kater plast in huis

16-10-2013 12:28 28 berichten
Misschien een beetje raar maar ik hoop dat iemand advies heeft.

Onze ongecastreerde kater van 1 plast sinds kort in huis. Hij sproeit al langer, sinds zn hormonen begonnen te spelen, maar nu plast hij ook echt. Terwijl de bak schoon is, en hjj gewoon naar buiten kan.... we maken telkens als een gek de plek schoon. Of gooien de ondergeplaste schooltas van onze dochter in de was... Maar hij blijft het doen.

Weet iemand waarom? En hoe ik t kan oplossen? Heeft t te maken met dat ie gewoon gecastreerd moet (en zal) worden of is er een ander probleem?
Alle reacties Link kopieren
Vind je sowieso niet dat het je taak is om hem te castreren als hij buiten komt?

Ik hoop dat het plassen daarmee ook stopt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou de kater eerst laten castreren, ik denk dat dat al een hoop scheelt.

Succes
Tuurlijk, maar hij komt niet buiten de tuin

Wat uiteindelijk wel de bedoeling is...
stap 1: castreren

alle volgende stappen laten afhangen van hoe het daarna gaat
Ik sluit me geheel aan bij de rest.
Als hij het na het castreren nog steeds doet zou het ook iets medisch kunnen zijn.. Onze kater deed het namelijk vooral om aandacht te vragen omdat er iets niet in orde was.
Ik zou trouwens voor het casteren niet meer betalen dan 50 euro (effe tussendoor). Want dan word je zwaar getild.

Er zijn zelfs dierenartsen die het voor minder doen.
Eerst castreren. En misschien staat de kattenbak op een plek die voor hem niet prettig is. Ik heb dit probleem ook eens gehad met een kat. Toen heb ik de kattenbak op een hele rustige plek gezet (zonder bovenkant). Daarna was het probleem opgelost. Succes!
Was al op zoek naar het kattentopic maar aangezien dit specifiek gaat over pissende katten lijkt het me handig mijn vraag hier bij te zetten.

Ik heb uiteraard al heel het web doorgezocht op wat te doen als je katten binnen pissen en hoe je het best de vloerkleden kan schoon krijgen.

Maar helaas.

Mijn 2 gesteraliseerde poezen pissen weer in huis. Ik heb al wat vloerkleden weggegooid. Want geen middel krijgt de geur weg.

Sinds er katers hier rondom mijn huis lopen van andere mensen zijn mijn poezen het binnen gaan doen. Ik was zo blij dat ze mijn tuin ervoor gebruikten (en ja niet die van de buren alleen mijn achtertuin dus). Ik heb ook 2 kattenbakken in huis staan die met goede regelmaat schoongemaakt worden en daar maken ze ook gretig gebruik van.

Maar die verdomde katers lopen hier bij mij buiten voor en tegen mijn deur te sproeien met het gevolg dat mijn poezen dus aan de andere kant (binnen) gaan pissen om hun territorium af te bakenen.

Bij mijn deuren kan ik het schoonmaken daar ligt geen vloerkleed.

Maar om daar steeds weer plasjes tegen te komen maakt me hopeloos.

En om steeds nieuwe vloerkleden te kopen zie ik ook niet zitten.

Toch zijn ze weer begonnen met het kleed onder pissen. Ik spuit er parfum op en maak t schoon met oxi etc etc etc etc.

Hoe laat ik ze stoppen? En hoe zorg ik ervoor dat die katers van buiten ook stoppen met dat gesproei bij mijn deuren?
Als iedereen zijn kat nu in zijn eigen tuin hield, dan waren die problemen er niet.

Kun je de tuin niet afbakenen, d.m.v. stroomdraad zodat andere katten er niet in kunnen en de jouwe er niet uit?

Dat geeft jouw dieren ook meer rust in de tent.
Heb ooit gezien dat iemand schrikdraad op zijn schuttingen had geplaatst, dat vind ik eerlijk gezegd veel te ver gaan. Al kan ik het wel een beetje begrijpen dat mensen daartoe in staat kunnen zijn.
quote:christiane schreef op 16 oktober 2013 @ 22:31:

Heb ooit gezien dat iemand schrikdraad op zijn schuttingen had geplaatst, dat vind ik eerlijk gezegd veel te ver gaan. Al kan ik het wel een beetje begrijpen dat mensen daartoe in staat kunnen zijn.

Waarom gaat dat te ver? Stroom is het enige dat ze tegenhoudt. Zoveel dieren die achter stroomdraad staan.

En een stroomstoot is beter dan helemaal binnen moeten houden.
Ik heb gezien hoe de buren van die schrikdraadlegger reageerden. Daar heb ik geen behoefte aan.

En dan is er ook nog het probleem bij de voordeur. Daar ook een schutting omheen bouwen? ;)

Ondanks dat dat de enige werkende optie kan zijn pas ik daarvoor.

Je hebt ook mensen die glasscherevn op hun schutting hebben gelijmd. Brrrrrr
Katten kunnen ook gaan plassen door stress (verhuizing, meubels verplaatst, nieuwe andere kat enz.).

Echter als een ongecastreerde kater plast zal dat hoogst waarschijnlijk door de hormonen komen. (teratoriumdrift, katten zijn heel erg teratoriaal, hun 'gebied' afbakenen. Een ongecastreerde kater doet dan vooral zodat de dames weten waar hij zit...)

Oplossing is inderdaad om het zaakje eraf te halen.

Dat vind ik sowieso een plicht van iedereen die katten heeft aangezien er veel te veel katten rondlopen in nederland.

Je wil niet weten wat er op grote schaal met kittens gebeurt.

Een kater castreren is niet zo duur, het is ook niet zo'n grote ingreep.

Je doet er en je kat en jezelf een groot plezier mee...
Als eerste castreren zoals al meerdere mensen aangeven.

Katers kunnen om verschillende redenen in huis plassen, 1 daarvan is dat hij niet gecastreerd is en dus zijn plaats in huis markeert.

Het kan ook blaasgruis zijn, als hij het op de kattenbak doet, helaas komt dat vaak voor bij katers.

Maar dat kun je meteen bij de dierenarts neerleggen als je hem laat castreren, want dat lijkt me echt de eerste oplossing voor het probleem.

En wat betreft katers tegen je deur aan plassen, er zijn planten met citroengeur waar ze niet van zouden houden, deze kun je misschien bij de deur zetten en kijken of het iets doet? (diervriendelijker dan stroom)

Wat zeker werkt is azijn en peper, beide niet erg geliefd bij katten.

Je eigen katten wel even binnen houden tot de katers doorhebben dat het bij jou deur niet meer interessant is om te komen en dan kun je je eigen deur weer even lekker fris wassen en de peper opruimen
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Azijn en peper, ga ik nu doen!

En morgen planten met een citroengeur kopen.

Bedankt!
Waarom is je kater niet gecastreerd dan?
Er is speciaal spul om op een plas-plek te sproeien. Gewoon wasmiddel werkt niet, vaak zit daar een stof in die juist weer katten aantrekt. De enzymen moeten afgebroken worden ofzo.

Maar eerst als de wiedeweerga je kat laten castreren. Heel raar dat dat nog niet gebeurd is.
quote:christiane schreef op 16 oktober 2013 @ 22:03:

Was al op zoek naar het kattentopic maar aangezien dit specifiek gaat over pissende katten lijkt het me handig mijn vraag hier bij te zetten.

Ik heb uiteraard al heel het web doorgezocht op wat te doen als je katten binnen pissen en hoe je het best de vloerkleden kan schoon krijgen.

Maar helaas.

Mijn 2 gesteraliseerde poezen pissen weer in huis. Ik heb al wat vloerkleden weggegooid. Want geen middel krijgt de geur weg.

Sinds er katers hier rondom mijn huis lopen van andere mensen zijn mijn poezen het binnen gaan doen. Ik was zo blij dat ze mijn tuin ervoor gebruikten (en ja niet die van de buren alleen mijn achtertuin dus). Ik heb ook 2 kattenbakken in huis staan die met goede regelmaat schoongemaakt worden en daar maken ze ook gretig gebruik van.

Maar die verdomde katers lopen hier bij mij buiten voor en tegen mijn deur te sproeien met het gevolg dat mijn poezen dus aan de andere kant (binnen) gaan pissen om hun territorium af te bakenen.

Bij mijn deuren kan ik het schoonmaken daar ligt geen vloerkleed.

Maar om daar steeds weer plasjes tegen te komen maakt me hopeloos.

En om steeds nieuwe vloerkleden te kopen zie ik ook niet zitten.

Toch zijn ze weer begonnen met het kleed onder pissen. Ik spuit er parfum op en maak t schoon met oxi etc etc etc etc.

Hoe laat ik ze stoppen? En hoe zorg ik ervoor dat die katers van buiten ook stoppen met dat gesproei bij mijn deuren?Schoonmaaktips uit eigen ervaring: een sopje maken met dat groene biotexpoeder of de plek schoonmaken met biocapturine/ capturine pets bio cleaning (alleen online te bestellen, zeker niet goedkoop, startpakket kost ongeveer 15 euro geloof ik). Werkt wel erg goed, gebruiken het ook in een dierenopvang. Is het ook een optie om het vloerkleed weg te doen? Lijkt mij de kortste klap.
Nou ik vroeg persoonlijk niet om meningen over wel of niet castreren. Enne, nogmaals, onze man dekt geen vrouwtjes, hij komt de tuin niet uit.... thanks anyway...
quote:roosv1989 schreef op 17 oktober 2013 @ 22:09:

Nou ik vroeg persoonlijk niet om meningen over wel of niet castreren. Enne, nogmaals, onze man dekt geen vrouwtjes, hij komt de tuin niet uit.... thanks anyway...Je hebt een probleem (sproeiende en plassende kat) en je vraagt je af waarom. Kat is niet gecastreerd, dan ligt het voor de hand dat iedereen roept dat castreren de eerste optie is, toch?
quote:gympie26 schreef op 17 oktober 2013 @ 21:43:

[...]

Schoonmaaktips uit eigen ervaring: een sopje maken met dat groene biotexpoeder of de plek schoonmaken met biocapturine/ capturine pets bio cleaning (alleen online te bestellen, zeker niet goedkoop, startpakket kost ongeveer 15 euro geloof ik). Werkt wel erg goed, gebruiken het ook in een dierenopvang. Is het ook een optie om het vloerkleed weg te doen? Lijkt mij de kortste klap.

Die tips komen ook op mijn boodschappenlijst, bedankt!

Ik heb al een paar kleden weggedaan en onlangs 2 nieuwe gekocht. Eentje ervan ligt al. Wacht nog even met die ander vervangen. Die was tot voor kort nog niet gebruikt als piskleed, maar nu dus wel.

Even afwachten of ze dit ene nieuwe nog onbepist laten en dan vervang ik de andere ook.
quote:roosv1989 schreef op 17 oktober 2013 @ 22:09:

Nou ik vroeg persoonlijk niet om meningen over wel of niet castreren. Enne, nogmaals, onze man dekt geen vrouwtjes, hij komt de tuin niet uit.... thanks anyway...

Je vroeg om hulp met het feit dat je kater in huis plaste... Daarvoor zou je toch echt eens moeten overwegen om toch je kater te castreren. Het is niet een persoonlijke mening maar een feit dat een kater gewoon nogal vaak zijn territorium afbakent en dat ook blijft doen.

even voor je opgezocht op internet

Een ongecastreerde kater plast vaak in huis en de urine heeft een typische sterke 'katergeur'. Die geur verdwijnt altijd na castratie. Het sproeigedrag verdwijnt meestal, al is er geen volledige garantie dat de kat zindelijk wordt. Soms is ook een gecastreerde kater onzindelijk, maar dan zijn er meer factoren van invloed dan alleen de geslachtshormonen.

Het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze. Maar voor je probleem is dit een mogelijke oplossing.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
quote:christiane schreef op 17 oktober 2013 @ 22:27:

[...]

Die tips komen ook op mijn boodschappenlijst, bedankt!

Ik heb al een paar kleden weggedaan en onlangs 2 nieuwe gekocht. Eentje ervan ligt al. Wacht nog even met die ander vervangen. Die was tot voor kort nog niet gebruikt als piskleed, maar nu dus wel.

Even afwachten of ze dit ene nieuwe nog onbepist laten en dan vervang ik de andere ook.Ik bedoelde niet zozeer vervangen, maar gewoon om de vloerkleden voorlopig het huis uit te bannen. Dan kunnen ze daar ook niet op plassen en de vloer is in het algemener makkelijker weer schoon te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven