Het tegen-tegeltuinentopic twee

vrijdag 8 juli 2016 om 16:08
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.
Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!
Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.
voorbeeld:
Dit is geen tuin.
Dit wel
link naar deel 1
Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!
Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.
voorbeeld:
Dit is geen tuin.
Dit wel
link naar deel 1
vrijdag 17 maart 2017 om 05:50
quote:fashionvictim schreef op 16 maart 2017 @ 21:14:
[...]
Nee, het zijn inderdaad grindtegels en zelfs gewone stoeptegels, ik denk niet dat iemand die wil hebben.
Het zou je verbazen wat mensen op willen halen, zeker als het een grote partij van allemaal dezelfde tegels is. Ik zou er gewoon een gratis advertentie aan wagen. Het zou qua offerte al schelen als de helft opgehaald wordt.
Ik ben zelfs van mijn lelijke 5 m2 grindtegels afgekomen, moest alleen zelf een oplossing zoeken voor de paar gebroken tegels.
[...]
Nee, het zijn inderdaad grindtegels en zelfs gewone stoeptegels, ik denk niet dat iemand die wil hebben.
Het zou je verbazen wat mensen op willen halen, zeker als het een grote partij van allemaal dezelfde tegels is. Ik zou er gewoon een gratis advertentie aan wagen. Het zou qua offerte al schelen als de helft opgehaald wordt.
Ik ben zelfs van mijn lelijke 5 m2 grindtegels afgekomen, moest alleen zelf een oplossing zoeken voor de paar gebroken tegels.

vrijdag 17 maart 2017 om 09:37
Je kan grindtegels trouwens in een budgettuin prima hergebruiken om er een verhoogde border van te maken.
Dit was in mijn oude tuin, daar hebben we toen als eerst de schutting gedaan. De border is gemaakt van recht op ingegraven grindtegels, met zo'n simpele rol hout er tegen aan:
https://i.imgur.com/ezejI7d.jpg
Ik wil dat in mijn huidige tuin weer doen, maar dan wil ik mijn overgebleven badkamertegels erop plakken.
Dit was in mijn oude tuin, daar hebben we toen als eerst de schutting gedaan. De border is gemaakt van recht op ingegraven grindtegels, met zo'n simpele rol hout er tegen aan:
Ik wil dat in mijn huidige tuin weer doen, maar dan wil ik mijn overgebleven badkamertegels erop plakken.
vrijdag 17 maart 2017 om 09:43
Gisteren voor mijn werk ben ik flink te keer gegaan in de tuin, vandaag weer verder!
De winterharde fuchsia's zijn binnen. Manlief heeft een lelluk boompje uitgespit, en daar komen de fuchsia's te staan. Vandaag ga ik ook graskanten steken en daarmee de borders vergroten. Toen we hier kwamen wonen stond er niet veel, en hebben we van pure armoe maar gras gezaaid in bijna de hele tuin. Dit is ons derde tuinseizoen hier, en het gras mag meer en meer het veld ruimen! Er blijft wel gras over, maar meer als paden tussen de borders door. Nu schijnt hier de zon nog, vanavond waarschijnlijk regen.
Beter kan gewoon niet!
Nu lekker aan de slag.
De winterharde fuchsia's zijn binnen. Manlief heeft een lelluk boompje uitgespit, en daar komen de fuchsia's te staan. Vandaag ga ik ook graskanten steken en daarmee de borders vergroten. Toen we hier kwamen wonen stond er niet veel, en hebben we van pure armoe maar gras gezaaid in bijna de hele tuin. Dit is ons derde tuinseizoen hier, en het gras mag meer en meer het veld ruimen! Er blijft wel gras over, maar meer als paden tussen de borders door. Nu schijnt hier de zon nog, vanavond waarschijnlijk regen.
Beter kan gewoon niet!
Nu lekker aan de slag.
vrijdag 17 maart 2017 om 10:02
quote:YellowLemon schreef op 17 maart 2017 @ 09:37:
Je kan grindtegels trouwens in een budgettuin prima hergebruiken om er een verhoogde border van te maken.
Dat ziet er ook prima uit! Hier zijn mijn borderranden gemaakt van die vierkante stoeptegels, ook gewoon rechtop gezet. Helaas nog geen leuke bekleding ervoor, maar meestal staan er toch potten voor.
Oh, en ik heb een stuk waar een marmeren schouw voor staat, daar ben ik ook blij mee.
Dat ziet er ook prima uit! Hier zijn mijn borderranden gemaakt van die vierkante stoeptegels, ook gewoon rechtop gezet. Helaas nog geen leuke bekleding ervoor, maar meestal staan er toch potten voor.
Oh, en ik heb een stuk waar een marmeren schouw voor staat, daar ben ik ook blij mee.
vrijdag 17 maart 2017 om 10:07
Ja, foto's... Ik heb een keer plakrechten aangevraagd, maar niets terug gehoord.
Krijg je daar een bevestiging van?
Ik ben ook echt een oenekop met digitaal gedoe. Via linkjes plakken heb ik ook nog niet geprobeerd.
Zal vandaag es een paar foto's maken met de IPad , dan staan ze op het zelfde apparaat als waar ik mee forum. En dan jongste zoon eens lief aankijken om me te helpen, die is daar veel handiger mee.
Vorig jaar wilde ik al foto's met jullie delen, maar dat lukt niet bij een eerste poging en toen heb ik het maar opgegeven.
Straks weer eens proberen!
Krijg je daar een bevestiging van?
Ik ben ook echt een oenekop met digitaal gedoe. Via linkjes plakken heb ik ook nog niet geprobeerd.
Zal vandaag es een paar foto's maken met de IPad , dan staan ze op het zelfde apparaat als waar ik mee forum. En dan jongste zoon eens lief aankijken om me te helpen, die is daar veel handiger mee.
Vorig jaar wilde ik al foto's met jullie delen, maar dat lukt niet bij een eerste poging en toen heb ik het maar opgegeven.
Straks weer eens proberen!
vrijdag 17 maart 2017 om 10:41
Ik ben er al achter dat via de IPad foto's plaatsen niet lukt, want foto's van internet hebben geen url die ik kan kopieëren.
Hoe kom ik er achter of ik de plakrechten heb? Kan ik dat ergens nakijken? Het is vorig jaar al aangevraagd.
En als je eigen foto's wilt plaatsen vanaf je pc heb je toch geen url? Hoe werkt dat dan?
Hoe kom ik er achter of ik de plakrechten heb? Kan ik dat ergens nakijken? Het is vorig jaar al aangevraagd.
En als je eigen foto's wilt plaatsen vanaf je pc heb je toch geen url? Hoe werkt dat dan?
vrijdag 17 maart 2017 om 11:02
Wat ik vaak doe is met mijn telefoon (dus bij jou de iPad) foto's maken, die mail ik dan vanaf het mobiele apparaat naar mijzelf. Dan via de computer het op een upload pagina gooien. En dan de link hier neerzetten.
Ik zou even nog een keer mailen voor die plakrechten. Ik kreeg de vorige keer de reactie dat het was gelukt en ik foto's zou moeten kunnen plaatsen.
Ik zou even nog een keer mailen voor die plakrechten. Ik kreeg de vorige keer de reactie dat het was gelukt en ik foto's zou moeten kunnen plaatsen.

vrijdag 17 maart 2017 om 11:08
quote:Tuingravin schreef op 17 maart 2017 @ 10:41:
Ik ben er al achter dat via de IPad foto's plaatsen niet lukt, want foto's van internet hebben geen url die ik kan kopieëren.
Ik weet niet of het op de iPhone hetzelfde is, maar ik denk het wel. Ik dacht ook heel lang dat het niet kon, plaatjes kopiëren. Tot ik op een dag een keer een plaatje langer ingedrukt hield en ik de optie kopiëren en opslaan kreeg. Als je dan kopieert en weer plakt krijgt je de afbeeldingslink ipv het plaatje.
Voor mijn eigen foto's gebruik ik imgurl trouwens, ik heb een app daarvan op mijn foto's maar er is ook een website.
Ik weet niet of het op de iPhone hetzelfde is, maar ik denk het wel. Ik dacht ook heel lang dat het niet kon, plaatjes kopiëren. Tot ik op een dag een keer een plaatje langer ingedrukt hield en ik de optie kopiëren en opslaan kreeg. Als je dan kopieert en weer plakt krijgt je de afbeeldingslink ipv het plaatje.
Voor mijn eigen foto's gebruik ik imgurl trouwens, ik heb een app daarvan op mijn foto's maar er is ook een website.
vrijdag 17 maart 2017 om 11:28
Ik heb vanmorgen mijn baby-kruisbessenstruikje bij de gemeente opgehaald! In het kader van tegeltuinen omtoveren tot groene tuinen doneert onze gemeente ieder jaar fruitbomen en bessenstruiken aan bewoners die zich daar voor inschrijven. Het was een drukte van belang, maar ik kreeg de indruk dat degenen die met mij in de rij stonden, net als ik, al groene vingers en groene tuinen hadden. Ik vind het een heel leuk initiatief.
vrijdag 17 maart 2017 om 11:33
quote:Felix_Urbexicus schreef op 17 maart 2017 @ 10:02:
[...]
Oh, en ik heb een stuk waar een marmeren schouw voor staat, daar ben ik ook blij mee.Ik heb ook een alternatieve borderrand gemaakt. Ik heb oude bakstenen schuin ingegraven, zodat die allemaal met een hoekje omhoog staan. Inmiddels is dit met mos begroeid. Ik vind het leuk staan en het past ook helemaal bij een oude tuin en een oud huis.
[...]
Oh, en ik heb een stuk waar een marmeren schouw voor staat, daar ben ik ook blij mee.Ik heb ook een alternatieve borderrand gemaakt. Ik heb oude bakstenen schuin ingegraven, zodat die allemaal met een hoekje omhoog staan. Inmiddels is dit met mos begroeid. Ik vind het leuk staan en het past ook helemaal bij een oude tuin en een oud huis.
vrijdag 17 maart 2017 om 13:14
Ik heb net emmers vol mos verwijderd! Ik zit even uit de blazen na drie uur aan een stuk ploeteren. Ik heb een border vergroot, de grasranden rondom losgestoken en gekeerd, en dat kan tijdens mijn pauze dan even iets indrogen, kan ik het er daarna beter uitplukken. Ik heb al drie cementkuipen vol rotzooi, de groene bak is al vol van gisteren. Verder heb ik een paar buxussen verplaatst en de schoenlappersplanten gedeeld en daarvan wat jonkies elders weer uitgeplant.
Het is hier nog steeds droog, dus zo nog even verder.
Het is hier nog steeds droog, dus zo nog even verder.

vrijdag 17 maart 2017 om 14:32
Ik heb een struikje verplant, die stond echt heel random, en zo krijgen mijn frambozen aan de grond meer zon, de frambozen stengels werden zo vers de grond uitgehaald waar ik ze ging halen. Dus die heb ik ook meteen teruggepland.
Volgens mij is het vet vrolijk als in mijn hele tuin straks van zulke markeerbordjes liggen.
https://i.imgur.com/JMLNNwk.jpg
Wil alleen nog een keertje een middagje gaan zitten oefenen voor een mooi handschrift.
Volgens mij is het vet vrolijk als in mijn hele tuin straks van zulke markeerbordjes liggen.
https://i.imgur.com/JMLNNwk.jpg
Wil alleen nog een keertje een middagje gaan zitten oefenen voor een mooi handschrift.
vrijdag 17 maart 2017 om 20:08
vrijdag 17 maart 2017 om 21:39
Duet, met drie cementkuipen tegelijk! Een gewone emmer schiet gewoon niet op, dan blijf ik lopen...
Het heeft hier een beetje geregend, er mag van mij nog wel wat meer vallen vannacht.
En dan morgen weer droog, want ik ben nog niet klaar. Ik wil een aantal vaste planten scheuren en verdelen in mijn nieuwe border.
Het heeft hier een beetje geregend, er mag van mij nog wel wat meer vallen vannacht.
En dan morgen weer droog, want ik ben nog niet klaar. Ik wil een aantal vaste planten scheuren en verdelen in mijn nieuwe border.

vrijdag 17 maart 2017 om 22:41
Vandaag gewerkt dus geen tijd om in de tuin te wroeten.
Voor nu nog niet erg ik moet eerst nog ontdekken wat ik wil en waar ik begin
Maar alleen al het idee om de houten rekjes anders te monteren zodat de klimmer (Toscaanse Jasmijn) er over heen groeit vind ik top!!
Daar was ik dus zelf nooit opgekomen....of het gerealiseerd wordt durf ik nog niet te zeggen.
Ik heb nog een thuiswonende zoon die als de dood voor spinnen is en aangezien die rekjes precies boven de deur van de schuur en garage hangen kan dat wel eens een probleem worden voor hem
Calimitycat, Een vijver gaat het hier niet worden, ik heb 2 honden die regelmatig in de tuin lopen waarvan er 1 waarschijnlijk dan een hele dag aan het baantjes trekken is
Daarnaast staan er naast mijn tuin nogal wat bomen waar nogal wat 'vuil' van valt.
Een grasveldje vind ik ook leuk dus dat zal het wel worden/blijven.
Mocht je interesse hebben, Ik heb hier een overvloed aan mos
Duet, wat leuk dat jullie gemeente het stimuleert om groen te planten.
Ik heb wel een cementkuip staan maar vind dat zo lastig tillen, ik heb vorige week zo'n grote 'tas' voor tuinafval gekocht ben benieuwd of dat werkt.
Waar ik woon moet ik voor al mijn afval betalen dus ook het groenafval
Ik heb aangrenzend achter in mijn tuin nog een lange smalle strook liggen, hier staat nu een poort voor en daarachter gooi ik dus al mijn tuinafval
Wat een leuke bordjes YellowLemon, ik zeg niets mis met je handschrift
Tuingravin, volop bezig zeg.
Ik heb vorig jaar ook buxussen verplant ze hebben het niet allemaal overleefd....
Er is zo'n 5 meter aan buxushaag bruin en dor die moet er dus ook nog uit, gelukkig heeft de rest het wel gered.
Voor nu nog niet erg ik moet eerst nog ontdekken wat ik wil en waar ik begin
Maar alleen al het idee om de houten rekjes anders te monteren zodat de klimmer (Toscaanse Jasmijn) er over heen groeit vind ik top!!
Daar was ik dus zelf nooit opgekomen....of het gerealiseerd wordt durf ik nog niet te zeggen.
Ik heb nog een thuiswonende zoon die als de dood voor spinnen is en aangezien die rekjes precies boven de deur van de schuur en garage hangen kan dat wel eens een probleem worden voor hem
Calimitycat, Een vijver gaat het hier niet worden, ik heb 2 honden die regelmatig in de tuin lopen waarvan er 1 waarschijnlijk dan een hele dag aan het baantjes trekken is
Daarnaast staan er naast mijn tuin nogal wat bomen waar nogal wat 'vuil' van valt.
Een grasveldje vind ik ook leuk dus dat zal het wel worden/blijven.
Mocht je interesse hebben, Ik heb hier een overvloed aan mos
Duet, wat leuk dat jullie gemeente het stimuleert om groen te planten.
Ik heb wel een cementkuip staan maar vind dat zo lastig tillen, ik heb vorige week zo'n grote 'tas' voor tuinafval gekocht ben benieuwd of dat werkt.
Waar ik woon moet ik voor al mijn afval betalen dus ook het groenafval
Ik heb aangrenzend achter in mijn tuin nog een lange smalle strook liggen, hier staat nu een poort voor en daarachter gooi ik dus al mijn tuinafval
Wat een leuke bordjes YellowLemon, ik zeg niets mis met je handschrift
Tuingravin, volop bezig zeg.
Ik heb vorig jaar ook buxussen verplant ze hebben het niet allemaal overleefd....
Er is zo'n 5 meter aan buxushaag bruin en dor die moet er dus ook nog uit, gelukkig heeft de rest het wel gered.
zaterdag 18 maart 2017 om 11:04
Ik zag net dat de Action graszaad verkoopt voor 50 vierkante meter, ben je ongeveer 3 euro kwijt. Ook hebben ze gazon mest. Denk dat we dat hier maar even gaan uitproberen.
Fay ik heb hier ook zo'n grote tuin tas, heb namelijk geen achterom dus moet alles door de woonkamer sjouwen. Het werkt wel, maar reken er wel op dat je ongeveer 1 keer per jaar een nieuwe moet kopen. Alhoewel, de mijne kwam van de Lidl dus misschien ligt het daaraan. Zit er nu aan te denken om misschien een soort plastic trolley te kopen zodat ik niet meer hoef te sjouwen. Is soms echt niet te doen namelijk haha.
Fay ik heb hier ook zo'n grote tuin tas, heb namelijk geen achterom dus moet alles door de woonkamer sjouwen. Het werkt wel, maar reken er wel op dat je ongeveer 1 keer per jaar een nieuwe moet kopen. Alhoewel, de mijne kwam van de Lidl dus misschien ligt het daaraan. Zit er nu aan te denken om misschien een soort plastic trolley te kopen zodat ik niet meer hoef te sjouwen. Is soms echt niet te doen namelijk haha.
zaterdag 18 maart 2017 om 11:42
Frambozen: is een 'hondje' voor jou geen idee? Dat is een plank met wieltjes eronder, kun je een cementkuip op zetten en door je huis rollen. Sorry, ik ook met mijn cementkuip.... Die dingen zijn zo handig als wat, kosten geen drol en je kunt er zo veel mee. Leuk als kinderbadje, ingegraven als mini vijver, als plantenbak voor agressieve bamboe, ( ook ingegraven) in de winter als overwinterplek voor dahliaknollen in een bedje turf, en zo meer. Omgekeerd met een kleedje erover is het een bijzettafeltje in de tuin tijdens feestjes en barbeknoeis..
zaterdag 18 maart 2017 om 12:37
Hahaha Tuingravin. Misschien moeten we je cementkuip gravin gaan noemen? Vooruit ik ga er eens naar kijken. Zo'n hondje hebben we niet, maar dat is natuurlijk zo aan te schaffen. Ik zat al wel te denken om zo'n kuip in te graven voor een vijvertje. Dankjewel voor je tips!
Case-je ja leuk he. Daardoor blijf ik ook terugkomen. Het is zo gezellig en leerzaam hier.
Weer een leuke website gevonden; 1. Jungle tuin 2. Vreeken
Case-je ja leuk he. Daardoor blijf ik ook terugkomen. Het is zo gezellig en leerzaam hier.
Weer een leuke website gevonden; 1. Jungle tuin 2. Vreeken
zaterdag 18 maart 2017 om 13:53
Ah, de regen hier doet wonderen! Er gaan allemaal knoppen van boompjes open hier! Morgen langs het tuincentrum voor wat leuke voortuinplanten. Voortuin is pal op het zuiden en vrij groot. Vorig jaar groot stuk onttegeld dus daar moet nu nog wel wat bij. Heb vorig jaar flink wat framboos geplant daar en dat komt idd enorm op. Mocht er iemand nog stekjes zoeken regio zaanstreek dan hoor ik het wel, je trekt ze er idd zo uit en dan weer de grond in!
(Buurman schoot in een directe depressie toen hij zag dat ik allemaal frambozen erin deed vorig jaar, maarja, ik luister niet zo goed ).
(Buurman schoot in een directe depressie toen hij zag dat ik allemaal frambozen erin deed vorig jaar, maarja, ik luister niet zo goed ).