Huis ongezien kopen?

09-08-2012 21:19 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn met een soortgelijke ervaring of die recent zelf een huis gekocht hebben. Het volgende is het geval.

Ik kijk al jaren passief op Funda en bezoek af en toe huizen tijdens een open huizen dag. Sinds een paar maanden hebben we ook bezichtigingen voor huizen gepland en weten nu zeker dat we willen verhuizen. Vorige week is er nieuw huis op Funda verschenen dat voor 90% voldoet aan onze wensen.

De dag erna heb ik meteen de verkoopmakelaar gebeld en die wist te melden dat er al zoveel interesse was dat ze groepsbezichtigingen gaan plannen in groepjes van 8.

Omdat we de 24ste bellers waren, is de kans groot dat we het het huis helemaal niet zullen kunnen bezichtigen :(

Inmiddels hebben we een aankoopmakelaar in de arm genomen in de hoop dat we toch kunnen gaan kijken. Maar het is dus helemaal niet zeker.

Ik baal er echt enorm van en heb er echt een knoop van in mijn maag. Ik wil zo graag verhuizen en dit huis is zo'n goede match. Het zit me inmiddels zo hoog dat ik overweeg om ongezien te gaan bieden vóór volgende week. Wat zouden jullie doen?
quote:Oydis schreef op 09 augustus 2012 @ 21:45:

[...]

Tuurlijk zal het niet perfect zijn, daar houd ik zeker rekening mee. Maar zelfs als we het huis voor de vraagprijs zouden kopen, dan hebben we aardig wat over om eventuele mankementen op te vangen. Ik verwacht geen perfect huis, liever niet zelfs. Maar goed ik weet zelf ook wel dat het niet het beste plan ooit is. Morgen maar weer eens contact zoeken met de aankoopmakelaar om te kijken of hij ons er toch tussen heeft kunnen krijgen.Eerlijk gezegd geloof ik er geen reet van dat ze voor dat hok in de rij staan. Ik denk dat je in de maling wordt genomen, dat denk ik nou.
Nee, niet doen. Hoewel... Je hebt 3 dagen bedenktijd na tekenen he, dan kun je in die dagen een keuring laten doen en mee binnen gaan kijken (heb je tienduizenden euro's achter de hand dat je het met slecht onderhoud ook kunt betalen? Daar mag je meestal niet voor lenen).

Maar ik geloof het wel een beetje hoor, hier gaan de huizen ook nog soms heel snel als het een voordelig huis is van een geliefd type. Wij hebben ons huis dit jaar binnen 2 weken gekocht, en ook al wel eens achter het net gevist terwijl we de vraagprijs hadden geboden (en ja, dat was afgelopen jaar, niet 4 jaar terug). Andere huizen in onze buurt en prijsklasse zijn vaak ook meteen weg, nog steeds.

Alleen, waarom is dit huis zo goedkoop?
quote:Oydis schreef op 09 augustus 2012 @ 21:40:

[...]

. Genoeg huizen bezichtigd die op papier best verstandig leken, maar 'het gevoel' zat dan gewoon niet goed.Dat kan bij dit huis precies zo zijn. Ik zou het echt dom vinden.
quote:Oydis schreef op 09 augustus 2012 @ 21:54:

[...]

Het kan wat mij betreft alleen tegenvallen als er binnen iets zou tegenvallen met mn gevoel. Maar de aanschaf is gezien de locatie, bouwstijl en prijs juist zeer verstandig. De huizenmarkt in onze stad is nauwelijks ingezakt in de afgelopen jaren.Maar ik snap het niet, je wilt de vraag prijs betalen, ook al stort het ongeveer in. Stel dat de fundering opnieuw moet, dan betaal je toch minder voor een huis dan als alles oke is? sorry, maar ik snap er echt niets van. Volgens mij ben je een beetje verliefd en kun je niet helder denken.
Tsja vosje

[...]

Het kan wat mij betreft alleen tegenvallen als er binnen iets zou tegenvallen met mn gevoel. Maar de aanschaf is gezien de locatie, bouwstijl en prijs juist zeer verstandig. De huizenmarkt in onze stad is nauwelijks ingezakt in de afgelopen jaren.

Nooit gehoord van financiële tegenvallers, hoezo alleen als er binnen iets tegen valt. Ik begin nu wel nieuwsgierig te worden naar het huis en de prijs. Kun je hier iets over vertellen. Want tenzij het huis 10,- kost en je inderdaad een ton aan onkosten hebt kan ik niet anders bedenken dat dit wat je zegt rechtvaardigt. (sorry wil je niet afvallen maar het komt een beetje dom over).

En in alle regio's is de huizenmarkt ingestort. (tenzij je nu over Noorwegen o.i.d. praat) dus ja misschien heb je een heel groot te koop bord voor je kop maar ik hoop dat wat je hierboven zegt een grsapje is.
@Vlindertje3: Geef mij een foto en 5 minuten en ik maak iedereen 20 jaar jonger met Photoshop.

Maar foto's van de makelaar zijn natuurlijk gewoon niet meer dan oppervlakkige kiekjes. Ze laten je heus geen foto zien van de enorme scheuren in de fundering, de vochtplekken op de muren of het gat in het dak waardoor je de wolken voorbij ziet komen en zo....... En met een huis uit de twintiger jaren kun je werkelijk ALLES verwachten, TO. Je zult de eerste niet zijn die zonder goed bouwkundig onderzoek een oud pand koopt en aan het einde van de rit het dubbele (of meer) van het oorspronkelijke budget heeft moeten investeren om het bewoonbaar te maken.

Kunnen jullie dat financieel aan?
Als = dan

Waar zit de any-key?

[...]

Het kan wat mij betreft alleen tegenvallen als er binnen iets zou tegenvallen met mn gevoel. Maar de aanschaf is gezien de locatie, bouwstijl en prijs juist zeer verstandig. De huizenmarkt in onze stad is nauwelijks ingezakt in de afgelopen jaren.

Jij praat als een kind van 9 die een nieuwe voetbal wil.

De fundering is ECHT heel belangrijk. Veel belangrijker als de binnenkant. Die binnenkant kun je nog iets aan veranderen meestal, met de fundering wordt dat een stuk lastiger.

En die stad waar jij het over hebt, dat moet dan Utrecht zijn?
quote:houston77007 schreef op 09 augustus 2012 @ 22:00:

Als = dan

En dan maak je mij uit voor dom....haha!
@gordijn: een heel groot te koop bord voor je kop
Als er toch zoveel gegadigden zijn kun je hier misschien een linkje plaatsen? Ik wil dat huis ondertussen weleens met eigen ogen zien. En met zoveel kopers in spé hoef je niet bang te zijn voor herkenning, denk ik zo?

En verder, als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat meestal ook.
Ik geloof die makelaar voor geen meter..

Maar wil je eens de link van Funda hier nerzetten? Misschien kent iemand het huis en kan je tips geven?
Groepsbezichtigingen voor een huis...
quote:citronella schreef op 09 augustus 2012 @ 22:02:

@gordijn: een heel groot te koop bord voor je kop Sorry, meer kan ik er niet van maken
Ha, Pearle, 2 zielen, 1 gedachte.
Ah toe, geef even een linkje...please?
Ozo.
quote:pearle schreef op 09 augustus 2012 @ 22:03:

Ik geloof die makelaar voor geen meter..

Maar wil je eens de link van Funda hier nerzetten? Misschien kent iemand het huis en kan je tips geven?TO als je wilt, kun je hem na 5 minuten weer verwijderen maar kunnen wij wel beoordelen of het inderdaad een terecht gevoel is. Wij hebben geen roze bril. En wil je heel graag helpen want ken het gevoel van This is it!
quote:hallekie schreef op 09 augustus 2012 @ 22:05:

Ah toe, geef even een linkje...please?Ja ben ook wel benieuwd...
Groepsbezichtingen is zeker de nieuwe verkoop techniek, me neus, laat je niks aanpraten
quote:gordijn87 schreef op 09 augustus 2012 @ 22:00:

[...]

En in alle regio's is de huizenmarkt ingestort. (tenzij je nu over Noorwegen o.i.d. praat)

Dat dacht ik ook Gordijn, dus heb het even opgezocht. Maar alleen in Utrecht zijn de huizenprijzen gestegen. Ik neem voor het gemak maar aan dat de huizenmarkt daar nog iets gunstiger is.

huizenprijzen regio's
quote:jacky12 schreef op 09 augustus 2012 @ 22:02:

[...]

Jij praat als een kind van 9 die een nieuwe voetbal wil.

De fundering is ECHT heel belangrijk. Veel belangrijker als de binnenkant. Die binnenkant kun je nog iets aan veranderen meestal, met de fundering wordt dat een stuk lastiger.

En die stad waar jij het over hebt, dat moet dan Utrecht zijn?

Schoonouders hebben laatst hun gehele fundering laten vervangen, dat viel hoog uit maar niet onoverkomelijk.

Maar als ik het zo lees is het dus best verstandig om heel snel te bieden als we het gezien hebben, want als ik het zo lees zijn de meesten geen snelle beslissers. Wel moet ik toegeven dat het een slimmere zet is om het eerst te zien...hoop dan maar dat we de kans echt krijgen.
ja, precies, doe maar een linkje, ik heb genoeg funda huizen in werkelijkheid gezien om een gok te kunnen doen of dit huis in werkelijkheid net zo geweldig is.
Tsja een verzakte fundering, weet je wel wat er dan met het huis kan gebeuren bijv. Enorme scheuren in de muren, uiteindelijk stort je mooie huisje dan in...

Laat staan, hoeveel geld er nodig is om dit te reconstrueren.
Ik heb een oud pand in Amsterdam met verschillende (ondertussen gerenoveerde) appartementen erin. Ik wil je wel een lijstje geven van de mankementen daaraan toen mijn vader het 20 jaar geleden kocht.... Raak je die roze bril heel snel kwijt of komen er flinke barsten in de glazen.

Kopen alleen op gevoel is heel riskant. Tenzij je bulkt van het geld en het niet erg vindt een paar ton extra stuk te slaan tijdens een tegenvallende verbouwing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven