hond doet ineens heel eng...

05-09-2010 10:27 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zit nu echt met mijn handen in het haar..

Heb een "lieve"hond ze is nu 2 en half.. Nooit iets geks of engs gedaan of wat dan ook.. Maar van de week heeft ze ineens een kitten van ongeveer 3 weken gepakt en opgegeten en gister avond kwam ik tot de ondekking dat ze het kippenhok open heeft weten te maken, en de 2 kuikens van 1 week oud heeft gepakt..ook dood natuurlijk.

Ik vind dit zo erg, ben echt heel verdrietig.

Dat kitten was verstoten en gaf ik met een spuitje eten, de kuikens waren mijn eerste eigen kuikentjes , de kippen had ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen

We wonen hier op een boerderij, er lopen hier heel veel katten rond, dat gaat altijd prima samen, alleen vreemde katten jaagt ze weg.

Ik ben bang nu, wat is het volgende wat ze gaat pakken.. een kind? De huis kat?

Iemand een idee wat dit kan zijn ?
quote:iris1969 schreef op 05 september 2010 @ 11:16:

Een teckel is van nature een jager op kleine prooien die hij uit holen haalt. Hij vertoonde dus volkomen natuurlijk gedrag en straffen was zinloos geweest.

Dat bloedproeven-verhaal is trouwens onzin, want een jachtinstinct is aangeboren en is altijd aanwezig als het in het type hond zit.

Muilkorven is dan ook totaal niet nodig, want hij gaat heus niet opeens kinderen en grotere dieren pakken en bij baby's moet je hem sowieso nooit alleen laten.

Natuurlijk is dit enorm zielig van de kitten en de kuikens, maar dat is niet zijn schuld. Jij had beter op moeten letten.

Zo te lezen woont TO op een boerderij, kan me voorstellen dat deze hond ook vrij buiten kan lopen.

Waarom zou je het risico lopen dat hij nog meer kleine dieren op zal vreten/verwonden?
Ja, dat vind ik echt.
Ik vind het helemaal niet raar dat de hond dit doet, zit in de aard van een hond. Een hond mag dan wel "gedomesticeerd" zijn maar het is en blijft een dier en je mag en kunt je menselijke emoties niet projecteren op zo'n beest

Daarnaast... jij eet toch ook kip?
Ik had ooit ook een schat van een Jack russel.

Tot je hem een varkensoortje gaf, dan was hij ineens Hond met een hoofdletter H. Je kon niet in de buurt komen van hem want hij had een prooi te pakken en hapte naar je.

Kan ik twee dingen doen, zeggen dat het beest vals is, of hem geen varkensoor meer geven omdat hij daar te fel op is.
Je hebt helemaal gelijk Saar, daar had ik overheen gelezen. In dit geval is muilkorven voor de veiligheid van ander klein spul een heel goed idee.
tuurlijk had ik beter op moeten letten.. Dat verwijt ik mezelf ook!!wbt de veearts, dat klopt, maar hij behandeld ook kleine huisdieren hoor.

Hoe het kippenhok open heeft kunnen gaan is mij echt een raadsel. overigens lopen de kippen regelmatig los, daar heeft ze nooit iets op gedaan, poezen liggen normaal gewoon bij haar in de mand.

Mijn jongste is 6 dus niet meer echt klein, met andere kinderen ben ik trouwens altijd op mijn hoede, en gaan de honden naar achter!

ik ga ff douche heb het kippenhok net schoongemaakt, en volgens mij hebben ze bloedluis....
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 11:22:

Ik vind het helemaal niet raar dat de hond dit doet, zit in de aard van een hond. Een hond mag dan wel "gedomesticeerd" zijn maar het is en blijft een dier en je mag en kunt je menselijke emoties niet projecteren op zo'n beest

Daarnaast... jij eet toch ook kip?Maar niet als (letterlijk) lopend buffet
Ja, dat vind ik echt.

Daarnaast... jij eet toch ook kip?nee...geen vlees voor mij..

Zat het net te denken. Mensen vergeten vaak dat honden dieren zijn met instincten. Neem dan een ander ras.

En wat je schrijft, de meeste eten zelf ook vlees. Wat zit je dan te miepen hierover....

Overigens, los van het ras, vind ik ook dat je geen enkele hond bij kinderen jonger dan 8/9 jaar alleen moet laten. Maar dat staat los van dit verhaal. Om het kind en de hond te beschermen.
quote:Marahbloem schreef op 05 september 2010 @ 11:26:

[...]

Zat het net te denken. Mensen vergeten vaak dat honden dieren zijn met instincten. Neem dan een ander ras.

En wat je schrijft, de meeste eten zelf ook vlees. Wat zit je dan te miepen hierover....

Overigens, los van het ras, vind ik ook dat je geen enkele hond bij kinderen jonger dan 8/9 jaar alleen moet laten. Maar dat staat los van dit verhaal. Om het kind en de hond te beschermen.

Eens. Katten kunnen dit ook doen en dan accepteren we dit wel gewoon.

Wellicht is een teckel niet zo goed idee bij jullie op de boederij en kun je beter voor een ander type hond gaan waarbij het risico kleiner is, omdat het jachtinstinct lager is (maar het is altijd mogelijk dat ook die hond zoiets doet).
dubbel.
Die reactie had ik verwacht Isapisa maar jij moet ergens in je leven een keer vlees gegeten hebben..

En Saar, nee niet als lopend buffet, maar jij bent dan ook geen hond

Misschien kun je je inlezen op het geven van rauw vleesvoer TO, dat je je hond geen hapklare brokken meer geeft maar gewoon vers vlees. Een hele kip, of eend, of een flink stuk vlees met kluif.
Dat een hond instinct heeft staat los van het ras. Ook een golden retriever kan zich te buiten gaan aan Flappie.
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 11:26:

Die reactie had ik verwacht Isapisa maar jij moet ergens in je leven een keer vlees gegeten hebben..

En Saar, nee niet als lopend buffet, maar jij bent dan ook geen hond

Misschien kun je je inlezen op het geven van rauw vleesvoer TO, dat je je hond geen hapklare brokken meer geeft maar gewoon vers vlees. Een hele kip, of eend, of een flink stuk vlees met kluif.
Ja, dat vind ik echt.
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 11:27:

Dat een hond instinct heeft staat los van het ras. Ook een golden retriever kan zich te buiten gaan aan Flappie.Een golden retriever zeker, maar eigenlijk iedere hond, ook een opgedofte poedel met een schattig jurkje aan (als hij dan nog makkelijk kan bewegen )
Het is en blijft een hond, een jachthond zelfs.Dus het zit een beetje in de aard van het beest, gelukkig kan je hem trainen en corrigeren.Tot die tijd zou ik hem niet alleen laten bij andere dieren of bij kinderen.

Nee ik zou hem niet weg doen of iets dergelijks
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 11:27:

Dat een hond instinct heeft staat los van het ras. Ook een golden retriever kan zich te buiten gaan aan Flappie.Nou....dan heb je mijn hond nog niet gezien. Die wordt al lui en valt in slaap als ie een vogel/kat/muis whatever voorbij ziet komen. Een vlieg reageert ie nog net op...
quote:Marahbloem schreef op 05 september 2010 @ 11:30:

[...]

Nou....dan heb je mijn hond nog niet gezien. Die wordt al lui en Een vlieg reageert ie nog net op...Moet je eens gaan BARFEN (is voeren met rauw vlees) en dan zal je je nog gaan verbazen .
Denk dat je hiermee een moeilijk te hanteren probleem gaat krijgen.

Het leerproces werkt zo bij een hond:

Stel hij weet een koelkast open te maken en er ligt een biefstuk in. Eet deze op. Dan heeft de hond direct geleerd dat dit gedrag hem een beloning kan opbrengen en zal hij vaker dit gedrag gaan vertonen.

Stel dat uit diezelfde koelkast een pan met soep op zijn kop valt, heeft de hond geleerd: niet meer doen, want pijnlijke ervaring.

Deze hond zit al in het proces van "zelfbelonend" handelen. Ga er maar van uit dat dit gedrag zich verder ontwikkelt.

Normaal gesproken is er een aantal manieren waarop je dit gedrag kan stoppen of hanteerbaar kan maken. Maar ja, je zit op een boerderij en dit is typisch een gevalletje van kat op het spek.

De werkmethodes die je hier kunt gaan gebruiken zijn:

* Gedrag keren met een positieve prikkel (bijvoorbeeld spelen) op het moment dat je ziet dat je hond op het punt staat dit ongewenste gedrag te vertonen

* Gedrag keren met een negatieve prikkel (bijvoorbeeld laten schrikken) als je ziet dat je hond op het punt staat dit ongewenste gedrag te vertonen.

Gezien je woonomstandigheden gaat het erg lastig worden dit probleem op te lossen.

Ik denk dat je hiermee toch het best naar een gedragstherapeut voor honden kunt gaan.

(Ben zelf tijdje hondentrainer geweest).
quote:isapisa schreef op 05 september 2010 @ 11:25:

[...]

nee...geen vlees voor mij..

Volgens mij ben jij, net als ik, zeer begaan met ieder dierenleven en ben je je kapot geschrokken. Dat zou ik ook zijn, maar wees niet boos op de hond, hij kan hier niets aan doen.

Ontzettend jammer van dat kittentje en die keukens, want dat jonge spul groot zien worden is heel erg leuk en schattig.
Eens met Jongejenever. Dit gaat niet vanzelf over. Je kunt drie dingen doen:

1. muilkorven: dit is snel en makkelijk, maar er verandert niets;

2. gedragstherapie: dit kan lang duren en er zijn geen garanties, aangezien dit een pure jachthond is;

3. de hond een ander huis geven, zonder jong dierenspul om hem heen.
Een hond is een dier en dieren zijn voor mij onberekenbaar.
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 11:23:

Ik had ooit ook een schat van een Jack russel.

Tot je hem een varkensoortje gaf, dan was hij ineens Hond met een hoofdletter H. Je kon niet in de buurt komen van hem want hij had een prooi te pakken en hapte naar je.

Kan ik twee dingen doen, zeggen dat het beest vals is, of hem geen varkensoor meer geven omdat hij daar te fel op is.

Zo zijn alle honden hoor, als je ze een bot of iets dergelijks geeft, wat ze heerlijk vinden en je komt te dicht in de buurt dat is het grommen en als je niet uitkijkt bijten.

Doe ik trouwens ook met mijn reep chocolade
quote:Juf_achterbak schreef op 05 september 2010 @ 11:40:

[...]

Zo zijn alle honden hoor, als je ze een bot of iets dergelijks geeft, wat ze heerlijk vinden en je komt te dicht in de buurt dat is het grommen en als je niet uitkijkt bijten.

Doe ik trouwens ook met mijn reep chocolade Gelijk heb je
Ja, dat vind ik echt.
Maar Iris, waarom een hond met een gezond instict therapie geven zodat hij zijn aangeboren instinct gaat onderdrukken?

Het dier heeft kennelijk behoefte aan jagen en vlees, geef hem dan een rauwe eend van de slager, daar kan hij zijn tanden echt inzetten in plaats van in het konijn van kindlief

Het is second best, omdat het dier al dood is, ik kan me zo voorstellen dat je je hond geen levende eend geeft omdat het schokkend is om te zien hoe je lieve teckel ineens veranderd in dat wat hij altijd al geweest is, een jachthond

Geef hem vlees, en zijn instinct zal afnemen aangezien het dier niet dood voor plezier ( dat doen alleen mensen) maar omdat het wil eten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven