Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Marnamai schreef:
29-09-2019 00:00
Ik organiseer toevallig maandagavond voor de 2de keer een feestje dit jaar :-).

Vorig feestje ergens in de zomer met een vriendin.
Dit keer mijn ouders en schoonmoeder.

Gemiddeld een 2 à 3 feestjes per jaar.

Ik spreek daarbuiten heus nog wel af met een vriendin, maar dan zonder hele maaltijden en max een uur of 3.

Meer bezoek geen enkele nood aan.
Ik hoef niet continu anderen om mij heen om gelukkig te zijn.
1 vriendin op visite en jij vindt dat je dan een feest geeft ?

Owwww-keeeeee ....... o_o
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:56
Nou, als ik hier lees hebben de meeste mensen gewoon kutvrienden. Die kennelijk misbruik van ze maken, ze afzeiken, niet doorhebben dat ze niet welkom zijn of het wel doorhebben maar dan toch blijven. En heel eerlijk: de meeste mensen in dit topic lezen zelf ook niet alsof ze zelf lieve vrienden zijn, want ze hebben eigenlijk een hekel aan iedereen die in hun leven is en hoewel ze die mensen het liefst zouden schieten doen ze heel huichelachtig alsof ze ze mogen.

Het is dus niet op basis van wel of niet eten geven of wel of niet van onverwacht bezoek houden dat ik het allemaal nogal treurig vind lezen, maar gewoon omdat de meeste mensen echt hele nare, vervelende relaties met vervelende mensen omschrijven en dat dan kennelijk toch vriendschap noemen.

Tsja, dat bevestigt alleen dat jij raar leest.
blijfgewoonbianca schreef:
29-09-2019 00:05
1 vriendin op visite en jij vindt dat je dan een feest geeft ?

Owwww-keeeeee ....... o_o
Van zodra er bezoek over de vloer is dat blijft mee-eten en waar ik uitgebreid voor sta te koken, is het hier altijd een feestje :-).

Of er nu 4 man rond de tafel zit of 10.
(Vriendin had nog een kind mee en mijn man was thuis.)

Welke regel zegt dat iets geen feestje is :-D ?
Vanaf hoeveel personen kan het wel als feest gezien worden?
Als er servetten en goed zondags servies op tafel ligt?
Als er bubbels - champagne / cava - zijn?
luiwammes schreef:
25-09-2019 14:19
Mensen die tijdens het eten komen kunnen altijd aanschuiven. We zijn maar met 2 en koken altijd ruim omdat afgepast voor 2 koken niet handig is. En als er nog wat nodig is, dan halen we wel wat bij, of er ligt altijd nog wat extra groente die we erbij kunnen doen.
Hier kan ik me echt niets bij voorstellen. Ten eerste, wie komt er op etenstijd onaangekondigd bij je langs en verwacht dan mee kunnen eten?
Misschien afgezien van een jongere die nog niet zo lang het huis uit is en bij ouders langsgaat ofzo.
En ten tweede, hoe moet ik dit dan voor me zien? Jij zit met je partner met nog driekwart bord eten voor je neus en er staan mensen voor je deur. Dan haal je nog wat bij? Dan ga je extra groenten koken? En ondertussen staat je eten op tafel koud te worden. Dat gaat dan, als je de aanvullingen voor de onverwachte gasten geregeld hebt, in de magnetron om weer op te warmen ofzo? En van de schnitzel of de karbonade die al op je bord lag snij je dan even de helft af voor de gasten?
28-09-2019 23:09
“ ben je thuis dan kom ik nu een bakkie doen “ scheelt hooguit 5 min met “ dingdong hier ben ik “
Ik vind het dan lastig om nee te zeggen. En als ik geen zin heb voel ik me verplicht om ja te zeggen of een smoes te verzinnen.
WAnt zeggen dat ik wel thuis ben mAar geen zin heb komt ook niet leuk over en ik denk dat het bij aanwaaimensen eerder als onprettig wordt ervaren.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:49
Ik ging vandaag gepland op een verlate verjaarsvisite omdat ik op het echte feestje niet kon. Terwijl ik daar zat belde er iemand dat ie onverwacht voor mijn deur stond. Degene waar ik op bezoek was riep toen "oh, die heb ik lang niet gezien, laat hierheen komen!"
Vervolgens werd zij gebeld door iemand die ik ook ken, en toen riep zij natuurlijk "Fash is hier ook met de kinderen!" dus die besloot ook langs te komen. Vervolgens namen de pubers ook nog wat aanhang mee.

En zo werd wat begon als een low key bezoekje (we hadden bijvoorbeeld ook allemaal gewoon onze bankhangkleding aan) ineens tóch een heel gezellig feestje.

Ik hou ervan.
Wat een grappig voorbeeld. Ik zou willen dat ik zo was als de gastvrouw uit jouw voorbeeld. Ik zou het echt lastig vinden om zo flexibel te zijn. Opeens een heel huis vol terwijl je daar niet op rekent, druk en dan ook nog voor iedereen zorgen. Ik ben daar echt slecht in. Ik vind mezelf dan ook niet sociaal. Naar een feestje toe met anderen vind ik dan wel leuk. Zolang het maar niet bij mij thuis is en zeker niet spontaan. Daar krijg ik spanning van.
Wat een grappig topic! En wat een verschillende visies. Ik vraag me af of er stiekem in mijn kring ook mensen zijn die spontaniteit vervelend vinden, daar ga ik overigens niet van uit. Maar, zet je wel aan het denken.

Ikzelf vind het altijd supergezellig. Ik heb ook niet een hele grote sociale kring. Familie is sowieso altijd welkom op elk willekeurig tijdstip. Zit vaak genoeg in m'n pyjama en m'n huis is vaak een rommeltje. Boeit me niet. De mensen die bij mij over de vloer komen, zijn mensen die heel dicht bij me staan en kennen me goed genoeg. Ik ga me echt niet uitsloven dan. Heb ook vaak niks speciaals in huis, gewoon de standaard dingen zoals koffie en daar moet je het maar mee doen. Ik ga echt niet speciaal naar de winkel dan. Met eten zien we dan ook wel of we samen eten of niet.

Als ik ander soort bezoek krijg, mensen die ik 1x in het halfjaar zie ofzo, dan zorg ik wel dat m'n huis beetje netjes is en vraag ik of iemand blijft eten ja of nee. Zo'n bezoek is dan dus niet spontaan en plannen we dan in.

Heb m'n beste vriendin waarbij ik helemaal comfy ben en we doen zelfs soms een dutje samen. Zo zijn we gewoon. Dan kijken we dan wel wat we doen met eten enzo. Lekker bankhangen met z'n 2.. heerlijk zo'n band.

Ik hecht dan ook niet zoveel waarde aan eten en eet eigenlijk gewoon wanneer ik trek heb. Niet op gezette tijden.

Ligt dus helemaal aan degene die komt hoe gastvrij ik ben.

Uitgebreid koken doe ik in ieder geval nooit (tenzij ik iets bijzonders ga maken en iemand specifiek uitnodig om te komen eten). Vreet maar wat de pot schaft en anders heb je pech.. graag of niet ;-D

Ik vind het heel erg belangrijk om 100% mezelf te kunnen zijn bij mensen die mijn huis binnenkomen en ga me dus ook niet anders voordoen. Soms tref je me in joggingbroek met m'n aanrecht vol vaat en soms ben ik wel aangekleed en is het netjes in huis. Ligt eraan.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:44
Wauw, dan krijg je wel heeeeeeeel erg weinig bezoek als een blikje cola langer dan 2 jaar in de kast blijft staan. Ik heb in de zomer bijvoorbeeld al wekelijks wel een spontane barbecue met naast mijn eigen gezin nog minstens 4 tot 8 man extra.
En daar ga je weer. Weer zal jouw manier veel socialer zijn.
Begrijp je nou echt niet dat mensen verschillend zijn?
Ik vind dat ik gastvrij ben.
Het gebeurd eigenlijk nooit dat mensen onaangekondigd langs komen.
Als ik weet dat er iemand langs komt, zorg ik voor extra hapjes en drinken wat diegene lekker vind.
Ook zorg ik dat het huis is opgeruimd.
Mocht je onverwachts langs komen, dan kan het zijn dat het huis beetje rommelig is, dat er niet super veel keuze is om te drinken en dat ik in mijn joggingbroek zit.
Mocht je net voor etenstijd komen, dan delen we het eten of maak ik er iets bij.
Mocht je tijdens het eten komen, dan vraag ik of je ook iets lust (vaak zeggen ze dan nee en dan eet ik in de tussentijd verder.
Verder heb ik ook vrienden die wat verder weg wonen en die dan hier willen slapen, ook geen probleem.

Verder vind ik het altijd belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt.

Maar het kan zomaar zijn dat andere een andere interpretatie hebben van gastvrijheid natuurlijk:)
28-09-2019 23:09
“ ben je thuis dan kom ik nu een bakkie doen “ scheelt hooguit 5 min met “ dingdong hier ben ik “
Ik verwacht dan ook dat men vanochtend appt als men zin heeft om vanmiddag wat af te spreken. Dan kan ik nog schakelen en me er op instellen of ik kan zeggen dat vanmiddag me niet uitkomt.
bluewaterrr schreef:
29-09-2019 00:39
Hier kan ik me echt niets bij voorstellen. Ten eerste, wie komt er op etenstijd onaangekondigd bij je langs en verwacht dan mee kunnen eten?
Misschien afgezien van een jongere die nog niet zo lang het huis uit is en bij ouders langsgaat ofzo.
En ten tweede, hoe moet ik dit dan voor me zien? Jij zit met je partner met nog driekwart bord eten voor je neus en er staan mensen voor je deur. Dan haal je nog wat bij? Dan ga je extra groenten koken? En ondertussen staat je eten op tafel koud te worden. Dat gaat dan, als je de aanvullingen voor de onverwachte gasten geregeld hebt, in de magnetron om weer op te warmen ofzo? En van de schnitzel of de karbonade die al op je bord lag snij je dan even de helft af voor de gasten?
Geen/minder vaak agv maken. Een pasta of een ander 1pansgerecht deel je makkelijk door meer mensen.
Agv maakt mee eten lastig.
Gerechten uit landen waar mee eten gebruikelijker is zijn ook makkelijker te delen.
whateverever schreef:
29-09-2019 08:04
Geen/minder vaak agv maken. Een pasta of een ander 1pansgerecht deel je makkelijk door meer mensen.
Gerechten uit landen waar mee eten gebruikelijker is zijn ook makkelijker te delen.

Ja hallo zeg! Moet je dan je eigen eetgewoontes gaan veranderen omdat er wel eens onverwacht mensen zouden kunnen willen mee-eten?
Ik dacht het niet.

Ik vind mezelf best gastvrij. Ik heb altijd koffie, thee, koek, borrels, fris en chips of zoutjes in huis voor onverwachte visite, maar met eten ben ik NIET flexibel.
Mensen hebben maar gewoon het fatsoen om niet onder etenstijd te komen, of anders gewoon ruim van te voren aan te kondigen dat ze willen mee-eten, zodat ik op die wens kan inspelen.
Zo dan.
whateverever schreef:
29-09-2019 08:04
Maar je gaat toch niet iets anders koken dat wat je wil eten omdat er misschien onaangekondigde gasten voor de deur staan?
Ik eet uberhaupt al vrijwel nooit pasta/rijst/aardappelen bij mijn vis of vlees. Eieren en kaas, daar heb ik altijd voldoende van in huis. Een kaasomelet kan ik dus wel maken.
herfstappeltaart schreef:
29-09-2019 08:08
Ja hallo zeg! Moet je dan je eigen eetgewoontes gaan veranderen omdat er wel eens onverwacht mensen zouden kunnen willen mee-eten?
Ik dacht het niet.

Ik vind mezelf best gastvrij. Ik heb altijd koffie, thee, koek, borrels, fris en chips of zoutjes in huis voor onverwachte visite, maar met eten ben ik NIET flexibel.
Mensen hebben maar gewoon het fatsoen om niet onder etenstijd te komen, of anders gewoon ruim van te voren aan te kondigen dat ze willen mee-eten, zodat ik op die wens kan inspelen.
Zo dan.
Zo bedoel ik het niet.
Iedereen staat het vrij te eten wat ze maar willen.
Ik geef alleen een tip voor als je mee eten makkelijker zou willen maken.
whateverever schreef:
29-09-2019 08:12
Zo bedoel ik het niet.

Oke. Nou misschien heeft iemand er iets aan. Ik hoor niet bij die groep. :lol:
redbulletje schreef:
29-09-2019 08:08
Maar je gaat toch niet iets anders koken dat wat je wil eten omdat er misschien onaangekondigde gasten voor de deur staan?
Ik eet uberhaupt al vrijwel nooit pasta/rijst/aardappelen bij mijn vis of vlees. Eieren en kaas, daar heb ik altijd voldoende van in huis. Een kaasomelet kan ik dus wel maken.
Zie mijn vorige reactie op herfstappeltaart.
Was niet de bedoeling dat het zo overkwam.🙂
herfstappeltaart schreef:
29-09-2019 08:14
Oke. Nou misschien heeft iemand er iets aan. Ik hoor niet bij die groep. :lol:
Dat laatste mag. Echt.
whateverever schreef:
29-09-2019 08:12
Zo bedoel ik het niet.
Ik wil dat mijn potentiele gasten van te voren met mij overleggen op welke dag wij afspreken dat ze bij mij op bezoek komen en of ze dan willen blijven eten.
redbulletje schreef:
29-09-2019 08:16
Ik wil dat mijn potentiele gasten van te voren met mij overleggen op welke dag wij afspreken dat ze bij mij op bezoek komen en of ze dan willen blijven eten.
Nogmaals, dat mag.
bluewaterrr schreef:
29-09-2019 00:39

Nee, natuurlijk niet. Als er iemand voor de deur staat terwijl je zit te eten, zeg je “Hee, wat leuk dat jullie er zijn! Sorry, wij zaten net nog te eten, maar ga lekker zitten!”

At je toevallig pasta of nasi of iets waarvan nog een pan vol op het fornuis staat zeg je “hadden jullie al gegeten? Er is genoeg hoor!”

Maar at je AGV dan zeg je “pak lekker wat te drinken, we zijn zo klaar”

En komt iemand voor het eten als je op het punt staat te koken dan pas je wat je ging koken aan aan de hoeveelheid mensen die er inmiddels zijn.
Am Yisrael Chai!
Ik heb altijd wel een puber extra aan tafel zo'n 2 x per week en dan is er genoeg soms moet er gedeeld worden. Met een groot gezin liggen de kasten meestal vol, maar ja die kunnen met pubers ook zo weer leeg zijn.

Voor onverwachts bezoek is koffie/thee/fris/wijn en er is meestal wel wat te snacken ( behalve einde van de week dan is het meeste wel op )

Het komt verder niet vaak voor dat er onverwacht bezoek is dat ook mee wil eten, ik zit daar ook niet zo op te wachten na een drukke werkdag en mijn weekenden plan ik in zoals het uitkomt.
Mijn beste vriendinnen zijn altijd welkom ze weten echter dat ik bezoek liever van te voren weet, maar soms komt er een die dan een fles wijn meeneemt met een zak noten en even neerstrijkt. Dat vind ik vaak wel gezellig.

De reden dat ik het niet prettig vind, is omdat ik gewoon niet altijd lekkers in huis heb en ik wel iets wil hebben om aan te bieden, ook al wordt dat niet perse verwacht van onverwachts bezoek.

Bezoek heb ik liever vooraf gepland, ik zorg dan voor hapjes en drankjes en een lekkere maaltijd, daar maak ik dan werk van.

Andersom zal ik ook niet snel onaangekondigd komen, soms app ik even of het uitkomt, en het ligt aan het tijdstip, maar vaak neem ik dan iets mee van de bakker rond koffietijd, wat tapas rond borreltijd.
Met lege handen onverwachts aankomen doe ik eigenlijk niet, ook omdat ik weet dat mijn vriendinnen ook een vol en druk leven hebben.
Ik vind spontane situaties altijd wel gezellig. Aangezien ik alleen ben heb ik geen hele voorraden in huis. Dus als er iemand spontaan komt aanzetten zeg ik dat ook gewoon “ik heb niet zoveel in huis” dan haalt of de 1 even nog wat bij de Suup of ik fiets er nog even naar toe.
Andersom ook, als ik spontaan langs kom, vraag ik of diegene nog wat nodig heeft dan haal ik dat gewoon.

Afspraken die van te voren worden gemaakt worden ook vaak beter bediend want dan heb ik leuke dingen in huis, maar dat is het niet het belangrijkste. Het gaat toch om de gezelligheid?
pipootje schreef:
29-09-2019 07:23
En daar ga je weer. Weer zal jouw manier veel socialer zijn.
Begrijp je nou echt niet dat mensen verschillend zijn?
Ik vraag me ook af wat dat sociale gedoe allemaal kost. Elke week 4 tot 8 gasten ! 10 € pp ben je zo kwijt aan vlees, dranken, salades,...dan zit je toch direct aan enkele honderden euro’s per maand ? Als ik dat zou doen zou ik de rest van de maand wel heel dikwijls rond etenstijd bij vrienden moeten binnenvallen om spontaan mee te eten want dan was mijn boodschappenbudget op.
Duchesnea schreef:
29-09-2019 08:43
Ik vraag me ook af wat dat sociale gedoe allemaal kost. Elke week 4 tot 8 gasten ! 10 € pp ben je zo kwijt aan vlees, dranken, salades,...dan zit je toch direct aan enkele honderden euro’s per maand ? Als ik dat zou doen zou ik de rest van de maand wel heel dikwijls rond etenstijd bij vrienden moeten binnenvallen om spontaan mee te eten want dan was mijn boodschappenbudget op.
Niet zoveel.
Ik koop vaak ah verspakketten met 35% korting, wat andere dingen erbij en dat is het wel.
Er is geen keuze voor mee eters in wat er op tafel komt.
Qua drinken is er water en ah huismerk frisdrank, qua snacks iets hartigs en iets zoets.
Andere dingen als ik er zelf zin in, die deel ook soms niet, soms met vrienden van zoon die het graag lusten en ik erg mag.
Sommigen nemen ook zelf eten en drinken mee, win-win.
Duchesnea schreef:
29-09-2019 08:43
Welnee. Ik hoef meestal zelfs geen extra boodschappen te doen. Het is juist andersom: als ik alleen met mijn eigen gezin barbecue en dan gewoon haal wat we allemaal lekker vinden, dan hou ik een heleboel over. Vlees gaat dus bij voorbaat al een groot deel de vriezer in, maar van salades zit ik anders de rest van de week verplicht salade te eten of ik gooi een groot deel weg. Nou, dat laatste vind ik zonde, dus ik nodig dan liever wat mensen uit om mee te eten. Ik heb het immers toch al gekocht, het is ook zonde als vlees bijvoorbeeld zelfs uit de vriezer bijvoorbeeld niet opgaat.

Ik koop hooguit wat stokbrood extra en zaken als kruidenboter en aioli en humus gaan wat sneller op, maar dat is het ook wel.

Mensen hoeven van mij ook niks mee te nemen, al doen sommige vrienden dat wel altijd. En dan heb ik dus alsnog veel te veel over, dus dat heb ik liever niet. Dan heb ik liever dat ze drank meenemen maar ook dat heb ik eigenlijk altijd zelf wel in huis.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven