Konijn binnen?

31-12-2009 17:54 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die hun konijn binnen hebben? Ik overweeg om dit te doen, maar weet niet zo goed wat wijsheid is.

Binnen krijgtie waarschijnlijk meer aandacht, is het gezellig en pak je het beestje sneller.

maar hoe zit het bijvoorbeeld met de stank? Hoevaak moet je m ongeveer verschonen zodat het niet gaat stinken?

Wat voor kooi hebben jullie? Kan hij gewoon in zo'n plastic kooi??

Alvast bedankt!
quote:meds schreef op 04 januari 2010 @ 23:26:

[...]

7 is nog niet oud voor een konijn. Maar met deze nachttemperaturen moet je echt uitkijken een konijn wat voor de kachel ligt is een stuk minder winterhardKlopt. Daarom let ik nu ook extra op. Mijn konijn is binnen en buiten en daarom gaat ie juist wanneer het heel koud is naar binnen.
--
quote:Veeriabel schreef op 04 januari 2010 @ 18:26:

Hoi Jannemaan,

Ik las je bericht en ik heb zelf ook een konijn binnen dus wilde even mn ervaringen delen, daar heb je misschien wel wat aan Mijn konijn zit in een traliekooi van 100x50 met minihemp strooisel erin (dat stoft niet zo, want konijnen en zaagsel gaat niet echt samen omdat hun luchtwegen gevoelig zijn) En wat betreft de stank; mijn konijn heeft een hoektoilet dus daar poept en plast ie in dus die hoef ik alleen maar elke week te legen en dan is een keer in de 2 weken t hok verschonen voldoende. Mijn konijn loopt ook elke ochtend en avond een of 2 uur los en hij is zindelijk (hij gaat op een superdeluxe kattenbak ) Al heeft me dat wel een half jaar gekost om dr dat aan dr verstand te peuteren hoor, haha! Elke keer zat ie weer te poepen naast me op de bank (het monster ) en ik weer elke keer de drollen in dr kattenbak deponeren... En opeens begreep mevrouw de bedoeling van de kattenbak! Dus nu rent ze er elke keer als ze mag lopen meteen heen om even haar toilet te maken, haha Mafkees;-) nou succes in ieder geval!

Fijn hoor dat ze s morgens en 's avonds even los mag maar de rets van haar leven is het best krap in een hok van 1meter. Je zou jezelf in een kleine badkamer moeten voorstellen met dan 2 uur 's om erbuiten te lopen.

Je hebt nu ook plastic bak/hokken van 1.40m die zijn al wat ruimer maar het leukste is natuurlijk nog groter hoewel dat in huis wel wat ruimte vraagt begrijp ik.
Mijn konijn heeft een ren van 2m nog wat en die staat in de huiskamer . Is ook nog eens veel goedkoper dan de kooien van 1.50. Als je een beetje goed zoekt is 1.50 echt de grootste maat namelijk.

Hij krijgt twee dames erbij die vanaf morgen staan 'bij te warmen' op een kinderboerderij.

Er komt een afgesloten gedeelte in mijn tuin van ong. 12 bij 3 voor mijn katten en mijn konijnen.

Ik vind mijn binnenkonijn eigenlijk niet zo zielig hoor...

Veeriabel leuk idee hoor een konijn op de kattenbak maar ik heb ook wel eens keutels op de echte kattenbak gevonden en een omgevallen kittenbak (voor het konijn dus) omdat een kat van 5 kilo nou eenmaal niet op een kittenbak past
quote:Amygdala schreef op 04 januari 2010 @ 23:42:

[...]

Wat een heerlijk leven hebben jouw nijnen!

Hier stikt het van de katten... een stuk of 10 hebben hun dagelijkse ronde door onze achtertuin. Ben je daar niet bang voor? Ik heb dwergjes en mengsels van dwerg/hollander... ik ken wel grote konijnen die een kat met gemak de baas zijn, maar de mijne vinden katten best wel heel eng!

Ja wel meer mensen hebben al gezegd dat ik op moet passen voor katten. Maar vreemd genoeg (gelukkig) woont er hier maar eentje in de buurt. Die komt heel soms even kijken, maar heeft geen boodschap aan de nijnen en zij ook niet aan hem. Er zijn ook genoeg plekjes om weg te vluchten voor ze. Heb ook niet echt een mooie tuin meer ahum... door de konijnen. Ze houden van rommeltjes dus ach, als ze het maar leuk vinden. Wat hout om achter te kruipen, kliko's zijn heel interessant. Soms gooi ik een kartonnen doos een paar dagen in de tuin, vinden ze helemaal geweldig om kapot te maken en op te klimmen. Zo probeer ik iedere keer weer iets anders.

Maar de afgelopen weken is de sneeuw al voldoende pret. Onvermoeibaar zijn ze met het graven in de sneeuw. Heerlijk om te zien.....

En zo lief ook, als ik ze roep hoor ik ze door de sneeuw aan komen rennen
wij hebben ook 3 binnenkonijntjes. 2 kleurdwergjes en een nederlandse hangoordwerg. Een gecastreerd rammetje en 2 dames. Ze hebben een grote kooi en rennen los rond wanneer er iemand thuis is.

De kooi verversen we eens per week en eigenlijk ruik je ze nooit. Heel af en toe wel iets, maar niet hinderlijk. Knagen doen ze eigenlijk ook niet echt. Soms even, maar in je handen klappen is voldoende om ze te laten stoppen.

Oppakken vinden ze helemaal niet erg. Ons mannetje is een heerlijk sulletje dat zelfs allerliefst veilig bij ons komt zitten in plaats van de grote huiskamer te trotseren :p wanneer hij aandacht te kort komt klimt hij tegen je aan en port in je arm of gezicht om om een knuffel te vragen.

De dames zijn wat eigenwijzer en onderzoekender, maar ook zij komen regelmatig om een knuffel vragen.

Dus dat konijnen ongezellig, chagrijnig en bijterig zouden zijn kan ik niet echt onderbouwen. Onze konijntjes zijn juist erg gezellig en sociaal
Ik heb hier ook een gecastreerd rammetje. Zomers mag hij los in de tuin, maar als het koud is lekker binnen. Op het laminaat lopen vindt hij eng, maar meneer mag wel lekker op de bank. Ook hij is een sulletje, wat goed uitkomt want meneer moet met periodes medicijnen hebben en gedwangvoerd worden. Hij heeft namelijk gauw last van haken op de kiezen en die moeten dan weer operatief verwijderd worden.
Ik voel me nu eigenlijk een beetje schuldig tegenover mijn konijn, haha. Ik heb hem ook altijd buiten, maar daar zit geen nachthok in. Met deze vrieskou wilde ik hem daar dus echt niet laten staan! Het is een dwergkonijn en ik heb niet echt het idee dat hij zo'n dikke vacht heeft.

Toen heb ik hem eerst in een plastic binnenhok in de bijkeuken gezet, naast de kachel.. Maar dat begon na 1 dag al heel erg te stinken, dus nu heb ik hem in de garage gezet.. Dit wilde ik eerst eigenlijk niet, vond ik zo zielig! Hij zit daar namelijk maar wat en ik moet zeggen dat ik hem alleen maar water en voer geef en dan ben ik weer weg. Als ik jullie allemaal zo hoor dan hebben jullie grote, ruime hokken en genoeg liefde en aandacht voor die beestjes.. Maar ik heb er maar 1! Soms vraag ik me wel eens af waarom ik zo graag een konijntje wilde. Hij is ontzettend lief! Maar echt veel aandacht besteed ik er niet aan.. Ben ik nu echt de enige die het niet echt goed doet?
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
Dreetje, kun je dan niet een konijn erbij kopen als vriendje. Dan is hij tenminste niet zo alleen. Konijnen zijn groepsdieren.

En (ik spreek uit ervaring) 2 konijnen is echt niet veel meer werk dan 1.

En voor jouw konijn zou het een wereld van verschil maken!

Ik zou er even over nadenken.

En als je er niet zoveel meer aan vindt, dan vind ik dat je hem het beste kunt wegbrengen naar een opvang voor konijnen. Daar zoeken ze altijd goede baasjes voor je konijn en zorgen ze er altijd voor dat konijnen minstens met z'n tweeen zijn.

Dus dan kun je je konijn met een gerust hart daar brengen. Want als ik het zo lees, heeft hij op dit moment een ongelukkig leven.

Sorry dat ik zeg, maar ik vind het echt heel zielig voor je konijn.
quote:_Dreetje_ schreef op 15 januari 2010 @ 16:35:

Ik voel me nu eigenlijk een beetje schuldig tegenover mijn konijn, haha. Ik heb hem ook altijd buiten, maar daar zit geen nachthok in. Met deze vrieskou wilde ik hem daar dus echt niet laten staan! Het is een dwergkonijn en ik heb niet echt het idee dat hij zo'n dikke vacht heeft.

Toen heb ik hem eerst in een plastic binnenhok in de bijkeuken gezet, naast de kachel.. Maar dat begon na 1 dag al heel erg te stinken, dus nu heb ik hem in de garage gezet.. Dit wilde ik eerst eigenlijk niet, vond ik zo zielig! Hij zit daar namelijk maar wat en ik moet zeggen dat ik hem alleen maar water en voer geef en dan ben ik weer weg. Als ik jullie allemaal zo hoor dan hebben jullie grote, ruime hokken en genoeg liefde en aandacht voor die beestjes.. Maar ik heb er maar 1! Soms vraag ik me wel eens af waarom ik zo graag een konijntje wilde. Hij is ontzettend lief! Maar echt veel aandacht besteed ik er niet aan.. Ben ik nu echt de enige die het niet echt goed doet?

Ik vind haha een beetje misplaatst. Jouw beestje zit in z'n eentje in een garage en de enige aandacht die hij krijgt is wanneer je een bakje voer neer zet.

Het is geen plant die je af en toe alleen water hoeft te geven. Hoe zou jij je voelen in zijn situatie.

Sorry, maar word erg boos als ik dit lees. Een dier verdient beter. Ik zou 'm dus maar heel snel lekker binnen halen en flink aandacht geven. Buiten zit er nu toch niet meer in aangezien hij al een tijdje in een garage zit. En zet 'm niet bij een kachel, lijkt me vrij logisch dat dat niet goed is voor een dier.
Wat vinden jullie...

Ik heb 2 hangoorkonijnen; mannetje (gecastreerd) en vrouwtje. Ze zitten al hun hele leven buiten. Ik heb ze vanaf ong. 8 weken en ze zijn nu 2 jaar. Ik heb een dubbel hok (boven (met nachthok) en beneden) en daar aan vast een ren met houtsnippers (ong. 1,50 m. lang) waar ze dag en nacht naar buiten kunnen.

...hebben ze genoeg ruimte?
quote:juniper8 schreef op 15 januari 2010 @ 21:16:

[...]

Ik vind haha een beetje misplaatst. Ja de humor hiervan ontgaat mij inderdaad ook nogal.
Jackie, hoe groot is het beneden hok (excl ren)?

Onze hangoor heeft een giga berg stro in zijn buitenhok, ook het nachthok (boven) hebben we volgepropt met stro..

En waar zit ie? Juist...met zijn bibs in de sneeuw.

(hij heeft nl de hele tuin tot zijn beschikking)

Knijn in zijn up in de schuur....zonder aandacht? Ja best sneu...
Maar Dreetje, waarom breng je hem niet naar de opvang?

Dat is sowieso veel beter voor hem en waarschijnlijk ook voor jou als je je afvraagt waarom je hem eigenlijk genomen hebt en je hem toch nauwelijks aandacht geeft.

Je wilt toch ook dat hij een leuk konijnenleven heeft?

Hij zit daar helemaal alleen.

Stel je voor dat jij elke dag helemaal alleen zou zijn.
quote:Rooss4 schreef op 16 januari 2010 @ 00:24:

Jackie, hoe groot is het beneden hok (excl ren)?

Onze hangoor heeft een giga berg stro in zijn buitenhok, ook het nachthok (boven) hebben we volgepropt met stro..

En waar zit ie? Juist...met zijn bibs in de sneeuw.

(hij heeft nl de hele tuin tot zijn beschikking)

Knijn in zijn up in de schuur....zonder aandacht? Ja best sneu...

Ik denk dat het benedenhok (en bovenhok) ong. 1,20 m. breed is...en dan ruim 1,50 m. buitenren erbij. Ik denk dat alles ong. 70 a 75 cm. diep is.

Ik vind het heel apart...ik heb ook ontzettend veel stro in het hok, boven heb ik alles dicht gemaakt met bubbeltjesplastic, onder ook een gedeelte en waar zitten ze? In het gedeelte waar ik geen plastic voor heb zitten en waar ze van voren en opzij geen beschutting hebben...

Ik vind een konijn alleen in de schuur trouwens ook erg zielig...ik vind een konijn alleen uberhaupt erg zielig...ik vind dat ze minimaal met zijn 2en moeten zijn. Als je ziet hoe lief die van mij samen zijn; ze wassen elkaar lekker, sprinten af en toe door het hele hok/ren en als het lekker weer is, liggen ze heerlijk buiten languit te luieren (net als honden zeg maar).

Dreetje, je kunt het konijntje naar de opvang brengen. Of iemand binnen je vriendenkring zoeken die een konijntje wil adopteren.

Of je kunt de kooi zo inrichten dat het stinken geen probleem meer hoeft te zijn en het dier naar je kamer brengen. Ik heb twee lage bakken op de kop weten te tikken die samen de ruimte van mijn plastic kooi beslaan (de konijnenopvang suggereerde de onderkant van aardappelbakken). Die vol met hooi gezet. Voer en waterbakjes in het kleine stukje vrije ruimte. Mijn konijnen hebben vrij snel besloten dat 1 van de bakken de piesbak was en als ik die dagelijks verschoon heb ik er geen stank aan.

Een vriendinnetje en ruimte om los te lopen zouden natuurlijk helemaal geweldig zijn. Achteraf had ik mijn alleenstaande dwergkonijntje ook een vriendinnetje gegund. Ik vraag me zelfs af of dat konijntje onzindelijk was omdat 'ie zo alleen was (kreeg wel aandacht van ons).

Mijn dameskonijn pubert! Van de een op de andere dag is ze zo goed als onaanraakbaar. Ik hoop dat het dat inderdaad is, en probeer haar wat vaker te benaderen om te voorkomen dat ze echt vals wordt.
anoniem_37392 wijzigde dit bericht op 16-01-2010 21:25
Reden: 1 x hooi in de bakken is wel genoeg
% gewijzigd
Jacky, volgens mij is het groot genoeg hoor!

Het is inderdaad maf.... dan beweeg je hemel en aarde om die dieren van wat warmte te voorzien en dan kiezen ze voor een koude plek.

Nou ja, ze kunnen het zelf opzoeken en voor je gemoedsrust is het wel een fijn idee dat je er eea aan gedaan hebt toch??

Ons konijn begint steeds meer op een wolbaal te lijken haha..net zon bal die door de tuin stuitert.

HIj had me trouwens ook "verteld" dat het een streng wintertje zou worden, is nog nooit zo erg verhaart als afgelopen najaar!
Jaaa Roos erg he! Hier ook al enorme haarknijnen!

Verharen dat ze deden zeg pffff het bleef maar doorgaan en er zit nu een enorme vacht op.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind mijn konijntje ontzettend lief. Toen ik nog thuis woonde hadden we bij mijn ouders ook altijd een konijn, ik weet niet beter dan dat die ook buiten leefde in een hok, voor zover ik me kan herinneren hebben we die nooit binnen laten lopen. Ik ken eigenlijk niemand die zijn konijn binnen heeft rondlopen en de hele dag loopt te knuffelen. Waarschijnlijk doe ik het daarom ook zo, omdat ik niet beter weet. (zoek geen excuus, alleen een verklaring).

Thuis ben ik niet alleen, mijn vriend vind het niet prettig om hem in huis te hebben omdat het zo snel stinkt. Misschien dat ik daar inderdaad een alternatief op kan vinden. Of gewoon om de dag schoonmaken. Als het zomer is, hebben we hem overigens wel vaak lekker buiten lopen en dan geven we hem wel genoeg aandacht. Ik heb dit konijntje 3 jaar geleden op mijn verjaardag gekregen, dus hem wegdoen wil ik eigenlijk niet.

Dat 'haha' was inderdaad misplaatst, maar ik gebruik dat eigenlijk heel vaak, het is meer een gewoonte. Ik typte het dus niet bewust omdat ik het grappig vind.
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
Ik hoop dat jullie een manier vinden om de stank te beperken (maar ja, dan heb je altijd nog het geknaag). Het is wel gezellig hoor, een konijn binnen. Aan de andere kant: mss is die vrieskou wel snel weer over, en kun je het konijntje buiten aan een nachthok helpen, en evt een ren. En/of een vriendinnetje.
Ondertussen vraag ik me af waarom mijn konijnen ineens aan het schuifelen zijn. Was er toch vrij zeker van dat ik ze al in hun hok had.
Dreetje...mijn konijnen zijn ook geen echte knuffels hoor. Ik heb dus een mannetje en een vrouwtje en vanaf het begin regelmatig op schoot gehad en geaaid, maar ze hebben er nooit echt van gehouden. Daarom ben ik er op een gegeven moment maar mee gestopt, ik deed ze er volgens mij niet echt een plezier mee.

Ik kan ze nu wel aaien, maar soms liggen ze dan plat op de grond met van die bange konijnenogen...de andere keer gaat het beter. Het is wel leuk, dat wanneer ik naar buiten loop, dat ze beiden naar buiten komen rennen en om een stukje brood komen 'vragen'.
Ik denk dat ik morgen maar aan mijn vriend ga voorstellen om hem toch binnen te houden. Ik hoop alleen dat mijn konijntje dit wat aankan aangezien de temperatuur binnen wel hoger is. En ik hoop echt dat mijn vriend me de kans geeft om te bewijzen dat ik wél goed voor mijn konijn kan zorgen. Ik vond het hok schoonmaken namelijk nooit het fijnste klusje, ookal heb ik ook zo'n toiletje erin. Ik kan dat ook echt wel hoor, ik had alleen echt niet door dat ze zo veel aandacht nodig hadden.
Waarom laat je 'm niet gewoon buiten en neem je er nog een konijntje bij? Veel leuker voor dat beestje...ook al haal je 'm naar binnen (wat ik nu dus echt niet zou doen!), dan is hij alsnog alleen (zonder konijnengezelschap).

Het hok schoonmaken heb ik vanmiddag nog gedaan en (noem mij maar raar), maar ik vind het heerlijk. Al die viezigheid eruit, lekker vers stro erin...dat geeft mij echt voldoening! En ik vind het gewoon leuk om te zien dat die 2 van mij voor het deurtje staan te wachten tot ze weer naar binnen mogen...hahaha, ik klink vast echt raar, maargoed...
Ja hij kan ook wel buiten staan, maar dan haal ik hem er bijna niet uit, vooral niet nu in de winter. En daarbij komt ook nog eens dat hij geen nachthokje heeft en dus erg op de tocht zit. Maar goed, dat zit hij al 3 jaar en hij is volgens mij nog hartstikke gezond. Als hij in de tuin rent, kan ik hem bijna niet meer pakken omdat hij zo snel is Ik wil heel graag een nieuw begin maken voor/met hem maar nu weet ik dus niet wat het beste voor hem is.. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven