Huis gevonden: Yay or nay?

15-09-2021 18:01 478 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag na 386182736817681 uitlotingen komen kijken bij een vrije sector huurhuis! Heel onverwacht want ik ben dus al tig keer uitgeloot en had het dus totaal niet verwacht. En nu zit ik in een existentiële crisis, want Ugli wat moet je eigenlijk met al die ruimte alleen en is het niet zonde van die 200 euro extra huur en energiekosten? En oh mijn god dan ga ik dus verhuizen en weg van mijn aller eerste eigen huisje over een maand?

Ik was aan het rondkijken omdat kopen op dit moment niet kan en ik op wel graag een buiten zou willen hebben en ik ben 29 en had eigenlijk gepland een grotenmensenhuis te kopen rond mijn 30e. Dan is dit grotemensenappartement wel een goed alternatief. Een extra kamer voor een bureau en een buiten lijken me heel fijn om te hebben.

Maar ik moet even input (en even mijn ei kwijt), wat vinden jullie?

Huidig huis:
Vrije sector huur appartement
Nieuwbouw, dus gasloos en vloerverwarming
In het centrum, naast tram maar verder wel rustig gelegen in mijn geboorteplaats
45m2
2 kamers en een berging
Geen buitenruimte
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Nieuw huis:
Vrije sector huur appartement
Bouwjaar 2006, niet gasloos
In een dure, sjieke nieuwbouw buurt (alleen maar twee onder één kappers en ligt aan een park) in mijn geboorteplaats
107m2
2 slaapkamers én een berging
Balkon :heart:
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Pro's
- Poepiedure/goeie/rustige wijk in de stad waar ik wil wonen
- Balkon
- Joekel van een huis
- Een 2e slaapkamer, eindelijk een bureau om aan thuis te werken!

Cons
- Duurder in huur
- Duurder in energie
- IK GA VERHUIZEN OH MIJN GOD WAAR BEN IK AAN BEGONNEN.
ugli wijzigde dit bericht op 04-10-2021 10:21
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doen!
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt betalen altijd doen. Klein wonen is prima te doen, maar groter wonen is toch wel een stuk fijner is mijn ervaring.
Je potentiele nieuwe woning is ook relatief nieuw, dus vemoed dat de energiekosten wel te overzien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen is stressvol ja, maar gaat ook gewoon voorbij. En dan woon je in een leuk huis! In een fijne buurt! Dus zeker doen als het na de bezichtiging nog steeds zo goed lijkt als nu op papier.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
wat spannend en gaaf ugli, ga gewoon kijken en gewoon doen als het appartement goed voelt en de buren aardig zijn!
Doen Ugli!
Je kan het geld missen en jij gaat zo blij worden van dat balkon.
Verhuizen is niet fijn maar zal het meer dan waard zijn. Heb je hulp bij het verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat spannend.
Doen!!

Gefeliciteerd :-D
Het is een flink bedrag in je eentje maar twee keer zo groot voor 200 euro meer is niet verkeerd en waar vind je nog 100m2 voor 1000 euro? Als je het kan betalen zou ik het doen.

Heb je rekening gehouden met de kosten van het gasverbruik? Gas is duur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Al was het maar voor dat stukje buitenruimte (balkon).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-09-2021 19:15
Ik zou het doen. Al was het maar voor dat stukje buitenruimte (balkon).
Precies mijn gedachte!
Misschien is het voor jou - momenteel - onbelangrijk, TO.

Maar heb je zon in het huis of kun je dat morgen controleren?
Zon is heel belangrijk in een huis. En dan niet omdat je een beetje stookkosten uitspaart, maar wel omdat de gezelligheid die zonlicht met zich meebrengt, tegen niks op kan.

Let er maar op hoe somber een kamer op het noorden is, koel in alle betekenissen van het woord.

Succes morgen he
Alle reacties Link kopieren
Balkon is 6.92 bij 2 meter echt groot dus. Ik heb geen idee wat de zonligging is, het is of zuidwest of noordoost aan Google maps te zien maar weet niet aan welke kant het appartement zit.

Ik ben net langsgereden en heb als een zwervertje rond gescharreld. Het appartement ligt op de 1e verdieping en eronder is een parkeergarage (waar ik een privé plek heb, zit bij de huur in). Zou dat overlast kunnen geven? Vast wel meer stookkosten want je hebt geen onderbuuf die stookt. Ik weet dat gas duur is, dat heb ik nu niet. Ik betaal nu ergens tussen de 20 en 50 euro aan elektra dus dat zal wel 100 euro worden denk ik zo.

Verder super sjiek, voelde me echt een tokkie (al hielp het ook niet dat ik mijn paarden klofje aan had). Ben me minstens 5x de pleuris geschrokken van buiten deuren die uit zichzelf open gingen als ik aan kwam lopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan betalen....doen! En een balkon op het NO is heus niet zo slecht hoor. Kun je op je vrije dagen in de ochtendzon ontbijten. En kun je buiten in de schaduw zitten als het heel erg heet is. Balkon op ZW is natuurlijk fijn in de middag/avond. Beide hebben voor- en nadelen.
Succes!
My god wat een prijzen.

Ik zou zeker voor groter en tuin gaan!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-09-2021 19:06
Het is een flink bedrag in je eentje maar twee keer zo groot voor 200 euro meer is niet verkeerd en waar vind je nog 100m2 voor 1000 euro? Als je het kan betalen zou ik het doen.

Heb je rekening gehouden met de kosten van het gasverbruik? Gas is duur.
Hier :proud:
Wij hebben 119m2 en betalen 1065 euro. Dat vond ik al duur :rofl:

TO, hou je rekening met de gaskosten? Als je nu gasloos hebt kan scheelt dat natuurlijk ook wel. Ben benieuwd hoe de bezichtiging bevalt.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen kun je het prima betalen en je krijgt er zoveel meer voor. Als het goed voelt bij de bezichtiging zou ik het doen.
Heb je nu ook een plek in een parkeergarage? Wat dat is dan ook weer een extra.
Dat verhuizen valt reuze mee, kwestie van goed organiseren. Als je het niet kan overzien, kun je hulp vragen aan een vriendin ofzo voor het maken van een planning.
Of open een topic hier.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een afwijkende mening, maar aangezien je erom vraagt ;-)

Ik zou het niet doen. Een grotemensenhuis kan dan wel voor veel mensen een streven zijn, maar het kost je 2400 euro per jaar meer. Minimaal. Terwijl je nu ook lekker woont. Bij koop zou ik het wel doen overigens, dan investeer je ook.

Zelf heb ik ook een stap terug gedaan qua huis, ik vind het gewoon veel fijner om mijn maandlasten zo laag mogelijk te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Volg je gevoel. Het belangrijkste is de locatie, ongeacht de ruimte. Zou je je echt prettig voelen in de buurt? Je schrijft nu al dat je een soort van ongemakkelijkheid ervaart? Weegt dat op tegen extra ruimte en buitenruimte ? Voor de kosten hoef je het niet te laten, 200€ extra per maand is niet heel veel ( in deze tijden).
Alle reacties Link kopieren
Jollie schreef:
15-09-2021 19:48
My god wat een prijzen.

Ik zou zeker voor groter en tuin gaan!
Een huis met tuin voor €1000?
Dat gaat in veel steden (zeker in de Randstad) niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
Oooow ik weet precies hoe je je nu voelt, Ik heb hetzelfde gehad en moest ook nog super snel reageren, totaal onverwacht en totale paniek.
Nu ben ik zeer gevoelig voor geluidsoverlast en bedacht mij met welk doemscenario ik het best kon leven; iets accepteren waar ik misschien meer overlast zou ervaren, er was gewoon weg te weinig tijd voor een gedegen buurt onderzoek. Of zou ik heel ondankbaar bedanken voor de eer, zou ik dan nooit meer wat aangeboden krijgen? Dat laatste bleek bij navraag gelukkig niet het geval. Alles op een rijtje gezet en ik heb het niet gedaan.

Is het balkon heel belangrijk voor je, zou dat wel een reden kunnen zijn het wel te doen, eventuele gezinsuitbreiding ook.

Probeer op alle momenten van de dag in de buurt te zijn en observeer de boel. Luister goed naar je gevoel als je in de woning mag kijken, als je je er goed voelt zou ik zeggen doen!
Sterkte, er komt ineens heel veel op je af.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral de locatie en buitenruimte belangrijk vinden, maar dat klinkt wel prima. Je kunt het betalen en 2006 is natuurlijk ook niet echt oud.

Verhuizen is gewoon niet leuk, maar je hebt een klein huis en met wat vrienden maak je er gewoon een leuke dag van. Ik zou het doen.
AGAIG schreef:
15-09-2021 20:11
Volg je gevoel. Het belangrijkste is de locatie, ongeacht de ruimte. Zou je je echt prettig voelen in de buurt? Je schrijft nu al dat je een soort van ongemakkelijkheid ervaart? Weegt dat op tegen extra ruimte en buitenruimte ? Voor de kosten hoef je het niet te laten, 200€ extra per maand is niet heel veel ( in deze tijden).
Dit wil ik toch even nuanceren: die ongemakkelijkheid kan ook voortkomen uit het feit dat Ugli dit allemaal nooit gewoon is geweest. Maar eens 3 maanden voorbij, hij/zij denkt: hoe heb ik dat vroeger kunnen 'ondergaan'?

Aan TO: Vooruitgang, daar wen je snel aan. Het is pas bij achteruitgang dat het allemaal niet lijkt te wennen.
Utopia2016 schreef:
15-09-2021 20:12


Is het balkon heel belangrijk voor je, zou dat wel een reden kunnen zijn het wel te doen, eventuele gezinsuitbreiding ook.

Probeer op alle momenten van de dag in de buurt te zijn en observeer de boel. Luister goed naar je gevoel als je in de woning mag kijken, als je je er goed voelt zou ik zeggen doen!
Sterkte, er komt ineens heel veel op je af.
Die opmerking over het balkon en gezinsuitbreiding vind ik een sterk punt.

En inderdaad, neem desnoods een dag vrij om de ganse dag te gaan postvatten en snuif de sfeer, de geluidsoverlast, de stilte (eventueel) bekijk ook de achterkant (waar kijkt de woning op uit?)

Er komt inderdaad veel op een mens af bij een bezichtiging. Daarom is misschien belangrijke punten even opschrijven niet slecht. Zodat die punten die jij belangrijk vindt, even extra kunnen bekeken/nagevraagd worden. Want persoon die bezichtiging doet kan er misschien een snelle rondgang van maken en dan kan het zijn dat je buiten staat en verschillende dingen die je wil(de) weten niet hebt gezien of kunnen vragen.

Of eventueel iemand die jou goed kent, meenemen. Die weet meestal waar jij waarde aan hecht en waaraan niet. Met twee zie je meer dan alleen. En ook om achteraf aan mekaar te kunnen vragen: hoe zat dit of hoe zat dat.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 15-09-2021 20:36
9.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is kopen nu van de baan? Ik weet niet of je nog spaarruimte overhoudt met een hogere huur. Persoonlijk zou ik geen behoefte hebben aan 100 m2 alleen voor mezelf (dat moet je allemaal weer schoonhouden), maar een goede buurt is ook wat waard. Ik wil dan wel weer graag winkels en een supermarkt op loopafstand, en dat is bij veel nieuwbouwwijken niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een plattegrond van het huis zodat je tevoren kunt bedenken hoe je het ongeveer wil gaan inrichten?
Dan kun je bij de bezichtiging misschien e.e.a. beter inschatten. Ik zou ook wat foto's maken zodat je achteraf nog eens kunt kijken en bij voorkeur iemand meenemen.

Als het je plan is om -op termijn- een huis te gaan kopen, dan kun je kiezen om te blijven zitten waar je zit en meer blijven sparen.
Maar als je blijft huren, lijkt dit mij een mooie kans: sinds Corona weten we dat het best veel waard is om een fijn huis (annex werkplek) te hebben. En je kunt het betalen, dus waarom niet?

Kijk ook hoeveel geld je kwijt wil zijn aan het naar jouw zin maken van muren, plafond en vloeren en of je de verhuizing zoveel mogelijk door derden kan/wil laten doen. Dat kost dan wel wat, maar dan hoef je daar alvast veel minder tegenop te zien.

En de vraag: wanneer komt, als je zou weigeren, de volgende kans voorbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven