Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
vrijdag 14 april 2017 om 12:54
En dan nu wat overzichtsfotos waarbij de tuin meer herkenbaar is, dus over zeven dagen verlopen deze foto's.
De zonnige border.
De schaduw border.
De clematis naast de deur, heeft alleen zomers smorgens zon:
Het eerste onttegelde deel van de tuin, volgens mij is dit het tweede jaar van dit stuk, maar kan ook het derde jaar worden..
En de tuin van dochter:
De zonnige border.
De schaduw border.
De clematis naast de deur, heeft alleen zomers smorgens zon:
Het eerste onttegelde deel van de tuin, volgens mij is dit het tweede jaar van dit stuk, maar kan ook het derde jaar worden..
En de tuin van dochter:

vrijdag 14 april 2017 om 13:51
quote:Felix_Urbexicus schreef op 14 april 2017 @ 09:30:
Vind ik ook lastig hoor, die 2/3 groen. Je gebruikt je tuin toch ook voor andere dingen?
Zo'n groene buurman is wel superhandig Rosa! Veel plezier in het tuincentrum Volgens mij is dat alleen haalbaar in tuinen die wat groter zijn, met een tuintje onder de 100m2 is het haast niet te doen.
Vind ik ook lastig hoor, die 2/3 groen. Je gebruikt je tuin toch ook voor andere dingen?
Zo'n groene buurman is wel superhandig Rosa! Veel plezier in het tuincentrum Volgens mij is dat alleen haalbaar in tuinen die wat groter zijn, met een tuintje onder de 100m2 is het haast niet te doen.

vrijdag 14 april 2017 om 13:55
Veel geschreven hier! Ik ben niet echt bij, maar mocht ik mooie tuindecoratie in kikkervorm vinden hebben we een liefhebster begrijp ik?
Vandaag was oudste vrij en jongste niet, dus een grote-jongensdate in het tuincentrum gehad. Samen een vlinderstruik uitgezocht voor in de grote Lidlpot en verder een fuchsia en spaanse margrieten mee genomen om de balkonbakken mee op te fleuren.
Vandaag was oudste vrij en jongste niet, dus een grote-jongensdate in het tuincentrum gehad. Samen een vlinderstruik uitgezocht voor in de grote Lidlpot en verder een fuchsia en spaanse margrieten mee genomen om de balkonbakken mee op te fleuren.
vrijdag 14 april 2017 om 14:11
Wat posten jullie hier veel en vaak en ook met foto's, leuk! Er lijkt bij jullie al meer te bloeien dan bij mij, maar mijn achtertuin ligt niet zo heel gunstig. Heb het idee dat er wat vaste planten zijn gesneuveld, maar misschien lijkt dat maar zo en ben ik te ongeduldig.
Kunnen mieren de wortels van planten eten/beschadigen?
Voor wie lelietjes van Dalen in de tuin heeft: zet hier maar een bunker om als je ze niet door de heeeele tuin wilt hebben. Elk jaar denk ik in 't najaar dat ik ze flink ingedamd heb, maar ook nu weer komen ze overal op. Wel vroeg in 't jaar, meestal bloeien ze rond moederdag.
Zojuist bij 't tuincentrum zakjes zaad gekocht, alleen blauwe bloemen, geen lila, geen paars, maar echt blauw. Hoeven niet voor gezaaid, maar 't is nog net even te vroeg/koud om ze nu in de volle grond te zaaien.
Groene aanslag op de stoep krijg ik goed weg met azijn, toch hing er een grauwsluier overheen. Hogedruk spuit heb en wil ik niet gebruiken. Dus afgelopen zondag begonnen met schrobben, goene zeep en een klien beetje baking soda.
Voor:
na:
Ik herken weer kleur!
Kunnen mieren de wortels van planten eten/beschadigen?
Voor wie lelietjes van Dalen in de tuin heeft: zet hier maar een bunker om als je ze niet door de heeeele tuin wilt hebben. Elk jaar denk ik in 't najaar dat ik ze flink ingedamd heb, maar ook nu weer komen ze overal op. Wel vroeg in 't jaar, meestal bloeien ze rond moederdag.
Zojuist bij 't tuincentrum zakjes zaad gekocht, alleen blauwe bloemen, geen lila, geen paars, maar echt blauw. Hoeven niet voor gezaaid, maar 't is nog net even te vroeg/koud om ze nu in de volle grond te zaaien.
Groene aanslag op de stoep krijg ik goed weg met azijn, toch hing er een grauwsluier overheen. Hogedruk spuit heb en wil ik niet gebruiken. Dus afgelopen zondag begonnen met schrobben, goene zeep en een klien beetje baking soda.
Voor:
na:
Ik herken weer kleur!
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 14 april 2017 om 21:18
Case-je, wat heerlijk voor je dat je vakantie hebt! Hopelijk wordt het een beetje tuinweer.
Moest erg lachen om je stukje over je na-aap hond, zie het zo voor me
Erg leuk dat al je planten zo goed aanslaan, veel plezier met volop genieten van je tuin in je vakantie.
Kliefje, tof dat je nog meer stenen wilt verwijderen Maakt toch niet uit wanneer? Lekker doen als je er zin in hebt, het voornemen alleen is al geweldig
Duet, ben benieuwd op welke boom de keuze is gevallen! En in een grote tuin passen bomen inderdaad heel goed en het staat ook erg mooi. Aan de voorkant van mijn huis staan ook veel grote bomen en daar heb ik ook al regelmatig een specht gezien, echt heel gaaf.
Rosa, hele leuke foto's! Die gestapelde potten vind ik geweldig. Je tuin is erg mooi hoor, met alle bloembollen heb je al heel veel kleur. De tuin van je dochter is ook erg leuk
Simba, geen idee of mieren de wortels van planten eten. Wel weet ik dat ze behoorlijk kunnen graven dus misschien raken de wortels daardoor beschadigd? Ongelooflijk hoe de stenen zijn opgeknapt van je schrobsessie!
Waar haal je die baking soda, gewoon in de supermarkt?
Hier in de tuin wordt alles ook steeds groener en groter. Een genot om te zien. De bloemen in de clematis zijn uitgekomen en die zijn zoooo mooi Ook bloeit de akelei bijna, alle nieuwe planten zijn trouwens allemaal erg goed aangeslagen. Met een beetje mazzel heb ik deze zomer al een volledig dichtgegroeide border.
Morgen ben ik de hele dag op pad, maar zondag en maandag worden mijn tuindagen Weer of geen weer, aan de slag ga ik. Sta te popelen om met het pad aan de slag te gaan.
Moest erg lachen om je stukje over je na-aap hond, zie het zo voor me
Erg leuk dat al je planten zo goed aanslaan, veel plezier met volop genieten van je tuin in je vakantie.
Kliefje, tof dat je nog meer stenen wilt verwijderen Maakt toch niet uit wanneer? Lekker doen als je er zin in hebt, het voornemen alleen is al geweldig
Duet, ben benieuwd op welke boom de keuze is gevallen! En in een grote tuin passen bomen inderdaad heel goed en het staat ook erg mooi. Aan de voorkant van mijn huis staan ook veel grote bomen en daar heb ik ook al regelmatig een specht gezien, echt heel gaaf.
Rosa, hele leuke foto's! Die gestapelde potten vind ik geweldig. Je tuin is erg mooi hoor, met alle bloembollen heb je al heel veel kleur. De tuin van je dochter is ook erg leuk
Simba, geen idee of mieren de wortels van planten eten. Wel weet ik dat ze behoorlijk kunnen graven dus misschien raken de wortels daardoor beschadigd? Ongelooflijk hoe de stenen zijn opgeknapt van je schrobsessie!
Waar haal je die baking soda, gewoon in de supermarkt?
Hier in de tuin wordt alles ook steeds groener en groter. Een genot om te zien. De bloemen in de clematis zijn uitgekomen en die zijn zoooo mooi Ook bloeit de akelei bijna, alle nieuwe planten zijn trouwens allemaal erg goed aangeslagen. Met een beetje mazzel heb ik deze zomer al een volledig dichtgegroeide border.
Morgen ben ik de hele dag op pad, maar zondag en maandag worden mijn tuindagen Weer of geen weer, aan de slag ga ik. Sta te popelen om met het pad aan de slag te gaan.
Dierproeven.

vrijdag 14 april 2017 om 21:35
zaterdag 15 april 2017 om 10:53
Nou, de boom is er. Het is een amberboom geworden, want ze hadden helaas geen acer griseum.
Amberbomen worden groter en daarom wilde ik liever een langzaam groeiende acer. We wagen het er maar op. Amberbomen kleuren heel erg mooi in de herfst, dus daar ben ik wel heel blij mee. Gisteren hadden we het te druk dus hij gaat vandaag pas de grond in. Als het lukt, plaats ik wel een fotootje.
Amberbomen worden groter en daarom wilde ik liever een langzaam groeiende acer. We wagen het er maar op. Amberbomen kleuren heel erg mooi in de herfst, dus daar ben ik wel heel blij mee. Gisteren hadden we het te druk dus hij gaat vandaag pas de grond in. Als het lukt, plaats ik wel een fotootje.
zaterdag 15 april 2017 om 10:57
Met een naam als Amberboom kan t niet anders dan dat ie mooi verkleurt in de herfst.
Ik ga NU mn roze echinecea- waarvan ik nooit weet hoe t precies geschreven wordt dus waarom zeg ik geen zonnehoed?- voor de roze hibiscus weghalen.
Ik ga NU mn roze echinecea- waarvan ik nooit weet hoe t precies geschreven wordt dus waarom zeg ik geen zonnehoed?- voor de roze hibiscus weghalen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
zaterdag 15 april 2017 om 15:39
Onze boom is geplant, maar nu hij tussen twee reuzen van een kersenboom en kastanjeboom van ieder
8 a 10 meter hoog staat, is het toch wel een babyboompje. Babyboompje is toch al 3 meter hoog, maar goed, hij mag nu jarenlang groot groeien.
Er achter zie je nog het restant van de reus die we vorige week hebben geveld.
Toen ik aan het graven was, kwam ik ineens deze jongen tegen: een meikever die duidelijk nog in winterslaap was. Een beetje humeurig is hij naar de dichstbijzijnde plant vertrokken om daar een nieuw bedje te maken.
Deze verstekeling komt op in mijn rommelhoekje. Ik hoop dat het een speerdistel is, daar komen mooie paarse bloemen in.
8 a 10 meter hoog staat, is het toch wel een babyboompje. Babyboompje is toch al 3 meter hoog, maar goed, hij mag nu jarenlang groot groeien.
Er achter zie je nog het restant van de reus die we vorige week hebben geveld.
Toen ik aan het graven was, kwam ik ineens deze jongen tegen: een meikever die duidelijk nog in winterslaap was. Een beetje humeurig is hij naar de dichstbijzijnde plant vertrokken om daar een nieuw bedje te maken.
Deze verstekeling komt op in mijn rommelhoekje. Ik hoop dat het een speerdistel is, daar komen mooie paarse bloemen in.
zaterdag 15 april 2017 om 16:06

zondag 16 april 2017 om 00:18
Fijne vakantie Case-je
Hopelijk werkt het weer een beetje mee zodat je buiten lekker aan de slag kunt.
Wat grappig dat je hond ook zo'n tuinritueel heeft
Rosarood, ook genoeg plannen en inmiddels 'bielsloos'
Die bakken zijn leuk zeg!! Lupine vind ik ook zo mooi
De buurman heeft gelijk over gras onder de schommel, dat worden van die sleepbaantjes...
Je dochter heeft ook een fleurig tuintje!
Simbalabimba, Goed schrobben is ook een manier om kleur in je tuin te brengen
Ik weet niet in hoeverre mieren schadelijk zijn maar ik weet wel dat mijn treugwilgje ook overleed nadat een mierenkolonie zijn pot had gekraakt.....
Doe je wel een beetje voorzichtig met de aanleg van je tuinpad Calamitycat, je rug moet nog langer mee
Hier zie je het groen ook per dag toenemen, mijn net verplanten hosta's groeien als een malle.
Heel wijs Tinkeltje dat je het werk wat verspreid.
Dat probeer ik ook (wat vaak niet lukt omdat ik een drammer ben )
Taart bakken is ook belangrijk, met een volle maag werk je een stuk sneller.
De amberboom heb ik even opgezocht, heel mooi!!
En voor die meikever was het onderhand tijd om wakker te worden
Maar wauw Duet, wat een prachtig gezicht die kastanje in bloei
Heb ik iets wat jij waarschijnlijk wel mooi vindt
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... rk1dhp.jpg[/IMG][/img]
Van vorig jaar, Dat was de baby....paps en mams zaten hier ook in de tuin
Vandaag mijn bakken geplaatst, wel met hulp van trouwsel nog een keer 26 keer 14 kilo tillen trok me niet zo
In de bovenste heb ik de heide geplant die hopelijk heel snel groter groeit, voor de onderste bakken wil ik nog iets van rotsplantjes kopen.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... kemaiq.jpg[/IMG][/img]
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... gpegp6.jpg[/IMG][/img]
Mijn border collie helpt ook graag (in gezelschap van haar lekke bal).......
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... igydtm.jpg[/IMG][/img]
Morgen en maandag weer verder ik heb nog een verse lading kinderkopjes liggen
Hopelijk werkt het weer een beetje mee zodat je buiten lekker aan de slag kunt.
Wat grappig dat je hond ook zo'n tuinritueel heeft
Rosarood, ook genoeg plannen en inmiddels 'bielsloos'
Die bakken zijn leuk zeg!! Lupine vind ik ook zo mooi
De buurman heeft gelijk over gras onder de schommel, dat worden van die sleepbaantjes...
Je dochter heeft ook een fleurig tuintje!
Simbalabimba, Goed schrobben is ook een manier om kleur in je tuin te brengen
Ik weet niet in hoeverre mieren schadelijk zijn maar ik weet wel dat mijn treugwilgje ook overleed nadat een mierenkolonie zijn pot had gekraakt.....
Doe je wel een beetje voorzichtig met de aanleg van je tuinpad Calamitycat, je rug moet nog langer mee
Hier zie je het groen ook per dag toenemen, mijn net verplanten hosta's groeien als een malle.
Heel wijs Tinkeltje dat je het werk wat verspreid.
Dat probeer ik ook (wat vaak niet lukt omdat ik een drammer ben )
Taart bakken is ook belangrijk, met een volle maag werk je een stuk sneller.
De amberboom heb ik even opgezocht, heel mooi!!
En voor die meikever was het onderhand tijd om wakker te worden
Maar wauw Duet, wat een prachtig gezicht die kastanje in bloei
Heb ik iets wat jij waarschijnlijk wel mooi vindt
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... rk1dhp.jpg[/IMG][/img]
Van vorig jaar, Dat was de baby....paps en mams zaten hier ook in de tuin
Vandaag mijn bakken geplaatst, wel met hulp van trouwsel nog een keer 26 keer 14 kilo tillen trok me niet zo
In de bovenste heb ik de heide geplant die hopelijk heel snel groter groeit, voor de onderste bakken wil ik nog iets van rotsplantjes kopen.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... kemaiq.jpg[/IMG][/img]
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... gpegp6.jpg[/IMG][/img]
Mijn border collie helpt ook graag (in gezelschap van haar lekke bal).......
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... igydtm.jpg[/IMG][/img]
Morgen en maandag weer verder ik heb nog een verse lading kinderkopjes liggen

zondag 16 april 2017 om 00:38
Ik heb zowel voor als achter dezelfde struik staan.
Als mijn speurwerk klopt is het een Choisya ternata (Aztec Pearl).
Binnen een paar dagen beginnen ineens alle knoppen open te gaan
Vorige week:
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... bzymvb.jpg[/IMG]
Vandaag:
[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... 0wcdbx.jpg[/IMG][/img]
Als mijn speurwerk klopt is het een Choisya ternata (Aztec Pearl).
Binnen een paar dagen beginnen ineens alle knoppen open te gaan
Vorige week:
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... bzymvb.jpg[/IMG]
Vandaag:
[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... 0wcdbx.jpg[/IMG][/img]

zondag 16 april 2017 om 07:17
Duet: mooie kleuren heeft die amberboom. Ik vind het altijd zo mooi als die bomen allemaal verkleuren. En die laatste foto van jullie boom.
Fay: die heide staat mooi in die bakken. Die taart was behoorlijk machtig, maar wel lekker.
We gisteren voor een groot deel de tegels er uit gehaald waar we gras willen hebben. Ik wil nog meer gras er in hebben, dus we zijn nog een beetje in discussie hoe we dat gaan doen. Ik heb besloten dat een van de gemetselde bloembakken gaat verdwijnen en we maak nu een border voor in het gras. Met dank aan Fay voor de inspiratie met de kinderkopjes. Met de kleine steentjes uit de tegels heb ik nu een rand gemaakt. Vandaag een rustdag en misschien dat we morgen nog even bezig gaan.
Fay: die heide staat mooi in die bakken. Die taart was behoorlijk machtig, maar wel lekker.
We gisteren voor een groot deel de tegels er uit gehaald waar we gras willen hebben. Ik wil nog meer gras er in hebben, dus we zijn nog een beetje in discussie hoe we dat gaan doen. Ik heb besloten dat een van de gemetselde bloembakken gaat verdwijnen en we maak nu een border voor in het gras. Met dank aan Fay voor de inspiratie met de kinderkopjes. Met de kleine steentjes uit de tegels heb ik nu een rand gemaakt. Vandaag een rustdag en misschien dat we morgen nog even bezig gaan.

zondag 16 april 2017 om 08:50
Hahaha YL, bij ons is ie niet geweest, maar dat heeft vast te maken met het feit dat de kinderen hier volwassen zijn. Toen het nog kleine jochies waren, kwam hij wel elk jaar. En vonden we de best verstopte eitjes tot in juli nog terug
Jullie zijn allemaal lekker bezig met de tuin, en wat gaat het nu hard he? Ik maak me wel een beetje zorgen over de voorspelde nachtvorst. Ik ben bang dat er wel een en ander vorstschade gaat oplopen, hopelijk valt het mee. Ik ga wel de overgehouden fuchsia's weer binnen zetten de komende nachten, want die zitten vol knop, het zou jammer zijn als die bevriezen.
De solarlampen doen goed hun werk wat de steenmarters betreft, er zijn geen planten meer gesloopt. ( fingers crossed!)
Jullie zijn allemaal lekker bezig met de tuin, en wat gaat het nu hard he? Ik maak me wel een beetje zorgen over de voorspelde nachtvorst. Ik ben bang dat er wel een en ander vorstschade gaat oplopen, hopelijk valt het mee. Ik ga wel de overgehouden fuchsia's weer binnen zetten de komende nachten, want die zitten vol knop, het zou jammer zijn als die bevriezen.
De solarlampen doen goed hun werk wat de steenmarters betreft, er zijn geen planten meer gesloopt. ( fingers crossed!)
zondag 16 april 2017 om 08:50
zondag 16 april 2017 om 11:09
Duet, hele goede keuze die amberboom. Wat klein en schattig is 'ie nu nog tussen die grote reuzen
Wauw, die bloeiende kastanje!
Fay, wat zijn jullie toch beredruk in de tuin. Ook mooie foto's weer! Gaaf dat je die specht zo goed op de foto hebt kunnen krijgen en dat je de hele familie in de tuin had.
Die struik met die witte bloemen is prachtig zeg! Gaat op mijn lijstje.
Geniet van je rustdag Tinkeltje
Wat fijn dat de solarlampen zo goed hun werk doen Tuingravin! Hopelijk snappen de steenmarters nu dat ze niet welkom zijn en gaan ze ergens anders een speeltuin zoeken.
Hier staat de vijg ook al volop in de knop, zal vast niet lang meer duren voordat de eerste blaadjes zich laten zien.
Fijne Paasdagen allemaal TTT-ers!
Wauw, die bloeiende kastanje!
Fay, wat zijn jullie toch beredruk in de tuin. Ook mooie foto's weer! Gaaf dat je die specht zo goed op de foto hebt kunnen krijgen en dat je de hele familie in de tuin had.
Die struik met die witte bloemen is prachtig zeg! Gaat op mijn lijstje.
Geniet van je rustdag Tinkeltje
Wat fijn dat de solarlampen zo goed hun werk doen Tuingravin! Hopelijk snappen de steenmarters nu dat ze niet welkom zijn en gaan ze ergens anders een speeltuin zoeken.
Hier staat de vijg ook al volop in de knop, zal vast niet lang meer duren voordat de eerste blaadjes zich laten zien.
Fijne Paasdagen allemaal TTT-ers!
Dierproeven.