Huishoudschema (ft/dt) werkenden
zondag 16 september 2018 om 10:08
Zoveelste poging hier om de chaos in huis onder controle te houden zucht
Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...

Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
zondag 16 september 2018 om 11:50
Mijn man legt de lat ook veel lager dan ik. Ik erger me aan stof op de kast of kruimels op de vloer, hij denkt: 'ach, dat ligt daar prima, ik heb er geen last van'. De oplossing was hier om vooral niet af te wachten tot hij dingen uit zichzelf ziet of doet die hij niet zo belangrijk vindt, maar dat hij vooral de urgente en routinematige klussen doet. Dus boodschappen, koken, afwas, vuilnis, met zoon naar zwemles, kortom de dingen die echt moeten gebeuren omdat het anders in het honderd loopt. Taken als opruimen, de badkamer soppen en de administratie en financiën netjes bijhouden vindt hij niet zo belangrijk en daar haalt hij veel minder voldoening uit dan ik, dus die doe ik.minionette schreef: ↑16-09-2018 11:37Het is niet dat hij vindt dat ik alles moet doen. Hij trekt zich er niets van aan dat het een zooi is. Later eten ook geen probleem. Kant en klaar dan maar op drukke dagen (en dat wil ik liever niet). Dus het is niet dat ik dat van hem allemaal moet maar zo draait een gezin en huishouden ook niet. ...

zondag 16 september 2018 om 11:55
Man werkt ft, ik pt 3 dagen.
We hebben 1 ochtend een huishoudster en laten onze boodschappen bezorgen. Op de woensdagmiddag ben ik de muziek- en sporttaxi. De ochtend is voor mezelf en gebruik ik voor mijn hobby. Was die niet in de wasmand ligt wordt niet gewassen. Verder heeft elk kind een tafeldek of dierentaak. Man denkt aan de vuilnisbakken, kookt wat ik hem influister en doet hhtaken die ik van hem vraag. Zo werkt het voor ons.
Ik vind je een supermoeder en supervrouw, wat mist is een superMinionette. Voor haar is geen tijd meer over.
We hebben 1 ochtend een huishoudster en laten onze boodschappen bezorgen. Op de woensdagmiddag ben ik de muziek- en sporttaxi. De ochtend is voor mezelf en gebruik ik voor mijn hobby. Was die niet in de wasmand ligt wordt niet gewassen. Verder heeft elk kind een tafeldek of dierentaak. Man denkt aan de vuilnisbakken, kookt wat ik hem influister en doet hhtaken die ik van hem vraag. Zo werkt het voor ons.
Ik vind je een supermoeder en supervrouw, wat mist is een superMinionette. Voor haar is geen tijd meer over.

zondag 16 september 2018 om 12:11
Ik heb laatst hele huis opgeruimd. Veel naar de stort gegaan. Huis is nu in twee uur helemaal schoon. De ene x bedden verschonen er bij en de andere x vloer dweilen of ramen lappen.
Kast van Ikea met lades: daar gaan mijn handdoeken vanaf het droogte ongevouwen. De doorlooptijd is zo hoog dat opvouwen niet efficiënt is. Zelfde met ondergoed...hop zo de la of mand in.
Kast van Ikea met lades: daar gaan mijn handdoeken vanaf het droogte ongevouwen. De doorlooptijd is zo hoog dat opvouwen niet efficiënt is. Zelfde met ondergoed...hop zo de la of mand in.
zondag 16 september 2018 om 12:23
Wat een vlijtige liesjes zijn jullie... ik ga me bijna schuldig voelen. Ik doe niks in huis.
Man en ik werken ft. Geen kinderen. We komen om half 8 thuis en dan gaat man koken. Als hij later is doe ik het. Ik doe meestal wel boodschappen. Vaatwasser in en uitruimen een beetje om de beurt. In het weekend en soms tussendoor draaien we allebei wel eens een was. Sokken en onderbroeken vouwen we niet op, die pleuren we gewoon in ieder z’n eigen la. Man verschoont het bed.
Op vrijdag komt de schoonmaakster. Op donderdagavond ruim ik nog wel wat op. Meestal is het mijn troep want man laat niet zoveel achter z’n derrière slingeren als ik. Schoonmaakster gaat in drie uur door het huis. Wij gaan lekker schoon t weekend in.
Man en ik werken ft. Geen kinderen. We komen om half 8 thuis en dan gaat man koken. Als hij later is doe ik het. Ik doe meestal wel boodschappen. Vaatwasser in en uitruimen een beetje om de beurt. In het weekend en soms tussendoor draaien we allebei wel eens een was. Sokken en onderbroeken vouwen we niet op, die pleuren we gewoon in ieder z’n eigen la. Man verschoont het bed.
Op vrijdag komt de schoonmaakster. Op donderdagavond ruim ik nog wel wat op. Meestal is het mijn troep want man laat niet zoveel achter z’n derrière slingeren als ik. Schoonmaakster gaat in drie uur door het huis. Wij gaan lekker schoon t weekend in.

zondag 16 september 2018 om 12:30
Cleaning on the go is hier de motto. Wij hebben zeeën van tijd over, omdat wij al alles samen doen en achter onze kont opruimen. Het helpt ook als je niet zoveel losse tierelantijntjes hebt. Onze interieur is strak en overzichtelijk dat helpt ook.
anoniem_374094 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 12:32
2.90% gewijzigd

zondag 16 september 2018 om 12:30
De enige regelmaat bij ons thuis zit in stofzuigen/dweilen (1x per week) en de bedden verschonen (1x per week). De rest doen we wanneer we het nodig vinden/er zin in hebben/ons eraan ergeren. Rommel ligt er zelden bij ons, hebben we allebei een hekel aan. Verder vooral bijhouden; de was, vaatwasser, vuilniszakken verschonen etc. Aanrecht gelijk opruimen/doekje erover. Gaat allemaal automatisch eigenlijk. Feit is wel dat ik sneller iets nodig of vies vind dan man. Maar geen troep overal scheelt al zo enorm veel..

zondag 16 september 2018 om 12:32
Daar heeft to weinig aan met twee kinderen met ASS in huis.

zondag 16 september 2018 om 12:35
Correctie 3 kinderen. Als To nou 1 kind een schop onder zijn hol geeft en eist dat hij helpt met het huishouden en de kinderen, dan heeft To ook tijd voor zichzelf.
zondag 16 september 2018 om 12:35
Minionette, ik heb wel geen kinderen, maar wel een drukke job en mijn man nog drukker. Ik ben altijd als eerst thuis.
Maar toch enkele tips:
- In het weekend overlopen wij onze planning en verdelen we ongeveer de taken. Hier komt dat erop neer dat ik kook, poets... en mijn man doet de tuin of strijkt af en toe eens, ruimt vaatwasser op...
- Ik haal mijn boodschappen voor een hele week op bij Collect en Go en maak een weekplanning. Op drukke dagen voorzie ik een gezonde maaltijd die snel klaar is. Denk ook aan diepvriesgroenten! Niks mis mee. De servicekosten kun je vermijden door bepaalde producten te kopen.
- Ik heb een iRoomba die stofzuigt wanneer ik ben werken. Als ik thuis kom, moet ik enkel nog dweilen, maar laatste tijd gebruik ik zo'n stoomreiniger, gaat erg snel en ben ik erg tevreden over.
- Ik heb niet zoveel was, maar probeer regelmatig kleine wasjes te draaien en strijk dan een halfuurtje terwijl ik tv kijk.
- Kunnen je kinderen niet mee met moeders van andere kinderen naar de activiteiten? Dan kunnen jullie elk om buurt rijden... Zo doet mijn oudere zus het.
- Ramen poetsen, auto, koelkast (grondig)... dit gebeurt 1 keer in de maand en meestal op zaterdagochtend. Elke week iets anders en zo komt alles eens aan bod.
- Elke avond rondje door de woonkamer om spullen op te ruimen voordat we gaan slapen.
- Alles klaarleggen voor 's morgens en broodtrommel 's avonds reeds klaarmaken.
- Man help 's avonds bij het opruimen van de keuken en spullen inruimen in vaatwasser, 's morgens halen we die leeg.
Maar toch enkele tips:
- In het weekend overlopen wij onze planning en verdelen we ongeveer de taken. Hier komt dat erop neer dat ik kook, poets... en mijn man doet de tuin of strijkt af en toe eens, ruimt vaatwasser op...
- Ik haal mijn boodschappen voor een hele week op bij Collect en Go en maak een weekplanning. Op drukke dagen voorzie ik een gezonde maaltijd die snel klaar is. Denk ook aan diepvriesgroenten! Niks mis mee. De servicekosten kun je vermijden door bepaalde producten te kopen.
- Ik heb een iRoomba die stofzuigt wanneer ik ben werken. Als ik thuis kom, moet ik enkel nog dweilen, maar laatste tijd gebruik ik zo'n stoomreiniger, gaat erg snel en ben ik erg tevreden over.
- Ik heb niet zoveel was, maar probeer regelmatig kleine wasjes te draaien en strijk dan een halfuurtje terwijl ik tv kijk.
- Kunnen je kinderen niet mee met moeders van andere kinderen naar de activiteiten? Dan kunnen jullie elk om buurt rijden... Zo doet mijn oudere zus het.
- Ramen poetsen, auto, koelkast (grondig)... dit gebeurt 1 keer in de maand en meestal op zaterdagochtend. Elke week iets anders en zo komt alles eens aan bod.
- Elke avond rondje door de woonkamer om spullen op te ruimen voordat we gaan slapen.
- Alles klaarleggen voor 's morgens en broodtrommel 's avonds reeds klaarmaken.
- Man help 's avonds bij het opruimen van de keuken en spullen inruimen in vaatwasser, 's morgens halen we die leeg.
zondag 16 september 2018 om 12:36
Wij werken beide fulltime en daar hebben we onze standaard dus ook op aangepast. Gedurende de week ontstaan er dus kruimels op de vloer, als we eraan denken halen we de swiffer een keer extra over de vloer. Alles wordt bij ons ook maar 1x per week gedaan, maar hoe vies wordt de wc nu echt als je beide 40+ uur per week van huis bent?
Verder hebben we de taken waarvan we vinden dat ze gedaan moeten worden verdeeld en op zaterdagochtend maken we ons even boos om alles gedaan te krijgen. Gelukkig hebben we beide ongeveer dezelfde standaard dus komt alles goed.
Ik heb nu een andere baan waardoor ik wel zwaarder belast word in die 40 uur, dus we gaan nu een schoonmaakster zoeken voor de extra klussen.
Verder hebben we de taken waarvan we vinden dat ze gedaan moeten worden verdeeld en op zaterdagochtend maken we ons even boos om alles gedaan te krijgen. Gelukkig hebben we beide ongeveer dezelfde standaard dus komt alles goed.
Ik heb nu een andere baan waardoor ik wel zwaarder belast word in die 40 uur, dus we gaan nu een schoonmaakster zoeken voor de extra klussen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

zondag 16 september 2018 om 12:38
Ohja en ik denk dat Belgische mannen echt niet vergeleken kunnen worden met Nederlandse mannen.
Hier doet mijn man enkel wat ik zeg dat moet gebeuren, dus als ik op de weekplanning schrijf wat hij moet doen, dan doet hij het wel, maar hij ziet het niet of vindt het niet nodig.
Mijn man denkt er ook niet aan om minder te werken, dat doen ze hier vaak niet zoals sommige Nederlandse mannen (als ik dit hier lees op Viva).
Hier doet mijn man enkel wat ik zeg dat moet gebeuren, dus als ik op de weekplanning schrijf wat hij moet doen, dan doet hij het wel, maar hij ziet het niet of vindt het niet nodig.
Mijn man denkt er ook niet aan om minder te werken, dat doen ze hier vaak niet zoals sommige Nederlandse mannen (als ik dit hier lees op Viva).

zondag 16 september 2018 om 12:39
zondag 16 september 2018 om 12:42
Ik ben vaker thuis, hij werkt meer. Dus vind ik het maar normaal dat de huishoudelijke taken meer op mijn schouders terecht komen. Dus ja, helpen, hij doet ook dingen waarbij ik niet 'help'.ShaunTheSheep schreef: ↑16-09-2018 12:39Als die mannen nou eens ophouden met helpen?! Het is toch ook hun huis en afwas en was en stof en alles?
Of helpen ze ook met vies maken of zo?
zondag 16 september 2018 om 12:42
-Hier scheelt een robotstofzuiger iets qua tijd (iedere dag rijdt hij een rondje, alternerend beneden/boven/zolder).
-Altijd iets meenemen als je door het huis loopt, zwervende kopjes naar de keuken, wasgoed in de wasmand. Ik probeer mijn kinderen (en man) dit ook te leren.
-Eind vd dag mogen de kinderen 1 stuk speelgoed laten staan, de rest moeten ze opruimen (dus of de Playmobil blijft staan of de Lego, niet alles).
-We hebben een extra grote wasmachine, ik geloof 12kg, dan kan ik met 4/5 wassen/week toe.
-Weekmenu in het weekend maken en met een van de kinderen boodschappen doen (die mag dan de zelfscan en afstrepen op het lijstje.
-Op zondag ga ik meal preppen, dat scheelt doordeweeks weer tijd na een lange werkdag, een van de kinderen helpt dan mee.
-Vaste dagen voor vaste taken (zaterdag bedden verschonen, dinsdag en zaterdag badkamer, etc.
-Hier is het overigens ook heel lastig om man ook een deel te laten doen (ik denk verhouding 80/20, werken allebei evenveel), van vriendinnen hoor ik dat overigens ook vaak.
-Altijd iets meenemen als je door het huis loopt, zwervende kopjes naar de keuken, wasgoed in de wasmand. Ik probeer mijn kinderen (en man) dit ook te leren.
-Eind vd dag mogen de kinderen 1 stuk speelgoed laten staan, de rest moeten ze opruimen (dus of de Playmobil blijft staan of de Lego, niet alles).
-We hebben een extra grote wasmachine, ik geloof 12kg, dan kan ik met 4/5 wassen/week toe.
-Weekmenu in het weekend maken en met een van de kinderen boodschappen doen (die mag dan de zelfscan en afstrepen op het lijstje.
-Op zondag ga ik meal preppen, dat scheelt doordeweeks weer tijd na een lange werkdag, een van de kinderen helpt dan mee.
-Vaste dagen voor vaste taken (zaterdag bedden verschonen, dinsdag en zaterdag badkamer, etc.
-Hier is het overigens ook heel lastig om man ook een deel te laten doen (ik denk verhouding 80/20, werken allebei evenveel), van vriendinnen hoor ik dat overigens ook vaak.

zondag 16 september 2018 om 12:47
Pff topic maar vraag het me al even af:
Is deeltijds werken in Nederland ook niet meer gangbaar en aanvaard dan in België?
Ik voel me elke week week schuldig op mijn werk met mijn " vrije " dag...
Deeltijds werken en dan nog een poetshulp?dan word je hier al helemaal als lui aanzien....
Is deeltijds werken in Nederland ook niet meer gangbaar en aanvaard dan in België?
Deeltijds werken en dan nog een poetshulp?dan word je hier al helemaal als lui aanzien....
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
zondag 16 september 2018 om 12:50
Minionette, in mijn omgeving zie ik ook heel weinig vrouwen deeltijds werken of poetshulp hebben... Ik denk dat dat echt een verschil is tussen Vlaanderen/Nederland.minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:

zondag 16 september 2018 om 12:52
Joh doe wat je zelf prettig vind laat je niet door andere iets aanpraten.minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Het gaat er om wat goed is voor jou en je gezin!.
Het is zo makkelijk lullen van andere vanaf de zijlijn hoe het dan wel moet..
Als je een poets wil neem je een poets, al zit je op je reet, als je het kan veroorloven gewoon doen.
zondag 16 september 2018 om 12:59
Waarom zou dat in NL als lui moeten gelden? Of ben je minder gaan werken zodat je meer kan poetsen? Ik hoop dat mensen die minder werken dit doen om tijd aan hun gezin te kunnen besteden of aan hun eigen ontwikkeling.minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Ik besteed vervelende dingen het liefst uit, zolang mij uurloon hoger is dan dat van de poetshulp/verhuizer/boodschappenservicr en/of zolang deze derde dingen sneller en beter kan dan ik. Daar is niks lui aan, ik vind dat vooral efficiënt.
zondag 16 september 2018 om 13:12
Verzorging kinderen doen we trouwens ook 50/50. Op zijn vrije dag gaat hij wekelijks met ze naar clubjes en afspraken zoals de tandarts enzo. Ik zorg voor voldoende kleding, schoenen cadeautjes, nieuwe fietsen, kapper en dat soort dingen. Feestjes doen we samen, in bed stoppen, met huiswerk helpen enzo ook.

zondag 16 september 2018 om 13:15
Nogmaals, als je beiden wel fulltime werkt doet je man dan wel zijn deel?minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Lui vind ik degene die zijn vrouw laat ploeteren met werk/kinderen en het huishouden en dan ook nog zijn veto uitspreekt over een schoonmaakhulp.

zondag 16 september 2018 om 13:24
minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
In Nederland wordt je verguist als je fulltime werkt als moeder.
In de jaren zestig was de moraal dat een getrouwde vrouw niet werkte. Daarna was de moraal dat vrouwen werkten tot de geboorte van het eerste kind. Daarna was het geaccepteerd dat vrouwen en klein baantje hadden van max 16 uur. Pas sinds een kleine twintig jaar gaan moeders meer werken en eigenlijk vaders ook minder.
Twee keer full-time zie je hier alleen veel bij stellen zonder kinderen.