Huishoudschema (ft/dt) werkenden

16-09-2018 10:08 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoveelste poging hier om de chaos in huis onder controle te houden zucht :-(
Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Een schoon en opgeruimd huis, begint toch echt bij opruimen. En de kern is bijhouden. Elke dag een beetje opruimen voorkomt een ontploft huis na 3 dagen.

Begin eens met direct opruimen wat je gebruikt. Geef alles een vaste plek, liefst achter deurtjes zodat het ook opgeruimd oogt. Als je niet genoeg kastruimte hebt, dan bijkopen of spullen weg doen.

Een mand/tas op de trap voor alle zooi die van beneden naar boven moet en andersom werkt ook goed. Nooit zonder die de mand/tas de trap op of af gaan, en direct wegbergen wat er in zit zodra je boven/beneden komt.

En leer man en kinderen om hetzelfde te doen. Ze zijn allen oud genoeg om daarin ook hun steentje bij te dragen.

Als je het huis eenmaal opgeruimd weet te houden, dan is schoonmaken zo gepiept. Even snel een stofdoek, stofzuiger of een dweil door de ruimte wordt dan een fluitje van een cent.

Handige hulpmiddelen zijn een robotstofzuiger (maar werkt alleen bij een lege vloer) en vezeldoekjes. Als je een natte en droge vezeldoek gebruikt voor het poetsen, dan ben je snel klaar en blijft alles schoner dan wanneer je bijv sop, sprays of schoonmaakdoekjes gebruikt (want het achtergebleven laagje schoonmaakmiddel trekt vaak vuil aan).
En uiteraard steekt man ook zijn handen uit de mouwen. Weekboodschappen op zaterdagochtend bv. Met kinderen naar sportwedstrijden. In het weekend stofzuigen en iets van een grotere klus (ramen wassen, badkamer goed schrobben) of de tuin.
Ik heb na een verbouwing aan ontspullen gedaan. Nu is de benedenverdieping eigenlijk altijd netjes. Ik stofzuig 1 x per week.

Hoe de kamers van de kinderen (pubers) eruit zien kan me echt niks schelen. Ik was voor ze, als de was tenminste in de wasmand gooien. Ze vinden het opgevouwen op hun bureau.

Maar als jij zoveel werkt zou ik toch écht een poetshulp nemen. Dit zou me een ruzie waard zijn.
COtweepuntnul schreef:
16-09-2018 10:20
"One load a day keeps mount washmore away"
Flylady!
Sara9876 schreef:
16-09-2018 10:16
Dan neem ik aan dat hij (veel) helpt bij opruimen en schoonmaken. Of zeg ik nu iets geks?
Helpt??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
16-09-2018 10:36
Helpt??
Echt hè :facepalm:
Daarom denkt hij dat hij zo'n veto kan geven.
Vaak accepteren vrouwen zoals To het gemanipuleer van hun mannen. Ik accepteer het niet ik ben vanaf begin af aan duidelijk geweest in mijn relatie hoe ik het graag zie. Ik ben geen huissloof. Ik mag mij ook gelukkig prijzen met een man die goed opgevoed is thuis. Dus To laat die kinderen ook maar wat doen. Ik denk dat een gezins vergadering niet verkeerd is. Iedereen bij elkaar roepen en vertellen dat er dingen gaan veranderen in huis.
Sara9876 schreef:
16-09-2018 10:16
Dan neem ik aan dat hij (veel) helpt bij opruimen en schoonmaken. Of zeg ik nu iets geks?

Zolang je verwacht dat je de vent je helpt bij het huishouden wordt het nooit wat. Het huishouden is niet van jou maar van samen. Een beetje man doet gewoon zijn deel.
Andersom schreef:
16-09-2018 10:41
Zolang je verwacht dat je de vent je helpt bij het huishouden wordt het nooit wat. Het huishouden is niet van jou maar van samen. Een beetje man doet gewoon zijn deel.
Precies.
Ik werk maar 25 uur maar onregelmatig en we hebben geen kinderen maar man moet ook echt wel wat doen hoor. Ik doe de meeste boodschappen en kook en het meeste poetsewerk , hij ruimt het daarna op doet het aanrecht en ruimt in principe de vaatwasser leeg als hij klaar is( als ik doordeweeks eens vrij ben doe ik het). Minstens 1 x per maand werk ik op zaterdag en dan moet hij stofzuigen, de plinten afstoffen en de was aanzetten en ophangen en boodschappen doen en voor het eten zorgen( mag ook iets afhalen zijn dan)
En ieder van ons vouwt zijn eigen was op en legt het in de kast, strijken doe ik. Ik gooi zijn schone was in een mand en soms staan er drie. Niet mijn probleem als hij dan in een keer alles moet doen of niks kan vinden.
Minionette jij hebt geen schema nodig maar een paar stevige benen zodat je je man een schop onder zijn hol kan geven.

Als jij drie dagen vrij bent en hij twee dan doe jij dus 3/5 van het huishouden en hij 2/5. Of je neemt een hulp die 3/5 doet en je doet ieder nog 1/5.
Andersom schreef:
16-09-2018 10:46
Minionette jij hebt geen schema nodig maar een paar stevige benen zodat je je man een schop onder zijn hol kan geven.

Als jij drie dagen vrij bent en hij twee dan doe jij dus 3/5 van het huishouden en hij 2/5. Of je neemt een hulp die 3/5 doet en je doet ieder nog 1/5.
Een beste trap. Die kinderen kunnen ook wel wat doen.
Andersom schreef:

:kneel:
Annelleke schreef:
16-09-2018 10:36
Flylady!
Yesss!

Het helpt wel serieus
Je man anders opvoeden. Het is ook zijn huis, dus hij moet ook gewoon wat doen.

Eerlijkheidshalve doe ik momenteel ook bijna alles in het huishouden. Maar man werkt, en ik ben werkzoekende. Dus ik zit thuis. En dan nog vraagt hij wat hij kan doen. (Ik doe nu het meeste dus ik heb het overzicht) En als hij ziet dat iets vies is, pakt hij een doekje.

Als ik straks weer werk, weet hij dat se taken weer beter verdeeld gaan worden.

Mijn man voerde hiervoor een echt mannenhuishouden, dus ik moest hem wel een beetje africhten. :whip: :biggrin:

Het klinkt allemaal wat streng en bitchie van mijn kant. Maar mannen moeten ook gewoon hun steentje bijdragen. Punt.
minionette schreef:
16-09-2018 10:13
Ah ja en hebben jullie trucjes?
1 van mijn " quick wins" is alle zooi in een bak gooien en bak de berging in als er bezoek komt. Bak blijft er dan wel weken staan...
Bepaalde huishoud en schoonmaak middelen die het makkelijker maken?

Poetshulp wil man niet....omdat ik al minder ben gaan werken. Dus is voorlopig geen optie en ik wil zelf ook proberen of het me zo niet lukt.

Doen jullie kinderen veel?
Onze kinderen zijn 9 en 12
Als man geen poetshulp wil zal hij zelf ook moeten opruimen en dat kan best als je laat thuis komt.

Alles direct doen helpt veel. Dus tijdens het koken alvast vaatwasser zoveel mogelijk inruimen, direct na het eten eetkamer aan kant en afspreken wie dat wanneer doet. Huiskamer aan kant op hetzelfde moment en spreek af wie dat wanneer doet.
Ik vind het een afknapper een vent die niks doet in huis. Die heeft geen goede opvoeding gehad.
Ik begrijp wel dat het je niet lukt en dat ligt niet aan een huishoudschema maar aan dat je er in je eentje voor staat voor een heel gezin, terwijl je ook gewoon 32 uur werkt. Het is van de zotte dat je man niks doet en er dan ook nog voor gaat liggen om een hulp in de huishouding te nemen. Alsof jij kunt heksen in die paar uurtjes en het voor hem een hotel is. Je hebt hem echt veel teveel gepamperd!

Ga eens na bij jezelf wat reeël is om op die woensdagochtend te doen dat je extra thuis bent t.o.v. je man. De rest van de taken verdelen je man en jij samen, ieder wat hem/haar het beste ligt. Neem hierin ook de 'derde shift' mee, d.w.z. het dingen onthouden/regelen/organiseren voor jullie kinderen en het algemeen belang (traktaties en kinderfeestje regelen voor de kinderen als ze jarig zijn, cadeautjes kopen voor anderen, kaartjes sturen, vakantie regelen, checken of de gymschoenen niet te klein zijn, uitzoeken welke sportclub/orthodontist/etc geschikt is, etc etc etc). Dit zijn namelijk vaak dingen die vrouwen er automatisch 'even' bijdoen en die bij elkaar veel tijd en energie kunnen vergen.

Hoe het bij ons verdeeld is: man werkt 32 uur, ik 24-28. Beiden hebben we 1 dag met de kinderen en ik daarbij nog 3 uur met de oudste. Vaste taken van mijn man zijn: boodschappen doen, koken (3x per week voor 2x), afwas + doekje over aanrecht, vuilnis/recycling, oudste naar school brengen en 3 dagen in de week ophalen van school of BSO, naar zwemles net de oudste, auto naar de garage, heg snoeien en grasmaaien en af en toe stofzuigen. Ik doe de meeste andere dingen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 11:01
0.22% gewijzigd
Andersom schreef:

Dit!!
Ongelofelijk dat vrouwen anno 2018 dat soort teksten nog van hun man pikken.

Ons schema is heel effectief:
Man werkt 36 uur en ik 32.
Op donderdag doet onze poets 3/5 van het huishouden.
Mijn man doet de was.
Ik kook (bijna) iedere dag.
Kinderen ruimen hun eigen rotzooi op en doen de vaatwasser.
Boodschappen laten we bezorgen.
Mevrouw75 schreef:
16-09-2018 10:54
Als man geen poetshulp wil zal hij zelf ook moeten opruimen en dat kan best als je laat thuis komt.

Alles direct doen helpt veel. Dus tijdens het koken alvast vaatwasser zoveel mogelijk inruimen, direct na het eten eetkamer aan kant en afspreken wie dat wanneer doet. Huiskamer aan kant op hetzelfde moment en spreek af wie dat wanneer doet.
Precies, dan hou je zeeën van tijd over. Wij hebben basis regels diegene die boodschappen doet en kookt gaat naar boven en doet de was de ander die ruimt af en een haalt de stofzuiger door het huis.
Ik noem het cleaning on the go.
Ja ik weet het.
Gisteren discussie nog maar eens begonnen.
Dan moet ik maar voltijds gaan werken...
Dat kan ik niet aan en dat snapt hij precies niet. Ook al is het voor kinderen en huis die ene dag per week heb ik voor mezelf echt nodig. Onze kinderen hebben beiden een diagnose ( ass en ass plus adhd). Komt er hier ook bij.
Kunnen mede daardoor nog niet zelfstandig naar hobby's. Zoon zit op school ver weg en moet dagelijks van het station gehaald worden.
Dus ja er spelen nog wat dingen mee hier...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
minionette schreef:
16-09-2018 11:00
Ja ik weet het.
Dat kan ik niet aan en dat snapt hij precies niet. Ook al is het voor kinderen en huis die ene dag per week heb ik voor mezelf echt nodig. Onze kinderen hebben beiden een diagnose ( ass en ass plus adhd). Komt er hier ook bij.
Kunnen mede daardoor nog niet zelfstandig naar hobby's. Zoon zit op school ver weg en moet dagelijks van het station gehaald worden.
Wtf? Doe maar niks meer In het huishouden To. Hij zoekt het maar uit.
minionette schreef:
Ja ik weet het.
Ga eens uitrekenen hoeveel tijd jij met alles kwijt bent en hij en dan vertel je hem dat het vrij normaal is dat je je eigen zooi opruimt. Een wekelijkse schoonmaakster komt bij jou echt de vaatwasser niet inruimen of dagelijks de rommeltjes opruimen dus dat zal hij toch echt zelf moeten doen.
minionette schreef:
Ja ik weet het.
Acuut stoppen met hem verzorgen.
Geen eten, geen was, niks.
Wat een oetlul.
En als jij fulltime werkt doen hij wel de helft? Of doe jij dat er dan ook nog bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven