Huishoudschema (ft/dt) werkenden
zondag 16 september 2018 om 10:08
Zoveelste poging hier om de chaos in huis onder controle te houden zucht
Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...

Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)

zondag 16 september 2018 om 13:28
Dat je meer thuis bent en dus wat meer doet, okee. Maar het is toch nog steeds jullie huishouden? Dat run je samen, dat is geen helpen.
zondag 16 september 2018 om 13:30
Ach, mijn man werkt 4 dagen per week, woont alleen, geen kinderen en heeft ook een poetshulp. Hij heeft een hekel aan poetsen en is er ook niet zo goed in (vind ik). Het interesseert hem niet zoveel als mensen dit belachelijk vinden. Hij is ook de meest relaxte persoon die ik ken.minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Is deeltijds werken in Nederland ook niet meer gangbaar en aanvaard dan in België?
Ik voel me elke week week schuldig op mijn werk met mijn " vrije " dag...
Deeltijds werken en dan nog een poetshulp?dan word je hier al helemaal als lui aanzien....
Ik zou me niet zo druk maken over wat 'men' vindt... men vindt altijd wel wat, maakt niet uit hoe je het en wat je doet.
zondag 16 september 2018 om 13:32
Vroeger was 1 salaris ook nog prima om rond te komen. Dat is nu lang niet altijd meer zo.Andersom schreef: ↑16-09-2018 13:24In Nederland wordt je verguist als je fulltime werkt als moeder.
In de jaren zestig was de moraal dat een getrouwde vrouw niet werkte. Daarna was de moraal dat vrouwen werkten tot de geboorte van het eerste kind. Daarna was het geaccepteerd dat vrouwen en klein baantje hadden van max 16 uur. Pas sinds een kleine twintig jaar gaan moeders meer werken en eigenlijk vaders ook minder.
Twee keer full-time zie je hier alleen veel bij stellen zonder kinderen.
zondag 16 september 2018 om 13:38
zondag 16 september 2018 om 13:47
In mijn omgeving zie ik bij 2 kinderen de vrouw en man fulltime werken. Bij 3 of meer vaak 4/5. Soms werken ze minder als de man zelfstandig is en tot 20u - 21u werkt.Andersom schreef: ↑16-09-2018 13:24In Nederland wordt je verguist als je fulltime werkt als moeder.
In de jaren zestig was de moraal dat een getrouwde vrouw niet werkte. Daarna was de moraal dat vrouwen werkten tot de geboorte van het eerste kind. Daarna was het geaccepteerd dat vrouwen en klein baantje hadden van max 16 uur. Pas sinds een kleine twintig jaar gaan moeders meer werken en eigenlijk vaders ook minder.
Twee keer full-time zie je hier alleen veel bij stellen zonder kinderen.
Ik ben niet van plan minder te werken bij 2 kinderen. Mijn moeder heeft ook heel haar leven fulltime gewerkt en had 2 kinderen.

zondag 16 september 2018 om 13:52
Vroeger leefde men soberder waardoor het makkelijker ging. Niet dat ik Pejeka wil imiteren en terug wil naar de soberheid en armoede van toen hoor.
Maar veel mensen leefden toen liever sober dan de schande over zich af te roeien van een werkende moeder. Want jeetje, dan had je (als) man gefaald hoor, als hij niet genoeg verdiende om van rond te komen.

zondag 16 september 2018 om 14:08
TO, je kunt toch niet op die ene woensdag(ochtend) alle huishoudelijke zaken voor de hele week doen? Dat kan je man ook begrijpen toch, dat er naast een goeie poetsbeurt ook nog boodschappen, eten koken, afwassen, de was doen, en zoveel andere (bijna) dagelijks terugkerende zaken zijn? Die je dus samen dagelijks moet oppakken?
Hoe laat is hij 's avonds thuis na zijn werk? En hoe laat vertrekken jullie beiden 's ochtends?
Schrijf eens op hoeveel tijd jij kwijt bent aan het huishouden, maak inzichtelijk voor hem dat jij veel meer dan 8 uur daarin steekt en dat jij dus in totaal incl je werkuren veel meer uren bezig bent dan hij.
Hoe laat is hij 's avonds thuis na zijn werk? En hoe laat vertrekken jullie beiden 's ochtends?
Schrijf eens op hoeveel tijd jij kwijt bent aan het huishouden, maak inzichtelijk voor hem dat jij veel meer dan 8 uur daarin steekt en dat jij dus in totaal incl je werkuren veel meer uren bezig bent dan hij.

zondag 16 september 2018 om 14:35
Ons schema:
Man ruimt s morgens de vaatwasser uit, ontbijt met kind en brengt kind weg.
Ik ben eerder thuis dan man, haal kind op en begin met koken (ik maak weekmenu en doe 1x pw alle boodschappen).
Man ruimt tafel af en doet afwas in vaatwasser.
De was doen we beiden op onze papa- en mamadag samen met kind.
Als er bezoek komt gaan we samen als een tornado even met een stofzuiger en schoonmaakdoekjes door het huis.
Rommel hebben we niet zoveel want we hebben handige opbergmeubelen, manden en dergelijke. En een bergkast waar we geregeld dingen inmikken en die eens in de zoveel tijd uitmesten. Kinderspeelgoed opruimen doet degen die ons kind naar bed brengt samen met kind.
Voor de rest komt een schoonmaakster.
En dan is dit al soms gedoe omdat ik bijvoorbeeld moet koken terwijl kind niet altijd meewerkt en ik dus niet aan koken toe kom. Dan loopt het hele schema dus al de mist in. En er moet niemand ziek worden of een keer vroeg moeten werken ‘s morgens want dan wordt het een hoop gepuzzel.
Ik kan me niet voorstellen hoe gestressed en eenzaam jij je wel niet moet voelen TO. Dat kan toch zo niet?
Man ruimt s morgens de vaatwasser uit, ontbijt met kind en brengt kind weg.
Ik ben eerder thuis dan man, haal kind op en begin met koken (ik maak weekmenu en doe 1x pw alle boodschappen).
Man ruimt tafel af en doet afwas in vaatwasser.
De was doen we beiden op onze papa- en mamadag samen met kind.
Als er bezoek komt gaan we samen als een tornado even met een stofzuiger en schoonmaakdoekjes door het huis.
Rommel hebben we niet zoveel want we hebben handige opbergmeubelen, manden en dergelijke. En een bergkast waar we geregeld dingen inmikken en die eens in de zoveel tijd uitmesten. Kinderspeelgoed opruimen doet degen die ons kind naar bed brengt samen met kind.
Voor de rest komt een schoonmaakster.
En dan is dit al soms gedoe omdat ik bijvoorbeeld moet koken terwijl kind niet altijd meewerkt en ik dus niet aan koken toe kom. Dan loopt het hele schema dus al de mist in. En er moet niemand ziek worden of een keer vroeg moeten werken ‘s morgens want dan wordt het een hoop gepuzzel.
Ik kan me niet voorstellen hoe gestressed en eenzaam jij je wel niet moet voelen TO. Dat kan toch zo niet?

zondag 16 september 2018 om 14:52
Andersom schreef: ↑16-09-2018 13:52Vroeger leefde men soberder waardoor het makkelijker ging. Niet dat ik Pejeka wil imiteren en terug wil naar de soberheid en armoede van toen hoor.
Maar veel mensen leefden toen liever sober dan de schande over zich af te roeien van een werkende moeder. Want jeetje, dan had je (als) man gefaald hoor, als hij niet genoeg verdiende om van rond te komen.
Nee, het is echt waar hoor. Vroeger, jaren 70, 80, 90, kon je echt beter rondkomen. De huizenprijzen met name waren toen relatief lager, de zorg was veel goedkoper voor de burger, je had aanrechtsubsidie, je had simpelweg meer koopkracht. Dat was geen armoede hoor, bij de babyboomers. Een 2 onder 1 kap, 2 auto’s (oké, 1 daarvan en kleintje) en 2 vakanties per jaar was toch redelijk standaard. Op 1 salaris.
Stond laatst nog in de krant, dat dit de eerste generatie is die het minder goed heeft dan hun ouders. Wij werken ook met z’n tweeën om dezelfde levensstandaard te hebben als onze ouders op 1 salaris hadden

zondag 16 september 2018 om 14:56
minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Is deeltijds werken in Nederland ook niet meer gangbaar en aanvaard dan in België?
Deeltijds werken en dan nog een poetshulp?dan word je hier al helemaal als lui aanzien....
Deeltijd werken is in NL zeker meer gangbaar. Mijn man en ik werken beiden 32 uur en hebben een poetshulp. Ik ken zoveel mensen die deeltijd werken en een poetshulp hebben. Dat is niet lui, dat is slim

zondag 16 september 2018 om 15:06
Andersom schreef: ↑16-09-2018 10:46Minionette jij hebt geen schema nodig maar een paar stevige benen zodat je je man een schop onder zijn hol kan geven.
Als jij drie dagen vrij bent en hij twee dan doe jij dus 3/5 van het huishouden en hij 2/5. Of je neemt een hulp die 3/5 doet en je doet ieder nog 1/5.
Ik vind dit de meest heldere en meest zinvolle bijdrage. Zo simpel is het gewoon.
zondag 16 september 2018 om 15:14
Jouw beeld klopt niet. De huizenprijzen waren inderdaad lager, maar dat gold ook voor de salarissen, en de hypotheekrente tikte in de jaren ‘80 de 10% aan. Een klein huis was gangbaar, net als kinderen die slaapkamers deelden. Een auto had lang niet iedereen, en twee al helemaal niet. Kleding kreeg je meestal niet nieuw maar doorgeschoven van een ouder broer/zus/neef/nicht/kind van kennis. 2x per jaar een paar nieuwe schoenen en als je snel groeide dan werden ze gewoon op de groei gekocht. Eigen groenten verbouwen en brood bakken werd niet gedaan voor de hobby maar voor de besparing. En een nieuwe fiets had alleen dat ene verwende snotjong uit de zesde klas.Koffiekop1 schreef: ↑16-09-2018 14:52Nee, het is echt waar hoor. Vroeger, jaren 70, 80, 90, kon je echt beter rondkomen. De huizenprijzen met name waren toen relatief lager, de zorg was veel goedkoper voor de burger, je had aanrechtsubsidie, je had simpelweg meer koopkracht. Dat was geen armoede hoor, bij de babyboomers. Een 2 onder 1 kap, 2 auto’s (oké, 1 daarvan en kleintje) en 2 vakanties per jaar was toch redelijk standaard. Op 1 salaris.

zondag 16 september 2018 om 15:18
Nummer*Zoveel schreef: ↑16-09-2018 15:14Jouw beeld klopt niet. De huizenprijzen waren inderdaad lager, maar dat gold ook voor de salarissen, en de hypotheekrente tikte in de jaren ‘80 de 10% aan. Een klein huis was gangbaar, net als kinderen die slaapkamers deelden. Een auto had lang niet iedereen, en twee al helemaal niet. Kleding kreeg je meestal niet nieuw maar doorgeschoven van een ouder broer/zus/neef/nicht/kind van kennis. 2x per jaar een paar nieuwe schoenen en als je snel groeide dan werden ze gewoon op de groei gekocht. Eigen groenten verbouwen en brood bakken werd niet gedaan voor de hobby maar voor de besparing. En een nieuwe fiets had alleen dat ene verwende snotjong uit de zesde klas.
Sorry maar welke regio was dit dan? Ik herken dit totaal niet. Niet van ons thuis, niet van vriendinnetjesl of familie. En ik heb op verschillende plekken gewoond in mijn jeugd en wij waren echt niet rijk of in rijke buurten, gewoon modaal tot hogere middenklasse. Klinkt meer als jaren 50 wat jij omschrijft.
Alleen het kleding doorschuiven herken ik maar dat was ook omdat je toen geen goedkope kleding had zoals nu. Dat is nou iets wat wel goedkoper is. Ik verzin het niet hoor, koopkracht was echt hoger toen op 1 salaris dan nu.

zondag 16 september 2018 om 15:21
minionette schreef: ↑16-09-2018 12:47Pff topic maar vraag het me al even af:
Je probleem is niet deeltijd-werken maar dat combineren met fulltime-huishouden.
Je geeft zelf al aan dat je voltijds werk niet vol zou houden. Maar dat is volgens mij alleen zo omdat je dat optelt bij je voltijds huishouden. Waarom telt dat voor hem niet? Waarom mag hij van jou wel voltijds werken/niks in het huishouden doen? Als jullie beide voltijds zouden werken dan zouden jullie beide 50% van het huishouden moeten doen. Als de verhouding iets anders is (jij 4/5 hij 5/5) dan verschuift er 10% van het huishouden. In principe zou jij dan 60% van het huishouden moeten doen en hij 40%. Doe eens wild en maak daar werk van. En als meneer daar niet voor in is dan koop je van zijn salaris maar hulp in die helpt met zijn aandeel.
zondag 16 september 2018 om 16:57
Dit in Nederland. Je schrijft het zelf al, jullie behoorden tot de modaal tot hogere middenklasse. Dat was voor veel mensen in die tijd slechts een nobel streven. Als je even googelt op afbeeldingen, dan zie je duidelijk dat de koopkracht en welvaart over de decennia zijn toegenomen (met dipjes in de crisisjaren).Koffiekop1 schreef: ↑16-09-2018 15:18Sorry maar welke regio was dit dan? Ik herken dit totaal niet. Niet van ons thuis, niet van vriendinnetjesl of familie. En ik heb op verschillende plekken gewoond in mijn jeugd en wij waren echt niet rijk of in rijke buurten, gewoon modaal tot hogere middenklasse. Klinkt meer als jaren 50 wat jij omschrijft.
Alleen het kleding doorschuiven herken ik maar dat was ook omdat je toen geen goedkope kleding had zoals nu. Dat is nou iets wat wel goedkoper is. Ik verzin het niet hoor, koopkracht was echt hoger toen op 1 salaris dan nu.

zondag 16 september 2018 om 18:02
Nummer*Zoveel schreef: ↑16-09-2018 16:57Dit in Nederland. Je schrijft het zelf al, jullie behoorden tot de modaal tot hogere middenklasse. Dat was voor veel mensen in die tijd slechts een nobel streven. Als je even googelt op afbeeldingen, dan zie je duidelijk dat de koopkracht en welvaart over de decennia zijn toegenomen (met dipjes in de crisisjaren).
Er is nu veel meer 'standaard' waardoor het misschien lijkt alsof je meer nodig hebt om rond te komen. Denk aan internet, mobiele telefoon, tweede auto, 2e vakantie, wasdroger/afwasmachine, ipads/computers, etc. Er zijn standaard veel meer dingen onderdeel van wat we vinden dat we minimaal nodig hebben. Kijk ook bijvoorbeeld naar de enorme diversiteit aan producten wat in de supermarkt te koop is. Dat we dat 'gewoon' vinden is ook een teken van toegenomen welvaart.

zondag 16 september 2018 om 18:08
shifty schreef: ↑16-09-2018 18:02Er is nu veel meer 'standaard' waardoor het misschien lijkt alsof je meer nodig hebt om rond te komen. Denk aan internet, mobiele telefoon, tweede auto, 2e vakantie, wasdroger/afwasmachine, ipads/computers, etc. Er zijn standaard veel meer dingen onderdeel van wat we vinden dat we minimaal nodig hebben. Kijk ook bijvoorbeeld naar de enorme diversiteit aan producten wat in de supermarkt te koop is. Dat we dat 'gewoon' vinden is ook een teken van toegenomen welvaart.
Er zat mensen die dat helemaal niet gewoon vinden en die geen auto hebben of een oudje.. en niet op valantie gaan. Laat staan een 2e keer enz.
En toch met z'n tweetjes moeten werken omdat 1 inkomen gewoon niet toereikend meer is. Om de achterlijke huur/hypotheek te betalen en energie, belastingen, gemeentebelastingen, school voor hun kinderen en kleding en overal de de aanbiedingen aflopen. En geen tot amper toeslagen krijgen want middeninkomen. Dat is ook nogal een breed begrip denk ik.
Ik denk dat het maar net is waar je kijkt.
En het maakt verder ook niet uit voor TO's probleem.
Al denk ik dat dat ook wel meevalt. Het is niet niet alsof ze echt zelf reageert.

zondag 16 september 2018 om 18:33
Lucifer2018 schreef: ↑16-09-2018 18:08Er zat mensen die dat helemaal niet gewoon vinden en die geen auto hebben of een oudje.. en niet op valantie gaan. Laat staan een 2e keer enz.
En toch met z'n tweetjes moeten werken omdat 1 inkomen gewoon niet toereikend meer is. Om de achterlijke huur/hypotheek te betalen en energie, belastingen, gemeentebelastingen, school voor hun kinderen en kleding en overal de de aanbiedingen aflopen. En geen tot amper toeslagen krijgen want middeninkomen. Dat is ook nogal een breed begrip denk ik.
Ik denk dat het maar net is waar je kijkt.
En het maakt verder ook niet uit voor TO's probleem.
Al denk ik dat dat ook wel meevalt. Het is niet niet alsof ze echt zelf reageert.![]()
Er zullen vast wel voorbeelden van zijn. Maar gemiddeld genomen geloof ik niet dat er veel gezinnen zijn met 2 inkomens (en boven de toeslagen-grenzen) die geen auto hebben en maar 1 keer op vakantie gaan. En als je dan gaat kijken wat er aan apparatuur in huis is (computers/telefoons/tablets/huishoudelijke apparaten met bijbehorend stroomverbruik en abonnementskosten).
Mee eens dat het net is waar je kijkt. Maar ik denk echt dat we gemiddeld genomen aan een veel hogere standaard gewend zijn dan in het verleden. Waar wat mij betreft niks mis mee is, maar wat wel een teken is dat we een hogere standaard/welvaart bereikt hebben. Dat kan wel als nadeel hebben dat je je arm voelt als je bijvoorbeeld geen vaatwasmachine hebt terwijl dat in het verleden een luxe artikel was.
In het geval van TO hebben ze samen een inkomen gebaseerd op 4/5 + 5/5 werk. Daar zou ruimte in moeten zitten om bijvoorbeeld hulp in de huishouding van te kunnen betalen. Maar je kan dat geld ook anders besteden, alleen is het dan de vraag of je 'recht hebt' om te mopperen dat je weer weinig vrije tijd hebt. Het blijft toch een kwestie van keuzes maken.
zondag 16 september 2018 om 20:10
Hallo
Dat van de verdeling met een breuk vind ik een heel goed idee! Bedankt en ook de anderen die hier reageren.
Ik ga er eens werk van maken en hem de keuze laten wat hij opneemt en welk deel naar een eventuele poetshulp gaat.
Voltijds werken zie ik echt niet haalbaar. Maar dat heeft denk ik eerder te maken met het bewaken van het evenwicht werk gezin. Ik werk in een hulpverlenend beroep en zoals het nu is neem ik mijn werk niet mee naar huis. Ik denk echt dat ik dat niet kan volhouden. Plus alle activiteiten voor kinderen zijn op woensdag . We hebben helemaal geen familie of sociaal netwerk meer om te helpen of om op terug te vallen dus als ik het niet doe kunnen de kinderen niet naar hobby.
Er zijn hier echt zo goed als geen deeltijds werkende mannen. Nochtans zou hij dat best willen. Hij heeft bij deze job moeten garanderen dat hij niet deeltijds zou gaan werken.
In het bedrijf waar ik werk ben ik ook een van de weinigen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en mijn ouders werkten beiden voltijds. Omdat het moest. De tijd dat vrouwen hier konden thuis blijven was eerder de jaren 50 -60.
Mijn grootmoeders aan beide kanten werkten niet, is te zeggen, 1 van hen heeft wel even gewerkt en andere hielp soms mee in de zaak. Maar ze waren er altijd om op ons te passen iets wat wijniet hebben.
Wij hadden 1 auto en gingen elk jaar op reis maat nooit ver weg (geven mijn ouders niet om)
Materieel zijn we nooit iets tekort gekomen en kreeg ook altijd nieuwe kleding.
Dat van de verdeling met een breuk vind ik een heel goed idee! Bedankt en ook de anderen die hier reageren.
Ik ga er eens werk van maken en hem de keuze laten wat hij opneemt en welk deel naar een eventuele poetshulp gaat.
Voltijds werken zie ik echt niet haalbaar. Maar dat heeft denk ik eerder te maken met het bewaken van het evenwicht werk gezin. Ik werk in een hulpverlenend beroep en zoals het nu is neem ik mijn werk niet mee naar huis. Ik denk echt dat ik dat niet kan volhouden. Plus alle activiteiten voor kinderen zijn op woensdag . We hebben helemaal geen familie of sociaal netwerk meer om te helpen of om op terug te vallen dus als ik het niet doe kunnen de kinderen niet naar hobby.
Er zijn hier echt zo goed als geen deeltijds werkende mannen. Nochtans zou hij dat best willen. Hij heeft bij deze job moeten garanderen dat hij niet deeltijds zou gaan werken.
In het bedrijf waar ik werk ben ik ook een van de weinigen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en mijn ouders werkten beiden voltijds. Omdat het moest. De tijd dat vrouwen hier konden thuis blijven was eerder de jaren 50 -60.
Mijn grootmoeders aan beide kanten werkten niet, is te zeggen, 1 van hen heeft wel even gewerkt en andere hielp soms mee in de zaak. Maar ze waren er altijd om op ons te passen iets wat wijniet hebben.
Wij hadden 1 auto en gingen elk jaar op reis maat nooit ver weg (geven mijn ouders niet om)
Materieel zijn we nooit iets tekort gekomen en kreeg ook altijd nieuwe kleding.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
zondag 16 september 2018 om 20:25
Your wish is my command...Nummer*Zoveel schreef: ↑16-09-2018 16:57Dit in Nederland. Je schrijft het zelf al, jullie behoorden tot de modaal tot hogere middenklasse. Dat was voor veel mensen in die tijd slechts een nobel streven. Als je even googelt op afbeeldingen, dan zie je duidelijk dat de koopkracht en welvaart over de decennia zijn toegenomen (met dipjes in de crisisjaren).
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2012/20 ... -opgelopen