Krijg er gratis 2 katten bij!

10-04-2012 14:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Ik heb (behalve mijn kinderen) geen huisdieren. Hij heeft 2 poezen die, als we gaan samenwonen, bij mij in zullen trekken. Op zich lijkt me dat best heel gezellig, maar ik zie er enorm tegenop.

Zowieso ben ik allergisch voor katten. Al heb ik gemerkt dat het, nu ik vaker in aanraking kom met katten, wel beter gaat. Ik heb in een ver verleden een hond gehad en hoewel ik daar ook allergisch voor ben, ging dat heel goed. Daar maak ik me dus op zich nog niet zo heel veel zorgen over. Maar zijn katten zijn, hoewel hij er hardstikke dol op is, totaal onopgevoed. Ze mogen in zijn huis werkelijk alles, ook omdat hij vaak van huis is. Daardoor worden ook de kattenbakken veel te weinig verschoond en stinkt zijn huis enorm naar kattenpis. Zijn meubels zijn totaal aan gort gekrabd door kattennagels.

Ik wil de katten graag een eerlijke kans geven. Hoe pak ik dat aan? Ik ben me aan het inlezen en heb diverse methoden gevonden, zoals plantenspuiten etc. En ook van die kattensprays (sire cattitude bijvoorbeeld), die ik toch wat vredelievender vind. Ook wil ik graag nieuwe kattenbakken kopen, omdat die van hem een uur in de wind stinken. Zo erg dat het niet meer overgaat ondanks een flinke reinigingsbeurt. Wat kan ik het beste kopen? Dat wat ze nu gewend zijn (gesloten, waar ze niet meer op gaan, volgens mij hebben ze inmiddels een aversie wegens de stank) of totaal iets anders?

Doordat er hier kinderen in huis zijn is het natuurlijk altijd best druk. Waar kan ik het best een kattenplekje maken? Ik heb geen kamer over en wil ze ook niet op de slaapkamers hebben. Boven op zolder is nog ruimte, maar daar staat ook de wasmachine en die maakt nogal lawaai.

En uberhaupt... maken onopgevoede (maar wel hele lieve) katten nog een kansje wat etiquette bij te leren? Of kan ik dat wel schudden? Is een nieuwe start in een nieuw huis (na de eerste stress) hoopvol?

Ik ben geen kattenmens, maar vind deze 2 exemplaren wel errug lief. Ik ben dus zeker bereid te investeren, maar blijf wel reëel. Als het niet werkt zullen ze toch echt het huis uit moeten. Dat hebben we ook zo afgesproken en ook de kinderen weten dat. Hoe sneu ook, ik wil mezelf ook prettig kunnen voelen in mijn eigen huis. Liefst in gezelfschap van vriend èn de poezen.

Wie helpt? De poezen zijn overigens wel kinderen gewend. Mijn vriend heeft zelf kinderen, die in het weekend bij hem zijn.

Bedankt alvast.
@ JJ... Ik denk dat het voornamelijk zo ruikt doordat hij er nou eenmaal regelmatig een paar dagen niet is. Voorheen zal dat wellicht anders zijn geweest. Volgens mij houdt ie zelf ook niet van die geur, gezien de luchtverfrissers bovenop de kattenbakken (ja echt!!!)

Het is zeker zo dat hij niet van de feministische rolverdeling is. Hij helpt wel mee, maar t echte poetswerk zal voor mij blijven. Ik heb daar vrede mee. Doe het toch het liefst zelf, dan is het ook goed Maar t is geen luie donder, dat zeker niet. En de opvoeding van mijn kids is zowieso aan mij. Zijn immers mijn kinderen. We gaan overigens niet zomaar uit het niks samenwonen, dus ik denk dat ik er wel een redelijke inschatting van kan maken.
Veel goede tips hier. En een kattenbak hoeft helemaal niet te stinken als je deze gewoon dagelijks schoon houdt en vaak genoeg helemaal verschoont.

Vind het wel een enorme viespeuk als ik hoor hoe weinig hij de kattenbakken verschoont. Ook zielig voor de beestjes.
Dan zou ik niet gaan samenwonen, een kat komt er bij mij niet in. Slopers zijn het, alleen als hij naar buiten zou kunnen zou ik het goed vinden.
@ Deborah, ik vind dat ook vies (en zielig). Ze staan beneden, maar je ruikt het in de woonkamer nog. Hij maakt ze acuut schoon als we binnenkomen, maar die geur blijft gewoon ontzettend hangen. Ze hebben er nu een gewoonte van gemaakt op de inloop bij de voordeur te piesen. Heerlijke binnenkomer is dat :-s
@beetjegek; zijn binnenkatten. En dat vind ik dan weer wel goed, want wij zijn wel de enigen die er last van hebben. Heb zelf als een van de weinigen in de buurt geen kat en mijn tuin is dan ook het ultieme kattentoilet.

Katten zien er verder gelukkig, relaxed en gezond uit. Maar moet een kat niet toch af en toe naar buiten? Of is het prima zo?
Sorry, ik moet er wel een beetje om lachen. Luchtverfrissers op de kattenbak Mannen zijn rare wezens!

Maar ik lees dat je er goed overnagedacht hebt en hij er ook wel voor open staat. Hopelijk worden julle een leuk gezin inclusief de katten. Er staan genoeg tips, het hoeft echt niet te stinken met katten, maar je moet er wel wat voor doen.

Succes!
quote:eensteen schreef op 10 april 2012 @ 16:07:

@ Deborah, ik vind dat ook vies (en zielig). Ze staan beneden, maar je ruikt het in de woonkamer nog. Hij maakt ze acuut schoon als we binnenkomen, maar die geur blijft gewoon ontzettend hangen. Ze hebben er nu een gewoonte van gemaakt op de inloop bij de voordeur te piesen. Heerlijke binnenkomer is dat :-s

Tja, volgens mij is het bijna onmogelijk om de geur van kattenpis uit je huis te krijgen. Vaak trekt het ook in je laminaat e.d. Misschien een idee om (als jullie bij hem intrekken) een nieuwe vloer erin te leggen? En alles grondig gaan reinigen met Dettol (of iets anders). Dan hebben jullie letterlijk een frisse start.

En als de kattenbak goed bij wordt gehouden, dan hebben ze eigenlijk geen reden meer om ergens anders dan in de bak te plassen (even blaasproblemen e.d. buiten beschouwing gelaten).

Het zal waarschijnlijk ook fijner voor ze zijn om meer mensen om zich heen te hebben. Toch wel sneu dat ze zo weinig aandacht krijgen. Kunnen je kinderen lekker met ze kroelen

Ik zou een grote schoonmaak houden (viespeukje mag ook meehelpen uiteraard), nieuwe vloer erin (als het kan), nieuwe kattenbak, nieuwe speeltjes, mooie krabpaal en een paar fijne plekjes voor ze maken om te liggen (lekker bedje aan de verwarming o.i.d.).

En vooral consequent blijven met het heropvoeden. Dan moet het volgens mij allemaal helemaal goed komen met de kleine rakkers.
Oh nee hoor als ze gewend zijn alleen binnen te wonen weten ze niet beter, maar het zou wel fijn zijn als ze naar buiten kunnen.

Dan kunnen ze daar lekker ravotten en hun nagels slijpen aan bomen oid. En anders inderdaad een krabpaal echt een must, vinden ze ook lekker. Of een stuk vloerbedekking aan een plankje timmeren.
@ Deborah, dat is gelukkig allemaal niet nodig, ze komen juist bij ons in huis. Frisse nieuwe start voor de katten dus... En als ik jullie zo hoor, krijg ik er wel vertrouwen in. Ik vind een krasje op mn bank echt geen ramp en een keer een pisvlek verwijderen ook niet. Gister zijn we terug naar hem gegaan voor de poesjes, nadat hij dit weekend hier is geweest. Zijn moeder geeft de poezen dan water en eten, maar verschoont niet de kattenbakken (en terecht, dat doet ie maar lekker zelf) en dan loop ik echt te gruwelen. En dan kom ik vanochtend weer in mijn eigen huisje en kan alleen maar denken; dát nóóit. Stank en stukgereten meubels. Yek! Maar goed, dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet.
Je kunt een kat nog best wat leren, mits je consequent bent.

Als je niet wilt dat ze aan de meubels krabben, zorg er dan voor dat ze er, als je niet thuis bent, helemaal niet bij kunnen. Hier zetten we de katten op de gang (+trap +overloop) als we weg zijn. Daar staan ook de kattenbakken, de brokjes, water en voldoende plekjes om lekker te liggen.

Als je thuis bent, kat steeds weer weghalen van de plek waar je hem niet wilt hebben. Dat kan op verschillende manieren. Ik knip gewoon met mijn vingers, dat werkt prima. Een plantenspuit kan werken maar soms heb je van die katten die dat wel leuk vinden. Gewoon oppakken en bij de krabpaal neerzetten kan ook. Maar wel consequent blijven doen, de ene keer wel en de andere keer niet, dat werkt niet. Als je merkt dat er op de gang een bepaalde plek is waar ze graag krabben, zet daar dan een krabpaal neer, of een klein rotan stoeltje, een kokosmat of leg er gewoon een houten plank neer. In de woonkamer laat je ze dan alleen als je er zelf ook bent.

Wij hebben verschillende krabmogelijkheden, de krabpaal is inmiddels eruit gemikt want die werd niet gebruikt. Een mini-rotanstoeltje doet het hier prima voor poes 1 en ze kan daar heerlijk op slapen. Poes 2 maakt gebruik van de kokosmat bij het raam en ligt daar ook graag op om naar buiten te kijken. Poes 3 krabt het liefst aan de boom buiten, poes 4 gebruikt de achterkant van een oude stoel in de woonkamer (dat mag) en poes 5 heeft een voorkeur voor het houten bruggetje van de buren.

Ik gebruik ook zo´n vulling waarbij de plas een bolletje wordt, dat scheppen we er dagelijks uit, is biologisch dus mag in de groene bak, keuteltjes gaan meteen mee. Hier ruik je de bak alleen als er nét eentje vanaf komt. Net zoals mensen zitten katten het liefst een beetje rustig om hun behoefte te doen, dus de bak zet je het liefst in een rustig hoekje waar poes wel overzicht heeft.

Verder zijn onze katten gek op doosjes. Als ik na het boodschappen doen dozen heb, dan zet ik die op de grond en in no-time ligt er in elke doos een kat. De mooiste spulletjes halen het niet bij die gratis doosjes .

Ze liggen graag hoog, kijk niet raar op als je een kat terug vindt op een kast, het dressoir of een vensterbank. Zet dus niet alles vol.
Oh kijk, dat is nog beter. Dan krijgen de katten ook een frisse start. En trouwens, heel goed dat je erop staat dat de ene kat wordt geholpen hoor. Er zijn al zoveel katten.

Mijn kat gaat helemaal los op een stuk (oud) vloerkleed van ongeveer twee m2 dat we op zolder hadden liggen. Daar ligt ze lekker op te kroelen, te spelen, te slapen en krabt er lekker aan.

Verder heb ik boven een bench voor haar welke ik af heb gedekt met een handdoek waar lekkere zachte kledingstukken in liggen. Ligt ze iedere nacht in te slapen. En verder heeft ze beneden in een hoekje nog een mandje waarin ze vaak 's avonds ligt. Verder ligt ze graag op de bank of op de stoel onder tafel.

Het is echt even aftasten wat ze het meest prettig vinden.
Hou er in ieder geval rekening mee dat katten soms heeel lang de tijd nodig hebben om te wennen.En dat je vooral ook een krabpaal moet aan schaffen.
@ Exces, die doosjes dat ben ik al regelmatig tegengekomen. Dat is natuurlijk wel een hele leuke goedkope oplossing, om ze zulke speeltjes te geven. Verder is er wel een krabpaal, (compleet huis is dat) maar die is op volgens vriend. Ik zie dat niet echt eigenlijk. Kan zo'n ding op zijn? Ik zie er namelijk nog wel 's eentje aan krabben, dan 'doet' ie t toch nog? Misschien is een plantenspuit wel helemaal niet nodig, als je "Hey!" zegt dan staken ze hun bezigheden ook vaak wel en gaan van de bank/bed of whatever. Dus dat kan ook. Maar las ergens dat het beter is als ze schrikken van iets dat niet jijzelf bent. (of ga ik nu weer te zweverig?) En verder komen ze ook uit de slaapkamer als je "kom" zegt. Zo onopgevoed zijn ze dus eigenlijk ook weer niet. Maar hij heeft er gewoon nooit geen ene fl*kker om gegeven wat er met zijn meubels gebeurde en dat in combinatie met die stank nu, zorgt in mijn hoofd voor horrorscenario's. Ook niet zo gek, toch?

Dan denk ik dat we in de hal aan de verwarming die mandjes gaan hangen en de kattenbakken ook daar neer zetten. Ik zag dat eerst niet zitten, vanwege de walm als je bij hem de voordeur opendoet. Zag het hier al gebeuren als er iemand aanbelt. Maar ja, da's natuurlijk in een normale situatie helemaal niet zo. Als alle deuren dan dicht zijn hebben ze op zich best een beetje ruimte; gang, overloop, zolderruimte, zonder dat ze bij meubels komen die ze kapot kunnen krabben. Wel zie ik dan het tapijt op de halve maantjes aan gort gaan, maar ja.. so be it. Las alleen ook ergens dat het eten en de bakken niet te dicht bij elkaar mogen en de hal is niet zo groot. Kan ik dat dan beter op zolder of de overloop zetten?
Bedoel natuurlijk dat die deuren dan dichtblijven als we weg zijn. Als we er zijn mogen ze dan gewoon ook in de woonkamer. Moet natuurlijk wel altijd de gangdeur openblijven, anders kunnen ze niet op de bak of bij hun voer. Zullen m'n kids blij mee zijn, krijgen ze niet meer op hun donder als ze de deur niet dicht doen. Wat me dan weer bij het volgende brengt; overal zullen horren moeten komen. Anders kunnen de ramen niet meer open, of de achterdeur straks als het zomer is.

En consequent zijn, dat begrijp ik. Maar kan je een kat wel leren dat ie wel bij je op schoot mag? Of dat ie bijvoorbeeld wel op de bank mag liggen (want dat vind ik op zich prima) maar er niet aan mag krabben?
Wat die ramen en horren betreft: heb je van die kantel-/kiepramen? Zet ze dan alsjeblieft nooit op de kantelstand als je niet thuis bent. Als 'n kat daartussen naar buiten probeert te gaan, blijven ze vastzitten tussen raam en kozijn en daar kunnen ze zelf niet meer uit komen. Levensgevaarlijk voor katten.
Hoe lang zijnde katten alleen als jullie weg zijn? Als ze alleen een gang en zolder hebben en ze zitten daar uren alleen dan worden ze daar ook niet gelukkiger van. Een kat heeft wel een beetje ruimte nodig. Je hoeft je kat niet alles te laten doen maar wel tegemoet komen aan bepaalde behoeftes, als je kat happy is maakt dat het wel gezellig in huis. Ik zou de katten wel in de huiskamer laten en zorgen dat er mandjes en fijne plekjes zijn. Katten houden ervan om ook hoog te zitten. Bv op de vensterbank of op een kast. Mijn zus liet haar kat altijd alleen maar in de gang en later op zolder als ze weg was. Daar werd de kat gefrustreerd van en het gevolg was dat hij later zich erg veel terug trok en niet sociaal was. Sinds ze haar kat in huis laat en hij meer mag is de kat veel socialer en aanhankelijker geworden. Mijn katten komen door het hele huis en ze slopen echt niets. Als je niet wilt dat ze aan de bank krabben kun je proberen alternatieven te geven. Mijn ervaring is dat katten graag krabben aan ieen deurmat of een stuk oude vloerbedekking. Wat de kattenbakken betreft zorg voormeerde kattenbakken in huis, veel katten vinden het niet fijn op dezelfde bak te moeten als een andere kat of doen liever plassen en poepen apart. Zeker omdat het katten zijn die niet gewend zijn om op de bak te gaan is het belangrijk te zorgen voor meerdere bakken en die goed schoon te houden. Dan is de kans groot dat ze er wel op gaan. Als de bakken te vies zijn ja dan vraag je erom dat ze ergens anders plassen. Als ik het zo lees dan heb je goede kans dat de katten prettig gezelschap worden. Besteed er lekker veel aandacht aan, zorg voor speelgoed en zorg ervoor dat de bewegingsruimte van je katten niet te beperkt is dan komt het helemaal goed.
TO

Even er tips:

Katten houden niet van azijn,dus als ze buiten/naast bak plassen die plekken met water en azijn schoonmaken.

De kattenbak schoonmaken met kokend water en (beetje) bleek.Katten plassen op plekken waar het naar bleek ruikt (houd daar rekening mee als je bv je wc vloer dweilt met bleek.Het komt dan niet door kat maar door bleekgeur.

Koop een krabpaal,roep hard nee als ze aan je meubels krabben,speel met ze en last but not least:Koop voeding die zorgt dat de ontlasting minder stinkt (bv Royal Canin) en koop een kattenbak met een koolfilter (wel elke 6 weken vervangen) en neem klontvormende kattenbaksteentjes die je dagelijks uitschept.

Ik heb zelf Biokat Classic maar er is ook Biokat Fresh (ruikt naar zeep) en mijn bak ruikt volgens visite nooit.

Veel succes met je nieuwe huisdieren.Hoop wel dat je beseft dat deze katten een product van hun opvoeding zijn en dat je vriend (en jij) daar hun verantwoording voor moeten nemen ipv ze evt weg te doen nu je de (soms wrange) vruchten plukt van het gebrek aan goede opvoeding.
quote:chartreuse schreef op 10 april 2012 @ 15:11:

Kanonne zeg, TO geeft aan moeite te willen doen voor de dieren, ze lief te vinden en is zich aan het oriënteren en informeren. En nòg is het niet goed. Stelletje zeikstekkers hier ook af en toe zeg...Ja, dat dus. Misschien zijn die katten zelfs beter af als ze bij een ander baasje terecht komen. De bakken niet verschonen en ze geen aandacht geven. Klinkt als een echte dierenvriend.
Hebben jullie ook een tuin? Als je deze tuin nu heel goed afrasterd en op 2 lagen stroomdraad doet, om klimpartijen voor te zijn, kunnen ze ook lekker naar buiten. En dan kunnen altijd daar nog hun ontlasting kwijt, als ze geen zin hebben in de kattenbak.
quote:chartreuse schreef op 10 april 2012 @ 15:11:

Kanonne zeg, TO geeft aan moeite te willen doen voor de dieren, ze lief te vinden en is zich aan het oriënteren en informeren. En nòg is het niet goed. Stelletje zeikstekkers hier ook af en toe zeg...Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Cherke schreef op 10 april 2012 @ 18:25:

Katten houden niet van azijn,dus als ze buiten/naast bak plassen die plekken met water en azijn schoonmaken.

De kattenbak schoonmaken met kokend water en (beetje) bleek.Katten plassen op plekken waar het naar bleek ruikt (houd daar rekening mee als je bv je wc vloer dweilt met bleek.Het komt dan niet door kat maar door bleekgeur.

Koop een krabpaal,roep hard nee als ze aan je meubels krabben,speel met ze en last but not least:Koop voeding die zorgt dat de ontlasting minder stinkt (bv Royal Canin) en koop een kattenbak met een koolfilter (wel elke 6 weken vervangen) en neem klontvormende kattenbaksteentjes die je dagelijks uitschept.

Ik heb zelf Biokat Classic maar er is ook Biokat Fresh (ruikt naar zeep) en mijn bak ruikt volgens visite nooit.

Veel succes met je nieuwe huisdieren.Hoop wel dat je beseft dat deze katten een product van hun opvoeding zijn en dat je vriend (en jij) daar hun verantwoording voor moeten nemen ipv ze evt weg te doen nu je de (soms wrange) vruchten plukt van het gebrek aan goede opvoeding.

Goeie tips van Cherke, die kattenbakvulling gebruik ik ook en is echt fantastisch.

2 kattenbakken is naar mijn mening niet nodig, 1 grote voldoet prima en dan kunnen ze hun kont nog keren ook:

http://www.zooplus.nl/sho ... p/gewone_kattenbak/135813

Elke dag minimaal 1 x scheppen en je hebt nergens last van.
quote:colinnie schreef op 10 april 2012 @ 22:10:

[...]

2 kattenbakken is naar mijn mening niet nodig, 1 grote voldoet prima en dan kunnen ze hun kont nog keren ook:

Elke dag minimaal 1 x scheppen en je hebt nergens last van.Dat is jouw mening, maar katten willen er nog wel eens anders over denken. :-)
Bij katten die niet helemaal zindelijk zijn is een goede kattenbak en meerdere kattenbakken echt wel nodig. Dat kan veel problemen voorkomen.
Toch denk ik wel dat mijn vriend echt van die beestjes houdt. Hij heeft er alleen totaal niet bij stilgestaan wat de verzorging inhoudt, toen hij ze in huis haalde destijds. Ook heeft hij echt geen meerjaren-plan in zijn hoofd gehad. Hij was alleen en hoefde met niemand rekening te houden. De beestjes sliepen lekker bij hem op bed en wat boeide het dat zijn meubels aan gort gingen. Ook met de kattenbakken was het toen minder beroerd gesteld.

Maar sinds wij vaker bij elkaar zijn, in het weekend en de laatste tijd ook wel 's doordeweeks, zijn die beestjes langer alleen. Dat zijn ze niet gewend en de kattenbakken kunnen het overduidelijk ook niet aan. Dus moet er wat gebeuren. Aangezien het goed gaat tussen ons heb ik voorgesteld dat de katten maar alvast hier in huis komen wonen. Eigenlijk is het dus andersom; er komen twee poezen bij ons wonen en ik krijg daar mijn vriend bij Fijne gedachte. Eigenlijk wilden we eerder al vaker bij elkaar zijn, maar bleef hij thuis bij de poezen en ik bij m'n kinderen. Verplicht rustig aan doen dus en ach.. dat is ook wel ergens goed voor geweest. Maar t is nu wel genoeg.

Ik ben me wel heel bewust van wat het inhoudt en ik vind zelf ook dat als ik voor die poezen kies, ik er ook voor moet gaan. Het is niet van "Oh... we zien wel." Daarom ben ik me er op aan het voorbereiden. En ik krijg er ook steeds meer zin in. Er is alleen gewoon wel een grens en die ligt voor mij bij die enorme stank. Dat wil ik hier in huis gewoon echt niet, want daar wil ik mijn kinderen niet in laten wonen. Uh... en ik zelf ook niet. Maar goed, als ik 2 kattenbakken koop en gebruik maak van de tips hier, dan zal het best wel goed gaan komen. Heb wel echt besloten dat als ik weg ben, ze niet in de woonkamer mogen. Maar dan kunnen ze zich nog uitleven in de hal, de overloop en de zolderruimte. Willen ze hoog liggen, dan kunnen ze lekker op de trappen. Kiep/kantelramen heb ik overigens niet en ik ga ook een leuk kattenstoeltje (zo'n rotanding) op de kop tikken bij de kringloop. Dan doen ze daar maar lekker compleet me wat ze willen. Er ligt een lekkere mat bij de voordeur en daar leven ze zich ook maar op uit. Krabpaal er bij; kattenparadijs is geboren

Morgen wordt de jongste poes geopereerd. We zijn dus van het weekend bij hem, omdat we haar niet alleen willen laten. Als ze hersteld is, dan zullen ze deze kant op komen. Ben erg benieuwd naar hoe dat zal gaan. Ik ga er in elk geval voor zorgen dat ik vrij ben de eerste week. Dat kan ik makkelijker regelen dan hij en het lijkt me wel handig.

Als ik zo'n spray als cattitude zou willen gaan gebruiken op mijn bank, moet ik daar dan nu al mee beginnen? Las dat het een aantal behandelingen nodig heeft voordat het werkt. Weet iemand hier óf het uberhaupt werkt?
Nou meid, succes met alles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven