwijderen, we laten er twee zitten die echt goed ingegraven liggen en in die functie nuttig zijn. Maar de losse gaan weg en dat zal opruimen.

En dan wil ik gaan nadenken over verder onttegelen. Misschien toch maar het terrasje achterin helemaal weghalen, daar kan ik de hangmat hangen en daarmee daar lekker zijn zonder tegels nodig te hebben. En midden in de tuin kan ook wel wat weg, maar daar staat de vierkante meter van dochter op tegels, dus voorlopig geeft dat daarmee ook genoeg groen.

Nou jullie horen het al, er blijft genoeg leuks te doen!
Ik heb een hele drukke week achter de rug. Geen dag of avond thuis geweest. Alleen gisteren even het gras gemaaid.

Maar vandaag gaan we naar een boomkweker om een nieuwe boom uit te zoeken ter vervanging van de omgelegde boom van vorige week.

Waarschijnlijk wordt het een acer griseum of een klein soort amberboom. Beide kleuren heel mooi rood in de herfst en ze worden niet te groot.

Ik las dat velen hier het niet zo op bomen in de tuin hebben. Wij hebben juist een heel aantal bomen in de tuin. Die stonden er overigens al voordat wij dit huis kochten. Wij hebben een grote tuin, dus het past ook wel. Groot voordeel van bomen is dat we heel veel vogels in de tuin hebben, soms zelfs een specht.
Vind ik ook lastig hoor, die 2/3 groen. Je gebruikt je tuin toch ook voor andere dingen?

Zo'n groene buurman is wel superhandig Rosa! Veel plezier in het tuincentrum

Tuincentrum was gezellig, helaas onderbezet dus nog maar eens terug voor een vaste schaduwstruik. Bovenste foto is de plantenbak van lidl, nu gevuld. Het bakje met volle schaduw heb ik een stukje aardbei ingedaan. Niet dat dat wat gaat doen, maar waar dat plukje aardbei stond ging de lavendel, misschien overleefd hij het in de bak en anders helaas.

De lavendel:

Een lupine, geen idee of het wat gaat worden, hij had ook grotere staan, maargoed, niet geschoten is altijd mis!

Gebroken hartje, altijd leuk! En die mocht in de schaduw, dus vooralsnog vult hij het zwarte gat op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven