Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 22:59
Maar...blijft mijn vraag staan : mag de rest dat niet, dat spontane, of zijn die twee van nature anders dat ze dat wel spontaan doen? Is dat spontane ooit afgesproken / is daar naar gevraagd en toestemming voor gegeven is dat s p o n t a a n ontstaan ?
Ik weet iig zeker dat sommige mensen het niet in hun hoofd moeten halen spontaan langs te komen. Verder kan ik gewoon niet zo goed uitleggen wat ik bedoel en het doet er ook niet zoveel toe. Ik ga langzaam eens de avond afsluiten.
whateverever wijzigde dit bericht op 28-09-2019 23:04
0.18% gewijzigd
impala schreef:
28-09-2019 22:33
Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat Shifty gewoon een punt heeft? En dat doorgaans, normaal gesproken, de meeste mensen niet zitten te wachten op onaangekondigd bezoek? En dat die ene vriendin van jou een uitzondering is?
Ik heb 1 vriendin die niet tegen onaangekondigd bezoek kan, dus daar hou ik uiteraard rekening mee, maar verder is het in mijn omgeving heel normaal om onaangekondigd bij iemand aan te waaien. Of hooguit dat je kort vantevoren een appje/belletje krijgt of je thuis bent.

Dus ik weet niet of Shifty een punt heeft. Hier op viva wel blijkbaar, maar in mijn echte leven niet. Gelukkig maar, want ik vind die spontane bezoekjes veel leuker dan afspraken moeten maken om nota bene je vrienden te mogen zien.
*Kettricken* schreef:
28-09-2019 23:04
Ik heb 1 vriendin die niet tegen onaangekondigd bezoek kan, dus daar hou ik uiteraard rekening mee, maar verder is het in mijn omgeving heel normaal om onaangekondigd bij iemand aan te waaien. Of hooguit dat je kort vantevoren een appje/belletje krijgt of je thuis bent.

Dus ik weet niet of Shifty een punt heeft. Hier op viva wel blijkbaar, maar in mijn echte leven niet. Gelukkig maar, want ik vind die spontane bezoekjes veel leuker dan afspraken moeten maken om nota bene je vrienden te mogen zien.
Ja duh, dat appje of belletje maakt het hele verschil.
.
impala schreef:
28-09-2019 23:07
“ ben je thuis dan kom ik nu een bakkie doen “ scheelt hooguit 5 min met “ dingdong hier ben ik “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
impala schreef:
28-09-2019 23:07
Precies.
28-09-2019 23:09
“ ben je thuis dan kom ik nu een bakkie doen “ scheelt hooguit 5 min met “ dingdong hier ben ik “
Geeft meer ruimte om iemand af te poeieren. Ja ben thuis, maar druk, moet zo weg, komt niet zo goed uit... Is stuk makkelijker over de app of telefoon dan wanneer iemand al op de stoep staat.
Ik zou zeggen, probeer het ook eens en geef je vrienden wat meer ruimte om eens nee te zeggen.
.
impala schreef:
28-09-2019 23:17
Geeft meer ruimte om iemand af te poeieren. Ja ben thuis, maar druk, moet zo weg, komt niet zo goed uit... Is stuk makkelijker over de app of telefoon dan wanneer iemand al op de stoep staat.
Ik zou zeggen, probeer het ook eens en geef je vrienden wat meer ruimte om eens nee te zeggen.
Wat aanmatigend, zeg. Bah.
impala schreef:
Ik lees mijn berichten vaak pas 3 uur later.
En antwoorden is al helemaal drama ("doe ik zodadelijk wel" om 2 dagen later vast te stellen dat ik nog altijd niet gereageerd heb).

Dat bakkie dat bianca in gedachten had is tegen dan al lang koud :-D.
impala schreef:
Waarom zou je vrienden af willen poeieren ?
Probeer jij eens eerlijk en sociaal te zijn. Echt, wordt je leven zo veel leuker van. En die van je mensen om je heen ook. Wie weet maak je dan zelfs wel vrienden.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 28-09-2019 23:27
0.35% gewijzigd
*wrong topic*
28-09-2019 23:22
Waarom zou je vrienden af willen poeieren ?
Probeer jij eens eerlijk en sociaal te zij . Echt, word je leven zo veel leuker van. En die van je mensen om je heen ook. Wie weet maak je dan zelfs wel vrienden.
Ik lees hier veel mensen die zich bij onverwacht bezoek juist gedwongen voelen oneerlijk te zijn en veinzen dat ze het gezellig vinden.
Ik ben zelf idd zo 'aso' om gewoon te zeggen dat het niet goed uitkomt. Dat is mijn idee van eerlijkheid in vriendschap.
.
28-09-2019 22:13
Nee, maar je noemt mij net wel lomp omdat ik dus zomaar ergens op de stoep sta.

Nee, jij voelt je aangesproken als ik een type omschrijf dat onuitgenodigd binnenvalt en het concept van welkom zijn laat afhangen van het feit of de ander je buiten gooit.
impala schreef:
28-09-2019 23:29
Ik lees hier veel mensen die zich bij onverwacht bezoek juist gedwongen voelen oneerlijk te zijn en veinzen dat ze het gezellig vinden.
Ik ben zelf idd zo 'aso' om gewoon te zeggen dat het niet goed uitkomt. Dat is mijn idee van eerlijkheid in vriendschap.
Ja, jouw idee ; je zegt het goed.
Als ik me door Viva mijn leven zou moeten laten voorschrijven, op welke pijler / forummers kan ik me dan het best richten ? Als de psychepijler leidend zou zijn kwam er nooit meer iemand bij iemand over de vloer.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 23:38
Nee, jij voelt je aangesproken als ik een type omschrijf dat onuitgenodigd binnenvalt en het concept van welkom zijn laat afhangen van het feit of de ander je buiten gooit.
Als het mijn vriendin niet uitkomt gooit ze me er meteen, of na vijf minuten weer uit, ja. Dat past dan toch binnen jouw omschrijving ?
28-09-2019 23:41
Als het mijn vriendin niet uitkomt gooit ze me er meteen, of na vijf minuten weer uit, ja. Dat past dan toch binnen jouw omschrijving ?

Ik heb er ook niks op tegen als je je daardoor aangesproken voelt.
impala schreef:
28-09-2019 23:29
Hoe kun je nou veinzen bij vrienden ? Die hebben dat binnen 1 minuut door.
En een beetje sociaal ontwikkelde niet-vrienden hooguit na 5. Maar dan ben je wel al traag, hoor.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 23:43
Ik heb er ook niks op tegen als je je daardoor aangesproken voelt.
Ik maakte me ook geen illusies, hoor.
Marnamai schreef:
28-09-2019 18:47
Maar die ondingen hebben dus ook een vervaldatum.

Die verdomd snel is.
(Ik geloof dat ze 1 à 2 jaar goed blijven.)

Wij zijn er dus al verschillende keren tegenaan gelopen dat ik zo'n halve liter open trek en dat ie niet meer goed is.
Cola, fruitsap, ...
Wauw, dan krijg je wel heeeeeeeel erg weinig bezoek als een blikje cola langer dan 2 jaar in de kast blijft staan. Ik heb in de zomer bijvoorbeeld al wekelijks wel een spontane barbecue met naast mijn eigen gezin nog minstens 4 tot 8 man extra.
Am Yisrael Chai!
28-09-2019 23:39
Ja, jouw idee ; je zegt het goed.
Als ik me door Viva mijn leven zou moeten laten voorschrijven, op welke pijler / forummers kan ik me dan het best richten ? Als de psychepijler leidend zou zijn kwam er nooit meer iemand bij iemand over de vloer.
De psychepijler? Ik kan je nu helemaal niet meer volgen hoor.
impala wijzigde dit bericht op 28-09-2019 23:50
1.13% gewijzigd
.
Ik ging vandaag gepland op een verlate verjaarsvisite omdat ik op het echte feestje niet kon. Terwijl ik daar zat belde er iemand dat ie onverwacht voor mijn deur stond. Degene waar ik op bezoek was riep toen "oh, die heb ik lang niet gezien, laat hierheen komen!"
Vervolgens werd zij gebeld door iemand die ik ook ken, en toen riep zij natuurlijk "Fash is hier ook met de kinderen!" dus die besloot ook langs te komen. Vervolgens namen de pubers ook nog wat aanhang mee.

En zo werd wat begon als een low key bezoekje (we hadden bijvoorbeeld ook allemaal gewoon onze bankhangkleding aan) ineens tóch een heel gezellig feestje.

Ik hou ervan.
Am Yisrael Chai!
28-09-2019 23:43
Hoe kun je nou veinzen bij vrienden ? Die hebben dat binnen 1 minuut door.
En een beetje sociaal ontwikkelde niet-vrienden hooguit na 5. Maar dan ben je wel al traag, hoor.
Ik ben toch écht fantastisch goed in maskers opzetten.
Behalve in eigen huis met alleen man en katten in de buurt doe ik een hele dag niets anders.

Maar van zodra er iemand anders in de buurt is, speel ik toch echt de vrolijke gezellige Marnamai.

De bergen stress die het mij kost en dat ik écht wel moet bijkomen nadien van al dat "sociaal wenselijk gedrag" zien mensen achteraf niet als ze de deur uit zijn.

En ik heb die stress best over voor vrienden.
Maar dus wel op een gepland moment zodat het mij niet nog meer stress kost omdat er niets in orde en geregeld is.
En mijn hoofd (en lijf) nadien gewoon helemaal explodeert.

Dus ja, als ik niet reageer op jouw sms over koffie wil dat zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben.
En hoef je dus een half uur later niet voor mijn deur te staan met de mededeling "seg, je reageerde niet op mijn bericht, ik kom maar gewoon langs".
Want ja, ik zal je binnen laten (inwendig zwaar vloekend), maar ik moet er nadien wel 3 dagen van bekomen.

En jep, vrienden, collega's en het merendeel van familie kennen mij dus écht niet anders dan "die vrolijke Marnamai".
impala schreef:
28-09-2019 22:33
Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat Shifty gewoon een punt heeft? En dat doorgaans, normaal gesproken, de meeste mensen niet zitten te wachten op onaangekondigd bezoek? En dat die ene vriendin van jou een uitzondering is?
Nou, als ik hier lees hebben de meeste mensen gewoon kutvrienden. Die kennelijk misbruik van ze maken, ze afzeiken, niet doorhebben dat ze niet welkom zijn of het wel doorhebben maar dan toch blijven. En heel eerlijk: de meeste mensen in dit topic lezen zelf ook niet alsof ze zelf lieve vrienden zijn, want ze hebben eigenlijk een hekel aan iedereen die in hun leven is en hoewel ze die mensen het liefst zouden schieten doen ze heel huichelachtig alsof ze ze mogen.

Het is dus niet op basis van wel of niet eten geven of wel of niet van onverwacht bezoek houden dat ik het allemaal nogal treurig vind lezen, maar gewoon omdat de meeste mensen echt hele nare, vervelende relaties met vervelende mensen omschrijven en dat dan kennelijk toch vriendschap noemen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:44
Wauw, dan krijg je wel heeeeeeeel erg weinig bezoek als een blikje cola langer dan 2 jaar in de kast blijft staan. Ik heb in de zomer bijvoorbeeld al wekelijks wel een spontane barbecue met naast mijn eigen gezin nog minstens 4 tot 8 man extra.
Ik organiseer toevallig maandagavond voor de 2de keer een feestje dit jaar :-).

Vorig feestje ergens in de zomer met een vriendin.
Dit keer mijn ouders en schoonmoeder.

Gemiddeld een 2 à 3 feestjes per jaar.

Ik spreek daarbuiten heus nog wel af met een vriendin, maar dan zonder hele maaltijden en max een uur of 3.

Meer bezoek geen enkele nood aan.
Ik hoef niet continu anderen om mij heen om gelukkig te zijn.
impala schreef:
28-09-2019 23:49
De psychepijler? Ik kan je nu helemaal niet meer volgen hoor.
Dat snap ik dan weer wel.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:56
Nou, als ik hier lees hebben de meeste mensen gewoon kutvrienden. Die kennelijk misbruik van ze maken, ze afzeiken, niet doorhebben dat ze niet welkom zijn of het wel doorhebben maar dan toch blijven. En heel eerlijk: de meeste mensen in dit topic lezen zelf ook niet alsof ze zelf lieve vrienden zijn, want ze hebben eigenlijk een hekel aan iedereen die in hun leven is en hoewel ze die mensen het liefst zouden schieten doen ze heel huichelachtig alsof ze ze mogen.

Het is dus niet op basis van wel of niet eten geven of wel of niet van onverwacht bezoek houden dat ik het allemaal nogal treurig vind lezen, maar gewoon omdat de meeste mensen echt hele nare, vervelende relaties met vervelende mensen omschrijven en dat dan kennelijk toch vriendschap noemen.
Dus dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven