Konijn ineens anders
dinsdag 12 mei 2020 om 16:54
Ik heb een leuk konijntje van 10 weken waar we heel veel aandacht aan besteden. Hij komt elke dag in de woonkamer spelen, eet goed en werd steeds tammer. Nu vanmiddag wou mijn dochter van 14 hem sla geven. Rende hij op haar hand af en beet. Zit nu al hele middag in zijn huisje en blijft negeren..iemand een idee???
dinsdag 12 mei 2020 om 20:47
Rammetjes kunnen soms veel last van hun hormonen krijgen. Dan kunnen ze wel eens knorrig zijn. Letterlijk en figuurlijk. Onze ram greep regelmatig een van onze katten, kippen of onze Jack Russell voor romantische handelingen..
die dat maar gewoon lieten gebeuren..We hebben hem toch maar laten castreren, daar werd het beter van. Hij liep los in de tuin, en was verder erg gezellig.
dinsdag 12 mei 2020 om 20:56
nee dat kan een konijn niet. Je weet overduidelijk niets van konijnen. lees je eens in en wees een voorbeeld voor je kinderenDeniece1980 schreef: ↑12-05-2020 20:28S meds wat ben jij een naar drama figuur. Daarbij een konijn kan ook binnen gelukkig zijn.
dinsdag 12 mei 2020 om 20:57
Mijn ram is al lang en breed gecastreerd, maar nog steeds een soort pitbull. Alle buurtkatten (en mijn eigen katten) zijn doodsbang voor hem. Sommige konijnen zijn gewoon zo, het is hun karakter. Het is alleen jammer als je dacht een snoezig knuffelbeest te nemen en het blijkt een piranha met een bontjas te zijn. Ik begrijp best dat je daar met kinderen niet op zit te wachten.
dinsdag 12 mei 2020 om 20:59
konijnen zijn helemaal niet geschikt als huisdier om mee te knuffelen.Astoria schreef: ↑12-05-2020 20:57Mijn ram is al lang en breed gecastreerd, maar nog steeds een soort pitbull. Alle buurtkatten (en mijn eigen katten) zijn doodsbang voor hem. Sommige konijnen zijn gewoon zo, het is hun karakter. Het is alleen jammer als je dacht een snoezig knuffelbeest te nemen en het blijkt een piranha met een bontjas te zijn. Ik begrijp best dat je daar met kinderen niet op zit te wachten.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:00
Nee.Deniece1980 schreef: ↑12-05-2020 20:28S meds wat ben jij een naar drama figuur. Daarbij een konijn kan ook binnen gelukkig zijn.
Een konijn is geen hond of kat en niet geschikt om als binnenhuisdier te houden.
Het is een prooidier en hoort buiten in een ren met een maatje.
Zoals jij doet is een vorm van dierenmishandeling.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:01
dat ja, het is een prooidier
Als je een konijn oppakt zal dat altijd leiden tot angst bij het dier want hij denkt dat hij gegrepen is door een vos of roofvogel. Als je geluk hebt wordt niet niet gekrabt of gebeten als je pech hebt wel. Als het konijn pech heeft raakt hij zo gestresst dat hij door te schoppen met zijn achterlijf zijn eigen rug breekt
Als je een konijn oppakt zal dat altijd leiden tot angst bij het dier want hij denkt dat hij gegrepen is door een vos of roofvogel. Als je geluk hebt wordt niet niet gekrabt of gebeten als je pech hebt wel. Als het konijn pech heeft raakt hij zo gestresst dat hij door te schoppen met zijn achterlijf zijn eigen rug breekt
dinsdag 12 mei 2020 om 21:10
Pffffft Meds je hebt wel gelijk met buiten en en geen sla, maar verder doe je nogal overtrokken.
Ik gun alle konijnen een gelukkig leven, maar ik heb vroeger een konijn gehad dat het echt gezellig vond om op schoot te zitten. Oppakken hoorde daar dan bij, dat liet hij gewillig toe. Als hij geen zin had ging hipte hij gewoon weg. Binnen had het het naar de zin en buiten in de grote ren (met gras en veel zand) ook. Buiten mocht alleen als het warm genoeg was want dwergjes kunnen niet tegen kou. Dus dan naar de huiskamer om te rennen. Nooit aan snoeren en andere dingen geknaagd die geen eten waren, hij snuffelde er aan en wat niet goed rook at hij niet. Bijna elke avond ging ik op zoek naar vers groenvoer zoals gras, weegbree, paardebloem, beuketakken en wikke, daarnaast brokken en hooi.
Ik gun alle konijnen een gelukkig leven, maar ik heb vroeger een konijn gehad dat het echt gezellig vond om op schoot te zitten. Oppakken hoorde daar dan bij, dat liet hij gewillig toe. Als hij geen zin had ging hipte hij gewoon weg. Binnen had het het naar de zin en buiten in de grote ren (met gras en veel zand) ook. Buiten mocht alleen als het warm genoeg was want dwergjes kunnen niet tegen kou. Dus dan naar de huiskamer om te rennen. Nooit aan snoeren en andere dingen geknaagd die geen eten waren, hij snuffelde er aan en wat niet goed rook at hij niet. Bijna elke avond ging ik op zoek naar vers groenvoer zoals gras, weegbree, paardebloem, beuketakken en wikke, daarnaast brokken en hooi.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:16
dan is jouw konijn een uitzondering, de meeste konijnen in gevangenschap (zo leuk voor de kinderen) worden nog geen jaar oud. Ze sterven aan slechte behandeling. Verder adviseert de dierenbescherming ook om konijnen nooit alleen te huisvesten omdat dat gewoon mishandeling is. Ik heb zelf opvangers gehad, die hebben het overleefd maar je moet niet zien hoe.aaaanne schreef: ↑12-05-2020 21:10Pffffft Meds je hebt wel gelijk met buiten en en geen sla, maar verder doe je nogal overtrokken.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:19
Kan inderdaad dat hij wel geschrokken is. Misschien rook ze anders, misschien viel de deur met een klap achter haar dicht. Een klap = geluid van stampende achterpoten = gevaar bij een konijn. Misschien zat hij te dommelen en kwam die hand opeens dichtbij >> schrik.Deniece1980 schreef: ↑12-05-2020 20:25Mijn dochter die kwam idd in zijn hok voor wat eten. Hij komt niet uit de winkel. Netjes met 9 weken bij een hobbyfokker gehaald die echt liefde voor de diertjes heeft. Inmiddels huppelt meneer al weer vrolijk door de woonkamer. Ik zal even stoppen met de sla.
Ik leer de kinderen dat ze bij een dier altijd moeten praten zodat het weet dat je er aan komt, dan even laten snuffelen ofzo ('dit ben ik') en dan pas aaien, dan komt het niet onverwacht. Bij een konijnehok dat hoog op de poten staat met gaas van voren gaat dat veel beter dan met zo'n bak waarbij je het konijn van boven benaderd. Hij ziet niet van boven en van boven komen wel roofvogels.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:25
Laatst hadden een vriendin en ik het erover, toen mijn oude ram was overleden. Natuurlijk met een traan, maar ook blij dat ik van hem heb genoten. Meneer had, met zijn vriendin, 40 m2 tuin om in te rennen. Een nachthok en verstopplekken.
Knuffelen deed hij nooit, wel bedelen om eten.
Vriendin had, toen ze klein was, ook een konijn. Eén. Binnen. In een binnenhok. Ook deze werd oud, liep soms los en liet zich aaien. En vriendin is een grote dierenvriend, alles was goedbedoeld.
En toch zei ze: met alle kennis van nu, hoe hebben die beesten het vol kunnen houden? Nooit meer.
Knuffelen deed hij nooit, wel bedelen om eten.
Vriendin had, toen ze klein was, ook een konijn. Eén. Binnen. In een binnenhok. Ook deze werd oud, liep soms los en liet zich aaien. En vriendin is een grote dierenvriend, alles was goedbedoeld.
En toch zei ze: met alle kennis van nu, hoe hebben die beesten het vol kunnen houden? Nooit meer.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:26
Sla kan trouwens wel diarree veroorzaken dus let daarop.
Het moment waarop jouw dochter haar hand uit stak, zat het konijn toen in zijn kooi? Het punt is namelijk, dat hij zich dan bedreigd voelt. En hij kan geen kant op. Het is geen valsigheid, eerder angst. Ik zou hem in een grote ren doen buiten in de tuin, met een ander konijntje erbij. En je zult zien dat hij dat gedrag dan nooit meer vertoont. Dat weet ik zeker.
Het moment waarop jouw dochter haar hand uit stak, zat het konijn toen in zijn kooi? Het punt is namelijk, dat hij zich dan bedreigd voelt. En hij kan geen kant op. Het is geen valsigheid, eerder angst. Ik zou hem in een grote ren doen buiten in de tuin, met een ander konijntje erbij. En je zult zien dat hij dat gedrag dan nooit meer vertoont. Dat weet ik zeker.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:27
Da's op zich waar. Maar hij kwam ook uit zichzelf op schoot zitten (lage bank of als ik op de grond zat) en had een mooie glanzende vacht enzo. Echt goed gezond. Hij werd zo'n 8 jaar, wat best oud is voor een dwergje.
Mogelijk dat hij het gezelschap van andere konijnen zocht bij mensen, omdat hij geen maatje had. We waren met twee (mannetjes) begonnen maar dat ging mis. Ze kwamen gezamenlijk van een fokker. Een paar weken later vochten ze elkaar het hok uit. De fokker wist het ook niet verder dus hij nam er een terug. Ik denk dat we dat toen niet goed gedaan hebben, maar als kind wist ik ook niet beter, dus ene konijn bleef en andere ging terug. Het konijn dat bleef werd dus echt super mak. Hij kwam ook als je hem riep enzo. Goh, ik mis hem nog als ik er aan denk.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:32
Dwergjes kunnen wel 15 worden. Dus 8 is geen goede score. Maar binnenkonijnen worden nooit oud.aaaanne schreef: ↑12-05-2020 21:27Da's op zich waar. Maar hij kwam ook uit zichzelf op schoot zitten (lage bank of als ik op de grond zat) en had een mooie glanzende vacht enzo. Echt goed gezond. Hij werd zo'n 8 jaar, wat best oud is voor een dwergje.
Mogelijk dat hij het gezelschap van andere konijnen zocht bij mensen, omdat hij geen maatje had. We waren met twee (mannetjes) begonnen maar dat ging mis. Ze kwamen gezamenlijk van een fokker. Een paar weken later vochten ze elkaar het hok uit. De fokker wist het ook niet verder dus hij nam er een terug. Ik denk dat we dat toen niet goed gedaan hebben, maar als kind wist ik ook niet beter, dus ene konijn bleef en andere ging terug. Het konijn dat bleef werd dus echt super mak. Hij kwam ook als je hem riep enzo. Goh, ik mis hem nog als ik er aan denk.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:36
dinsdag 12 mei 2020 om 21:37
Ja het kan lijken alsof een konijn alleen het prima naar zijn zin heeft en blij is met de aandacht van de mensen om hem heen. Maar als je eenmaal hebt gezien hoe het gedrag van konijnen verandert als ze een maatje hebben, dan begrijp je direct dat ze samen echt gelukkiger zijn.
On topic: dit is hoknijd, ws zit je konijn vaak in het hok met de deur dicht. Zoals al gezegd meer ruimte waar hij altijd gebruik van kan maken, en echt een vrouw zoeken.
Verder houden konijnen nu eenmaal van rennen, graven, knagen en dingen slopen. Hoe vaak ik al niet gezien hen dat mensen goede raad zoeken voor hun binnenkonijn die knaagt aan de bank/ het behang/ de gordijnen enz zijn niet te tellen. Gewoon gezond konijnengedrag waar ze buiten heerlijk hun gang in kinnen gaan!
On topic: dit is hoknijd, ws zit je konijn vaak in het hok met de deur dicht. Zoals al gezegd meer ruimte waar hij altijd gebruik van kan maken, en echt een vrouw zoeken.
Verder houden konijnen nu eenmaal van rennen, graven, knagen en dingen slopen. Hoe vaak ik al niet gezien hen dat mensen goede raad zoeken voor hun binnenkonijn die knaagt aan de bank/ het behang/ de gordijnen enz zijn niet te tellen. Gewoon gezond konijnengedrag waar ze buiten heerlijk hun gang in kinnen gaan!
dinsdag 12 mei 2020 om 21:39
Nouja, ik lees dat konijnen 5-10 jaar worden. Ik weet dat 15 in theorie ook kan. Vond het al erg genoeg dat hij dat niet haalde, want natuurlijk neem je als kind de maximale leeftijd als waar je je aan vastklampt dat je grote vriend wel zal gaan worden. Hij was opeens ziek, van de ene op de andere dag. Verstopping
En het was dus ongeveer de helft van het jaar een buitenkonijn met een grote ren met gras en zand waarin het zelf een hol groef. In de winter niet buiten want daar kunnen ze [dwergjes] niet tegen.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:48
Dat weet ik, maar er zijn er heus wel die graag bij je komen voor aandacht en een aai. Maar zelfs als je je wel inleest (of al ervaring hebt) kan het karakter je soms verrassen.
Maakt mij verder niet uit hoor, ik ben gek op mn kleine enkelbijter.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:49
dwergjes kunnen prima buiten. Geen enkel probleem. Maar je moet een konijn niet binnen/buiten houden want dan bouwen ze geen wintervacht op. Kou is nooit een probleem, hitte wel. Verder is centrale verwarming en het binnenklimaat een echte konijnenkilleraaaanne schreef: ↑12-05-2020 21:39Nouja, ik lees dat konijnen 5-10 jaar worden. Ik weet dat 15 in theorie ook kan. Vond het al erg genoeg dat hij dat niet haalde, want natuurlijk neem je als kind de maximale leeftijd als waar je je aan vastklampt dat je grote vriend wel zal gaan worden. Hij was opeens ziek, van de ene op de andere dag. Verstopping![]()
En het was dus ongeveer de helft van het jaar een buitenkonijn met een grote ren met gras en zand waarin het zelf een hol groef. In de winter niet buiten want daar kunnen ze [dwergjes] niet tegen.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:15
Het gelukkigst zijn konijnen met zijn tweeën buiten in een grote ren: ze moeten kunnen rennen en minimaal rechtop kunnen zitten. Alhoewel minder ideaal kun je ook binnen best redelijke omstandigheden voor konijnen creëren.
Buiten is fijner voor de konijnen, maar je moet ook meer alert zijn op gevaren, zoals madenziekte, kapotte poten, hitte e.d. Zoals de meeste prooidieren laten konijnen niet snel zien dat ze ziek zijn en als ze ziek zijn (vooral bij gas) moet je ook snel reageren.
Een maatje voor je konijn is op termijn het beste, maar dat is met 10 weken te vroeg en je moet sowieso de sterilisatie afwachten.
Sla mag maar heel sporadisch gegeven worden, net zoals bijvoorbeeld wortels en bij een jong konijn moet je echt rustig met groenvoer opbouwen (maar ik neem aan dat de fokker dat wel verteld heeft).
Mijn konijnen krijgen 's winters vooral witlof, andijvie en het loof van wortels. 's Zomers eten ze vooral zevenblad, kamille, paardenbloemblad en gras. Dat pluk ik allemaal uit de tuin.En hooi uiteraard: een volwassen konijn moet toch wel zijn eigen formaat aan (los) hooi per dag eten.
Qua bijten, grote kans dat je konijn geschrokken is. Hoknijd kan ook, maar ik weet niet of dat met 10 weken al kan (ik heb nooit jonge konijnen gehad, dus geen ervaring daarmee).
Buiten is fijner voor de konijnen, maar je moet ook meer alert zijn op gevaren, zoals madenziekte, kapotte poten, hitte e.d. Zoals de meeste prooidieren laten konijnen niet snel zien dat ze ziek zijn en als ze ziek zijn (vooral bij gas) moet je ook snel reageren.
Een maatje voor je konijn is op termijn het beste, maar dat is met 10 weken te vroeg en je moet sowieso de sterilisatie afwachten.
Sla mag maar heel sporadisch gegeven worden, net zoals bijvoorbeeld wortels en bij een jong konijn moet je echt rustig met groenvoer opbouwen (maar ik neem aan dat de fokker dat wel verteld heeft).
Mijn konijnen krijgen 's winters vooral witlof, andijvie en het loof van wortels. 's Zomers eten ze vooral zevenblad, kamille, paardenbloemblad en gras. Dat pluk ik allemaal uit de tuin.En hooi uiteraard: een volwassen konijn moet toch wel zijn eigen formaat aan (los) hooi per dag eten.
Qua bijten, grote kans dat je konijn geschrokken is. Hoknijd kan ook, maar ik weet niet of dat met 10 weken al kan (ik heb nooit jonge konijnen gehad, dus geen ervaring daarmee).
dinsdag 12 mei 2020 om 22:20
15 jaar voor een dwerg? Dwergjes worden juist doorgaans wat minder oud dan de konijnen van gemiddelde grootte. 10 Jaar is al zeer respectabel voor een dwerg. 15 Jaar is echt wel oud voor een konijn, dat hoor ik maar zelden moet ik bekennen (10-12 jaar zou voor een konijn van gemiddelde grootte haalbaar moeten zijn).
dinsdag 12 mei 2020 om 22:21
graven, springen (meerdere verdiepingen), knagen en verstoppen zijn ook essentiële behoeftenAlecta schreef: ↑12-05-2020 22:15Het gelukkigst zijn konijnen met zijn tweeën buiten in een grote ren: ze moeten kunnen rennen en minimaal rechtop kunnen zitten. Alhoewel minder ideaal kun je ook binnen best redelijke omstandigheden voor konijnen creëren.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:22
mijn laatste dwergen werden allemaal 13+ met een uitschieter naar 17Alecta schreef: ↑12-05-2020 22:2015 jaar voor een dwerg? Dwergjes worden juist doorgaans wat minder oud dan de konijnen van gemiddelde grootte. 10 Jaar is al zeer respectabel voor een dwerg. 15 Jaar is echt wel oud voor een konijn, dat hoor ik maar zelden moet ik bekennen (10-12 jaar zou voor een konijn van gemiddelde grootte haalbaar moeten zijn).