Huishoudschema (ft/dt) werkenden

16-09-2018 10:08 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoveelste poging hier om de chaos in huis onder controle te houden zucht :-(
Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met het ontspullen van je huis. Als er geen troep in komt kan het ook geen troep worden.

Verder: schoonmaker inhuren. Zeker omdat je man ook weinig doet/kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah ja en hebben jullie trucjes?
1 van mijn " quick wins" is alle zooi in een bak gooien en bak de berging in als er bezoek komt. Bak blijft er dan wel weken staan...
Bepaalde huishoud en schoonmaak middelen die het makkelijker maken?

Poetshulp wil man niet....omdat ik al minder ben gaan werken. Dus is voorlopig geen optie en ik wil zelf ook proberen of het me zo niet lukt.

Doen jullie kinderen veel?
Onze kinderen zijn 9 en 12
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Zelfde hier, weet niet of het reclame is...
De boel is nu op orde dankzij flylady.
Toen ik op eigen houtje probeerde kreeg ik het ook echt niet voor elkaar om de boel op orde te houden. Nu er dagelijkse gewoontes ontstaan zijn lukt het makkelijk (per dag ongeveer 20 minuutjes en in het weekend 2x een uur en alles blijft opgeruimd).
Alle reacties Link kopieren
minionette schreef:
16-09-2018 10:13
Poetshulp wil man niet....
Dan neem ik aan dat hij (veel) helpt bij opruimen en schoonmaken. Of zeg ik nu iets geks?
Lady_Day schreef:
16-09-2018 10:12
Begin eens met het ontspullen van je huis. Als er geen troep in komt kan het ook geen troep worden.

Verder: schoonmaker inhuren. Zeker omdat je man ook weinig doet/kan doen.
Geheel eens met mijn sister in spirit hierboven!
Toen we nog geen schoonmaker hadden, had ik een excel waarin ik alle taken had genoteerd plus hoe vaak ze voorkwamen en hoeveel minuten het duurde.
Toen op de minuut verdeeld tussen man en ik. We mochten allebei kiezen wat we wel en niet wilden. Zo deden wr de dingen die we het minst erg vonden.
Ik doe op maandag boven. Kamers, hangen, trappen stoffen en zuigen en het sanitair.

Op woensdag ochtend die ik de dingen die niet wekelijks hoeven. Vitrages wassen, ramen lappen etc.

Man doet op vrijdag beneden stoffen en zuigen.

Op zaterdag dingen als de tuin, de auto wassen etc.

Verder toch ook veel tussendoor. Elke avond een was, wassen en ophangen en de was van gisteren vouwen/strijken en opruimen.

Als jij 4/5 werkt en je man 5/5 dan heb jij drie vrije dagen en hij twee. Waarom zou hij niks hoeven doen? Jij kunt toch verdorie niet alles op je ene doordeweekse vrije dag?

Om de tafel en afspraken maken.
Sara9876 schreef:
16-09-2018 10:16
Dan neem ik aan dat hij (veel) helpt bij opruimen en schoonmaken. Of zeg ik nu iets geks?
Nee daar ga ik ook vanuit.

To waarom ben je minder gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
minionette schreef:
16-09-2018 10:13

Poetshulp wil man niet....omdat ik al minder ben gaan werken. Dus is voorlopig geen optie en ik wil zelf ook proberen of het me zo niet lukt.
Ja, je werkt 32 uur en die ene vrije dag die je hebt gaat half op aan de kinderen. En zelf doet hij bijna niets. In dat geval zou ik voorstellen dat hij in het weekend lekker gaat schoonmaken.

Misschien is zelf fulltime werken weer een optie en een poetshulp 1x per week?
"One load a day keeps mount washmore away"
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-09-2018 10:18
Toen we nog geen schoonmaker hadden, had ik een excel waarin ik alle taken had genoteerd plus hoe vaak ze voorkwamen en hoeveel minuten het duurde.
Toen op de minuut verdeeld tussen man en ik. We mochten allebei kiezen wat we wel en niet wilden. Zo deden wr de dingen die we het minst erg vonden.
Ook een goeie!

De broek zakt mij toch elke keer weer af als ik zie hoeveel de vrouw doet in het huishouden en met de kinderen vergeleken met de man.
Alle reacties Link kopieren
Als man geen schoonmaakster wil dan moet hij dus zelf gaan schoonmaken.

Wil hij dat niet dan komt er dus een schoonmaakster.

Geen schoonmaakster willen en dan jou het werk laten doen zou geen optie moeten zijn voor jou.

Je bent minder gaan werken schrijf je. Je werkt nu 4 dagen I. P. V. 5.

Maar de helft van die dag wordt al gevuld met schoonmaken.

Man komt altijd laat thuis schrijf je. Dan denkt hij zeker dat het eten vanzelf op tafel komt.

Begin vanaf nu pas te koken als man thuis komt. Als hij zegt waarom begin je niet eerder. Ja sorry ik moet ook even bijkomen van mijn werk en ik was nog druk met schoonmaken.
Ik zou een schema maken waarbij jullie beiden gewoon jullie deel doen.

Leuk dat hij laat thuis komt maar hij heeft vast ook wel een dagje vrij. Wil hij dan niets doen..

Nemen jullie er dus wel een schoonmaker bij. Dan blijft er minder over voor jullie samen. Verdeel je dat op de dagen dat hij ook thuis is.

Ook zijn kinderen en ook zijn huishouden.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 10:25
6.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen 9 en 12 zijn kunnen ze toch zelf wel naar hun activiteiten? Dat scheelt jou al een hoop geren en gestress.
Kinderen hier doen niet veel maar wel hun eigen zooi.

Ze halen bed af en maken het weer op. Terwijl zij op school zitten doe ik dan de was en droog de lakens.

Was als kleding enzo vinden ze opgevouwen in de bijkeuken, ze stoppen het zelf in hun kasten.

Elke zondag ruimen ze hun kamer op zodat ik op maandag maar 20 minuten per kamer nodig heb om schoon te maken. Ze hebben eigen wasbak met spiegel die ik dus ook poets.

Elke schoolvakantie doen zij zelf hun kamers.

Verder dekken ze tafel, ruimen af, ruimen de vaatwasser uit, doen soms een boodschap. Hangen een wasje op etc. Geen grote vaste taken maar net hoe het uitkomt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 10:27
0.08% gewijzigd
Andersom schreef:
16-09-2018 10:25
Kinderen hier doen niet veel maar wel hun eigen zooi.

Ze halen bed af en maken het weer op. Terwijl zij op school zitten doe ik dan de was en droog de lakens.

Was als kleding enzo vinden ze opgevouwen in de bijkeuken, ze stoppen het zelf in hun kasten.

Elke zondag ruimen ze hun kamer op zodat ik op maandag maar 20 minuten per kamer nodig heb om schoon te maken. Ze hebben eigen wasbak met spiegel die ik dus ook poets.

Elke schoolvakantie doen zij zelf hun kamers.

Verder dekken ze tafel, ruimen af, ruimen de vaatwasser uit, doen soms een boodschap. Hangen en wasje op etc. Geen grote vaste taken maar net hoe het uitkomt.
Kijk als Andersom haar kinderen dingen zelf kunnen kan je man dat ook TO.
Alle reacties Link kopieren
Poetshulp wil man niet?
Ik kan gewoon niet geloven dat je dit zomaar uit je toetsenbord krijgt.
Als jij minder bent gaan werken zodat jij zelf de poetshulp kunt zijn dan stel ik voor dat je op zaterdagochtend van 9 tot 12 het hele huis onder handen neemt terwijl je man de kinderen bezighoudt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Lady_Day post_id=29022762 time=1537085969 user_id=352070

Misschien is zelf fulltime werken weer een optie en een poetshulp 1x per week?
[/quote]

Jongste kind is nog maar 9. Die zou dan dus 5 dagen per week naar de BSO moeten omdat man te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken.
humanista schreef:
16-09-2018 10:27
Poetshulp wil man niet?
Ik kan gewoon niet geloven dat je dit zomaar uit je toetsenbord krijgt.
Als jij minder bent gaan werken zodat jij zelf de poetshulp kunt zijn dan stel ik voor dat je op zaterdagochtend van 9 tot 12 het hele huis onder handen neemt terwijl je man de kinderen bezighoudt.
3 uur voor een huishouden van een heel gezin?

En ik zou het om de week willen ruilen. Hij de ene week poetsen en ik de kinderen bezig houden. Waarom moet zij dan elke week weer gaan poetsen en hij wat leuks doen?
Als je man geen poetshulp wil moet ie zelf zijn handen laten wapperen.

Ik werk 36 uur onregelmatig en vriend werkt 40 uur. We hebben geen kinderen, maar doen wel het huishouden samen.

Ochtend ritueel.
Persoon die het laats doucht
‘s ochtends droogt de badkamer en vloer na, daarna door naar de wasmaschine om de natte handoeken en washandjes te wassen.
Persoon die het eerst heeft gedoucht loopt naar beneden en pakt de vaatwasser uit en maakt koffie en ontbijt en daarna de wc schoonmaken voor die dag. Daarna samen ontbijten.
Als ik een ochtenddienst heb ben ik als eerste weg en als eerste thuis, dus ik doe de boodschappen en kook ik zelf. Vriend komt dan thuis eten en ruimt hij alles af en in de vaatwasser en een stofzuiger door het huis i.v.m kat. Ik loop door naar boven om de was te vouwen en op te ruimen. En als wij allebei klaar zijn ploffen wij om 20:00 op de bank.
We hebben samen een huis en zorgen samen voor ons huis.
minionette schreef:
16-09-2018 10:13
Ah ja en hebben jullie trucjes?
1 van mijn " quick wins" is alle zooi in een bak gooien en bak de berging in als er bezoek komt. Bak blijft er dan wel weken staan...
Bepaalde huishoud en schoonmaak middelen die het makkelijker maken?

Poetshulp wil man niet....omdat ik al minder ben gaan werken. Dus is voorlopig geen optie en ik wil zelf ook proberen of het me zo niet lukt.

Doen jullie kinderen veel?
Onze kinderen zijn 9 en 12

Dat is makkelijk praten van je man zeg, hij hoeft geen moer te doen.

Mijn man werkt fulltime, ik werk 32 uur.
Kinderen zijn 17, 16 en 14.
Zij doen hun eigen kamer, de vaatwasser, de kattenbakken, het plastic/papier/vuilnis, als we geluk hebben dan ruimen ze hun troep achter hun kont op, dat komt er op neer dat we meestal geen geluk hebben. Op maandag wordt er opgeruimd want op dinsdag komt de schoonmaakster.
Mijn man doet de was.
Verder heb ik me erbij neergelegd dat het hier soms wat rommelig is.


Aanvulling; koken doen zowel man als ik en af en toe moeten de kinderen of zelf koken of verplicht helpen.
anoniem_65e729deb0f24 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 10:33
Reden: aanvulling
5.06% gewijzigd
Spullen op een vaste plek en elke avond voor het naar bed gaan losse spullen opruimen.
jassen op kapstok en schoenen op het schoenenrek. Kinderen kun rugzakken op hun kamer of andere vaste plek laten leggen.
Was altijd in wasmand.
´s Avonds boeken/tijdschriften/kranten op een (vaste) stapel en koffiemokken/glazen in de vaatwasser.
En dan op woensdagochtend het huis schoonmaken. Was (bedden verschonen etc) in het weekend. Dan kunnen de kinderen zelf hun bed afhalen en opmaken.
Was vouwen twee keer per week voor de tv, samen met man.
minionette schreef:
16-09-2018 10:13
Ah ja en hebben jullie trucjes?
1 van mijn " quick wins" is alle zooi in een bak gooien en bak de berging in als er bezoek komt. Bak blijft er dan wel weken staan...
Bepaalde huishoud en schoonmaak middelen die het makkelijker maken?

Poetshulp wil man niet....omdat ik al minder ben gaan werken. Dus is voorlopig geen optie en ik wil zelf ook proberen of het me zo niet lukt.

Doen jullie kinderen veel?
Onze kinderen zijn 9 en 12


O_O
Even mijn kaak van de grond rapen.
Ik werk ook 4 dagen, dat doe ik om tijd met de kinderen te hebben. Niet om het huishouden te doen.

Hij doet nagenoeg niks in het huishouden maar beslist wel dat er geen schoonmaker komt? Omdat jij één doordeweekse dag voor zijn kinderen zorgt zodat hij kan werken?
Hij is de baas thuis?
Mijn truc is podcasts luisteren tijdens het huishouden doen, was opvouwen en koken. Het is dan minder verschrikkelijk om het te moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven