Hoge eindafrekening.....

22-06-2012 20:14 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal...

Even een vraag, vandaag de eindafrekening gehad: Bijbetalen ruim 700euro!!

Nu is deze winter mijn ketel kapot geweest, (ik woon in een huurhuis). Het was wel heel warm in huis gebeld en er kwam iemand langs bleek dat er condens in de ketel kwam doordat hij verkeerd hing. Terwijl een maand eerder nog iemand voor onderhoud was geweest. Hierdoor is het meganisme vast gaan zitten en ging de verwarming niet meer uit.... Geen idee dus hoe lang dit heeft geduurd... Maar zou zomaar meer dan een maand kunnen zijn.

Denken jullie dat ik de woningbouw en anders het bedrijf wat onderhoud pleegt aan mijn ketel, mee kan laten betalen aan deze veel te hoge rekening?

Bedankt alvast voor de eventuele reacties.
Nee..
Internagelaktisch
Als het voortdurend warm is, dan verbruik je dus ook voortdurend energie. Heb je destijds ook meteen kenbaar gemaakt aan de woningbouw dat dit niet wenselijk is? Zo niet, dan heb je een maand in de winter het heel erg fijn en warm gehad en kan ik er helaas geen chocola van maken.
Veel te warm! Ben na het onderhoud een tijdje weg geweest en toen ik thuis kwam merkte ik dus dat het wel heeeeeeeeeel warm was in huis, meteen gebeld! Een week ofzo later kwam er iemand. Ik weet dus niet hoe ik dit had kunnen voorkomen bovendien denk ik dat die man die het onderhoud kwam doen dit had moeten zien. De ketel hing immers verkeerd.

Denken jullie echt dat ik dit zelf moet gaan betalen?:(
ik denk het wel. Ik denk dat ze er geen boodschap aan hebben dat jij het niet gemerkt hebt omdat je weg was. ( de woningbouw)

Je zou het kunnen proberen bij het energiebedrijf, aangezien je net een controle had gehad, maar ik geef je niet een grote kans.
Je zal dit sowieso zelf moeten betalen, want een energiemaatschappij heeft geen boodschap aan een conflict tussen jou en verhuurder. Vergeet niet dat de meter van de netbeheerder is, dus een energiemaatschappij kijkt puur naar de standen zoals ze door de netbeheerder worden doorgegeven.

Wellicht kan je aantonen dat je in die periode afwezig was en dat je samen met de woningbouw wil gaan zitten om dit te bespreken.
Hmmmm bedankt voor de reacties!

Ik zal eens gaan bellen maandag, ik kan natuurlijk wel aantonen dat ik toen weg was maar ik kan nooit aantonen dat er juist in die periode zoveel verbruikt is.

Balen!!

Zou het ook zo kunnen zijn dat het een 'naai'streek van de energiemaatschappij is. Aangezien ik net over ben gestapt naar een ander? Het is natuurlijk ook wel heel erg veel meer geld voor in verhouding zn korte periode meer verbruik....
Oh ben je net overgestapt? Heb je de meterstanden op je factuur gecontroleerd? Als je nieuwe leverancier de standen niet correct doorgeeft aan de netbeheerder dan gaat ze schatten. Dat kan je zien op je factuur.
Ik denk dat je dit toch echt zelf zult moeten ophoesten. Dat jij niet thuis was is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de wbv. Je hebt deze hoeveelheid gas gewoon verbruikt, ook al was dat ongewenst. En je had natuurlijk ook gewoon de gaskraan dicht kunnen draaien, of de ketel uit kunnen zetten.

Wel vervelend natuurlijk, zo'n groot bedrag.
energiemaatschappijen doen niet echt aan naaistreken. Ze werken misschien niet altijd even secuur, maar ze zullen echt niet wakker liggen van een klant die overstapt naar een andere leverancier.
Het kunnen 2 dingen zijn, de meterstanden kloppen niet of je hebt idd zoveel verbruikt. Nu moet je erachter zien te komen welke van de 2 het nu is en verder eens met Gember.
Nou, het kan wel kloppen het zit namelijk zo;

je betaalt maandelijks een evenredig bedrag, wat een gemiddelde is van een heel jaarverbruik. In de wintermaanden verbruik je meer dan de zomer, maar je betaalt maandelijks evenveel.

het is dan voor je portemonnee vaak ongunstig om na de winter/lente over te stappen naar andere leverancier, want dan heb je dus net de duurste maanden verbruikt, terwijl je aan dat verbruik in de zomermaanden dus nog meebetaald in je maandbedrag.

volg je me nog?
Ik zou inderdaad nog even kijken naar de meterstand, het zou heel goed kunnen zijn dat het daar aan ligt!
Oke dankjullie wel voor het meedenken! Ben nu niet thuis... Dus zal zo eerst eens even die standen controleren, heb ze wel vergeleken met de beginstanden bij mijn nieuwe leverancier en die waren gelijk maar zoals ik het nu begrijp komen die allemaal van de netwerkbeheerder af?

Iig bedankt voor jullie reacties:)

@vele68 ik volg je, maar het gaat om totaal 10 maanden dus niet een heel jaar, maar ook dat zal ik dan nog eens checken.
Die standen komen van jou uit, de standen die jij aan je nieuwe leverancier doorgeeft moeten doorgegeven worden aan de netbeheerder. Je oude leverancier gebruikt die standen om je af te rekenen. Een netbeheerder hoeft wettelijk maar 1 keer in de 3 jaar je standen op te komen meten, dus als je standen altijd geschat zijn geweest, dan kan je een probleem hebben met een hoge afrekening. Dus er zijn vele oorzaken mogelijk, bekijk eerst maar eens je meterstanden.
Ik zou de meterstanden zeker even checken. Dit heb ik ook ooit eens gehad. De meteropnemer had toen de standen verkeerd opgeschreven. Stond er een 1 waar een 0 moest staan. Moest ik zogenaamd 7000 euro bijbetalen. Mijn maandbedrag was dan ongeveer 600 euro geweest. En dat voor een woning van 60 vierkante meter. En een paar jaar eerder had men de meterstand van de vorige bewoner nog meegeteld. Of ik even (toen nog) 2000 gulden wilde neerleggen. Toen woonde ik er net een half jaar.
quote:xxxRosalitaxxx schreef op 22 juni 2012 @ 21:33:

Ik zou de meterstanden zeker even checken. Dit heb ik ook ooit eens gehad. De meteropnemer had toen de standen verkeerd opgeschreven. Stond er een 1 waar een 0 moest staan. Moest ik zogenaamd 7000 euro bijbetalen. Mijn maandbedrag was dan ongeveer 600 euro geweest. En dat voor een woning van 60 vierkante meter. En een paar jaar eerder had men de meterstand van de vorige bewoner nog meegeteld. Of ik even (toen nog) 2000 gulden wilde neerleggen. Toen woonde ik er net een half jaar. Dat is uiteindelijk wel allemaal rechtgetrokken neem ik aan?
Je kunt het bedrijf dat onderhoud aan de ketel heeft gepleegd aansprakelijk stellen voor het niet goed uitvoeren van dat onderhoud. Als het inderdaad de schuld van dat bedrijf is, dan is dat bedrijf aansprakelijk.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Jemig rosalita! Ik las laatst ook dat ze ergens de meter verkeerdom hadden geinstalleerd, van water geloof ik. Sta je ook even te kijken met een verbruik van 99925 kuub of zo.
.
it's a big club and you ain't in it
quote:gember999 schreef op 22 juni 2012 @ 21:54:

[...]

Dat is uiteindelijk wel allemaal rechtgetrokken neem ik aan?Gelukkig wel, maar vooral van dat laatste voorval stond ik zowat te hyperventileren. Foutje, bedankt!
quote:vele68 schreef op 22 juni 2012 @ 20:46:

Nou, het kan wel kloppen het zit namelijk zo;

je betaalt maandelijks een evenredig bedrag, wat een gemiddelde is van een heel jaarverbruik. In de wintermaanden verbruik je meer dan de zomer, maar je betaalt maandelijks evenveel.

het is dan voor je portemonnee vaak ongunstig om na de winter/lente over te stappen naar andere leverancier, want dan heb je dus net de duurste maanden verbruikt, terwijl je aan dat verbruik in de zomermaanden dus nog meebetaald in je maandbedrag.

volg je me nog?

Dit is natuurlijk een erg kromme redenering. Voor je portemonnee maakt het per saldo werkelijk helemaal niets uit, omdat er wordt afgerekend op actuele standen. Dus bij een leverancier heb je ook gewoon in de zomer dat bedrag betaalt en als je daar weg ging voor de winter begon heb je dus geld terug gekregen bij de eindafrekening. En als dat dezelfde leverancier was, heb je al in de zomer 'gespaard'.

Uiteindelijk betaal je gewoon exact je verbruik, dus maakt het moment van overstappen helemaal niets uit op jaarbasis. Het kan hoogstens zo lijken, omdat je de bijbetaling niet meer terugziet als besparing als je nu heel lang bij dezelfde leverancier blijft en je portie afrekening in de zomermaanden is, maar op jaarbasis is het hetzelfde. Je zult het dus wel terugzien als je bijv. je jaarafrekening in november krijgt nu, want dan krijg je weer veel geld terug.
quote:lantaarn schreef op 22 juni 2012 @ 20:36:

Zou het ook zo kunnen zijn dat het een 'naai'streek van de energiemaatschappij is. Aangezien ik net over ben gestapt naar een ander? Het is natuurlijk ook wel heel erg veel meer geld voor in verhouding zn korte periode meer verbruik....

Dat is onmogelijk. Dat gaat automatisch via zogenaamd 'berichtenverkeer' en daar komt geen medewerker bij kijken als alles goed gaat. Er zit hoogstens een opzegboete in dat bedrag als je nog een contract had lopen. Maar dan spreek je over 50-80 euro ofzo, niet over 700.

Check gewoon even de standen die je doorgaf bij je inhuizing en reken na of het klopt? Zo ja, dan moet je toch echt ruzie gaan maken met de woningbouw, want dan is dat gas wel echt verbruikt.

edit; of ruzie maken met dat cv-onderhoud bedrijf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven