Konijn ineens anders
dinsdag 12 mei 2020 om 16:54
Ik heb een leuk konijntje van 10 weken waar we heel veel aandacht aan besteden. Hij komt elke dag in de woonkamer spelen, eet goed en werd steeds tammer. Nu vanmiddag wou mijn dochter van 14 hem sla geven. Rende hij op haar hand af en beet. Zit nu al hele middag in zijn huisje en blijft negeren..iemand een idee???
woensdag 13 mei 2020 om 13:10
Gelukkig idd! Toch ben ik heel blij dat ik binnen 30 minuten bij Dierenkliniek Wilhelminapark kan zijnCalamitycat schreef: ↑13-05-2020 13:06De lijst wordt gelukkig steeds langer.
https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=3&q=8&r=0
woensdag 13 mei 2020 om 13:16
1 van mij kan dat, HEEL irritant want ze klimt dus gewoon de ren uit als die niet afgesloten is van boven. Ze springt tegen een hoek op, zet d'r pootjes op de spijlen van de ren en verder klimmen maar. En als ze dan boven komt en er ligt iets op de ren gaat ze dat er nog uitgebreid er af zitten beuken ook, dus het moet echt moer vast liggen.
Ja volgens mij maken de voedsters de gangentunnels/"huisjes"/nesten in de natuur. Wat de mannetjes doen geen idee, maar mijn voedster zit de ren altijd opnieuw in te richten en kan ook uren graven als ze schijnzwanger is. :')Alecta schreef: ↑12-05-2020 22:30Verdiepingen hebben ze niet veel aan: ze springen wel heel graag op voorwerpen. Graven is bij mij heel wisselend: ik heb konijnen, die er hun levenswerk van maken en meters per dag graven en ook konijnen, die ik nog nooit op enige graafactiviteit heb kunnen betrappen (toevallig waren het bij mij altijd de voedsters, die nogal van het graven waren).
woensdag 13 mei 2020 om 13:29
Slim hoor! Een 10 weken oud ongecastreerd konijn koppelen lijkt me niet zo'n succes. Als ik je een tip mag geven, nijntjes uit de pubertijd koppelen beter dan babies of pubernijnen. Babies kunnen met alles overweg maar als ze in de pubertijd komen kunnen ze echt volledig omslaan. Als je een nijn uit de pubertijd zoekt, zijn ze al stabiel en zullen ze niet meer veranderen van karakter dan kun je goed kijken wat bij je rammetje past. Konijnen zijn namelijk kieskeurig in hun partners, dus niet alle combinaties werken. In opvangen zitten veel dames van rond de 1 jaar, die zouden prima kunnen maar uiteraard kan ouder ook.Deniece1980 schreef: ↑13-05-2020 13:26Voor nu neem ik geen konijn erbij. Mijn konijn is pas 10 weken oud. Hij zal eerst over een tijdje gecastreerd worden en dan ga ik eens verder kijken voor een lief meisje erbij.
woensdag 13 mei 2020 om 13:31
woensdag 13 mei 2020 om 13:34
Oh ja dat ook. Zelf koppelen is nogal arbeidsintensief en duurt dagen. Daar zou je eigenlijk vrij voor willen nemen. Opvangen kunnen koppelvakanties aanbieden. Dan breng je je konijntje en krijg je ze als stelletje weer terug. Scheelt een boel grijze haren.
woensdag 13 mei 2020 om 13:36
Ik heb bij een koppeling in de opvang weleens een konijn gezien dat binnen 2 sec 2 meter hoog zat. Klom zo tegen het gaas van de binnenhokken op. Bij mij hebben ze dat gelukkig nog nooit geprobeerd.Ugli schreef: ↑13-05-2020 13:161 van mij kan dat, HEEL irritant want ze klimt dus gewoon de ren uit als die niet afgesloten is van boven. Ze springt tegen een hoek op, zet d'r pootjes op de spijlen van de ren en verder klimmen maar. En als ze dan boven komt en er ligt iets op de ren gaat ze dat er nog uitgebreid er af zitten beuken ook, dus het moet echt moer vast liggen.
Ja volgens mij maken de voedsters de gangentunnels/"huisjes"/nesten in de natuur. Wat de mannetjes doen geen idee, maar mijn voedster zit de ren altijd opnieuw in te richten en kan ook uren graven als ze schijnzwanger is. :')
Bij mij zijn de voedsters altijd in de weer en actief. De exrammen zijn meestal een beetje lui, die liggen voornamelijk te relaxen en vluchten bij de eerste druppel en windvlaag naar binnen.
woensdag 13 mei 2020 om 13:38
Hier ook, mijn voedster lijkt altijd druk met Belangrijke Dingen, rondscharrelen en dat soort dingen en het rammetje chillt hem de hele dag om af en toe ineens uit zijn stekker te gaan en te gaan lopen rennen, binkies maken en smijten met belletjes. Dat doet de voedster dan weer nooit, dus die wordt altijd onder de voet gelopen door hem als hij dat doet haha.Alecta schreef: ↑13-05-2020 13:36Ik heb bij een koppeling in de opvang weleens een konijn gezien dat binnen 2 sec 2 meter hoog zat. Klom zo tegen het gaas van de binnenhokken op. Bij mij hebben ze dat gelukkig nog nooit geprobeerd.
Bij mij zijn de voedsters altijd in de weer en actief. De exrammen zijn meestal een beetje lui, die liggen voornamelijk te relaxen en vluchten bij de eerste druppel en windvlaag naar binnen.
woensdag 13 mei 2020 om 14:36
woensdag 13 mei 2020 om 14:46
Dit is niet waar, maar het klopt wel dat we in onze 3 jaar praktijkopleiding maar 2x 2 weken BVD krijgen. In je laatste jaar kun je daar zelf nog 2 weken keuzeweken bij doen.
Probleem wat vooral meespeelt (vind ik) is dat wij vooral veel leren over de anatomie en echte ziektes, terwijl het probleem heel vaak zit in de manier van houden en de omgeving. Alles wat ik daar over weet heb ik zelf bijgeleerd van onze konijnenfan-dierenarts op de praktijk.
-
woensdag 13 mei 2020 om 15:05
Dan is dit intussen veranderd, dat was namelijk wel echt zo. Blij dat het meer geworden is, al is 4 weken natuurlijk nog steeds peanuts. Heb jij nog het geluk dat je een dierenarts getroffen hebt die van konijnen houdt, en je dus een hoop kon leren. En idd, konijnen reageren sterk (net als veel dieren) op omgeving en leefomstandigheden. Ik zie ook nog steeds voorbij komen dat op agrarische scholen wordt aangeleerd om een konijn op te pakken bij zijn nek en rugvel. Vreselijke foto's levert dat op.Phloxx schreef: ↑13-05-2020 14:46Dit is niet waar, maar het klopt wel dat we in onze 3 jaar praktijkopleiding maar 2x 2 weken BVD krijgen. In je laatste jaar kun je daar zelf nog 2 weken keuzeweken bij doen.
Probleem wat vooral meespeelt (vind ik) is dat wij vooral veel leren over de anatomie en echte ziektes, terwijl het probleem heel vaak zit in de manier van houden en de omgeving. Alles wat ik daar over weet heb ik zelf bijgeleerd van onze konijnenfan-dierenarts op de praktijk.
woensdag 13 mei 2020 om 15:11
Onze Vlamen hebben een fijn en veilig buitenverblijf. Ik moet er niet aan denken dat ik ze binnen zou hebben... Voor wiens plezier is dat?
Konijnen zijn kwetsbaar, er zijn verschillende dodelijke ziektes (waarvoor deels geënt kan worden)
Verdiep je echt eens in het houden van konijnen. Wat mogen ze wel en niet eten? Hoe signaleer je afwijkend gedrag? Hoe koppel je ze aan een nieuw maatje?
Zoek een goede konijnenDA in je omgeving en twijfel nooit om direct in te grijpen als je denkt dat je konijn zich niet lekker voelt. Diarree, lusteloosheid en niet willen eten zijn rode vlaggen.
Konijnen zijn kwetsbaar, er zijn verschillende dodelijke ziektes (waarvoor deels geënt kan worden)
Verdiep je echt eens in het houden van konijnen. Wat mogen ze wel en niet eten? Hoe signaleer je afwijkend gedrag? Hoe koppel je ze aan een nieuw maatje?
Zoek een goede konijnenDA in je omgeving en twijfel nooit om direct in te grijpen als je denkt dat je konijn zich niet lekker voelt. Diarree, lusteloosheid en niet willen eten zijn rode vlaggen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
woensdag 13 mei 2020 om 15:13
Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
Konijn van binnen opeens naar buiten deden we echt nooit.
Maargoed ik ben het zat hier weggezet te worden met alsof ik niet goed voor konijn zorgde en het daarom ongelukkig en niet oud geworden is.
Wat niet wil zeggen dat ik het er volledig mee eens ben dat te veel mensen zich niet goed genoeg inlezen en er daarom te veel konijnen niet goed verzorgd worden, in een te klein hok zitten etc.
Maargoed ik ben het zat hier weggezet te worden met alsof ik niet goed voor konijn zorgde en het daarom ongelukkig en niet oud geworden is.
Wat niet wil zeggen dat ik het er volledig mee eens ben dat te veel mensen zich niet goed genoeg inlezen en er daarom te veel konijnen niet goed verzorgd worden, in een te klein hok zitten etc.
woensdag 13 mei 2020 om 15:20
Inzichten veranderen ook gewoon. Ik had in mijn jeugd konijnen en die zaten, weliswaar in een grote ren, ook alleen. Ik was er toen niet echt van op de hoogte dat konijnen in koppels moesten. Ik heb vroeger ook zat fouten gemaakt of dingen gedaan, die ik nu totaal anders zou doen.aaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
woensdag 13 mei 2020 om 15:20
Hartstikke goed om te lezen! En zoals al gezegd: zoek een goede opvang, daar zitten mooie dames genoeg, maar vooral ook is het fijn dat ze je kunnen helpen met koppelen. Je brengt je rammetje daar dan naar toe, waar hij een paar dagen kan blijven logeren en terug naar huis kan met een maatje voor het leven! Echt, als je eenmaal een koppel hebt is het dubbel genieten en zie je heel duidelijk waarom een konijn niet alleen hoort te zijn!Deniece1980 schreef: ↑13-05-2020 13:26Voor nu neem ik geen konijn erbij. Mijn konijn is pas 10 weken oud. Hij zal eerst over een tijdje gecastreerd worden en dan ga ik eens verder kijken voor een lief meisje erbij.
woensdag 13 mei 2020 om 15:29
Ja in mijn post schreef ik dat TO zich moest inlezen over koppelen, maar dat kun je beter overlaten aan iemand die er verstand van heeft.Dolfijn911 schreef: ↑13-05-2020 15:20Hartstikke goed om te lezen! En zoals al gezegd: zoek een goede opvang, daar zitten mooie dames genoeg, maar vooral ook is het fijn dat ze je kunnen helpen met koppelen. Je brengt je rammetje daar dan naar toe, waar hij een paar dagen kan blijven logeren en terug naar huis kan met een maatje voor het leven! Echt, als je eenmaal een koppel hebt is het dubbel genieten en zie je heel duidelijk waarom een konijn niet alleen hoort te zijn!
Wij hebben wel al onze Vlamen zelf gekoppeld (nu een groep van 5) Heerlijk om te zien dat ze bovenop elkaar liggen en elkaar wassen
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
woensdag 13 mei 2020 om 15:36
Dat kan heel goed hoor! Ik denk absoluut niet dat jij je konijnen slecht behandeld hebt, mocht je berichtje mede aan mij gericht zijn. Zo te lezen hadden ze het al heel veel beter dan menig ander Nederlands konijn. Ook qua hondenopvoeding bijv of zelfs vaccinatieschemas veranderen met regelmaat de inzichten en soms daarmee wet en regelgeving.aaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
-
woensdag 13 mei 2020 om 15:38
Ik had me nooit beseft hoe zeer dit voor honden ook telt eigenlijk.Dolfijn911 schreef: ↑13-05-2020 15:20Hartstikke goed om te lezen! En zoals al gezegd: zoek een goede opvang, daar zitten mooie dames genoeg, maar vooral ook is het fijn dat ze je kunnen helpen met koppelen. Je brengt je rammetje daar dan naar toe, waar hij een paar dagen kan blijven logeren en terug naar huis kan met een maatje voor het leven! Echt, als je eenmaal een koppel hebt is het dubbel genieten en zie je heel duidelijk waarom een konijn niet alleen hoort te zijn!
Ik heb 6 jaar lang een hond gehad, die in feite echt wel gelukkig was en alles had wat hij nodig had (nooit alleen, veel wandelen, goede voeding, veel aandacht, volop breintraining). Drie jaar geleden kwam daar een pup bij.
Het is ongelofelijk hoe hij toch nog verder opbloeide door haar. Ze zijn een fantastische match en zo gelukkig met elkaar.
Ik had het nooit kunnen denken dat hij nog gelukkiger zou kunnen zijn dan hij al was, maar ze zijn onafscheidelijk en kunnen met elkaar puur hondengedrag vertonen. Ze stoeien volop, spelen, slapen zelfs samen in 1 mand. Het is om op te vreten.
-
woensdag 13 mei 2020 om 15:39
Hoe lang geleden? Ik heb als kind letterlijk de hele bieb leeg gelezen over konijnen. Toen ik 2 jaar geleden weer begon was alles ineens anders. Er is in die 10-20 jaar echt heel veel veranderd op het gebied van konijnenzorg. Opeens van binnen naar buiten mag ook niet tussen ongeveer oktober en maart, want dan hebben konijnen geen wintervacht aangemaakt en krijgen ze het dus koud. Maar in de zomer kan je prima konijnen van binnen naar buiten wisselen. Dan maken ze van de herfst een wintervachtje en kunnen ze gewoon buiten blijven in Nederland, zelfs dwergjes. In bepaalde andere landen, zoals Amerika is men geen fan van konijnen buiten houden omdat daar veel meer predatoren rond lopen en het veel kouder wordt dan in Nederland.aaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
woensdag 13 mei 2020 om 15:42
Ja, in reactie op jouw stelligheidaaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
woensdag 13 mei 2020 om 16:44
Nou, die roofdieren vind ik hier ook wel een nadeel. Ik ben blij dat ze er zijn hoor, maar ik ben al eens een konijn verloren aan een marter (stomme eigen schuld ook nog, toen ik ziek werd vergeten de konijnen in de ondergaasde nachtren en te doen en ondanks dat marters niet graag graven, kon deze dat wel heel goed). En pas zag ik een wezel in de tuin. Nou zijn mijn konijnen in principe te groot voor een wezel en zou een wezel net niet door mijn gaas kunnen, maar het zat mij toch een paar dagen niet lekker.Ugli schreef: ↑13-05-2020 15:39Hoe lang geleden? Ik heb als kind letterlijk de hele bieb leeg gelezen over konijnen. Toen ik 2 jaar geleden weer begon was alles ineens anders. Er is in die 10-20 jaar echt heel veel veranderd op het gebied van konijnenzorg. Opeens van binnen naar buiten mag ook niet tussen ongeveer oktober en maart, want dan hebben konijnen geen wintervacht aangemaakt en krijgen ze het dus koud. Maar in de zomer kan je prima konijnen van binnen naar buiten wisselen. Dan maken ze van de herfst een wintervachtje en kunnen ze gewoon buiten blijven in Nederland, zelfs dwergjes. In bepaalde andere landen, zoals Amerika is men geen fan van konijnen buiten houden omdat daar veel meer predatoren rond lopen en het veel kouder wordt dan in Nederland.
Ook al een keer, toen ik de ren aan het schoonmaken was een eekhoorn in de ren gehad. Nou negeren de konijnen en de eekhoorns elkaar doorgaans volkomen, maar ik stond wel even raar te kijken.
Koude is hier in NL geen enkel probleem (zolang ze een tocht- en vochtvrije plek hebben), maar de hitte wel. Vorige zomer en het jaar daarvoor was het (mijn konijnen hebben de hele dag schaduw) was het op het randje. Ik heb ze zelfs nog een dag naar binnen gehaald, maar toen kreeg mijn kleffe koppel ineens ruzie (ander hok, andere machtsverhouding). Toen heb ik ze om 3 uur 's nachts maar weer naar buiten gebracht voor er gewonden zouden vallen.
woensdag 13 mei 2020 om 17:29
Ik vind het zelf erg jammer dat je hiet gelijk word weggezet door een aantal mensen alsof een konijn binnen het bij voorbaat slecht heeft. Mijn konijn heeft kattentunnels konijnen speelgoed en hok heel vaak open en maakt veel binkies. Heeft lekkere plekjes en voldoende hooi etc. Daarnaast lekker groente en de sla was trouwens veldsla absoluut verantwoord