Konijn ineens anders
dinsdag 12 mei 2020 om 16:54
Ik heb een leuk konijntje van 10 weken waar we heel veel aandacht aan besteden. Hij komt elke dag in de woonkamer spelen, eet goed en werd steeds tammer. Nu vanmiddag wou mijn dochter van 14 hem sla geven. Rende hij op haar hand af en beet. Zit nu al hele middag in zijn huisje en blijft negeren..iemand een idee???
dinsdag 12 mei 2020 om 22:26
Ik hoor juist van meerdere kanten dat konijnen niet zoveel hebben aan meerdere verdiepingen. Willen ze ergens op springen dan? Doen ze hier trouwen wel op de tuinstoelen en op de tafel.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:30
Verdiepingen hebben ze niet veel aan: ze springen wel heel graag op voorwerpen. Graven is bij mij heel wisselend: ik heb konijnen, die er hun levenswerk van maken en meters per dag graven en ook konijnen, die ik nog nooit op enige graafactiviteit heb kunnen betrappen (toevallig waren het bij mij altijd de voedsters, die nogal van het graven waren).
woensdag 13 mei 2020 om 07:03
Niet alle konijnen zijn buiten gelukkiger hoor. Ik heb er hier twee rondlopen en ze kunnen kiezen of ze binnen zijn of buiten. Ze zijn hoogstens 5 minuten per dag buiten (om in de zandbak te graven), ze zijn blijkbaar liever binnen. Dus die stelligheid die ik hier lees is gewoon onzin.
To, ik weet niet of je Facebook hebt maar de groep konijnen forum is echt heel erg leerzaam en gezellig. Kom je meekletsen daar over je konijntje?
To, ik weet niet of je Facebook hebt maar de groep konijnen forum is echt heel erg leerzaam en gezellig. Kom je meekletsen daar over je konijntje?
woensdag 13 mei 2020 om 07:17
Echt? Ik had als kind ook twee dwergkonijnen en die bleven gewoon buiten, ook in de winter. Ze zijn uiteindelijk 11 en 12 geworden.aaaanne schreef: ↑12-05-2020 21:39Nouja, ik lees dat konijnen 5-10 jaar worden. Ik weet dat 15 in theorie ook kan. Vond het al erg genoeg dat hij dat niet haalde, want natuurlijk neem je als kind de maximale leeftijd als waar je je aan vastklampt dat je grote vriend wel zal gaan worden. Hij was opeens ziek, van de ene op de andere dag. Verstopping![]()
En het was dus ongeveer de helft van het jaar een buitenkonijn met een grote ren met gras en zand waarin het zelf een hol groef. In de winter niet buiten want daar kunnen ze [dwergjes] niet tegen.
woensdag 13 mei 2020 om 07:57
Geen enkel konijn kan tegen van binnen naar buiten en andersom. Een konijn, wat voor maat dan ook, dat buiten leeft kan prima in de winter buiten.aaaanne schreef: ↑12-05-2020 21:39Nouja, ik lees dat konijnen 5-10 jaar worden. Ik weet dat 15 in theorie ook kan. Vond het al erg genoeg dat hij dat niet haalde, want natuurlijk neem je als kind de maximale leeftijd als waar je je aan vastklampt dat je grote vriend wel zal gaan worden. Hij was opeens ziek, van de ene op de andere dag. Verstopping![]()
En het was dus ongeveer de helft van het jaar een buitenkonijn met een grote ren met gras en zand waarin het zelf een hol groef. In de winter niet buiten want daar kunnen ze [dwergjes] niet tegen.
woensdag 13 mei 2020 om 08:48
Dus hun verblijf is binnen en ze mogen even af en toe in de zandbak? als jij ze binnen voert komen ze natuurlijk weer binnen. Maar dat zegt niks over hun welzijn. Het gaat ook niet alleen omdat een konijn buiten gelukkiger is. Konijn is binnen vooral ongezondRedballoon schreef: ↑13-05-2020 07:03Niet alle konijnen zijn buiten gelukkiger hoor. Ik heb er hier twee rondlopen en ze kunnen kiezen of ze binnen zijn of buiten. Ze zijn hoogstens 5 minuten per dag buiten (om in de zandbak te graven), ze zijn blijkbaar liever binnen. Dus die stelligheid die ik hier lees is gewoon onzin.
woensdag 13 mei 2020 om 09:13
Ons konijn klom moeiteloos boven op de grote stapel brandhout in de tuin. Was ongeveer 2m hoog, kon hij lekker bij de buren gluren. Graven deed hij eigenlijk nooit, alleen een ondiep legertje midden in ons grasveld. Daar lag hij graag in te slapen.
Hoewel het al jaren geleden is dat ik konijnen had, ik heb wel gehad dat een konijn een verlamming van de achterhand kreeg. Wat voor ziekte is dit geweest, weet iemand dat? De da dacht dat het kwam omdat het konijn bij de kippen woonde, waar hij een virus had opgelopen.
woensdag 13 mei 2020 om 09:17
die ziekte is cuniculi. Wat erg dat je dierenarts dit niet wist. Is trouwens prima te behandelenRockOla schreef: ↑13-05-2020 09:13Ons konijn klom moeiteloos boven op de grote stapel brandhout in de tuin. Was ongeveer 2m hoog, kon hij lekker bij de buren gluren. Graven deed hij eigenlijk nooit, alleen een ondiep legertje midden in ons grasveld. Daar lag hij graag in te slapen.
Hoewel het al jaren geleden is dat ik konijnen had, ik heb wel gehad dat een konijn een verlamming van de achterhand kreeg. Wat voor ziekte is dit geweest, weet iemand dat? De da dacht dat het kwam omdat het konijn bij de kippen woonde, waar hij een virus had opgelopen.
woensdag 13 mei 2020 om 09:41
woensdag 13 mei 2020 om 09:50
O wauw wat goed zeg!!! Ik wou dat er hier ook eens meer aandacht kwam voor het welzijn van konijnen. Hoeveel er wel niet stilletjes in hun hok zitten weg te kwijnen. Hun pech is dat ze geen geluid maken, als ze dat toch zouden kunnen...
woensdag 13 mei 2020 om 10:14
Ben er niet helemaal mee eens dat het prima te behandelen is. E.C. is echt een vreselijke, nare ziekte. Heb een konijntje gehad dat ik uiteindelijk heb moeten laten inslapen. Heeft heel veel tijd, tranen en dierenartsbezoekjes gekost. En ik zat met hem bij de beste konijnendierenarts van NL, Evert Jan de Boer.
Ik mis hem nog steeds, die kleine keutel.
Je kunt er niet tegen laten enten RockOla, het is een parasiet die konijnen bij zich dragen en geen virus.
woensdag 13 mei 2020 om 12:36
Dit. Als ze maar een goed geïsoleerd en winddicht nachthok hebben.
TO, neem er nog een konijn bij. Zo veel beter voor het konijn en dubbel schattigheid voor jullie.
woensdag 13 mei 2020 om 12:37
Nou, bij coccidiose kunnen ze ook dergelijke verlammingsverschijnselen vertonen. En vreselijke diarree.
En er zijn veel dierenartsen die dat niet kennen. Ik had een konijn die dit achteraf bleek te hebben, ik had het naar de dierenarts gebracht en die legde het op een warmhoudmatje. Maar dat hielp natuurlijk niet. Hij wist niet eens dat je een konijn niet kunt laten vasten als hij niet wil eten, maar echt moet dwangvoeren omdat hij anders dood gaat. Konijn is ook overleden.
woensdag 13 mei 2020 om 13:06
De lijst wordt gelukkig steeds langer.
https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=3&q=8&r=0
I'm sorry, I was thinking about cats again.