Kleine tienerkamer

04-06-2020 10:49 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan een kamer van 6m2 toch nog een leuke tienerkamer worden ? Het zou voor mijn dochter betekenen dat ze flink wat ruimte moet inleveren. Anderzijds is het nieuwe huis op allerlei vlakken een verbetering t.o.v. onze huidige woning. De afmeting van deze kamer is het enige twijfelpunt.
Ter achtergrond: ook al heeft ze nu meer ruimte, toch is ze meestal beneden. Maakt het huiswerk liefst aan de keukentafel. Eigenlijk gaat ze enkel naar haar eigen kamer als ze privacy wil met bellen of zo. Ze is dus (nog?) niet zo'n typische puber die liefst constant alleen zit.

Als er mensen zijn die plaatjes kunnen plakken en zelf ook zo'n kleine kamer hebben, zou ik het leuk vinden als inspiratiebron.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ga eens kijken bij de Ikea ( wel wat kopen je mag nog steeds niet funshoppen of familie uitje doen)
Een bedbank vinden tieners vaak ook leuk.
Hoogslaper in zetten en dan een bureau eronder, lekkere hangstoel en kast.
Dan is de kamer wel vol denk ik ;-)
Ik had niet meer nodig dan een bed en een bureau, dat past precies in zo'n kamer.
https://nl.pinterest.com/pin/235805730467386499/
Ik zou in ieder geval een verhoogd bed doen, met daaronder bergruimte. Maar geen echte hoogslaper want dat is zo lastig met verschonen en opmaken.

Op pinterest zijn genoeg voorbeelden te vinden. Ikea Platsa heeft ook leuke bed/kast-combi’s.

Als bureau zou je misschien nog een plank aan de muur kunnen doen, als ze toch meestal beneden huiswerk maakt.
Natuurlijk kan je er een gezellig kamertje van maken. Maar er zal wel een tijd komen dat ze behoefte heeft aan iets meer; alleen zou ik daar voor een puber die mogelijk over een paar jaar het huis uit gaat niet mijn woningkeuze van af laten hangen.

Mijn vriend had vroeger ook zo’n klein kamertje bij z’n ouders thuis. Was opzich prima hoor, bed, kledingkast en klein bureautje. Het betekende echter wel dat ik nooit relaxed kon blijven slapen daar... als pubers wil je uiteraard wat ontdekken en samen in 1 bed. Maar wellicht als het huis verder veel ruimte heeft kan je daar ook wat creatieve oplossingen uit halen. Bijvoorbeeld een kleine kledingkast op haar kamer en ook een kleintje op de gang (voor spullen die ze minder vaak gebruikt). Of een bureau voor haar in de studeer/werk kamer als ze een werkplek gaat gebruiken. Het hang ook een beetje van de vorm/indeling van de kamer af wat je ermee kan. (En eigenlijk is een eigen kamer natuurlijk al heel fijn/luxe en hebben echt niet alle kinderen dat).
Ik heb lang een klein kamertje gehad. Geen idee hoeveel m2, maar ik denk wel wel minder dan 6m2, mijn eenpersoonsbed paste er amper in.

Voor mij was het prima. Ik had een bed, een ladekast met kleding en nog een boekenkast met overige zooi erin. Huiswerk maakte ik inderdaad beneden of liggend op mijn bed, een bureau heb ik nooit gemist. Ik had een mini tv op mijn ladekastje staan waarmee ik vanuit bed tv kon kijken, maar tegenwoordig kunnen tieners natuurlijk gewoon netflixen met hun telefoon, tablet of laptop. Alleen vond ik het niet fijn om vriendinnen uit te nodigen bij mij thuis. Op mij kamer was toch wel erg krap, en beneden hadden we geen privacy. Dus ging ik vaak naar vriendinnen toe of spraken we buitenshuis af. Maar zelf heb ik dat nooit erg gevonden eigenlijk.
Marée schreef:
04-06-2020 10:56
Ik had niet meer nodig dan een bed en een bureau, dat past precies in zo'n kamer.
Volgens mij zij ook niet. Bed en bureau inderdaad. Maar waar had je dan je kledingkast?
Er is ruimte om deze bij ons op de ouder slaapkamer te plaatsen, maar hoe vervelend is het als je daar steeds naartoe moet of dingen moet klaarleggen voor de volgende dag ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Natuurlijk kan het. Er zijn ook studenten die het redden met 6m2. Mooie hoogslaper, of bed met opbergruimte, bureau plank die je omhoog kan doen... Heb je wel wat budget om het leuk in te richten en eventueel wat meubels en boekenplanken op maat misschien te laten maken? Hoe staat je dochter er zelf in? Is zij enthousiast over het huis en vindt ze een kleine kamer misschien juist wel leuk / knus / makkelijk (minder op te ruimen en schoon te houden)?

https://www.interieur-inrichting.net/sl ... laapkamer/

https://www.ikwoonfijn.nl/tips-kleine-s ... inrichten/
Erg mooi, maar ook alleen maar omdat het toch een open verbinding heeft naar de andere kamer. In een afgesloten kamertje lijkt me dit een beetje te benauwd te worden.
Bedankt wel voor het meedenken.
Ikea heeft zelf video's geüpload van make-overs van kamers. :) Hier eentje over een mini tienerkamer: https://www.youtube.com/watch?v=dhY7QUQZ1jQ&t=122s

Wel een beetje kinderlijk, zij wilde heel graag de knuffels houden. Misschien voor inspiratie?
¡Apagando las luces!
belgali schreef:
04-06-2020 11:05
Volgens mij zij ook niet. Bed en bureau inderdaad. Maar waar had je dan je kledingkast?
Er is ruimte om deze bij ons op de ouder slaapkamer te plaatsen, maar hoe vervelend is het als je daar steeds naartoe moet of dingen moet klaarleggen voor de volgende dag ?
Als er een inbouwkast is, kan het. Anders is het wel lastig ja.
belgali schreef:
Dat lijkt me heel vervelend! Had ik als puber echt naar gevonden. Ik weet ook niet hoe oud ze nu precies is maar ik zou er rekening mee houden dat ze veel kan veranderen de komende jaren. Dus dat ze nu nog niet heel veel behoefte heeft aan privacy/chillplek/eigen bureau kan natuurlijk zomaar anders zijn over twee jaar.

Ik weet niet aan welke kamers deze kamer grenst maar wellicht is het mogelijk om er met een simpele doorbraak en een gipswand een klein nisje bij te trekken voor een kast/bureautje oid?
Wat doen jullie zelf op jullie slaapkamer? Je zou kunnen overwegen om haar de grote kamer te geven en zelf de kleine te nemen.
Ik vind het wel erg klein. Hoe oud is ze nu? Mijn oudste is bijna 16 en waar ze eerder nooit op haar kamer was, is ze er nu sinds een jaartje heel vaak, ook samen met vriendinnen.
Is het een optie om een ontwerper te laten komen en te kijken of de kamers opnieuw kan worden ingedeeld ontworpen dat het wat groter lijkt?
Als iedereen een klein stukje ruimte kan inleveren om 1 slaapkamer groter te maken?
Adelaide schreef:
04-06-2020 11:06
Natuurlijk kan het. Er zijn ook studenten die het redden met 6m2. Mooie hoogslaper, of bed met opbergruimte, bureau plank die je omhoog kan doen... Heb je wel wat budget om het leuk in te richten en eventueel wat meubels en boekenplanken op maat misschien te laten maken? Hoe staat je dochter er zelf in? Is zij enthousiast over het huis en vindt ze een kleine kamer misschien juist wel leuk / knus / makkelijk (minder op te ruimen en schoon te houden)?

https://www.interieur-inrichting.net/sl ... laapkamer/

https://www.ikwoonfijn.nl/tips-kleine-s ... inrichten/
Mooie tips. Daar ga ik straks eens met haar naar kijken.
Dochter is vooral heel enthousiast over de omgeving van de nieuwe woning en stapt daarom heel makkelijk over de ruimte die ze moet inleveren. "Ik zit nu ook bijna niet op mijn kamer" tov "Dan kan ik makkelijk altijd met vriendinnen de stad in" en "in deze koffiezaak hebben ze free wifi dus ik kan ook hier huiswerk doen". Dus een beetje een geromantiseerd beeld.
Ik ben bang dat het dan straks in de praktijk tegen valt.
MollyMalone schreef:
04-06-2020 11:12
Wat doen jullie zelf op jullie slaapkamer? Je zou kunnen overwegen om haar de grote kamer te geven en zelf de kleine te nemen.
Een ruimte van 6m² als slaapkamer voor volwassenen?
belgali schreef:
Ik had lades onder mijn bed! Al zou ik het ook geen ramp hebben gevonden om die ene keer per dag naar een andere kamer te lopen om kleding te pakken. Maar goed, ik was ook verre van een moeilijke puber.
Moirmel schreef:
04-06-2020 11:18
Een ruimte van 6m² als slaapkamer voor volwassenen?
Het kan wel je moet alleen over elkaar heen kruipen om naar de wc te gaan
https://nl.pinterest.com/pin/846887904904068916/
MollyMalone schreef:
04-06-2020 11:12
Een tweepersoonsbed op 6m2 is wel erg ambitieus.
https://nl.pinterest.com/pin/214272894754616449/
Deze is ook leuk to.
Wij hebben een huis op het oog waar zoon ook zo'n klein kamertje krijgt als het doorgaat.
De zolder heeft een houten vloer dus man gaat in zijn kamer een stuk vide maken van de zolder. Daar komt zijn bed en in het kamertje kast en bureau.
Dit kan natuurlijk alleen omdat we de zolder verder alleen voor opslag gaan gebruiken, heb je daar een slaapkamer dan kan het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven