Kruipruimte isoleren

06-06-2020 19:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier de kruipruimte laten isoleren?

Ze zijn er hier in de wijk mee bezig en ik heb ook een offerte opgevraagd. Als ik op internet zoek kan ik echter weinig ervaringen vinden en ik vraag me dus af of het echt zoveel meerwaarde heeft.

Voor wie er ervaring mee heeft: hoeveel kostte het, voor hoeveel m2? Merk je dat het warmer is in huis, je minder hoeft te stoken, het minder vochtig is in huis?
Alle reacties Link kopieren
Waarmee wil je het laten isoleren?
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan dan PIF isolatiefolie aan de onderkant van de betonnen vloer bevestigen. Dit zou de warmte vanuit huis moeten terugkaatsen waardoor er minder warmte verloren gaat. En het vocht komt dan niet vanuit de kruipruimte in huis.
Hoi Chamaedorea, wij hebben Polystyreen parels in de kruipruimte laten spuiten. We hadden last van schimmel op de muren door vocht uit de kruipruimte. Dit is met de parels verdwenen. De kamer is veel droger ( hadden eerst een luchtontvochtiger nodig ) en voelt daardoor warmer aan. We hebben tegelijkertijd het dak geïsoleerd dus qua besparen kan ik je niet zeggen wat we met welke isolatie hebben bespaard. De prijs weet ik zo niet meer, ik weet nog wel dat ik het mee vond vallen. Het was zo gedaan en gaf geen rommel. Nog steeds erg blij mee.
Groetjes!
Hoe oud is je huis en heb je problemen met warmte/kou/vocht (in huis e/o de kruipruimte)?
Alle reacties Link kopieren
Ons huis komt uit 1976 en de beneden verdieping is met geen mogelijkheid warm te krijgen. We hebben overal dubbelglas, daar ligt het niet aan. Het voelt continue alsof het 'tocht', maar we kunnen niet ontdekken waar dat vandaan komt. Bij de deuren en ramen voelen we namelijk geen tocht. De lucht voelt vrij droog, maar is het blijkbaar niet: we hebben veel last van vocht in de muren. In de winter wordt het met veel mazzel na een hele dag stoken en kaarsen aan 's avonds zo'n 19 graden. Probleem komt deels doordat we een radiator missen. Oorspronkelijk hebben deze huizen twee radiatoren beneden, maar de vorige bewoners hebben de radiator in de (open) keuken laten verwijderen. In plaats daarvan hebben we wel plintverwarming in de keuken, maar volgens mij is dat lang niet zo effectief.

In de zomer is het overigens bloedheet op diezelfde benedenverdieping, nog erger dan op zolder. De warmte blijft vreselijk hangen, 's ochtends, 's avonds en 's nachts is het buiten koeler dan binnen... :'(
Vochtige lucht krijg je inderdaad niet/nauwelijks warm.

Hoe weet je dat de muren vochtig zijn, is dat gemeten? Binnen en buiten?
Wat is de luchtvochtigheid in huis?
Hoe is je kruipruimte?
Hoe is het bij de buren?
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
06-06-2020 20:49
Ons huis komt uit 1976 en de beneden verdieping is met geen mogelijkheid warm te krijgen. We hebben overal dubbelglas, daar ligt het niet aan. Het voelt continue alsof het 'tocht', maar we kunnen niet ontdekken waar dat vandaan komt. Bij de deuren en ramen voelen we namelijk geen tocht. De lucht voelt vrij droog, maar is het blijkbaar niet: we hebben veel last van vocht in de muren. In de winter wordt het met veel mazzel na een hele dag stoken en kaarsen aan 's avonds zo'n 19 graden. Probleem komt deels doordat we een radiator missen. Oorspronkelijk hebben deze huizen twee radiatoren beneden, maar de vorige bewoners hebben de radiator in de (open) keuken laten verwijderen. In plaats daarvan hebben we wel plintverwarming in de keuken, maar volgens mij is dat lang niet zo effectief.

In de zomer is het overigens bloedheet op diezelfde benedenverdieping, nog erger dan op zolder. De warmte blijft vreselijk hangen, 's ochtends, 's avonds en 's nachts is het buiten koeler dan binnen... :'(
Dit klinkt niet best. Ik zou eens op een koude avond (beste effect in de winter) met een warmtebeeldcamera je huis nalopen. Dan zie je al gauw waar het mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Verder zijn de huizen uit dit bouwjaar natuurlijk niet best geisoleerd. Is de spouw al na-geisoleerd? En hoe dik is de isolatie van je vloer nu?

Wij hebben uit ons huis uit midden jaren 80 zowel spouw als vloer na-geïsoleerd. Was echt heel duidelijk merkbaar. Enige nadeel is nu... nog meer ventileren.

Met goed ventileren krijg je ook veel vocht je huis uit. Lijkt me slim om het vochtgehalte her en der eens te testen in huis.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
06-06-2020 20:55
Vochtige lucht krijg je inderdaad niet/nauwelijks warm.

Hoe weet je dat de muren vochtig zijn, is dat gemeten? Binnen en buiten?
Wat is de luchtvochtigheid in huis?
Hoe is je kruipruimte?
Hoe is het bij de buren?
Er zitten vochtplekken in de muren...
We hebben het zelf niet getest, de man die de offerte kwam opstellen heeft de luchtvochtigheid in de kruipruimte gemeten en dat was 15%? Maar ik weet niet hoe/wat hij precies gemeten heeft, want dat lijkt een heel laag percentage maar duidde volgens hem op een 'natte kruipruimte'.

Buren hebben er allemaal een stuk minder last van, maar hun huizen zijn redelijk recent (na 2005 in elk geval) gerenoveerd. Ons huis heeft helaas vrij veel achterstallig onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
06-06-2020 21:08
Verder zijn de huizen uit dit bouwjaar natuurlijk niet best geisoleerd. Is de spouw al na-geisoleerd? En hoe dik is de isolatie van je vloer nu?

Wij hebben uit ons huis uit midden jaren 80 zowel spouw als vloer na-geïsoleerd. Was echt heel duidelijk merkbaar. Enige nadeel is nu... nog meer ventileren.

Met goed ventileren krijg je ook veel vocht je huis uit. Lijkt me slim om het vochtgehalte her en der eens te testen in huis.
Spouwmuur kan hier niet geisoleerd worden omdat die te dun is.
Alle reacties Link kopieren
Huis is van mijn ouders geweest. Zij hebben dit in 1996 van de woningbouw gekocht, er was toen sinds de bouw in 1976 geen grootschalig onderhoud aan gedaan. Mijn ouders hebben zelf eigenlijk ook niet echt iets laten doen, behalve de kozijnen overal laten vervangen en dubbel glas laten zetten. In 2015 ben ik hier gaan wonen na hun overlijden, dus heb ook nooit een bouwkundige keuring laten doen oid. Ik had het geld niet om het huis grondig aan te pakken, en de tijd niet om het zelf te doen. Sindsdien zijn we langzaamaan het huis aan het opknappen, maar ook maar tot op zekere hoogte omdat mijn vriend en ik over 2/3 jaar voor een ander huis willen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Goudlokje013 post_id=31486511 time=1591468177 user_id=215415]
Hoi Chamaedorea, wij hebben Polystyreen parels in de kruipruimte laten spuiten. We hadden last van schimmel op de muren door vocht uit de kruipruimte. Dit is met de parels verdwenen. De kamer is veel droger ( hadden eerst een luchtontvochtiger nodig ) en voelt daardoor warmer aan. We hebben tegelijkertijd het dak geïsoleerd dus qua besparen kan ik je niet zeggen wat we met welke isolatie hebben bespaard. De prijs weet ik zo niet meer, ik weet nog wel dat ik het mee vond vallen. Het was zo gedaan en gaf geen rommel. Nog steeds erg blij mee.
Groetjes!
[/quote

Maar kan je dan nog door de kruipruimte ‘kruipen’? Of verschuiven al die parels dan? Wij willen het misschien ook met die parels doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven