hond doet ineens heel eng...

05-09-2010 10:27 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zit nu echt met mijn handen in het haar..

Heb een "lieve"hond ze is nu 2 en half.. Nooit iets geks of engs gedaan of wat dan ook.. Maar van de week heeft ze ineens een kitten van ongeveer 3 weken gepakt en opgegeten en gister avond kwam ik tot de ondekking dat ze het kippenhok open heeft weten te maken, en de 2 kuikens van 1 week oud heeft gepakt..ook dood natuurlijk.

Ik vind dit zo erg, ben echt heel verdrietig.

Dat kitten was verstoten en gaf ik met een spuitje eten, de kuikens waren mijn eerste eigen kuikentjes , de kippen had ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen

We wonen hier op een boerderij, er lopen hier heel veel katten rond, dat gaat altijd prima samen, alleen vreemde katten jaagt ze weg.

Ik ben bang nu, wat is het volgende wat ze gaat pakken.. een kind? De huis kat?

Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Nouja ik heb zoiets nog nooit gehoord.

Ben toch opgegroeid tussen de honden en katten en vind het abnormaal gedrag.

We zullen horen wat de dieren/veearts ervan zegt.
Honden blijven honden en zullen ALTIJD zulk verdrag gaan vertonen (de vreselijke softies daargelaten) :-)

Ook ik ben eens aangevallen door mijn eigen hond na ruim 2 jaar, gewoon omdat meneer even wilde weten wie de baas was.

Snel afgeleerd natuurlijk.

Ik kan het niet anders verwoorden dan.... het blijven beesten met een instinct, dat je er met geen 100 stokslagen uitkrijgt.

Gedomesticeerde honden, blijven altijd onberekenbaar en zullen vaak de zwakkeren laten weten wie de baas is.

het doden is misschien niet eens opzettelijk gebeurd... je weet het simpelweg niet...

Ik zou me wel zorgen maken, want je wilt toch niet constant over je schouder blijven kijken,wat ie nu weer letterlijk opvreet?
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 17:31:

Ooit in een heel grijs verleden had ik vage kennissen die in het bezit waren van twee pittbulls

Die hadden die beesten helemaal gek zitten maken en hebben ze los gelaten in een weiland met schapen en lammetjes

Ik was er godezijdank niet bij, en heb vanaf dat moment ieder contact verbroken maar je wilt niet weten wat een ravage dat geweest is

Is inmiddels al 18 jaar geleden maar als ik er nog over nadenk word ik nog beroerd

Oef, wat ziekmakend! Heb je ze niet aangegeven? Die lui moesten geen honden mogen hebben!

Dat zijn nou de mensen die topics hier op Viva veroorzaken zoals "het zijn zulke lieve dieren".

Maar je ziet wel het beest achter de dieren in dit verhaal: de mens! Want die heeft dit bedacht en veroorzaakt.

Mijn hond is een echte kattenhater. Daarom kan ik geen katten houden. Ik heb niet het gevoel dat ik daarmee iets mis want ik hou niet van katten. Het was wel handig geweest, een kat hier op het erf maar het is niet mogelijk. De hond bijt zo'n dier dood en mijn vriend haat katten. Daar ga ik dus geen kat aan blootstellen, dat snap je wel. Maar ik kan er mee leven. Ik hou bijzonder veel van mijn hond, ze is echt lief. zolang je haar niet bij een kat laat...

Er lopen hier trouwens wel kippen los op het erf. Kijkt ze niet naar. Vogels interesseren haar niet. Ook geen wilde fazanten of eenden.

quote:Feliz81 schreef op 06 september 2010 @ 09:20:

[...]

Wat mij betreft zijn mensen onberekenbaarder dan dieren...Yep, wat mij betreft ook. >De grootste verrassingen in mijn leven waren altijd afkomstig van mensen, en niet van dieren. En ik ga met dieren toch net zo intensief om als met mensen.
De jack russel van mijn ouders heeft toen ie rond de 2 a 3 jr ook een kitten , muis en een eend doodgebeten op t erf van mijn ouders(boerderij).

Gezorgd dat hond niet meer onaangelijnd op t erf kon komen. Grote ren/bench gemaakt zodat ie daar in los kon , maar niet bij de andere dieren e.d in de buurt kon komen. Dat hebben we 1jr volgehouden daarna hond los laten lopen weer op t hele erf .

Nu is t hondje 16jr oud en heeft na die tijd NOOIT meer een dier dood gebeten. Niet eens achterna rennen.

Om nou gelijk te roepen dat t diertje niet deugt vind ik nogal wat. Het is algemeen bekend dat een hond rond zijn 2e a 3e levensjaar weer dingen gaat uitproberen die hij/zij ook heeft gedaan toen hij/zij pup was en een iets latere fase.
quote:dangeensuus schreef op 05 september 2010 @ 12:02:

[...]

Ow ik kon het wel afpakken hoor, maar grommen deed hij wel, nogal logisch want het was zijn bot en ik als hogere in de roedel pakt het af

De vraag is moet ik mijn hond in die situatie plaatsen waarbij hij probeert de baas te spelen of moet ik de situatie aanpassen zodat zowel hond als ik tevreden zijn

Ik kies voor het laatste want een hond is een hond, en een hond blijft een hond, hoe graag ik ook wil dat hij mijn normen en waarden overneemtIn een roedel honden zie je een ranglagere echt niet grommen naar een ranghogere hoor. Of de ranglagere moet het idee hebben dat hij een kans maakt. Dat je ervoor kiest om dit conflict uit de weg te gaan begrijp ik wel, maar om te zeggen dat het normaal gedrag is dat hij tegen zijn baas gromt? Daar ben ik het dus niet mee eens.
Het is ook niet zo dat ik mijn honden steeds hun kluif af pak hoor, maar als ik dat wil doen, moet dat wel gewoon kunnen.

En inderdaad ook in het geval dat je iets anders gepikt hebben, wat gevaarlijk voor ze kan zijn.
Heeft de dierenarts trouwens al naar je hond gekeken? Ben erg benieuwd naar zijn bevindingen...

Hopelijk gaat het goed met hem!
xx
quote:Zespri79 schreef op 06 september 2010 @ 15:07:

Het is algemeen bekend dat een hond rond zijn 2e a 3e levensjaar weer dingen gaat uitproberen die hij/zij ook heeft gedaan toen hij/zij pup was en een iets latere fase.honden pubertijd..
even een up date

Hond is inmiddels na gekeken door de dierenarts, ze blijkt zwanger te zijn, dat is gebeurt toen we op vakantie waren, en er mensen hier in huis op de dieren paste..Ik dacht echt dat haar loopsheid voorbij was, maar heleaas dus niet, na de bevalling wordt ze zowiezo gesteriliseerd.

Verder niets apparts gevonden, het zou idd door haar leeftijd en hormonen kunnen komen, de afgelopen dagen is ze weer erg rustig en lief, laat katten en andere hond mee uit de pan eten, en slaapt weer tegen de katten aan.. geen gegrom of wat dan ook.

We kijken het nu aan, idd geen nest kittens meer binnen hebben en tja kuikentjes daar zal ik wel weer een tijdje op moeten wachten, mochten die er komen dan komt er een rekje voor het deurtje.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle tips, heb dagen lang zitten lezen!
Dat zou best kunnen TO, het jachtinstrinct van haar ras en de gierende hormonen kunnen net die druppel zijn geweest.

Sterkte verder en veel plezier met dit "oeps"nestje. Laat je ons de foto's van de puppy's zien?
quote:Joy4britt schreef op 08 september 2010 @ 14:52:

[...]

In een roedel honden zie je een ranglagere echt niet grommen naar een ranghogere hoor. Of de ranglagere moet het idee hebben dat hij een kans maakt. Dat je ervoor kiest om dit conflict uit de weg te gaan begrijp ik wel, maar om te zeggen dat het normaal gedrag is dat hij tegen zijn baas gromt? Daar ben ik het dus niet mee eens.

In de roedel zal iemand hoger in de rangorde zomaar een bot en/of voedsel afpakken. De hoger geplaatst eet wel eerder, maar eenmaal afgestaan=afgestaan. Probeert hij het dan alsnog weer af te pakken, dan zal een lager geplaatste dat wel proberen te verdedigen met grommen etc. Dat is dus heel natuurlijk gedrag.

Ik vind het overigens ook belangrijk om iets af te kunnen pakken als dat nodig mocht zijn, maar ik heb mijn hond dat dus geleerd. Maar het is geen natuurlijk gedrag en heeft dus ook niks te maken met een kans maken op een hogere plek in de rangorde.
Ah, is ze zwàngerrrrrrr?!?!?

Ach ja, dan "mag" je zulk soort gedrag niet aanrekenen, toch? Hormonen enzo...

Maar: gefeliciteerd dan maar hè!
Ze is dus niet helemaal zichzelf wegens zwangerschap. Goh, als ze niet dat katje gebeten had, had jij nergens erg in gehad en later niet begrepen waarom ze dikker werd....

Wat heb je eigenlijk voor een hond en heb je een idee wat de vader voor hond was?
Er zijn jachthonden met een bepaald instinct waar je niks aan doet. Wat vreemd is, is dat je hond zo opeens dit gedrag vertoont. Dit hoort niet zo en is niet natuurlijk. Een kitten rent niet weg, dus de hond ziet hem niet als prooi. Het gedrag van de hond is ineens veranderd. Je moet even langs de dierenarts gaan, vragen / overleggen of hij iets afwijkends ziet/vindt. Vervolgens even en afspraakje maken met een gedragstherapeut in de buurt. Het hoeft niets te zijn, maar het kan wel iets zijn! En dan kan het de volgende keer een kind zijn of iets/iemand anders. Is er onlangs iets veranderd? Andere slaapplaats, ander baasje, iemand overleden, ander voer, verhuizing, etc. Soms zijn het kleine dingen en moet je even terug naar 'de basis'. Succes!
even een update maar weer...

het is begonnen, we zitten samen te puffen...eindelijk!
quote:iones schreef op 09 september 2010 @ 12:29:

Ze is dus niet helemaal zichzelf wegens zwangerschap. Goh, als ze niet dat katje gebeten had, had jij nergens erg in gehad en later niet begrepen waarom ze dikker werd....

Wat heb je eigenlijk voor een hond en heb je een idee wat de vader voor hond was?nee geen idee, dus ik zie het vandaag wel...want als ik dat wist , wist ik ook dat ze zwanger was
quote:Juf_achterbak schreef op 05 september 2010 @ 11:40:

[...]

Zo zijn alle honden hoor, als je ze een bot of iets dergelijks geeft, wat ze heerlijk vinden en je komt te dicht in de buurt dat is het grommen en als je niet uitkijkt bijten.

Doe ik trouwens ook met mijn reep chocolade

Dat is écht onzin.

Er zullen best veel honden zijn die dat doen, maar scheer niet alle honden over één kam.

Als mijn hond een bot, varkensoor, eten, wat dan ook heeft kan ik dat rustig afpakken zonder dat ze gromt. En zo hoort het ook!
Nou, ben benieuwd wat eruit komt voor ras

Hopelijk is ze niet gedekt door een labrador ofzo...
hihi nee dat hoop ik ook niet.. ze is wel heel zielig hoor.. heeft echt weeen en kijkt me heeeeeel zielug aan... ach ja ik ben ook bevallen dus dat schept een band toch
(meelezer hier)

Spànnend!! Succes!
Dit was mijn bijdrage voor de mosterd-competitie.
@borrie thanks...
quote:Pompadoer schreef op 30 september 2010 @ 11:32:

Dit was mijn bijdrage voor de mosterd-competitie.

Whahaha ik was al een update voor je aan het typen

Hoe gaat het nu met haar Isa?
ze krabt hijgt zucht en heeft net voor de 100 st keer een mini plas en drolletje gedaan, had mn afspraken voor vanmorgen afgebeld, en zit hier maar te wachten.. onee je vroeg hoe het met haar ging, beter als met mij denk ik... maar ik wou dat het begon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven