Kleigrond in de tuin

09-08-2013 15:10 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn momenteel bezig met de bouw van ons nieuwe huis. En daar hoort een tuin bij. Nu bestaat de tuin uit kleigrond. Hartstikke vruchtbaar, maar een drama met regen. Heeft iemand hier de gouden tip wat te doen? Ik heb wel eens gehoord dat je grond kunt verarmen? Dat je er grofzand doorheen kunt mengen, zodat het regenwater kan zakken? En hoe zou dit in zijn werk gaan? Graaf je een stukje zand af, gooi je er wat zand bovenop en laat je dit door een graafmachine husselen ofzo? Wie o wie heeft ervaring? En misschien nog wat tips waar ik als nieuwbakken tuineigenaar nog niet aan heb gedacht?
Wij wonen op klei-achtige veengrond.

Wij hebben eerst alles met een graafmachine om laten spitten (met de hand was geen doen).

Daarna meerdere gaten in de grond geboord, en daar smalle pvc buizen in gezet zodat het water weg kan.
Wij hebben bij een vorig huis, tuin met zware rivierklei, door een aannemer sleuven laten graven. Die zijn volgestort met puin (zoals je onder in bloempot scherven gooit zeg maar) en zand. Daar de klei weer overheen. Een enorme operatie, maar het was wel de enige tuin zonder enorme plassen.
Oef, dat klinkt als een zware klus! Maar zeker goede tips! Dank jullie wel!
Wij hebben ook kleigrond thuis, maar de tuin is te groot om die helemaal uit te laten graven. (ruim 1900 m2 grond hebben we)

We hebben de bovenste laag alleen maar laten omwoelen. Als het regent dan loopt het op zich nog wel weg. Maar als er veel sneeuw ligt en dat moet wegsmelten, dan krijgen we op sommige plekken wel plassen, maar dan is de grond ook vaak nog bevroren.

De grond is nu knoerthard, net beton. Lastig om nu na een jaar ineens wat in te willen graven, al is het maar zo iets simpels als een wasrek of een plantje die graaf je niet zomaar in.
@Tantetilly; jullie hebben in feite niks toegevoegd aan de klei? Met de tijd wordt jullie tuin geweer een harde ondergrond? Ik kan me ook wel goed indenken dat 1900 m² ook wel erg veel is om allemaal te bewerken. Maar als ik het zo lees, is het dus echt wel aan te raden de grond aan te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven