Huis gevonden: Yay or nay?

15-09-2021 18:01 478 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag na 386182736817681 uitlotingen komen kijken bij een vrije sector huurhuis! Heel onverwacht want ik ben dus al tig keer uitgeloot en had het dus totaal niet verwacht. En nu zit ik in een existentiële crisis, want Ugli wat moet je eigenlijk met al die ruimte alleen en is het niet zonde van die 200 euro extra huur en energiekosten? En oh mijn god dan ga ik dus verhuizen en weg van mijn aller eerste eigen huisje over een maand?

Ik was aan het rondkijken omdat kopen op dit moment niet kan en ik op wel graag een buiten zou willen hebben en ik ben 29 en had eigenlijk gepland een grotenmensenhuis te kopen rond mijn 30e. Dan is dit grotemensenappartement wel een goed alternatief. Een extra kamer voor een bureau en een buiten lijken me heel fijn om te hebben.

Maar ik moet even input (en even mijn ei kwijt), wat vinden jullie?

Huidig huis:
Vrije sector huur appartement
Nieuwbouw, dus gasloos en vloerverwarming
In het centrum, naast tram maar verder wel rustig gelegen in mijn geboorteplaats
45m2
2 kamers en een berging
Geen buitenruimte
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Nieuw huis:
Vrije sector huur appartement
Bouwjaar 2006, niet gasloos
In een dure, sjieke nieuwbouw buurt (alleen maar twee onder één kappers en ligt aan een park) in mijn geboorteplaats
107m2
2 slaapkamers én een berging
Balkon :heart:
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Pro's
- Poepiedure/goeie/rustige wijk in de stad waar ik wil wonen
- Balkon
- Joekel van een huis
- Een 2e slaapkamer, eindelijk een bureau om aan thuis te werken!

Cons
- Duurder in huur
- Duurder in energie
- IK GA VERHUIZEN OH MIJN GOD WAAR BEN IK AAN BEGONNEN.
ugli wijzigde dit bericht op 04-10-2021 10:21
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
15-09-2021 18:10
107 m2 voor iets meer dan 1000 euro is in de huidige markt écht niet veel. Of je moet in Noord-Groningen zitten... Ik woon al 5 jaar waar ik nu woon en betaal meer voor minder m2. En dat was destijds al een vrij redelijke prijs.
Dit! Doen! 2006 betekent wel goed geisoleerd dus stookkosten zullen wel meevallen ondanks het gas.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
En verhuizen lekker uitbesteden. Als je het ervoor over hebt kun je zelfs laten inpakken
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-09-2021 19:06
waar vind je nog 100m2 voor 1000 euro?
Hier in duitsland aan de grens en dan heb je echt een hele dure huurwoning 😉 ik heb 90 m2 met 650 m2 tuin, 3 parkeerplaatsen en schuurtje en betaal 440 Euro kale huur.
Ik schrik dan ook behoorlijk van de huurprijzen die tegenwoordig blijkbaar normaal zijn in NL. Ik wist dat het absurd was geworden maar niet dat het zo erg was..
Alle reacties Link kopieren
Hier even een ander geluid. Tegenwoordig wordt er vaak gedacht: hoe meer ruimte, hoe beter. En voor sommige mensen is dat ook zo. Zelf hou ik van knus, en heb liever een wat kleiner huis, dan een groter huis.

Daarom: bedenk voor jezelf waar je je echt fijn bij voelt. En wat je met de ruimte wil doen. Kijk ook goed naar de locatie / omgeving, incl reisafstand naar de plekken waar je veel komt.

Onderschat de extra kosten niet. Je hebt het over van 50 naar 100 euro, waarschijnlijk is het iets meer. Maar ook bijv het verven van de kamers, vloeren, en niet te vergeten de meubels om de kamers te vullen..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Yay.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
15-09-2021 21:38
Hier even een ander geluid. Tegenwoordig wordt er vaak gedacht: hoe meer ruimte, hoe beter. En voor sommige mensen is dat ook zo. Zelf hou ik van knus, en heb liever een wat kleiner huis, dan een groter huis.

Hier ben ik het op zich mee eens hoor. Veel ruimte vind ik ook niet zaligmakend. Maar iets van een buiten hebben wel. Ik woonde ooit in een studio in een oud bankgebouw. Geweldig was het. Hele hoge plafonds, hele grote ramen. Midden in de stad. Het was maar 26m2 en dat was wel krap maar niet onoverkomelijk -- alleen het had geen buiten en dat miste ik echt wel.
Ugli schreef:
15-09-2021 18:09
Ik vind het veel risico om zelf te dragen (i.v.m baanverlies), …

Je huidige huur is dan toch bijna net zoveel risico dan? En allebei vrije sector dus geen huurtoeslag. Met een extra slaapkamer loop je eigenlijk juist minder risico, want je kunt in uiterste nood een kamer verhuren om de kosten te drukken en in je huidige woning niet.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
15-09-2021 22:14
Je huidige huur is dan toch bijna net zoveel risico dan? En allebei vrije sector dus geen huurtoeslag. Met een extra slaapkamer loop je eigenlijk juist minder risico, want je kunt in uiterste nood een kamer verhuren om de kosten te drukken en in je huidige woning niet.
Dat moet ook maar mogen.
Verder eens. Als je in de problemen komt kom je dat ook met je huidige huurbedrag.
Yay, Ugli.

Misschien zijn al je twijfels wel weg als je de woning eenmaal van binnen hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik was jou een maand geleden Ugli. Niet van plan nu al te verhuizen, maar toch spontaan gereageerd op een groter appartement (80 m2 + dakterras van 18 m2) waar ik mijn kleine, knusse appartementje (50 m2) in de binnenstad wel voor wilde inruilen. Ik mocht komen kijken en mocht het huren. Betaal nu 190 eur (980 eur) meer huur. En nu zit ik hier, de verhuizing was hel, moest in twee weken gebeuren incl. oplevering vorige appartement (en muurtjes witten) maar ik leef nog :) Heb zelf alles ingepakt maar de verhuizing uitbesteed, dat ging helemaal prima en voor een goede prijs, ze hebben ook nog wat spullen naar de stort gebracht.

Nog geen moment spijt, het huis is prachtig, goed onderhouden en met originele details, de straat is supergezellig, leuke buren, heerlijk al die ruimte en ik kan helemaal losgaan met inrichten. Zit nog tussen de verhuisdozen, maar zo langzamerhand begint het thuis te worden. Het is nog lang niet klaar, heb een dakterras in te richten, tig lampen te kopen, etc.. Geld wat ik voor de verhuizing had gereserveerd is wel zo’n beetje op nu, maar het hoeft ook niet allemaal tegelijk.

Maak me ook soms zorgen over baanverlies, maar kan ook een jaar overbruggen als het ooit zover komt. Zien we dan wel weer, denk ik dan maar.
Iedereen heeft het over gas, maar je hoeft toch niet elke kamer in het huis warm te hebben?

Hier staan bijvoorbeeld de kachels in de slaapkamers nooit aan.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-09-2021 10:36
Iedereen heeft het over gas, maar je hoeft toch niet elke kamer in het huis warm te hebben?

Hier staan bijvoorbeeld de kachels in de slaapkamers nooit aan.
Hoeft idd niet, maar je betaald wel vastrecht ongeacht je gebruik.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Jollie schreef:
15-09-2021 19:48
My god wat een prijzen.

Ik zou zeker voor groter en tuin gaan!
Tuin is vanaf 1200 euro, dat vind ik echt te gortig.

Ik ben gister 2x langsgeweest en naar binnen gesneaked. Woning zit inderdaad op noord oost op de 1e verdieping en eronder dus de parkeergarage, dus gegen onderbuufs.

Mijn plan was om een huis te kopen, maar dat gaat hem niet worden, daar verdien en spaar ik niet genoeg voor. Die 200 euro die ik minder ga sparen maken niet uit wat dat betreft, kans maakte ik toch al niet. :P Althans, niet op woningen waar ik wil wonen. Ik wil geen 2.8 ton betalen voor een vroegeresocialehuurflattenpark uit de jaren 70 waar ik als enige Nederlander over straat loop en s'avonds niet naar buiten durf. Het huis waar ik op gereageerd heb is tussen de 3 en 4 ton waard en zou ik dus nooit kunnen kopen, dus wat dat betreft is het echt een koopje dat ik er wel kan komen wonen als huurder. En dit is ook een huis waar ik levenslang zou kunnen blijven met een vriend en heel misschien ooit beebs (nou ja, 1 beeb dan).

Als ik weiger komt de volgende kans binnen nu en 10 jaar voorbij. Ik ben dus al tientallen keren uitgeloot en ik ben heel picky waar ik op reageer, ik wil echt in bepaalde wijken zitten en heb maar een klein budget qua huur wat ik wil neerleggen (1100 is keiharde max en alleen als het perfect is, maar 1000 euro is beter, dan kan ik makkelijker mee met huursverhogingen), dus zoveel kansen komen er niet voor mij.

En jullie hebben helemaal gelijk, dit huis is zelfs nog riskier want mijn vader is de...Hoe heet dat. Hij is accountable. Toen ik hier kwam wonen was ik een armzalig startertje met armzalig loontje en heeft mijn vader garant gestaan. Dus als ik ooit mijn baan kwijt raak en vervolgens door mijn spaargeld heen vreet stappen ze naar hem (en dan ga ik serieus onder een brug zitten, dat wil ik absoluut niet). Dit nieuwe huis doe ik zonder garantstelling en als ik dan mijn baan kwijt raak en door mijn spaargeld heen vreet blijven ze bij mij en kunnen ze me niet zo makkelijk uit zetten heb ik begrepen, zolang ik maar kleine beetjes huur die ik kan betalen blijf betalen. In elk geval ben ik dan de enige lul in het verhaal. :P
firedraakje schreef:
15-09-2021 21:38
Hier even een ander geluid. Tegenwoordig wordt er vaak gedacht: hoe meer ruimte, hoe beter. En voor sommige mensen is dat ook zo. Zelf hou ik van knus, en heb liever een wat kleiner huis, dan een groter huis.

Daarom: bedenk voor jezelf waar je je echt fijn bij voelt. En wat je met de ruimte wil doen. Kijk ook goed naar de locatie / omgeving, incl reisafstand naar de plekken waar je veel komt.

Onderschat de extra kosten niet. Je hebt het over van 50 naar 100 euro, waarschijnlijk is het iets meer. Maar ook bijv het verven van de kamers, vloeren, en niet te vergeten de meubels om de kamers te vullen..
Ja je hebt gelijk, iets in mij vindt 107m2 belachelijk voor kleine mijne mij, ik kan ook prima af met 45m2. Als ik een buiten aan dit huisje kon naaien (en misschien een thuiswerkkantoortje want slepen met spullen om van je eettafel een bureau te maken is ook niet alles) zou ik hier nooit weg hoeven denk ik. Maar aan de andere kant, misschien vind ik ooit een vriend en wil ik een beeb. Dan is dit nieuwe huis perfect. Ik heb een tijdje samen gewoond met een ex in dit huisje en ik werd he-le-maal gek van vriend die de hele dag in mijn aura zat terwijl ik thuis werkte.
Alle reacties Link kopieren
ninon schreef:
16-09-2021 00:19
Ik was jou een maand geleden Ugli. Niet van plan nu al te verhuizen, maar toch spontaan gereageerd op een groter appartement (80 m2 + dakterras van 18 m2) waar ik mijn kleine, knusse appartementje (50 m2) in de binnenstad wel voor wilde inruilen. Ik mocht komen kijken en mocht het huren. Betaal nu 190 eur (980 eur) meer huur. En nu zit ik hier, de verhuizing was hel, moest in twee weken gebeuren incl. oplevering vorige appartement (en muurtjes witten) maar ik leef nog :) Heb zelf alles ingepakt maar de verhuizing uitbesteed, dat ging helemaal prima en voor een goede prijs, ze hebben ook nog wat spullen naar de stort gebracht.

Nog geen moment spijt, het huis is prachtig, goed onderhouden en met originele details, de straat is supergezellig, leuke buren, heerlijk al die ruimte en ik kan helemaal losgaan met inrichten. Zit nog tussen de verhuisdozen, maar zo langzamerhand begint het thuis te worden. Het is nog lang niet klaar, heb een dakterras in te richten, tig lampen te kopen, etc.. Geld wat ik voor de verhuizing had gereserveerd is wel zo’n beetje op nu, maar het hoeft ook niet allemaal tegelijk.

Maak me ook soms zorgen over baanverlies, maar kan ook een jaar overbruggen als het ooit zover komt. Zien we dan wel weer, denk ik dan maar.
Leuk om te horen! Ja echt een schok is dat ineens he. De vorige keer woonde ik nog thuis en was ik dead set op een plekje vinden, nu woon ik prima en reageer ik gewoon her en der en kijk ik waar het schip strand (normaal dus nergens), en poef ineens kan ik een sleutel krijgen per 1 oktober. Echt bizarre omschakeling is dat.

Ja baanverlies, maar met een koophuis zou ik ook bang zijn. Ik heb 1x mogen kijken bij een huis die me 900 euro aan hypotheek+VVE ging kosten, dus dan heb ik precies hetzelfde probleem én moet ik ook nog maar zien dat ik er vanaf kom als ik er echt uit moet (en dat appartement is écht niet gewild in normale tijden, ik had er hier weleens over geschreven maar het was een soort slecht afgewerkt bejaardentehuis en ook nog eens in een ongwilde wijk waar ikzelf ook niet echt wilde wonen).
Alle reacties Link kopieren
Jay!
Woongenot is voor mij heel belangrijk, het komt tenslotte elke dag terug. Als je het kunt betalen, doen!
Als je het kunt betalen en je in de toekomst ook op die plek wil blijven wonen / settelen dan zeker doen!
Ugli schreef:
16-09-2021 11:33

Maar aan de andere kant, misschien vind ik ooit een vriend en wil ik een beeb. Dan is dit nieuwe huis perfect. Ik heb een tijdje samen gewoond met een ex in dit huisje en ik werd he-le-maal gek van vriend die de hele dag in mijn aura zat terwijl ik thuis werkte.
En dit is waarom je het moet doen.

Als deze kans eens in de 10 jaar zich voordoet en die 200 euro je niet perse deert gewoon doen.

Mocht de vriend en beeb niet snel komen dan kan je altijd nog 10 katten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vind je een vriend met een eigen huis, misschien blijf je vrijgezel. Ik zou nu naar mezelf kijken, wie dan leeft wie dan zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen. Extra kamer + balkon voor maar 200 euro meer terwijl je dat prima kunt missen is echt een goede deal. Dan kun je daar ten minste prima wonen voor de nabije toekomst terwijl je wacht tot de woningmarkt instort ;)
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-09-2021 11:41
En dit is waarom je het moet doen.

Als deze kans eens in de 10 jaar zich voordoet en die 200 euro je niet perse deert gewoon doen.

Mocht de vriend en beeb niet snel komen dan kan je altijd nog 10 katten nemen.
Nou dit is best een buitenkans, de 2 wijken (oké en het centrum) waar ik wil wonen zijn echt dure wijken. Koop is veeeeer buiten mijn budget en extreem gewild (in de andere wijken gaan rijtjeshuizen voor ongeveer 3.5 ton, hier voor rustig over de 4 ton voor exact hetzelfde soort huis en dan nog niet eens in de allerbeste stukjes van de wijk zeg maar) en huur is zeer gewild en schaars (daarom zijn het dure wijken, er is weinig (sociale) huur en wat er aan huur is is vaak duur). En dan wil ik ook nog eens op specifieke plekken in die wijken wonen. Daar is dit plekje er één van. Dit plekje is het duurste en mooiste stuk van de wijk, dus ik verbaasde me al dat ik dit uberhaupt kon betalen.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
15-09-2021 21:32
Hier in duitsland aan de grens en dan heb je echt een hele dure huurwoning 😉 ik heb 90 m2 met 650 m2 tuin, 3 parkeerplaatsen en schuurtje en betaal 440 Euro kale huur.
Ik schrik dan ook behoorlijk van de huurprijzen die tegenwoordig blijkbaar normaal zijn in NL. Ik wist dat het absurd was geworden maar niet dat het zo erg was..
440 euro wow, hier is dat sociale huur (zijn er zulke goedkope sociale huurwoningen eigenlijk? Geen idee) en daar mag ik niet in wonen. :P
Houd er ook rekening mee dat de huur snel stijgt met dit soort grote bedragen. Als er elk jaar 30 euro bijkomt zit je na drie jaar al op 1100 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Ugli, doen!!!!!
Het is het goede moment: financieel heb je goede buffers en het is ook niet dat je een heel goedkoop appartement achterlaat en nooit meer naar terug zou kunnen, zoals wanneer je van sociale huur naar particuliere huur zou gaan en daar dan nooit meer tussenkomt. Met zo weinig verschil in huur en zoveel extra pluspunten is het echt de moeite waard :thumbsup:

Dit gaat je zoveel meer levenskwaliteit opleveren, daarvan ben ik overtuigd!
Ruimte en buitenruimte doen zoveel met een mens, is een positieve bijdrage aan je geluk & welzijn die je je nu nog niet eens kunt voorstellen! :cheer2:

Wat jou nu vooral tegen lijkt te houden is je comfortzone: vasthouden aan het bekende en vertrouwde, omdat dat veilig voelt.
Dan is het vaak lastig om buiten de lijntjes te denken, ook als het een verbetering is, je mag best "groter" gaan denken dan wat je nu kent.

Elke verandering, hoe groot of klein ook, kan weer nieuwe andere (gewenste) veranderingen en ervaringen in gang zetten, een flow/boost aan je leven geven, het verfrissen.

Verhuizen staat hoog in de stress Top 10, dus het is normaal om daar best tegenop te zien. Bedenk dat dat hooguit een paar weken kost aan investering (in tijd en moeite) tegenover wat je er daarna aan terugkrijgt aan energie en ruimte.

Qua ruimte en ruimtelijkheid erop vooruit gaan geeft letterlijk en figuurlijk jezelf de ruimte! :idee:
En sommige kansen komen niet voor niks op je pad, daar geloof ik sterk in, het wordt je nu aangereikt en wie weet hoe lang het weer zou gaan duren voor er weer zoiets voorbijkomt als je deze nu niet aanpakt.

Ik zeg: doen doen doen :yes: :thumbsup:
En niet aarzelen, maar meteen tekenen :lijstje:
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-09-2021 11:58
Houd er ook rekening mee dat de huur snel stijgt met dit soort grote bedragen. Als er elk jaar 30 euro bijkomt zit je na drie jaar al op 1100 per maand.
Ja klopt, dat is één van mijn cons. Mijn huidige huur stijgt met ongeveer 35 euro per jaar (nou tot Corona dan, nu is het wettelijk geregeld dat de komende 3 jaar maar iets van 2,4% mag stijgen), dus ik wil nagaan wat de stijgingspercentages zijn, want als het 10% is ga ik het dus niet doen. Dat is elk jaar 100 euro erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-09-2021 12:02
Ja klopt, dat is één van mijn cons. Mijn huidige huur stijgt met ongeveer 35 euro per jaar (nou tot Corona dan, nu is het wettelijk geregeld dat de komende 3 jaar maar iets van 2,4% mag stijgen), dus ik wil nagaan wat de stijgingspercentages zijn, want als het 10% is ga ik het dus niet doen. Dat is elk jaar 100 euro erbij.
Ik dacht dat ook de vrije sector huur maar met een max % mag stijgen, maar zoek dat inderdaad even uit.

Verder klinkt het alsof je er goed over nagedacht hebt, en als jij blij wordt van het nieuwe huis en de buurt: ga er voor!
every journey starts with a single step

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven