Konijn ineens anders

12-05-2020 16:54 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuk konijntje van 10 weken waar we heel veel aandacht aan besteden. Hij komt elke dag in de woonkamer spelen, eet goed en werd steeds tammer. Nu vanmiddag wou mijn dochter van 14 hem sla geven. Rende hij op haar hand af en beet. Zit nu al hele middag in zijn huisje en blijft negeren..iemand een idee???
Ja, ik heb wel een idee. Zorg voor een vriendje.
Oeh ik heb vroeger twee konijnen gehad en ik weet dat het vrouwtje wel eens mopperig kon doen, is het een vrouwtje?
Eurus schreef:
12-05-2020 16:55
Ja, ik heb wel een idee. Zorg voor een vriendje.
Dit :)
Gestresst omdat hij eenzaam is of in een te klein hok zit misschien? Het zijn groepsdieren die van bewegingsvrijheid houden. Mocht dat niet het geval zijn; te ruw behandeld door iemand?
Meestal komen ze rond 5 maanden pas in de puberteit, dan is dit gedrag wel begrijpelijk. Maar een konijn heeft idd een maatje nodig, al worden ze daar niet perse liever van.
Het is een mannetje. Voor nu is hij alleen..ook omdat ik hem eerst wil laten castreren. Hij loopt 60 procent van de dag door de woonkamer dus aan beweging ligt het niet.
Het is nog geen kerstmis, he? nee, dan weet ik het niet
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Dochter is 14 maanden toch? Een konijn is geen speelgoed voor een kind.
Waar zie jij maanden staan????
Konijnen horen buiten, in een ruime, tochtvrije en overdekte ren. Met een maatje.
En sla is ook niet zo goed voor een konijn. Beter geef je bijvoorbeeld lof of andijvie.
.
Deniece1980 schreef:
12-05-2020 17:19
Waar zie jij maanden staan????
Ik weet uit je vorige topics dat je een dreumes/peuter hebt, vandaar.
Klopt maar ook 1 van 14
Hoe lang heb je het konijntje al. Is hij niet te vroeg bij de moeder weggegaan?

Heeft je dochter vlak voordat ze naar het konijn ging een ander dier geaaid/mee in contact geweest? Was er een onverwachte beweging of geluid?
Those who don’t believe in magic will never find it
1. een konijn moet je nooit alleen houden, ze horen in koppels of in groepen
2. een konijn eet geen sla maar moet hooi hooi en nog eens hooi hebben.
3. een konijn dat ineens ander gedrag vertoont is ziek
4. een ziek konijn is altijd een noodgeval. Gezien slechte voeding en slechte behuizing kan je denken aan darmproblemen. Dat klinkt niet ernstig maar een konijn kan er binnen 24 uur met heel veel pijn aan sterven.

GA NAAR DE DIERENARTS, EN DAN EENTJE DIE VERSTAND HEEFT VAN KONIJNEN.

mocht dit dier het overleven zoek dan een ruim buitenverblijf van minimaal 2 bij 2 plus een maatje (gecastreerd)
dropfruitje schreef:
12-05-2020 18:28
Hoe lang heb je het konijntje al. Is hij niet te vroeg bij de moeder weggegaan?

Heeft je dochter vlak voordat ze naar het konijn ging een ander dier geaaid/mee in contact geweest? Was er een onverwachte beweging of geluid?
waarschijnlijk veel te vroeg uit het nest en via de dierenwinkel. drama dus
Een ongecastreerd rammetje van 10 weken zet je idd nog geen maatje bij, daar krijg je heibel van. Misschien schrok hij gewoon, of toch een beetje territoriumdrift. Als het pas de eerste keer is dat hij het doet, betekent dit niet dat hij het blijft doen. Kijk het gewoon nog even aan.

Ps: sla is idd niet zo heel goed voor konijnen, witlof of andijvie is beter. En altijd langzaam laten wennen. Op de site van stichting konijnenbelangen vind je veel nuttige info.
Helemaal eens met het zoeken naar een maatje, (een gecastreerde voedster, genoeg prachtige dames in de opvang te vinden!)maar hier wel nog wel even mee wachten tot hij gecastreerd is en wat ouder, een konijn van 10 weken is echt nog te jong om te koppelen.

Kwam je dochter soms met haar hand in het hok?
Mijn dochter die kwam idd in zijn hok voor wat eten. Hij komt niet uit de winkel. Netjes met 9 weken bij een hobbyfokker gehaald die echt liefde voor de diertjes heeft. Inmiddels huppelt meneer al weer vrolijk door de woonkamer. Ik zal even stoppen met de sla.
S meds wat ben jij een naar drama figuur. Daarbij een konijn kan ook binnen gelukkig zijn.
Deniece1980 schreef:
12-05-2020 20:25
Mijn dochter die kwam idd in zijn hok voor wat eten. Hij komt niet uit de winkel. Netjes met 9 weken bij een hobbyfokker gehaald die echt liefde voor de diertjes heeft. Inmiddels huppelt meneer al weer vrolijk door de woonkamer. Ik zal even stoppen met de sla.
Ik hoop voor je dat er geen elektra snoeren los liggen, zijn ze dol op.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Meds heeft heel veel verstand van konijnen, daar kan je beter naar luisteren i.p.v. haar een naar drama figuur te noemen.
En een binnenkonijn is wel degelijk veel ongelukkiger dan een buitenkonijn. Een konijn hoort te kunnen graven, rennen, binkies maken etc. Binnenkonijnen overlijden veel jonger dan buitenkonijnen over het algemeen.
Lees je eens in over konijnen, dan had je ook geweten dat ze geen sla mogen.
.
Deniece1980 schreef:
12-05-2020 20:28
S meds wat ben jij een naar drama figuur. Daarbij een konijn kan ook binnen gelukkig zijn.
Nee sorry.
Zonder drama: een konijn hoort buiten.

Hier is onze ram kort geleden overleden. Hij was elf. Voedster alleen dus een nieuwe ram gehaald die nog niet gecastreerd is. Ik heb beide rennen naast elkaar gezet. Zo liggen ze naast elkaar maar komen er geen kleintjes.
Hij zit flink in de puberteit. Altijd goed te hanteren, nu is hij soms knorrig.
apestaartje30 schreef:
12-05-2020 20:38
Nee sorry.
Zonder drama: een konijn hoort buiten.

Hier is onze ram kort geleden overleden. Hij was elf. Voedster alleen dus een nieuwe ram gehaald die nog niet gecastreerd is. Ik heb beide rennen naast elkaar gezet. Zo liggen ze naast elkaar maar komen er geen kleintjes.
Hij zit flink in de puberteit. Altijd goed te hanteren, nu is hij soms knorrig.

Je weet dat vrouwtjes konijnen twee baarmoeders hebben?
Kunnen drachtig zijn, werpen en twee weken later weer een worp...

Dus pas op met naast elkaar :hyper:
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Oblio schreef:
12-05-2020 20:41
Je weet dat vrouwtjes konijnen twee baarmoeders hebben?
Kunnen drachtig zijn, werpen en twee weken later weer een worp...

Dus pas op met naast elkaar :hyper:
Als hij zijn piemel door het gaas steekt, wellicht. :proud:

Vrouwtje is trouwens ook geholpen. Dus baby's komen er sowieso niet. Ik zei het meer zodat to ook een andere optie heeft dan wachten tot.....
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 20:47
21.22% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven