Krijg er gratis 2 katten bij!

10-04-2012 14:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Ik heb (behalve mijn kinderen) geen huisdieren. Hij heeft 2 poezen die, als we gaan samenwonen, bij mij in zullen trekken. Op zich lijkt me dat best heel gezellig, maar ik zie er enorm tegenop.

Zowieso ben ik allergisch voor katten. Al heb ik gemerkt dat het, nu ik vaker in aanraking kom met katten, wel beter gaat. Ik heb in een ver verleden een hond gehad en hoewel ik daar ook allergisch voor ben, ging dat heel goed. Daar maak ik me dus op zich nog niet zo heel veel zorgen over. Maar zijn katten zijn, hoewel hij er hardstikke dol op is, totaal onopgevoed. Ze mogen in zijn huis werkelijk alles, ook omdat hij vaak van huis is. Daardoor worden ook de kattenbakken veel te weinig verschoond en stinkt zijn huis enorm naar kattenpis. Zijn meubels zijn totaal aan gort gekrabd door kattennagels.

Ik wil de katten graag een eerlijke kans geven. Hoe pak ik dat aan? Ik ben me aan het inlezen en heb diverse methoden gevonden, zoals plantenspuiten etc. En ook van die kattensprays (sire cattitude bijvoorbeeld), die ik toch wat vredelievender vind. Ook wil ik graag nieuwe kattenbakken kopen, omdat die van hem een uur in de wind stinken. Zo erg dat het niet meer overgaat ondanks een flinke reinigingsbeurt. Wat kan ik het beste kopen? Dat wat ze nu gewend zijn (gesloten, waar ze niet meer op gaan, volgens mij hebben ze inmiddels een aversie wegens de stank) of totaal iets anders?

Doordat er hier kinderen in huis zijn is het natuurlijk altijd best druk. Waar kan ik het best een kattenplekje maken? Ik heb geen kamer over en wil ze ook niet op de slaapkamers hebben. Boven op zolder is nog ruimte, maar daar staat ook de wasmachine en die maakt nogal lawaai.

En uberhaupt... maken onopgevoede (maar wel hele lieve) katten nog een kansje wat etiquette bij te leren? Of kan ik dat wel schudden? Is een nieuwe start in een nieuw huis (na de eerste stress) hoopvol?

Ik ben geen kattenmens, maar vind deze 2 exemplaren wel errug lief. Ik ben dus zeker bereid te investeren, maar blijf wel reëel. Als het niet werkt zullen ze toch echt het huis uit moeten. Dat hebben we ook zo afgesproken en ook de kinderen weten dat. Hoe sneu ook, ik wil mezelf ook prettig kunnen voelen in mijn eigen huis. Liefst in gezelfschap van vriend èn de poezen.

Wie helpt? De poezen zijn overigens wel kinderen gewend. Mijn vriend heeft zelf kinderen, die in het weekend bij hem zijn.

Bedankt alvast.
De meeste katten zullen inderdaad een enorme aversie hebben tegen een vuile kattenbak. Dus een schone plaatsen (meerdere met 2 katten) zal al heel veel helpen. Mijn kattenbak is gesloten (als in, er zit een deksel op), maar het luikje heb ik er wel uitgehaald, want hij was als kitten niet sterk genoeg om dat te openen. Hij kan dat nu vast en zeker, maar ik zie er geen probleem in.

Verder kunnen ze op zich best op zolder hun eigen plekje krijgen. Die wasmachine staat vast niet altijd aan en als hij wel aanstaat kunnen ze toch gewoon naar beneden lopen? Zet daar een krabpaal neer ook, misschien helpt dat.

Dat krabben, sja, ik weet niet of je ze dat zomaar afleert. De mijne doet het vooral om mijn aandacht te trekken heb ik het idee. Het is mij nooit gelukt om het hem helemaal af te leren, maar wellicht hebben anderen daar betere ervaringen mee.
http://www.zooplus.nl/sho ... antaardig/cats_best/21337

Deze kattengrit is geweldig; klontert gelijk zodat de kattenbak ook niet vies wordt. Als ze voornamelijk binnen zijn: indoor eten gebruiken; ruikt veel minder.
Hele verhaal gelezen. Je zult nog genoeg tips krijgen wat betreft de opvoeding.. Maar dat je de katten van je vriend weg zou doen als ze zich niet gedragen omdat JULLIE besluiten samen te willen wonen vind ik walgelijk. Hij heeft er ooit voor gekozen (én ervoor gekozen ze niet op te voeden) zoals jij voor je kinderen. Je dealt er maar mee of je wacht tot ze dood zijn. Die katten hebben er niet voor gekozen dat de situatie verandert.

Nou weet ik wel dat kinderen en katten niet hetzelfde zijn. Maar het zijn levende wezens waarvoor je gekozen hebt en op die manier ook de verantwoordelijkheid voor de zorg op je hebt genomen.
Katten kun je niet verbieden, hoogstens verleiden.

Verbieden om je meubels met hun nagels te bewerken zal moeilijk zijn, de enige optie is om ze te verleiden hun nagels ergens anders aan te scherpen. Genoeg krabpalen en speelgoed in huis halen dus. Dat ze "nieuw" in jouw huis komen zal daarbij zeker helpen, je meubels zijn nieuw maar het speelgoed dus ook.

Qua kattenbak kan ik de Roll 'n Clean van Omega Paw aanbevelen. Die vul je met bijv. silicaatkorrels en een maal per dag rol je de bak om waarna je het laatje met ontlasting simpel er uit kunt halen om om te kiepen.

Die kattenbak is niet goedkoop maar nagenoeg onverwoestbaar en in mijn optiek z'n centen echt wel waard.
quote:eleine schreef op 10 april 2012 @ 14:58:

Hele verhaal gelezen. Je zult nog genoeg tips krijgen wat betreft de opvoeding.. Maar dat je de katten van je vriend weg zou doen als ze zich niet gedragen omdat JULLIE besluiten samen te willen wonen vind ik walgelijk. Hij heeft er ooit voor gekozen (én ervoor gekozen ze niet op te voeden) zoals jij voor je kinderen. Je dealt er maar mee of je wacht tot ze dood zijn. Die katten hebben er niet voor gekozen dat de situatie verandert.en daar heb je helemaal gelijk in :D
Eleine, een reactie als die van jou had ik ook al wel aan zien komen. We hebben dat afgesproken, in het uiterste geval, als het echt allemaal niet werkt, gaan ze weg. Lijkt me niet dat ik die afspraak ik in mijn eentje maak, wel? Hij kon ook besluiten te blijven latten. Ook prima. Maar hij gaat hier voor. En we gaan er alles aan doen om het te laten werken, dus het zal vast goedkomen. Maar wat mij betreft zijn er wel grenzen.
Wel sneu dat je vriend nu de bakken niet leegt. Ik zou daar ook afspraken over maken om irritaties (en ongelukkige katten en stank) te voorkomen. Ik heb zelf een open bak zodat ik gelijk zie dat het weer tijd is om schoon te maken. Staat gewoon in een hoek op de overloop.

Wat betreft krabben: dat doet de mijne eigenlijk nooit, behalve aan de kokosmat bij de voordeur. Er zijn ook een soort hellingen te koop met kattenkruid erin (las ik hier op forum eens over) die blijkbaar erg aantrekkelijk zijn om te krabben.
Ook goed, maar dan vind ik je vriend een beetje een slappe zak. Als er voor hem geen grenzen aan zitten en de optie voor jullie aanwezig is om de katten weg te doen als het niet werkt, dan had hij nooit katten moeten nemen. Hij heeft ze nou eenmaal wel, dus hij moet er voor staan.

Als'ie dat écht deed probeerde hij het eerst met jou en de katten en gingen jullie weer latten als blijkt dat het niet gaat.

De katten worden als het niet werkt hoe dan ook de dupe van zijn gedrag. En dat blijft in mijn ogen verwerpelijk.
Ik vind inderdaad dat je de katten niet 'zomaar' weg kunt doen. Het zijn geen oude schoenen..!

Maar, er valt ze best wat aan te leren. Net als met kinderen, consequent blijven! Met de plantenspuit of gewoon streng toespreken. Na een paar keer weten ze echt wel wat ze wel en niet mogen!

Hier liggen fleecekleedjes op de plekken waar de poezen wel mogen liggen. Die vinden ze heerlijk dus is het voor hen geen straf om op die plekjes te liggen. En de krabpalen zijn ingesprayd met zgn. Playspray (speciaal voor katten, bij Intratuin gekocht maar vast ook verkrijgbaar bij dierenwinkels). Daar zit valeriaan in wat poezen heerlijk vinden! Geheid dat ze liever aan de krabpaal krabben dan aan jouw bank.

O, en de kattenbak... Zet er 2 neer en als je ze dagelijks verschoont hoef je er niks van te ruiken!
quote:eensteen schreef op 10 april 2012 @ 14:49:

Ik ben geen kattenmens, maar vind deze 2 exemplaren wel errug lief. Ik ben dus zeker bereid te investeren, maar blijf wel reëel. Als het niet werkt zullen ze toch echt het huis uit moeten. Dat hebben we ook zo afgesproken en ook de kinderen weten dat. Hoe sneu ook, ik wil mezelf ook prettig kunnen voelen in mijn eigen huis. Liefst in gezelfschap van vriend èn de poezen.

Jeetje, dat je vriend hier akkoord mee gaat.... Ik heb ook twee katten en mijn vriend kon kiezen, samenwonen met mij én mijn katten of zelf een huis zoeken! Hij heeft ze gelukkig geaccepteerd, hoewel hij nog steeds liever helemaal geen katten had. Als ze er niet meer zijn, wil hij ook geen nieuwe. Nouja, dat zien we tegen die tijd dan wel weer

Wat die kattenbakken betreft zou ik idd nieuwe kopen en ze elke dag verschonen. Ik schepte dagelijks de viezigheid eruit en gooide ze 1x in de week helemaal leeg (ze gebruiken nu geen kattenbak meer) Slechte gewoontes afleren gaat moeilijk worden denk ik, maar je kan het altijd proberen met een plantenspuit. Mijn katten hebben niet specifiek een eigen plekje, ze liggen meestal gewoon op de bank. Maar ze kunnen wel naar buiten wanneer ze willen (electronisch kattenluik) en met een drukke peuter in huis vinden ze het wel fijn dat ze die 'vluchtweg' hebben
Kanonne zeg, TO geeft aan moeite te willen doen voor de dieren, ze lief te vinden en is zich aan het oriënteren en informeren. En nòg is het niet goed. Stelletje zeikstekkers hier ook af en toe zeg...
quote:hekje schreef op 10 april 2012 @ 15:07:

Wat betreft krabben: dat doet de mijne eigenlijk nooit, behalve aan de kokosmat bij de voordeur. Er zijn ook een soort hellingen te koop met kattenkruid erin (las ik hier op forum eens over) die blijkbaar erg aantrekkelijk zijn om te krabben.Ja klopt! Als je die van karton bedoelt tenminste. Eén van mijn katten is daar gek op! Hij zat altijd aan het behang, tot ik zo'n ding kocht. Het wordt wel een beetje een bende omdat ze er stukken afkrabben (daarom is het ook zo leuk!) dus iets vaker stofzuigen
.
quote:chartreuse schreef op 10 april 2012 @ 15:11:

Kanonne zeg, TO geeft aan moeite te willen doen voor de dieren, ze lief te vinden en is zich aan het oriënteren en informeren. En nòg is het niet goed. Stelletje zeikstekkers hier ook af en toe zeg...Dat mag jij vinden, maar ik zou nooit mijn katten de deur uit doen, omdat mijn partner ze niet leuk vindt. Mijn katten heb ik al 11 jaar! Vandaar dat ik dat niet goed snap, dat mag dan toch best gezegd worden?
Eleine, ik ben het compleet met je eens. Ik vind mijn vriend ook een 'slappe zak' als het om zijn katten gaat. Als je voor die beesten kiest moet je er ook voor staan. En dus moet je er ook voor zorgen. Dat betekent 'opvoeden' (voor zover mogelijk idd) en die kattenbakken schoonmaken. Ik heb hem zelf (en ik ben een complete katten-nitwit, vandaar mijn vraag hier) moeten vertellen hóe je een kattenbak schoon moet maken, dwz hoe vaak en dat je er regelmatig de drollen en evt. klonterplasjes uit moet scheppen dagelijks. En dus ook dat zijn katten dáárom niet op die kattenbak plassen maar er naast. Ze nemen overigens wel altijd dezelfde plek en sproeien niet door heel het huis heen, dat stelt me wel gerust.

Ook heb ik hem aangespoort 1 van zijn katten te laten helpen. Dat gebeurde maar telkens niet, terwijl hij het wel van plan was (en het ook beter is). Vrijdag gaat ze geholpen worden en daarna zou ik ze graag in huis willen nemen. Dan zijn ze tenminste niet zo vaak alleen als nu. Vriend is vaker hier dan daar en dat is niet goed voor ze. Hij gaat overigens wel tussendoor naar huis omdat hij zelf ook vindt dat ze anders wel errug lang alleen zijn, maar toch... ze zijn nu ook het grootste gedeelte van de tijd alleen. Ik vind dat zielig dus laat ze maar vast lekker hier komen dan. Hoe lang na die operatie is dat de beste tijd? Lijkt me niet leuk voor zo'n beestje eerst zoiets te moeten ondergaan en dan gelijk de stress van zo'n verhuizing.

En welke voorbereidingen tref ik ondertussen?
quote:chartreuse schreef op 10 april 2012 @ 15:11:

Kanonne zeg, TO geeft aan moeite te willen doen voor de dieren, ze lief te vinden en is zich aan het oriënteren en informeren. En nòg is het niet goed. Stelletje zeikstekkers hier ook af en toe zeg...

Wat ben jij een zeikerd dat je mij een zeikerd vindt.

Moeite doen, ja dat wil ze. Maar als het niet gaat moeten de katten alsnog weg. Blijft hoe dan ook NÓT the way to go. Als dat zeggen mij een zeikerd maakt, so be it.
quote:eensteen schreef op 10 april 2012 @ 15:18:

Eleine, ik ben het compleet met je eens. Ik vind mijn vriend ook een 'slappe zak' als het om zijn katten gaat. Als je voor die beesten kiest moet je er ook voor staan. En dus moet je er ook voor zorgen. Dat betekent 'opvoeden' (voor zover mogelijk idd) en die kattenbakken schoonmaken. Ik heb hem zelf (en ik ben een complete katten-nitwit, vandaar mijn vraag hier) moeten vertellen hóe je een kattenbak schoon moet maken, dwz hoe vaak en dat je er regelmatig de drollen en evt. klonterplasjes uit moet scheppen dagelijks. En dus ook dat zijn katten dáárom niet op die kattenbak plassen maar er naast. Ze nemen overigens wel altijd dezelfde plek en sproeien niet door heel het huis heen, dat stelt me wel gerust.

Ook heb ik hem aangespoort 1 van zijn katten te laten helpen. Dat gebeurde maar telkens niet, terwijl hij het wel van plan was (en het ook beter is). Vrijdag gaat ze geholpen worden en daarna zou ik ze graag in huis willen nemen. Dan zijn ze tenminste niet zo vaak alleen als nu. Vriend is vaker hier dan daar en dat is niet goed voor ze. Hij gaat overigens wel tussendoor naar huis omdat hij zelf ook vindt dat ze anders wel errug lang alleen zijn, maar toch... ze zijn nu ook het grootste gedeelte van de tijd alleen. Ik vind dat zielig dus laat ze maar vast lekker hier komen dan. Hoe lang na die operatie is dat de beste tijd? Lijkt me niet leuk voor zo'n beestje eerst zoiets te moeten ondergaan en dan gelijk de stress van zo'n verhuizing.

En welke voorbereidingen tref ik ondertussen?

Pff jeetje. Dan lijken de katten me idd beter af bij jou dan bij je vent :-\ ..... Ik hoop echt dat het goed gaat en dat de katten bij jullie mogen blijven.

Het castreren van een vrouwtje is heftiger dan van een mannetje. Dus bij een poes zou ik iets langer wachten voordat je ze verhuisd. In ieder geval tot de kat weer herstelt is.

Ik zou beginnen met idd een plekje voor ze te zoeken en daar dingen neer te zetten die vertrouwd zijn voor ze. Een mandje waar hun geur in zit etc. Ook zou ik ervoor zorgen dat je bij hetzelfde voer blijft..
quote:eensteen schreef op 10 april 2012 @ 14:49:

Hoi,

Maar zijn katten zijn, hoewel hij er hardstikke dol op is, totaal onopgevoed. Ze mogen in zijn huis werkelijk alles, ook omdat hij vaak van huis is. Daardoor worden ook de kattenbakken veel te weinig verschoond en stinkt zijn huis enorm naar kattenpis. Zijn meubels zijn totaal aan gort gekrabd door kattennagels.

.Dat je zo iemand uberhaupt als vriend wil, en er dan ook nog mee wil samenwonen.... Smerig zeg!
Dat hoop ik ook Eleine en eerlijk gezegd denk ik dat het met goede heldere afspraken ook best wel haalbaar is. De katten lijken op zich best 'leerbaar'. Zo sliepen ze altijd bij hem in bed, maar vanwege mijn allergie kan dat echt niet. Ze hebben ook mandjes (van die hangdingen, zien er wel relaxed uit) en daar gaan ze nu lekker in. We hoeven ze bijna niet te sommeren van t bed te gaan, dat was maar een paar keer nodig en nu doen ze het vanzelf al niet meer. Best snel eigenlijk, daar stond ik echt van te kijken. Nu liggen ze in die mandjes op zijn slaapkamer, maar de bedoeling is dat de mandjes in mijn huis niet op de slaapkamer komen. Maar wel díe mandjes dus, dan hebben ze in elk geval iets vertrouwds. Wilde die dus in eerste instantie op de zolder hangen, zodat ze de hal, overloop en de zolderruimte kunnen gebruiken als ik naar mn werk ben (werk part-time). Maar misschien is het toch beter dat ze ook in de woonkamer kunnen als ik weg ben? Of hoeft dat niet perse? En op zolder is dus die wasmachine. Misschien dan toch maar de mandjes in de hal? Dilemma...
Ik neem het toch écht voor TS op hoor....waar gaat dit in hemelsnaam om?! Ze geeft al aan alles voor de katten te willen doen en alleen als het echt niet gaat wordt er een ander huis voor de beestjes gezocht. Lijkt mij niet meer dan logisch, er zijn idd grenzen en katten over één kam willen scheren met mensen en dus ook kinderen (!!!!) is niet realistisch en m.i. zelfs ziekelijk. Wat moet ze anders doen? Haar relatie verbreken omwille van een paar katten?! Het moet niet veel gekker worden. En dan te bedenken dat katten beesten zijn die doorgaans niet eens hechten aan hun baasjes zoals honden en vrijwel altijd weer gelukkig worden bij een herplaatsing. Natuurlijk moet je doen wat je kan als je de zorg van huisdieren op je neemt, maar mensen kunnen nou eenmaal niet 10,20 jaar in de toekomst kijken dus soms zit er niks anders op dan een andere oplossing zoeken voor de beestjes. So be it.
@JJ; het huishouden doen is niet één van zijn kwaliteiten idd. Gelukkig is dat niet het enige dat telt. Hij was eerst ook altijd thuis en nu niet meer. Volgens mij heeft hij zoiets van; ik ruik het toch niet. Maar als we daar komen is de stank dus niet te harden :-s Verder is hij niet echt gehecht aan zijn meubels. Maar dat vind ik ook weer niet echt een reden om niet samen te gaan wonen.

En voor de poezen is ie lief, ze zijn ook zichtbaar dol op hem. Al denk ik wel dat het ooit een vrij impulsieve aankoop is geweest waar hij op voorhand niet over na heeft gedacht, destijds. Slim, nee idd niet.
Ik denk dat je erop voorbereid moet zijn dat jij straks voor de katten opdraait. Als ik het zo lees, investeert je vriend er weinig tijd en moeite in op dit moment.

Katten HATEN vuile kattenbakken, dus het is op zich niet zo vreemd dat ze het nu buiten de bakken doen. Zelf zou je ook niet op een stinkende, vieze wc gaan zitten toch?

Wat je spullen betreft: wat kan helpen is om op de spullen waaraan ze wel mogen klauwen een drupje (meer hoeft niet!) valeriaan te doen. Daar zijn heel veel katten dol op. Dat zal dan hun aandacht trekken en als je het dan een beetje in de gaten houdt, ze er zo nu en dan zelf opzet en desnoods corrigeert met een plantenspuit of andere methode, dan zal het hopelijk wel lukken.

Als de katten naar jouw huis verhuizen, laat ze dan op eigen gelegenheid uit hun reismandje komen, in de ruimte waar ook de nieuwe kattenbakken staan. Dan weten ze die in ieder geval direct te vinden en zullen ze al snel hun sporen erop uitzetten. Dat scheelt ook al een heleboel. Gedurende de eerste paar uur houd je het dan goed in de gaten. Als ze niet uit zichzelf gaan, kun je ze er een paar keer opzetten zodat ze het weer even weten. Voor hen zal het ook allemaal spannend en nieuw zijn. Het is wel DE kans om het ze nu allemaal te leren zoals je het hebben wilt....

Je staat er in ieder geval voor open en dat is al een goed teken. Succes!
Ik geloof gelijk dat hij andere kwaliteiten heeft. Maar als hij dat al niet erg vind en zo kan wonen, reken er dan maar op dat jij straks opdraait voor kids, katten en het verdere huishouden/schoonhouden. Meerminder zegt het ook al hierboven.

Zelf ben ik erg van hygiene (zowel huis als persoonlijk, een stofje geen probleem maar geurtjes en viezigheden ril ik van), dus mijn liefde was snel over geweest, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
@ Meerminder; ik houd daar wel rekening mee, dat het kan zijn dat ik er zelf voor opdraai. Daar kan ik wel vrede mee hebben. Ik moet mijn huis tóch schoonmaken met die apen van mij. Dus stofzuigen etc. doe ik nu ook dagelijks. De grote beurten van de kattenbak blijven zijn verantwoordelijkheid. Daar sta ik op. Maar tuurlijk wil ik zelf ook best wel wat weghalen door de dag heen.

Ik vind het wel hoopgevend dat voor de poezen alles nieuw is en ze hun weg zullen moeten vinden. Die kunnen we ze dan mooi een beetje wijzen. Ook daarbij zal er veel op mij neerkomen, omdat ik nou eenmaal het meeste thuis ben. Maar da's logisch. Weet dat de hele situatie nogal armoedig klinkt, maar het komt vast allemaal wel goed. Niet alleen de poezen maar ook vriend is 'leerbaar' Hij heeft een hele nare tijd gehad (poezen hebben hem daar ook wel doorheen gehaald, zegt ie) en onze relatie werkt voor hem op veel punten als een eye-opener, hij ziet bepaalde dingen zelf ook beter in. Hij krijgt weer zin om dingen aan te pakken en daar hoort de verzorging van zijn poezen ook bij. Die beestjes krijgen hardstikke veel liefde, maar ze hebben toch ook wel wat andere dingen nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven