Hond

09-07-2019 12:41 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij, gezin met 2 kinderen van rond de 10 jaar, zouden graag een hond willen. So far so good. We willen geen puppy (die is ons te druk) maar het liefst een labrador retriever achtige hond, mixje is prima, die in huis niks stuk maakt en 6-8 uur alleen thuis kan zijn. Als ik bij het asiel kijk kom ik alleen vechthondachtigen tegen (staffords enzo), op internet veel pups. Wel zie ik organisaties die honden uit Spanje, Griekenland etc. halen. Iemand ervaring met zulke honden? Of iets waar ik nog niet aan gedacht heb? Idee is dat het een maatje voor het gezin is.
Alle reacties Link kopieren
To, ik haak nog even in op je opmerking: een hond die na een paar weken/maanden wegmoet. Ik heb een huisdier weg doen nooit als optie gezien ook niet op voorhand in de zin van als het niets wordt dan kan dehond vertrekken

ik vind dat je daar wellicht nogal nonchalant over doet.

Ik zou geen enkel dier nemen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Naast de eisen waar de hond aan zou moeten voldoen, zou je de volgende vraag ook moeten beantwoorden: wat hebben jullie de hond te bieden?

Je vindt een pup te druk, maar een labrador(achtige) is prima? Labradors zijn over het algemeen hun leven lang druk en lomp.
Hij mag niks stuk maken in huis? Dat zul je de hond moeten leren. Ook een herplaatser (al dan niet uit het buitenland) kan gaan slopen als hij zich verveelt of niet genoeg uitgedaagd wordt.
De hond moet 6-8 uur per dag alleen thuis kunnen zijn? Ik daag je uit om eens 2-3 dagen per week in je toiletruimte te gaan zitten zonder telefoon, boek, iPad oid. Word je na 1 dag al gek van verveling, dan weet je hoe je hond zich gaat voelen.

Een hond houden is gewoon ontzettend veel werk. je kunt nooit meer spontaan een dagje van huis. Ergens langer blijven hangen zit er ook niet meer in. En na je werk moet je, naast al je huishoudelijke beslommeringen/sporten/hobby's etc, tijd maken voor je hond. Elke dag weer.

Kun je niet een paar weken een hond te logeren vragen om te kijken of het bij jullie past?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had z’on getraumatiseerde hond, dat was een heel angstig ding. En ze had een hekel aan kinderen, lip optrekken enzo. Een vriendin van me heeft er net 1 uit Griekenland, ook een terug getrokken dier.
ekeim schreef:
09-07-2019 12:54
4 dagen van 8-14, 1 dag van 8-17. Ik ken een aantal hondeneigenaren waar dat goed werkt.
En daar gaan we weer... het werkt goed..
Ja, voor jullie. Hond lekker in de bench. Maakt niks kapot.
Ooit er bij stil gestaan hoe dat voor de hond is?
Neem gewoon geen hond.
roosje1976 schreef:
09-07-2019 13:22
Al op marktplaats gekeken voor een hond?
Daar zie je ook de meest rare advertenties hoor.
'Allergie' is een veel genoemde reden voor herplaatsing, soms binnen een paar dagen al weer herplaatsen - terwijl een allergietest bij een dermatoloog toch altijd even op zich laat wachten
Alle aangeboden honden lijken een probleemloos karakter te hebben....
Er worden ook absurde combinaties tussen twee rassen aangeboden met rare designnamen, sommige fokkers kunnen de rasnamen niet eens foutloos schrijven.
En dan ook nog honderden euro's vragen voor zulke bastaarden.
Mensen die op dinsdag een pup aanbieden die ze sinds het weekend in huis hebben, omdat ze 'te weinig tijd' hebben voor de pup...

Het is een hele rare wereld helaas.
lilalinda schreef:
09-07-2019 13:02
(ik vind honden sowieso niet geschikt voor 'normale' mensen, hooguit voor boeren of gepensioneerden)
Dat slaat ook nergens op natuurlijk. Alsof iedereen onder kantoortijden werkt?
Alle reacties Link kopieren
Opblaasflamingo schreef:
09-07-2019 14:20
To, ik haak nog even in op je opmerking: een hond die na een paar weken/maanden wegmoet. Ik heb een huisdier weg doen nooit als optie gezien ook niet op voorhand in de zin van als het niets wordt dan kan dehond vertrekken

ik vind dat je daar wellicht nogal nonchalant over doet.

Ik zou geen enkel dier nemen als ik jou was.
Inderdaad! Wat een instelling! Nu al zoiets zeggen, wauw! Ik zou ook nooit of the never mijn eigen huisdier dumpen!
snowdogs schreef:
09-07-2019 14:27
Je vindt een pup te druk, maar een labrador(achtige) is prima? Labradors zijn over het algemeen hun leven lang druk en lomp.
[...]
Een hond houden is gewoon ontzettend veel werk. je kunt nooit meer spontaan een dagje van huis. Ergens langer blijven hangen zit er ook niet meer in. En na je werk moet je, naast al je huishoudelijke beslommeringen/sporten/hobby's etc, tijd maken voor je hond. Elke dag weer.
Precies, Labradors zijn met name veelgebruikt als gezinshond omdat het doorgaans goedzakken zijn. Maar wat mensen vaak niet weten is dat het van nature echte werkhonden zijn en als ze niet iedere dag (!) urenlang beweging krijgen (en dat is vrij rennen en opdrachten uitvoeren) ze meestal overdreven druk en lomp gedrag vertonen naar zowel mensen als andere honden. Ze hebben daarbij een dikke plank voor hun stompzinnige kop, waardoor ze vaak voor een hond ronduit asociaal gedrag vertonen. Maar ja, ze zijn zo vriendelijk he...

En inderdaad, je tweede paragraaf is ook een waarheid als een koe.
rascalles schreef:
09-07-2019 13:04
Dit vind ik altijd zo typisch. Hondeneigenaars die roepen dat de hond het prima kan hoor ,de hele dag alleen. Wat heeft de hond voor andere keus dan ? Hij kan moeilijk lekker op stap ofzo.

Je hond 5 dagen in de week uren alleen laten , voor wie is dat nou leuk ? Ronduit zielig gewoon. Naast die uren doe je ook je boodschappen , ga je misschien sporten of heb je andere afspraken en slaap je ook nog een uurtje of 8 per nacht , wat moet je dan in hemelsnaam met een hond ?! Echt , doe het beest een plezier en begin er niet aan.
Inderdaad!
Summerdance schreef:
09-07-2019 14:09
Hier 2 uit Roemenië en op angst voor geweerschoten (en das lastig als je buiten woont) en panisch voor vuurwerk herken ik echt niets in wat je zegt

Vrienden met honden uit Spanje ook geen enkel probleem.

Kunst is...ze de tijd geven om te wennen hier.
Dus partner en ik beide een maand vrij geweest (afzonderlijk van elkaar) en nu prima hondjes. Beide waren ruim 4 toen ze hier kwamen
Ja, angst voor harde (knal)geluiden zie je in de helft van de oostblokgevallen (ook voor kinderen en stokken overigens), maar is met begeleiding vaak goed aan te werken. Bij mediterrane honden zie je die angst minder, maar daar zit vaak jachthond in dus daar heb je vaak een hele kluif aan om die onder controle te houden. Als ze wat ruiken of zien zijn ze er vandoor. Je moet als beginner geen mediterrane hond met jachtbloed nemen, dat is vragen om moeilijkheden. Oostblokkers zit vaak herderbloed in, die zijn vaak baasgericht en goed op te voeden. Ze verharen vaak wel meer, vanwege de dubbele vacht die ze meestal hebben.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 15:15
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch hopen dat dit een grap is.
Doe es effe normaal zeg.
6-8 uur alleen? Een pup is te druk? Denk je dat een hond van 3 jaar rustig in de hoek ligt ofzo?
Ik vraag me altijd zo af waar mensen met hun hoofd zitten met deze topics.
En straks als de hond heel het huis sloopt omdat hij het door jullie 'drukke leven' met een rondje om moet doen ipv elke dag 60min naar het bos dan wordt ie zeker weer gedumpt.
Echt waar, kon ik je maar bij de schouders pakken en es ff wakker schudden.
-
Een maatje voor het gezin terwijl het gezin amper thuis is. Koekoek.

Neem een goudvis als je kinderen zo graag een dier willen. :nope:
Phloxx schreef:
09-07-2019 15:15
Ik mag toch hopen dat dit een grap is.
Doe es effe normaal zeg.
6-8 uur alleen? Een pup is te druk? Denk je dat een hond van 3 jaar rustig in de hoek ligt ofzo?
Ik vraag me altijd zo af waar mensen met hun hoofd zitten met deze topics.
En straks als de hond heel het huis sloopt omdat hij het door jullie 'drukke leven' met een rondje om moet doen ipv elke dag 60min naar het bos dan wordt ie zeker weer gedumpt.
Echt waar, kon ik je maar bij de schouders pakken en es ff wakker schudden.
Inderdaad: mijn gedachte was ook "die heeft echt no fucking clue". Aan de andere kant: TO is een leek die hier om advies vraagt en dat is goed. Maar inderdaad: in deze omstandigheden totaal ongeschikt voor een hond.
Phloxx schreef:
09-07-2019 15:15
Ik mag toch hopen dat dit een grap is.
Doe es effe normaal zeg.
6-8 uur alleen? Een pup is te druk? Denk je dat een hond van 3 jaar rustig in de hoek ligt ofzo?
Ik vraag me altijd zo af waar mensen met hun hoofd zitten met deze topics.
En straks als de hond heel het huis sloopt omdat hij het door jullie 'drukke leven' met een rondje om moet doen ipv elke dag 60min naar het bos dan wordt ie zeker weer gedumpt.
Echt waar, kon ik je maar bij de schouders pakken en es ff wakker schudden.
Nee dan doen ze hem heel de dag in een bench! Ook zo misselijkmakend heel de dag je hond opsluiten in een kooitje waar hij niet eens normaal languit in kan liggen! Hier ook van die buren moesten ook een hond, zijn van 07.00 tot 17.00 weg en hond mag s'ochtends voor even plassen en poepen om vervolgens heel de dag in een bench te liggen.. Ja toen ging hij heel de dag blaffen dus nu heeft hij ook nog een blafband om :bonk: :@ en dan denk je dat hij s'avonds wel even lekker hond mag zijn buiten, nee hoor rondje om het huis is de max. Ik vind dat echt pure dierenmishandeling!
ekeim schreef:
09-07-2019 12:54
4 dagen van 8-14, 1 dag van 8-17. Ik ken een aantal hondeneigenaren waar dat goed werkt.
Dat het voor hun werkt betekent niet dat het wenselijk is voor de hond.
Dat is overigens een dag van 9 uur. Zorg voor goede uitlaatservice op de dagen of beter nog hondenopvang dan kan het wel. Dan zit je nog wel met de opvoeding die overigens heel arbeidsintensief is.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 09-07-2019 15:31
29.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In deze omstandigheden en met deze verwachtingen zou ik adviseren om géén hond te nemen.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 17:47
1.69% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
09-07-2019 12:54
4 dagen van 8-14, 1 dag van 8-17. Ik ken een aantal hondeneigenaren waar dat goed werkt.
Dat een hond niet het huis afbreekt betekent niet dat de hond niet zwaar eenzaam en ongelukkig is.
Een hond is een gezelschapsdier.
Het is overduidelijk dat je helemaal niks weet van honden, je verwachtingen zijn bizar scheef.
Tip: bied eens aan om op een hond van vrienden te passen voor 2 weken.
Elke dag 4 keer eruit waarvan minimaal 60min per dag naar het bos (ook als het regent en je net na een lange vermoeinde werkdag thuiskomt terwijl je ook nog moet koken en de kinderen naar sport moet brengen), op dagen dat je er niet bent een hondenopvang regelen en betalen, en daarnaast je bezig houden met zijn opvoeding naast je kinderen. Nu klinkt het allemaal leuk maar dit wordt gewoon een fiasco.
Echt waar het is bijna lachwekkend als dit niet zo dieptriest was.

Het is misschien voor jullie leuk om een hond te nemen, maar het klinkt voor een hond helemaal niet leuk bij jullie.
-
ekeim schreef:
09-07-2019 12:54
4 dagen van 8-14, 1 dag van 8-17. Ik ken een aantal hondeneigenaren waar dat goed werkt.

van 8-17 is geen 8 uur, maar 9 uur.
Je probeert het nu al minder erg te maken dan het is.
Beste TO,

Nee, niet doen. De omstandigheden die jij beschrijft zijn niet goed voor een hond. Een hond is een roedeldier. De kans dat je een hond krijgt aangeleerd zo lang alleen thuis te zijn is klein (maar niet onmogelijk), en in ruil krijg je een erg ongelukkige hond. Het is een recept voor ellende.
Ook je verwachtingen zijn niet realistisch.
Honden gaan juist slopen uit verveling en jij schetst een ontzettend saai leven voor een hond. Kortom, absoluut niet doen.

Ik heb - na jaren wachten omdat ik en man teveel werkten - sinds een jaar een hond. Ze is heel lief, maar, is maximaal 2-3 uur alleen thuis en dat maximaal 1x per week. Verder gaat ze mee. Als we langer weg zijn en ze kan niet mee, dan regelen we oppas. Ze gaat zeker 5-6 keer per dag uit, waarvan minstens 1 lange wandeling van 1.5 - 2 uur. Mijn man staat om 6.00 op om haar uit te laten, ook in de regen en de kou.
En ja... ze heeft wel eens iets te pakken wat ze kapot bijt. Het is nou eenmaal een hond.
TO zoekt een "maatje voor het gezin". Een hond is geen maatje, het is een gezinslid (inclusief onhebbelijkheden) en ook nog een die een behoorlijke stempel drukt op dat gezin. En vergis je niet in kinderen: die willen inderdaad een speelkameraadje, maar het werk, de verantwoordelijkheid en de kosten zijn voor rekening van de ouders.
En een “maatje” laat je niet vervolgens de hele dag alleen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige hond, die ik als pup kreeg en dus zelf opvoedde, kon prima een hele dag alleen thuis blijven. Hij ging gewoon lekker slapen en zag het wel weer als we terug kwamen. Hij werd ook pas onrustig om “thuiskomtijd”. Dit kon hij door een combinatie van opvoeding, vertrouwen in de baas, trainen (denk ik jaren) en ook door zijn ras (waar een flink portie luie Bulldog en veel waakvermogen in zat).

Maar in de praktijk gebeurde het toch maar erg weinig. En dat lag niet aan die hond, maar aan mij. Ik vond het zielig en dus deden wij er alles aan om te voorkomen dat het noodzakelijk was. Gelukkig werkte ik veel thuis, en man kon vrij nemen als ik incidenteel toch eens een volle dag de hort op moest.

Inmiddels heb ik een min of meer vergelijkbaar exemplaar uit het asiel gehaald en die kan ook prima een uur of wat alleen thuis blijven. Maar dat moest ik door zijn slechte asielervaring en daar ontwikkelde verlatingsangst wel heel langzaam opbouwen. In het begin kon ik nog niet naar de wc zonder hem (letterlijk; hij moest mee). En in plaats van lekker slapen, gaat deze actief waken als ik er niet ben. Ik was vandaag 5 uurtjes weg, en sinds ik thuis ben ligt hij luid snurkend en half in coma bij te komen van al dat harde werken. Gelukkig hoeft hij dit niet dagelijks te doen (of zelfs wekelijks), want dat zou deze hond echt niet trekken.

Waarmee ik maar aan wil geven dat, zelfs als je het ras er wel op uit zou kiezen, de individuele hond toch ook zijn eigen karakter nog heeft.

6-9 uur is voor de meeste honden gewoon echt te lang, en zeker als het niet incidenteel maar structureel is en ze in die tijd ook echt alleen in huis zijn. Regel je oppas/uitlaatservice, of zijn de kinderen straks groot genoeg om tussen de middag uit school te komen voor een rondje, dan wordt het misschien een ander verhaal. Maar dan nog zou ik bij werkdagen van 6-9 uur dan eerder 2 honden overwegen dan eentje.

En kijk echt heel goed naar de raseigenschappen. Een ras met veel Bulldog/Mastiff in zich past beter bij wat jij zoekt dan een werk- of jachthondenras. Maar de volwassen Bulldog/Mastiffs zijn eigenlijk ook weer geen beginnershonden, en als pup moet je ze helemaal niet nemen ivm de lange pubertijd (waarin ze op zeker rottigheid zullen uithalen).
Mijn vorige hond kwam uit het asiel en had verlatingsangst. Ma flink oefenen kon hij wel 8-9 uur alleen zijn, maar dit gebeurde sporadisch (max. 1x per 3 maanden) en werd dan tussendoor uitgelaten. Maar had verder een flinke rugzak meegenomen uit het asiel. Als je geen ervaring hebt met honden is dat echt geen aanrader.

Mijn huidige hond is een golden retriever, geweldig lief en makkelijk beest, maar enorm lomp en druk. Gekregen als pup en zelf opgevoed. Hij kan goed alleen zijn, maar ik houd 4-5 uur aan als de max. en dan is hij van tevoren flink uit geweest en hij is niet elke dag alleen. Vanwege wisselende werktijden wisselt het per week, maar gemiddeld is hij 2x per week alleen thuis (soms 3x, soms helemaal niet). Gaat 4x per dag uit waarvan 1 uitlaatronde van minimaal een uur waarbij hij lekker los kan rennen, spelen, zwemmen en ravotten. Maar dat brengt ook veel zooi met zich mee, dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden. Elke keer afsproeien met de tuinslang, dagelijks zuigen, om de dag dweilen.
Maar ook onverwachte dierenartskosten. In het eerste jaar is hij enorm veel ziek geweest. Talloze dierenartsbezoeken en meerdere keren op een avond of in een weekend naar de spoedkliniek. Alles bij elkaar heeft dat zo’n 3000 euro gekost. Ook daar moet je rekening mee houden, dat kan iedere hond overkomen.
Ik zou mijn hond voor geen goud meer kunnen missen :love: Maar hij past nu gewoon goed in m’n leven.
TO, denk er alsjeblieft goed over na. Want de omstandigheden die jij noemt klinken verre van ideaal om een hond te nemen. Een hond is een levend wezen, een gezinslid.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
09-07-2019 14:17
Hier dan wel toevallig 2 honden die echt maar 3x per dag uit willen. Een vierde keer komen ze gewoon niet mee :rofl:
Hier een exemplaar dat liever helemaal niet uit gaat. Buiten is doodeng, vindt hij. In de auto is leuk, maar ergens anders eruit dan thuis voor de deur mondt uit in paniek. En ik verdenk hem ervan dat hij die reactie zelfs nog wat aandikt omdat hij ook nog eens liever lui dan moe is. Hij verloochent zijn deels Bulldog-afkomst niet, zullen we maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren
ik stopte met lezen bij 6-8 uur alleen thuis..

Niet doen !

Als je geen tijd hebt voor een hond en niet thuis kan zijn, dan geen hond nemen. En blijf aub weg van die honden uit het buitenland, ik hoor daar voornamelijk ellende van..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven