Konijn ineens anders
dinsdag 12 mei 2020 om 16:54
Ik heb een leuk konijntje van 10 weken waar we heel veel aandacht aan besteden. Hij komt elke dag in de woonkamer spelen, eet goed en werd steeds tammer. Nu vanmiddag wou mijn dochter van 14 hem sla geven. Rende hij op haar hand af en beet. Zit nu al hele middag in zijn huisje en blijft negeren..iemand een idee???
woensdag 13 mei 2020 om 22:58
Je vraagt of iemand een idee heeft en vervolgens wil je er niets van horen. Het is misschien niet allemaal even leuk om te horen als je denkt dat je alles goed doet... en zo te lezen voel je je aangevallen maar ik denk dat de reacties oprecht behulpzaam willen zijn in het geven van advies over goede konijnenzorg. Je kunt dat advies negeren maar je kunt ook eens gaan nadenken wat je ervan zou kunnen overnemen.Deniece1980 schreef: ↑13-05-2020 17:29Ik vind het zelf erg jammer dat je hiet gelijk word weggezet door een aantal mensen alsof een konijn binnen het bij voorbaat slecht heeft. Mijn konijn heeft kattentunnels konijnen speelgoed en hok heel vaak open en maakt veel binkies. Heeft lekkere plekjes en voldoende hooi etc. Daarnaast lekker groente en de sla was trouwens veldsla absoluut verantwoord
woensdag 13 mei 2020 om 23:23
dat kan kloppen. konijnen zijn veel te lang op een verkeerde manier verkocht en gehouden. Ook dierenartsen kregen geen les in gezondheid en welzijn van konijnen. De gedachte was: voor 5 euro koop je een nieuwe. Mensen gingen ook niet met hun zieke konijn naar de dierenarts. Ik denk dat de laatste 25 jaar die inzichten veranderd zijn. Het advies van de dierenbescherming over hoe je konijnen moet huisvesten en houden is denk ik 10 jaar jongaaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
Konijn van binnen opeens naar buiten deden we echt nooit.
Maargoed ik ben het zat hier weggezet te worden met alsof ik niet goed voor konijn zorgde en het daarom ongelukkig en niet oud geworden is.
Wat niet wil zeggen dat ik het er volledig mee eens ben dat te veel mensen zich niet goed genoeg inlezen en er daarom te veel konijnen niet goed verzorgd worden, in een te klein hok zitten etc.
vrijdag 15 mei 2020 om 21:12
Ik heb dwergkonijntjes gehad die buiten zaten en die werden daar juist oud. En ze waren veel gelukkiger. Roger Rabbit, mijn eerste konijn zat in een binnenkooi bij mij in de woonkamer. Ik had hem compleet met die kooi gekocht. Hij was hartstikke gefrustreerd. Pakte met zijn tanden en pootjes de tralies vast en begon keihard te rammen tot ieders ergernis. Ik kocht Plukkie erbij en die zette ik in een kooi er naast. Toen heeft mijn toenmalige vriend een groot hok buiten gemaakt met twee verdiepingen en daar deed ik ze in. De frustratie van RR was weg, en hij viel ook niet meer uit naar mijn handen als ik in het hok kwam. Omdat ik konijnen zo heb zien opleven, en het enorme verschil zie in het gedrag van een konijn in een verblijf binnenshuis, en buiten in een ren, ben ik er van overtuigd geraakt dat konijnen niet alleen moeten zitten en veel ruimte nodig hebben. En veel ruimte kun je binnen gewoon niet bieden.aaaanne schreef: ↑13-05-2020 15:13Nou pfftff, ik ben het echt zat met de stelligheid. Ik heb toen echt zat boeken over konijnenhouden gelezen en daarin stond echt dat dwergjes niet tegen koude konden. Blijkbaar zijn de inzichten nu dan sterk veranderd ofzo.
Konijn van binnen opeens naar buiten deden we echt nooit.
Maargoed ik ben het zat hier weggezet te worden met alsof ik niet goed voor konijn zorgde en het daarom ongelukkig en niet oud geworden is.
Wat niet wil zeggen dat ik het er volledig mee eens ben dat te veel mensen zich niet goed genoeg inlezen en er daarom te veel konijnen niet goed verzorgd worden, in een te klein hok zitten etc.
vrijdag 15 mei 2020 om 21:14
En ook honden, roedeldieren, worden in een hok in hun eentje geplempt. De hele dag alleen in een ren, of aan de ketting. Ik vind mensen walgelijke wezens.Phloxx schreef: ↑13-05-2020 15:38Ik had me nooit beseft hoe zeer dit voor honden ook telt eigenlijk.
Ik heb 6 jaar lang een hond gehad, die in feite echt wel gelukkig was en alles had wat hij nodig had (nooit alleen, veel wandelen, goede voeding, veel aandacht, volop breintraining). Drie jaar geleden kwam daar een pup bij.
Het is ongelofelijk hoe hij toch nog verder opbloeide door haar. Ze zijn een fantastische match en zo gelukkig met elkaar.
Ik had het nooit kunnen denken dat hij nog gelukkiger zou kunnen zijn dan hij al was, maar ze zijn onafscheidelijk en kunnen met elkaar puur hondengedrag vertonen. Ze stoeien volop, spelen, slapen zelfs samen in 1 mand. Het is om op te vreten.![]()
zondag 17 mei 2020 om 00:07
Een hele kamer is zelfs te weinig?iones schreef: ↑15-05-2020 21:12Ik heb dwergkonijntjes gehad die buiten zaten en die werden daar juist oud. En ze waren veel gelukkiger. Roger Rabbit, mijn eerste konijn zat in een binnenkooi bij mij in de woonkamer. Ik had hem compleet met die kooi gekocht. Hij was hartstikke gefrustreerd. Pakte met zijn tanden en pootjes de tralies vast en begon keihard te rammen tot ieders ergernis. Ik kocht Plukkie erbij en die zette ik in een kooi er naast. Toen heeft mijn toenmalige vriend een groot hok buiten gemaakt met twee verdiepingen en daar deed ik ze in. De frustratie van RR was weg, en hij viel ook niet meer uit naar mijn handen als ik in het hok kwam. Omdat ik konijnen zo heb zien opleven, en het enorme verschil zie in het gedrag van een konijn in een verblijf binnenshuis, en buiten in een ren, ben ik er van overtuigd geraakt dat konijnen niet alleen moeten zitten en veel ruimte nodig hebben. En veel ruimte kun je binnen gewoon niet bieden.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
zondag 17 mei 2020 om 00:26
ja en dat willen mensen ook niet want als konijnen blij zijn gaan ze keutelen en knagen, overal aan. Het binnenklimaat (centrale verwarming) is ziekmakend voor konijnen. De vloer (tapijt, parket, zeil) is niet goed om fijn op te bewegen en er zijn geen planten en bomen om te ontdekken. Konijnen hebben aarde nodig en groen en maatjes. Hoe zou jij het vinden om de hele dag in een kamertje zonder anderen te zitten. En dat je dan af en toe een dier ziet waar je niet tegen kan praten (want hij spreekt een andere taal)
zondag 17 mei 2020 om 21:53
Dat komt nagenoeg niet voor, dat konijnen de beschikking hebben over een hele kamer. Dat doen mensen niet .
zondag 17 mei 2020 om 21:56
dinsdag 19 mei 2020 om 18:28
Sinds wanneer mag een konijn geen sla meer? Die 2 van ons vreten alles wat we ze geven aan groenvoer. Wel met ieder duidelijke voorkeuren, maar toch. Ook sla en kool. Met mate, dat wel, maar vermijden doen we dat niet. Ik kan er behalve gasvormig verder ook niet zo gauw iets negatiefs over vinden.
Bovendien, je merkt toch gauw genoeg of je konijn ergens 'last' van krijgt als hij het heeft gegeten?
Als in: beestje krijgt sla, raakt vervolgens aan de dunne. Les geleerd: Geen sla meer.
Of denk ik nu te simpel?
On topic heb ik niks meer toe te voegen. Konijntje erbij en (ook) lekker buiten laten, dat zouden mijn tips zijn.
Bovendien, je merkt toch gauw genoeg of je konijn ergens 'last' van krijgt als hij het heeft gegeten?
Als in: beestje krijgt sla, raakt vervolgens aan de dunne. Les geleerd: Geen sla meer.
Of denk ik nu te simpel?
On topic heb ik niks meer toe te voegen. Konijntje erbij en (ook) lekker buiten laten, dat zouden mijn tips zijn.
dinsdag 19 mei 2020 om 18:39
Die van mij krijgen ook weleens sla. Ik heb dan restjes over, dus dat krijgen zij. Is nog nooit verkeerd gegaan maar die van mij hebben sowieso makkelijke darmen. Heb pas 2x gehad dat ze geen goede stoelgang hadden. Ik koop het alleen niet expres voor ze zoals ik witlof, andijvie, etcetera wel speciaal voor ze koop.