Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Regen is hier trouwens wel welkom voor de tuin, het begint al weer aardig droog te worden allemaal, de plantjes kunnen het dus best goed gebruiken. En ook voor mijn gras, kan de meststof goed z'n werk doen.

Sorry dames
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Calamitycat schreef op 16 maart 2017 @ 19:24:

Regen is hier trouwens wel welkom voor de tuin, het begint al weer aardig droog te worden allemaal, de plantjes kunnen het dus best goed gebruiken. En ook voor mijn gras, kan de meststof goed z'n werk doen.

Sorry dames

Ja dat is hier ook wel zo. Ik heb de tuin zelfs al een keer water gegeven doordeweeks omdat ik voor het weekend wat viooltjes enzo gepland had.

Net bericht gehad dat ik gele en rode framboosplantjes kan komen halen!
quote:YellowLemon schreef op 16 maart 2017 @ 19:34:

[...]

Ja dat is hier ook wel zo. Ik heb de tuin zelfs al een keer water gegeven doordeweeks omdat ik voor het weekend wat viooltjes enzo gepland had.

Net bericht gehad dat ik gele en rode framboosplantjes kan komen halen!Gele frambozen zijn heerlijk!
Framboos.... Ehm...

Ik weet niet zeker of je dit wilt weten.

Hier staat framboos in de tuin. En die zijn mega lekker, begrijp me niet verkeerd. Maar ze staan hier eigenlijk in buurmans tuin. En buurman plantte een jaar of vijf geleden vijf stekjes.

Die vijf stekjes groeiden sneller dan klimop. Inmiddels is het een complete haag die jaarlijks heel erg flink gesnoeid moet worden. Dus als je heel veel ruimte hebt, vooral doen. Heb je die ruimte niet, dan laat ze fijn daar waar ze nu zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mijn complete achtertuin is zo'n 18m diep bij 5 meter breed. Plek zat dus, staat wel nog een grote schuur op. Heb eerder frambozen gehad, was er eigenlijk wel heel blij mee, snel een groene schutting en vers fruit.
Wat leuk om te lezen hoe jullie allemaal bezig zijn

Frambozen, ik zie een hoop planten namen voorbij komen die mij (nog) niet bekend in de oren klinken, tegen de tijd dat mijn tuin klaar is ben ik ook vast een pro

Ik zie dat er ook nogal wat blad wordt geruimd, daar ben ik ook heel bedreven in....aan de linkerkant van mijn tuin staan op het perceel van de buren een paar enorme esdoorns en coniferen, met daarop een gemeentelijk kapverbod

Nu zou ik ze ook niet weg willen hebben maar er moet wel drastisch gesnoeid worden wat ook bij mijn tuinplan hoort.

Ik heb een begin gemaakt met mijn plattegrond en heb vandaag getracht wat foto's te maken, wat ik lastig vind omdat de tuin achter en naast het huis ligt.

Daarnaast ben ik ook een digibeet dus mocht er geen foto verschijnen is mijn poging mislukt

Mijn tuin achter is ongeveer 15 bij 21 maar daar staat dan wel de garage een een deel van mijn huis(je) op.

edit: Ik krijg de foto dus niet geplaatst mocht iemand tip hebben graag!

Heb je wel plaatjes plakrecht? Heb 'm voor je geplakt iig. Wat een grote tuin joh, kan je alle kanten mee op!
Hahaha daar heb je het al "plaatjesplakrecht"nog nooit van gehoord

Hoe kom ik daar aan??

Dankjewel Koettie voor het plaatsen
Wat een enorme tuin Fay, mooi!

Plaatjesplakken kan je aanvragen via de moderator, alleen moet je dan eerst 200 berichten geplaatst hebben.
Dierproeven.
Wauw wat een ruimte Fay, heerlijk! Dat zou ik inderdaad ook in stukjes aanpakken anders blijf je in de chaos zitten haha.

En ik ben pas zomer vorig jaar hier aangehaakt als complete leek. Dat ben ik nu nog steeds voor mijn gevoel, maar omdat ik veel tijd over heb zit ik veel op Google te neuzen naar geschikte planten. Het is belangrijk om te weten wat voor een grondsoort je hebt, of er bomen in de buurt staan van waar je wilt planten (die zuigen aardig wat water en voedingsstoffen weg) en natuurlijk hoeveel zon of schaduw je hebt. Ik heb hier meerdere hoekjes met complete schaduw, waardoor ik dus al een paar fouten heb gemaakt door er zon minnende planten neer te zetten. Maar goed al doende leert men. Op mijn bladwijzer (in de internet browser) heb ik een map met tuin, met daarin weer decoratie, planten, haag en zaden. Daar gooi ik alles in wat ik leuk vind en als ik met een bepaald stukje bezig ga, neus ik de mapjes door en ga ik met lijstjes tuincentra af (vaak eerst naar die hier in de buurt, daarna online als ik het niet kan vinden).

Zou je Frambozen ook in een grote pot kunnen zetten met bijvoorbeeld trellis? Zodat het niet alle kanten op gaat.
Sommige mensen komen uit de kast, Frambozen daarentegen gaat de pot in
Dierproeven.
Oeps 200 berichten....dan post ik gewoon nog even door bedankt voor de info Calamitycat

De tuin is best wel groot, dat is ook de reden dat we dit huisje ruim 2 jaar geleden hebben gekocht.

Maar nu ik eindelijk die ruime tuin heb...kom ik erachter dat het best wel veel werk is

En dan is dit de achtertuin, ik heb ook nog een voortuin van 5 diep en 15 breed

Maar we zijn nu met het huisje even klaar qua verbouwen dus wil ik me nu op de tuin gaan storten.
Hai, ik heb even een vraagje aan de tuinliefhebsters. Ik heb een vrij grote tuin, maar helaas is die door de vorige bewoners van mijn huis zo goed als volledig vol getegeld. Bovendien is hij op meerdere plekken verzakt. Nu zit ik eraan te denken om iemand in te huren om de tuin leeg te halen, maar hebben jullie een idee hoe lang het ongeveer duurt om tegels te verwijderen uit een tuin van ongeveer 11 meter breed en 15 meter diep? Dit zodat ik wat offertes kan vergelijken.

Dank alvast!
Am Yisrael Chai!
quote:Calamitycat schreef op 16 maart 2017 @ 21:02:

Sommige mensen komen uit de kast, Frambozen daarentegen gaat de pot in

Misschien dat een cementemmer ingraven en hem daarin planten wel werkt tegen het woekeren?
quote:fashionvictim schreef op 16 maart 2017 @ 21:09:

Hai, ik heb even een vraagje aan de tuinliefhebsters. Ik heb een vrij grote tuin, maar helaas is die door de vorige bewoners van mijn huis zo goed als volledig vol getegeld. Bovendien is hij op meerdere plekken verzakt. Nu zit ik eraan te denken om iemand in te huren om de tuin leeg te halen, maar hebben jullie een idee hoe lang het ongeveer duurt om tegels te verwijderen uit een tuin van ongeveer 11 meter breed en 15 meter diep? Dit zodat ik wat offertes kan vergelijken.

Dank alvast!Wat voor tegels zijn het? Het kan de moeite zijn om ze gratis op marktplaats te zetten, dat ze ze gratis eruit mogen komen halen. Maar met grindtegels gaat dat niet lukken denk ik.
quote:YellowLemon schreef op 16 maart 2017 @ 21:12:

[...]

Wat voor tegels zijn het? Het kan de moeite zijn om ze gratis op marktplaats te zetten, dat ze ze gratis eruit mogen komen halen. Maar met grindtegels gaat dat niet lukken denk ik.Nee, het zijn inderdaad grindtegels en zelfs gewone stoeptegels, ik denk niet dat iemand die wil hebben.
Am Yisrael Chai!
Oeh, lastige vraag Fashionvictim. Zou zoiets een dag werk zijn? Echt geen idee eerlijk gezegd

Zelf heb ik wel goede ervaringen met deze mannen: Schoffelstudent qua prijs echt goed te doen en ze pakken allerlei tuinklussen aan, ook het verwijderen van bestrating.
Dierproeven.
Oh, dat is een goede tip. Calamitycat, dat is ook beduidend goedkoper dan de prijsopgave die ik nu heb!

Ik zou ook denken een dag werk, maar goed, die tegels zijn natuurlijk loodzwaar dus misschien onderschat ik het. Ik hoop dus ook dat iemand hier het weet.
Am Yisrael Chai!
Fay, met zo'n grote tuin vind ik persoonlijk een grasveld wel een must. Het vult lekker op, als je al die ruimte moet vullen met vaste planten ben je wel heel veel geld kwijt en dan is het ook best veel werk.

Je kan het gras verticuteren, zo haal je al het mos eruit, flink bemesten en dan wordt het waarschijnlijk weer een mooi veldje hoor.

Op de foto ziet er het van afstand best goed uit overigens

Zou je het gazon toch weg willen hebben, dan is een grote vijver misschien een optie? Ook niet goedkoop natuurlijk maar wel erg mooi.

De twee rekjes op de muur rechts achterin zou ik i.p.v. verticaal horizontaal op de muur maken, dan kan je die klimmer er echt mooi overheen laten groeien en heb je een leuk smal 'afdakje'.
Dierproeven.
Heb een beetje in de tuin gewerkt, vnml bladeren opgeruoimdimd, weet wel weer waar ik vorige herfst niet aan toe gekomen was.

Dus in de komende weken: roze zonnehoed verplaatsen, gaas tegen schutting, minimaal 2 klimplanten dr tegen aan, zakjes zaad opsnorren.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik gooi trouwens toch weer tegels in mijn tuin. Ik heb felblauwe badkamertegels gered uit mijn oude badkamer, daar heb ik met een watervaste marker plantnamen opgezet om bij mijn moestuinplanten te leggen.
FV, ik heb vorig jaar een flink aantal gewassen grindtegels zelf verwijderd door ze op een steekwagen te zetten en vervolgens naar een container een kleine honderd meter verderop te rijden. Met een steekwagen erg goed te doen hoor, eigenlijk hoefde ik amper te tillen want je kantelt ze gewoon, steekwagen eronder en in de container (was een container met deuren) eraf kieperen.

Voor een paar potige kerels zal deze klus best goed te doen zijn in een dag.

Hopelijk krijg je nog meer adviezen/tips hier!
Dierproeven.
quote:YellowLemon schreef op 16 maart 2017 @ 21:29:

Ik gooi trouwens toch weer tegels in mijn tuin. Ik heb felblauwe badkamertegels gered oud mijn oude badkamer, daar heb ik met een watervaste marker plantnamen opgezet om bij mijn moestuinplanten te leggen.Wat leuk! Dat zijn tegels die mogen
Dierproeven.
quote:Calamitycat schreef op 16 maart 2017 @ 21:02:

Sommige mensen komen uit de kast, Frambozen daarentegen gaat de pot in Ik zie mijn typfout ook nu pas. Nou eh dames ik ga maar weer de pot in want dat word niks meer vanavond.
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven