hoge erfpacht amsterdam

23-10-2012 22:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

wij hebben interesse in een erg leuk appartementje, maar nu blijkt dat er een erfpacht is van 1900euro! Ik schrok daar nogal van... Mijn vraag; is dit "normaal" voor een appartement in Amsterdam? Ik heb uiteraard wat rond zitten neuzen op funda, maar ik zie niet vaak een bedrag wat zo hoog is...

Waar moet ik op letten? En wat betekend het nu eigenlijk?

Ik vind het een beetje moeilijk om het allemaal te begrijpen... altijd gehuurd, en nu dus van plan om te kopen....

bedankt voor jullie advies alvast!

matollo
Als dat per maand is, is dat erg veel geld. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat banken geen trek meer hebben in huizen met particuliere erfpacht. Daar zou ik ook eens naar kijken, of het erfpacht is van de gemeente of van een particulier.
Per maand? Jaar? Afkoop?
Erfpacht wordt toch meestal voor 50 jaar afgekocht?
Kijk, dat is echt niet per maand. Want dan zou dat leuke appartementje geen drol kosten. Dus per jaar. Vind ik persoonlijk nogal mee vallen dan. Zie het als vaste lasten die je maandelijks in het putje giet ten baten van woongenot.
quote:nienke2010 schreef op 23 oktober 2012 @ 22:50:

Erfpacht wordt toch meestal voor 50 jaar afgekocht?

Je hebt verschillende vormen van erfpacht. Op gewilde plekken zoals Amsterdam is het volgens mij vaak maandelijks.

Wij hebben een huis op erfpacht gekocht en de erfpacht is dan ook meteen levenslang afgekocht. Maar wij wonen dan ook niet in Amsterdam.
Met een woning met erfpacht zou ik op dit moment heel erg oppassen. Banken zijn er qua hypotheken helemaal niet blij meer mee, en om die reden raken mensen die een dergelijke woning/huis hebben, deze niet meer aan de straatstenen kwijt. Hoe zou jij het willen financieren? En wat zegt jouw bank over erfpacht, bij een hypotheekgesprek...?
Ook in Amsterdam kun je dat gewoon afkopen hoor.
Erfpacht betekent per definitie dat het apartement goedkoper is, omdat je geen grond meekoopt.

Maar persoonlijk zou ik het niet doen...

Afkopen kan, maar dat is niet weinig, reken maar uit: 4woningen*1900*50jaar=380k, oftewel een kleine ton per woning. Dus reken maar uit wat het huis dan mag kosten nu.
quote:tof schreef op 23 oktober 2012 @ 22:58:

Met een woning met erfpacht zou ik op dit moment heel erg oppassen. Banken zijn er qua hypotheken helemaal niet blij meer mee, en om die reden raken mensen die een dergelijke woning/huis hebben, deze niet meer aan de straatstenen kwijt. In Amsterdam is het heel normaal, ik denk ook niet dat het daar de verkoopbaarheid van een woning beïnvloedt.
In Amsterdam doen banken niet spastisch over erfpacht, veel appartementen hebben erfpacht. Waar je op moet letten is hoeveel erfpacht het is en tot welke datum de erfpacht vaststaat. Want zeker is dat de hoogte van de nieuwe erfpacht een paar keer over zijn kop zal gaan. En dat wordt of nadelig voor jullie eigen portemonnee of een blok aan het been als jullie het appartement willen verkopen in de toekomst.

Zelf hebben wij een appartement in Amsterdam met eigen grond en daar ben ik heel blij mee. Er staan ontzettend veel appartementen te koop in Amsterdam, veel hiervan ook zonder erfpacht. Wat je je dus ook moet afvragen of dit appartement bijzonder genoeg is om wel te kiezen voor erfpacht of dat je even doorzoekt.
Jawel hoor Suzanne, in deze tijd zeker wel.... woningen met erfpacht zijn gewoon veel minder waard, maar toch worden prijzen gevraagd die gelijk zijn aan woningen zonder erfpacht.
Een appartement vinden in Amsterdam dat op eigen grond staat is zoeken naar een speld in een hooiberg. In dat opzicht zit je wel redelijk vast aan die erfpacht. Maar het is wel het handigst als die al afgekocht is inderdaad, in ieder geval voor de komende 50 jaar ongeveer.

Is dit appartement vergelijkbaar geprijsd met andere appartementen in die buurt, waarvan de erfpacht wel afgekocht is? Of is dit appartement een stuk goedkoper? In het geval van het laatste, weet je nu meteen waar 'm dat prijsverschil in zit...

Hoe het zit met hypotheken & erfpacht, weet ik niet. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er onderscheid wordt gemaakt tussen gemeentelijke erfpacht en particuliere erfpacht, maar laat je daar goed over informeren voor je überhaupt tot kopen over gaat. (Ook omdat je een appartement zonder erfpacht dus met een vergrootglas moet zoeken in Amsterdam... kans is groot dat je ermee te maken krijgt!)
quote:spectral schreef op 23 oktober 2012 @ 23:09:

Jawel hoor Suzanne, in deze tijd zeker wel.... woningen met erfpacht zijn gewoon veel minder waard, maar toch worden prijzen gevraagd die gelijk zijn aan woningen zonder erfpacht.Eens, juist in deze moeilijke woningmarkt is een appartement met eigen grond een pré.
quote:hedda2hedda schreef op 23 oktober 2012 @ 23:11:

[...]

Eens, juist in deze moeilijke woningmarkt is een appartement met eigen grond een pré.En een rode loper en een gouden plee.... Het mag dan wel een kopersmarkt nu, maar die diamantjes fladderen niet overal van de bomen hoor.
Particuliere erfpacht is wel degelijk een probleem voor je hypotheek en de verkoopbaarheid van je huis, dus dat moet je wel even uitzoeken.
.
quote:hedda2hedda schreef op 23 oktober 2012 @ 23:11:

[...]

Eens, juist in deze moeilijke woningmarkt is een appartement met eigen grond een pré.De woningmarkt in Amsterdam laat zich slecht vergelijken, juist door dit soort voorbeelden. Vooral in het centrum zijn de woningen vaak anders dan in de rest van Nederland.
quote:susanna1980 schreef op 23 oktober 2012 @ 23:59:

[...]

De woningmarkt in Amsterdam laat zich slecht vergelijken, juist door dit soort voorbeelden. Vooral in het centrum zijn de woningen vaak anders dan in de rest van Nederland.TO heeft het over Amsterdam en ik ook, dus snap je opmerking niet zo goed.
quote:clarins schreef op 23 oktober 2012 @ 23:41:

[...]

En een rode loper en een gouden plee.... Het mag dan wel een kopersmarkt nu, maar die diamantjes fladderen niet overal van de bomen hoor.Wat bedoel je precies? Ik claim niet dat een appartement met eigen grond in een vingerknip verkocht is, ik zeg dat het een pré kan zijn, zeker als de erfpachtsperiode binnen afzienbare tijd afloopt. Of bedoel je wat anders?
Niet alle huiseigenaren in Amsterdam betalen erfpacht. Er zijn ook wijken zonder erfpacht.
Bedankt allemaal voor de info! Heel erg fijn.

Goed om te horen dat het toch allemaal niet zo "vreemd" is. Wat ik trouwens wel raar vind is dat het niet om een huis gaat, maar een apt van ongeveer 100m2, eerste verdieping met in totaal 4 woonlagen (met aparte eigenaars). Als wij 1900 per jaar moeten betalen, betekend dat dat de andere 3 lagen/eigenaars OOK 1900 euro per jaar betalen? Dat kan toch haast niet? We hebben het hier niet over centrum amsterdam maar buitenwijk. Ik kan verder ook geen ander apt in de buurt vinden die ook een erfpacht van 1900 euro heeft... Erfpacht gaat om grond oppervlakte m2 toch? EN niet om m2 per verdieping?

Ik heb de makelaar nogmaals om uitleg gevraagd maar "probleem" is dat de makelaar tevens eigenaar is...
Dan vraag je toch uitleg aan een andere makelaar?

En ja, alle andere appartementen betalen dan ook dar bedrag.

Is het particuliere erfpacht? Lees je daar even over in. Dat is voor een bank toch echt andere koek dan erfpacht van de gemeente.
Waarschijnlijk betaalt degene die het onderste appartement heeft iets meer als die een tuin ter beschikking heeft.

De grond onder het appartement wordt immers door alle bewoners gedeeld, maar de tuin is alleen van de onderste.
Ai, dat is een enorme belangenverstrengeling, eigenaar en makelaar zijn. Jouw erfpacht bestaat uit hoeveelste deel jouw appartement deel uitmaakt van het hele complex. Je moet dan niet denken in woonlagen, maar het geheel en dan jouw deel daarvan.
quote:spectral schreef op 23 oktober 2012 @ 23:04:

Erfpacht betekent per definitie dat het apartement goedkoper is, omdat je geen grond meekoopt.

Dat is in Amsterdam dus niet het geval. Er is een onderzoek geweest en qua verkoopprijs maakt het niet uit of de erfpacht voor 50jaar afgekocht is, half jaarlijks betaald moet worden of dat het eigen grond is. Het maakt hoogstens uit voor de periode dat een woning te koop staat.

In Amsterdam is erfpacht inderdaad heel normaal. Je hebt een aardig grote woning op het oog en de prijs die je noemt voor erfpacht is heel gangbaar als jaarprijs. Er zijn weinig woningen die op eigen grond staan. Sinds 1896 geeft Amsterdam vrijwel alle grond uit op erfpacht. Dit houdt in dat hartje centrum en de grachtengordel relatief weinig erfpachtwoningen bevat, maar die woningen zijn voor de meeste onbetaalbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven